AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

75 Camaro RS
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=18294
Side 11 av 12

Forfatter:  Bigbumper [ Fre 23. Feb 2018 15:36 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

enda skrev:
Bigbumper skrev:
Bensintanken er tatt ned og fått borret inn returslange, nytt bensinrør fra tank og frem er snart ferdig lagt opp.
EFI er bestilt, så nå bytter jeg Holley dobbeltpumper'n inn i noe elektrisk fra Holley. Da blir det og låse tenninga i fordelern og la Sniper'n styre både bensin og gnist.
Spent på å høre hvordan det blir


Har veldig gode erfaringer med disse kita fra både Holley og Fitech. Får mye mer throttle respons, og et meget bra forbruk i forhold til forgasser.
De er blitt veldig gode på å tune seg selv disse EFI-greiene nå ;)

Forfatter:  Morten223 [ Fre 23. Feb 2018 15:52 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Wow! Kul!

Forfatter:  Bigbumper [ Fre 23. Feb 2018 16:26 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Morten223 skrev:
Wow! Kul!


Takk ;)

Forfatter:  Bigbumper [ Ons 07. Mar 2018 21:49 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Da var den hjemme!

Bilde

Forfatter:  Bigbumper [ Søn 11. Mar 2018 12:02 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Litt av installasjonen.
Noen mener at man ikke bør bruke EFI på dual plane innsug, jeg putter Sniper rett på dual plane innsug og se hvordan det går. Fler i lokalmiljøet har putta EFI på fler motorer med dual plane uten problemer.
Skulle det by på problemer, så er det ikke værre enn å enten kjøre spacer, eller kappe vekk veggen i innsuget.
De som har hatt problemer med dette på Holley forumene har gjerne bare gjenopprettet fabrikkinstillinger på Snipern og prøvd på nytt, så har ting fungert bra, eller så har de brukt spacer eller fjerna veggen.

Ellers er det ikke mye og koble opp. En vanntemperatursensor må byttes/legges til, og den bør absolutt stå i en av toppene, ikke i innsuget! Lambdasonde må monteres i eksosen, men det følger med pakning, klammer og en plate du skrur lambdaen inn i, du trenger bare og borre et hull med stegbor i eksosrøra.
Utenom det så er det pluss og minus til batteriet, strøm fra tenningsbryter, turtallsignal fra fordeler (hvis ikke du skal la Sniper ordne med tenningen, jeg skal ikke det i førsteomgang, men senere), og pluss og minus til bensinpumpe. Holley har lagt med et ferdig ledningsnett med rele og sikringer, klar til bruk.
Sniper'n har et par ekstra inn og utganger for styring av vifter bl.a og andre sensorer du vil ha.


Det lønner seg ikke og bruke 5/16" (8mm) returen til Charcoal Canister da denne er for restriktiv, det sitter en filtersak inni bensintanken, blåser du selv i det røret kjenner du bra motstand.
Den originale returen 1/4" (6mm) er for tynn og blir også for restriktiv, på de modeller som har dette, den satte jeg et lite pnaumatikkfilter på og bruker som tank-ventilasjon for å ikke få undertrykk i tanken da jeg nå kjører EFI-pumpe som pumper et høyt volum.
Jeg valgte og bruke 10mm kobberrør og bøyde til dette under bilen, så langt det var mulig, de originale bensinrøra på bilen fjernet jeg, siden jeg nå får alle bensinslanger opp bak motor.
Originale mekaniske bensinpumpa ble fjernet sammen med støtstanga inn til veiv. Denne bør vel fylles med WD40 og lagres fuktig!
Plassering av retur til tank.
Bilde

Sniper!
Bilde

Sniper Throttlebody med drop filter fungerer bra.
Bilde

Forfatter:  OldisEinart [ Man 12. Mar 2018 10:32 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Kult, blir spennendes, hvordan fungerte motor før med forgasser utenom bensinforbruk? Spendt om du vil merke mer effektmessigt etter hvert du får stillt inn ting.

Forfatter:  Bigbumper [ Man 12. Mar 2018 11:20 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Med dobbeltpumper 650 så har motoren fungert utmerket, mye moment som bor i denne motoren, men ja, tørst! :p

De fleste får en effektøkning ved og gå til EFI i en eller annen grad, mest merkbart er jo selvsagt en helt annen gassrespons og et helt annet forbruk. Kaldstart og choketull er jo også 100% historie :D
Disse EFI-systemene tuner seg jo selv, og de blir ganske bra på forbruk og effekt etterhvert, og hvis man vil så kan man ta den med på dyno og få tunet den inn helt, men self-tuning blir ganske bra bare det altså, for en stort sett bruker den på gata.

Det jeg er mest spent på er hvor mye mer behagelig det blir med EFI og manuell gir. Med forgasser på kald motor bl.a så kan det være litt "nøkkete" og kjøre, EFI blir vel noe helt annet der tenker jeg.

