AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 13:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 170 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Fre 23. Feb 2018 15:36 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
enda skrev:
Bigbumper skrev:
Bensintanken er tatt ned og fått borret inn returslange, nytt bensinrør fra tank og frem er snart ferdig lagt opp.
EFI er bestilt, så nå bytter jeg Holley dobbeltpumper'n inn i noe elektrisk fra Holley. Da blir det og låse tenninga i fordelern og la Sniper'n styre både bensin og gnist.
Spent på å høre hvordan det blir


Har veldig gode erfaringer med disse kita fra både Holley og Fitech. Får mye mer throttle respons, og et meget bra forbruk i forhold til forgasser.
De er blitt veldig gode på å tune seg selv disse EFI-greiene nå ;)

_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Fre 23. Feb 2018 15:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 23. Feb 2018 15:27
Innlegg: 5
Wow! Kul!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Fre 23. Feb 2018 16:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
Morten223 skrev:
Wow! Kul!


Takk ;)

_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Ons 07. Mar 2018 21:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
Da var den hjemme!

Bilde

_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Søn 11. Mar 2018 12:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
Litt av installasjonen.
Noen mener at man ikke bør bruke EFI på dual plane innsug, jeg putter Sniper rett på dual plane innsug og se hvordan det går. Fler i lokalmiljøet har putta EFI på fler motorer med dual plane uten problemer.
Skulle det by på problemer, så er det ikke værre enn å enten kjøre spacer, eller kappe vekk veggen i innsuget.
De som har hatt problemer med dette på Holley forumene har gjerne bare gjenopprettet fabrikkinstillinger på Snipern og prøvd på nytt, så har ting fungert bra, eller så har de brukt spacer eller fjerna veggen.

Ellers er det ikke mye og koble opp. En vanntemperatursensor må byttes/legges til, og den bør absolutt stå i en av toppene, ikke i innsuget! Lambdasonde må monteres i eksosen, men det følger med pakning, klammer og en plate du skrur lambdaen inn i, du trenger bare og borre et hull med stegbor i eksosrøra.
Utenom det så er det pluss og minus til batteriet, strøm fra tenningsbryter, turtallsignal fra fordeler (hvis ikke du skal la Sniper ordne med tenningen, jeg skal ikke det i førsteomgang, men senere), og pluss og minus til bensinpumpe. Holley har lagt med et ferdig ledningsnett med rele og sikringer, klar til bruk.
Sniper'n har et par ekstra inn og utganger for styring av vifter bl.a og andre sensorer du vil ha.


Det lønner seg ikke og bruke 5/16" (8mm) returen til Charcoal Canister da denne er for restriktiv, det sitter en filtersak inni bensintanken, blåser du selv i det røret kjenner du bra motstand.
Den originale returen 1/4" (6mm) er for tynn og blir også for restriktiv, på de modeller som har dette, den satte jeg et lite pnaumatikkfilter på og bruker som tank-ventilasjon for å ikke få undertrykk i tanken da jeg nå kjører EFI-pumpe som pumper et høyt volum.
Jeg valgte og bruke 10mm kobberrør og bøyde til dette under bilen, så langt det var mulig, de originale bensinrøra på bilen fjernet jeg, siden jeg nå får alle bensinslanger opp bak motor.
Originale mekaniske bensinpumpa ble fjernet sammen med støtstanga inn til veiv. Denne bør vel fylles med WD40 og lagres fuktig!
Plassering av retur til tank.
Bilde

Sniper!
Bilde

Sniper Throttlebody med drop filter fungerer bra.
Bilde

_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Man 12. Mar 2018 10:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Kult, blir spennendes, hvordan fungerte motor før med forgasser utenom bensinforbruk? Spendt om du vil merke mer effektmessigt etter hvert du får stillt inn ting.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Man 12. Mar 2018 11:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
Med dobbeltpumper 650 så har motoren fungert utmerket, mye moment som bor i denne motoren, men ja, tørst! :p

De fleste får en effektøkning ved og gå til EFI i en eller annen grad, mest merkbart er jo selvsagt en helt annen gassrespons og et helt annet forbruk. Kaldstart og choketull er jo også 100% historie :D
Disse EFI-systemene tuner seg jo selv, og de blir ganske bra på forbruk og effekt etterhvert, og hvis man vil så kan man ta den med på dyno og få tunet den inn helt, men self-tuning blir ganske bra bare det altså, for en stort sett bruker den på gata.

Det jeg er mest spent på er hvor mye mer behagelig det blir med EFI og manuell gir. Med forgasser på kald motor bl.a så kan det være litt "nøkkete" og kjøre, EFI blir vel noe helt annet der tenker jeg.

Lagde en video av gassrespons på dobbeltpumpert og skal lage en med EFI for å vise forskjellen.

_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Tir 13. Mar 2018 09:03 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
WD40 inn i pumpen gjennom alle åpninger, og legg den gjerne i en klut fuktet med WD40.
Og plasser det hele enten i en plastkasse eller pose.

Men det er viktig at pumpen ikke har noen form for fukt i seg.

Samme metode med forgassere.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Tir 13. Mar 2018 10:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
Pappa Wolf skrev:
WD40 inn i pumpen gjennom alle åpninger, og legg den gjerne i en klut fuktet med WD40.
Og plasser det hele enten i en plastkasse eller pose.

Men det er viktig at pumpen ikke har noen form for fukt i seg.

Samme metode med forgassere.


Jepp, dette er viktig!
Har ikke lyst til og bli stående på Bastøferga igjen med defekt bensinpumpe fordi jeg brukte en gammel som hadde vært tørr i over 3 år :p

En rimelig elektrisk bensinpumpe med klyper til batteriet, litt ekstra slanger og slangeklemmer er btw et must og ha i bagasjen, sammen med rotor/fordelerlokk/stifter, en eller to lange pluggledninger, plugger ;)

_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Ons 14. Mar 2018 12:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
Dette ser veldig bra ut. Håper det blir så bra som du håper. Motoren trimmet ellers? Topper og kam?

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Ons 14. Mar 2018 15:40 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
Er ikke helt stock motor nei. Trange brennkammer med høy kompresjon, 416 topper som er porta og med 1.6 og 2.02 ventiler. Howards Street Fire 2 kam.

De fleste motorer jeg har sett innom som har fått Fitech eller Holley er folk veldig fornøyde med, både hvor enkelt de er i installasjon, og hvor bra det fungerer.
Så håper det blir så bra som jeg ser for meg ja.. Jeg ser nok for meg ennå at det er kjørbarheten med manuell girkasse og EFI som blir mye mer "smooth" enn med forgasser, selv om jeg føler jeg har fått justert inn forgassern rimelig bra med tanke på akspumper og respons generelt. Jeg liker forgasser, da jeg liker motorer og biler med sjel, men en forgasser kan være litt veldig humørsyk til tider :lol:

_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Ons 14. Mar 2018 22:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
Og da startet den med EFI, bare følg Wizarden som spør noen få spørsmål; om hvor mange sylindere, hvor mange kubikk, hvor du vil tomgangen skal ligge, hvordan kam du har (stock, street/strip, eller race) og hvordan tenningstrigger man benytter. Så starter den og prime/utlufte bensinsystemet, når du er fornøyd skrur man av og så på tenninga (den primer alltid 2,5 sekund når man skrur på tenning, det er også tiden displayet bruker på og starte opp).

Så er det bare og starte, uten noe hikke eller hoste startet den rett opp og la seg ganske fort ned på 790 RPM som jeg ba den om! :)

_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Tor 15. Mar 2018 12:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Bigbumper skrev:
Og da startet den med EFI, bare følg Wizarden som spør noen få spørsmål; om hvor mange sylindere, hvor mange kubikk, hvor du vil tomgangen skal ligge, hvordan kam du har (stock, street/strip, eller race) og hvordan tenningstrigger man benytter. Så starter den og prime/utlufte bensinsystemet, når du er fornøyd skrur man av og så på tenninga (den primer alltid 2,5 sekund når man skrur på tenning, det er også tiden displayet bruker på og starte opp).

Så er det bare og starte, uten noe hikke eller hoste startet den rett opp og la seg ganske fort ned på 790 RPM som jeg ba den om! :)



Steik, høyres alt for enkelt ut, nice ! :lol: 8)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Tor 15. Mar 2018 16:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
Hehe, ja, det virker litt for godt til og være sant. Fysisk koble 4 ledninger, plugge inn to, legge opp en slange for bensinretur og en ny en til tur (som jeg valgte og gjøre), fjerne den mekaniske bensinpumpa og start motoren - og vent på sesongen :D

Og det kan gjøres ennå enklere! Med et FiTech Command Center. Da slipper man å legge opp retur, og man slipper og fjerne den mekaniske bensinpumpa, for den benyttes til og fylle Command Center.

_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 75 Camaro RS
InnleggSkrevet: Tor 15. Mar 2018 22:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 16. Des 2011 12:50
Innlegg: 407
Bosted: Vestfold
En lille video.. (For de som ser den)
Første oppstart ever med Sniper'n, ikke kalibrert, eller tunet et gram.

https://www.youtube.com/watch?v=k_QEJscXi80


_________________
- Tintin
'75 Camaro RS
'81 Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 170 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support