Lagde en video av gassrespons på dobbeltpumpert og skal lage en med EFI for å vise forskjellen.

Forfatter:  Pappa Wolf [ Tir 13. Mar 2018 09:03 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

WD40 inn i pumpen gjennom alle åpninger, og legg den gjerne i en klut fuktet med WD40.
Og plasser det hele enten i en plastkasse eller pose.

Men det er viktig at pumpen ikke har noen form for fukt i seg.

Samme metode med forgassere.

Forfatter:  Bigbumper [ Tir 13. Mar 2018 10:35 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Pappa Wolf skrev:
WD40 inn i pumpen gjennom alle åpninger, og legg den gjerne i en klut fuktet med WD40.
Og plasser det hele enten i en plastkasse eller pose.

Men det er viktig at pumpen ikke har noen form for fukt i seg.

Samme metode med forgassere.


Jepp, dette er viktig!
Har ikke lyst til og bli stående på Bastøferga igjen med defekt bensinpumpe fordi jeg brukte en gammel som hadde vært tørr i over 3 år :p

En rimelig elektrisk bensinpumpe med klyper til batteriet, litt ekstra slanger og slangeklemmer er btw et must og ha i bagasjen, sammen med rotor/fordelerlokk/stifter, en eller to lange pluggledninger, plugger ;)

Forfatter:  enda [ Ons 14. Mar 2018 12:46 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Dette ser veldig bra ut. Håper det blir så bra som du håper. Motoren trimmet ellers? Topper og kam?

Forfatter:  Bigbumper [ Ons 14. Mar 2018 15:40 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Er ikke helt stock motor nei. Trange brennkammer med høy kompresjon, 416 topper som er porta og med 1.6 og 2.02 ventiler. Howards Street Fire 2 kam.

De fleste motorer jeg har sett innom som har fått Fitech eller Holley er folk veldig fornøyde med, både hvor enkelt de er i installasjon, og hvor bra det fungerer.
Så håper det blir så bra som jeg ser for meg ja.. Jeg ser nok for meg ennå at det er kjørbarheten med manuell girkasse og EFI som blir mye mer "smooth" enn med forgasser, selv om jeg føler jeg har fått justert inn forgassern rimelig bra med tanke på akspumper og respons generelt. Jeg liker forgasser, da jeg liker motorer og biler med sjel, men en forgasser kan være litt veldig humørsyk til tider :lol:

Forfatter:  Bigbumper [ Ons 14. Mar 2018 22:42 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Og da startet den med EFI, bare følg Wizarden som spør noen få spørsmål; om hvor mange sylindere, hvor mange kubikk, hvor du vil tomgangen skal ligge, hvordan kam du har (stock, street/strip, eller race) og hvordan tenningstrigger man benytter. Så starter den og prime/utlufte bensinsystemet, når du er fornøyd skrur man av og så på tenninga (den primer alltid 2,5 sekund når man skrur på tenning, det er også tiden displayet bruker på og starte opp).

Så er det bare og starte, uten noe hikke eller hoste startet den rett opp og la seg ganske fort ned på 790 RPM som jeg ba den om! :)

Forfatter:  OldisEinart [ Tor 15. Mar 2018 12:37 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Bigbumper skrev:
Og da startet den med EFI, bare følg Wizarden som spør noen få spørsmål; om hvor mange sylindere, hvor mange kubikk, hvor du vil tomgangen skal ligge, hvordan kam du har (stock, street/strip, eller race) og hvordan tenningstrigger man benytter. Så starter den og prime/utlufte bensinsystemet, når du er fornøyd skrur man av og så på tenninga (den primer alltid 2,5 sekund når man skrur på tenning, det er også tiden displayet bruker på og starte opp).

Så er det bare og starte, uten noe hikke eller hoste startet den rett opp og la seg ganske fort ned på 790 RPM som jeg ba den om! :)



Steik, høyres alt for enkelt ut, nice ! :lol: 8)

Forfatter:  Bigbumper [ Tor 15. Mar 2018 16:21 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

Hehe, ja, det virker litt for godt til og være sant. Fysisk koble 4 ledninger, plugge inn to, legge opp en slange for bensinretur og en ny en til tur (som jeg valgte og gjøre), fjerne den mekaniske bensinpumpa og start motoren - og vent på sesongen :D

Og det kan gjøres ennå enklere! Med et FiTech Command Center. Da slipper man å legge opp retur, og man slipper og fjerne den mekaniske bensinpumpa, for den benyttes til og fylle Command Center.

Forfatter:  Bigbumper [ Tor 15. Mar 2018 22:38 ]
Innleggets emne:  Re: 75 Camaro RS

En lille video.. (For de som ser den)
Første oppstart ever med Sniper'n, ikke kalibrert, eller tunet et gram.

https://www.youtube.com/watch?v=k_QEJscXi80


Side 11 av 12 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/