AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Apr 2024 06:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 152 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 06. Aug 2012 14:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
Alle må vi lære, bare litt dumt å gjøre feil. Det som for en virker kjempesmart, kan være helt "sykt" for andre. Men derfor vi har forum og hjelper hverandre så godt vi kan. Stå på....

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Fre 24. Aug 2012 16:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mai 2010 23:43
Innlegg: 94
Hvordan går det med Mavericken?
Lenge siden det har vært noen oppdateringer.
Venter i spenning på alt som skjer her.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Lør 25. Aug 2012 10:39 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
Ikke så mye mer som har skjedd i det siste med min bil. Har heller vært litt opptatt med å hjelpe Pappa Wolf bli ferdig med en litt større sveise jobb han hadde forran seg.

Men det ble gjort en liten innsats like vel.

Rensket motor rommet for mer lakk, så det går ann å se på skader som kan ha blitt skult med sparkel og lakk
(dette blir fortsatt gjort for å se hvor det er rust, må gå over med flappdisk eller lignende senere for å ta rusta)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Tar og nede i lufte kanalen foran vinduet:
(Ligger så mye rust nede i, som ikke er lett å få tak i , så må prøve å finne på noe lurt her)
Bilde

Som tidligere beskrevet, så lå det en del olje og sparkel nede i denne luftekanalen. Jeg prøver å fjerne dette med en skrutrekker og en hammer.
Resultatet av dette var ikke lovende. Det var relativt mange større hull som hadde dannet seg før og etter sparkelen var lagt på. (Når jeg fikk av noen større flak av sparkelen, så var den brun under. Fulgte og med opp-rustet metall).

Noen bilder av morroa:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Så prøvde jeg meg på å være kunstnerisk med flappdisker. Jeg skulle forsøke å pusse ned sveisene til Pappa Wolf.
Bilde

Som jeg har notert ned her før, få fant jeg en sveising på på kanalen på fører siden. Men jeg tenkte ikke mer over det før denne dagen.
Bilde

Etter å ha pusset meg igjennom 1-1.5cm (om ikke 2) med sparkel så kunne jeg følge skjøten litt bedre:
Bilde
Bilde

Som man kan se på bilde nr 2, så er det noen som ikke har vært helt heldig med sveisingen som ble gjort, kombinert med at de ikke har behandlet materialet i ettertid.

Sett som kanskje mer skummelt var når jeg følte med fingrene mine langs skjøten og oppdaget dette:
Bilde

Det viser seg nemlig, at denne delen av kanalen ikke er original på noe som helst måte. Jeg begynte å leite etter en ny sveising, og den fant jeg (glemte å ta bilde). Denne var ved neste stolpe. så kanalen er blitt kuttet ut, kastet, og en ny er bare blitt satt på plass (sveis nr 2 så ut til at noen hadde dårlig tid, men denne har holdt. Ingen rust som vi har sett ennå, men ikke kikket nøye etter).

Alt dette skjedde for ca 2 uker siden. Jeg har ikke hatt tid til å jobbe særlig på bilen i mellomtiden (siden det er en reisevei på 45-60 min en vei, for å komme til hvor jeg jobber på bilen)

Et siste bilde i denne posten, hvor jeg står å jobber for det meste:
Bilde

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Lør 25. Aug 2012 19:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 28. Mai 2010 23:43
Innlegg: 94
Det går fortsatt fremover =D>

Bare tenk hvor deilig følelsen blir når all rusta er tatt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Ons 05. Sep 2012 15:32 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
Rydda litt rundt bilen, skulle flytte på noen dører. Endte opp med noe av metallet som er kuttet ut
Bilde

Ellers fikk jeg prøve meg på å lage mal'er for noen områder jeg tidligere har kuttet ut. Kan ikke si at det ble så vellykket, men fikk da til noe:
Bilde
Bilde
Bilde

Som dere sikker legger merke til, jeg klarte å overdimensjonere "litt".

Tok av feste nr 2 (passasjer siden), som er festet til bagasje gulvet og veggen. Denne var i aller fall sveiset fast, den første han løst i en liten bit på 0,5mm x 0,5mm.

Det ble ikke så mye jobbing denne gangen, siden det var lenge siden jeg hadde vert der oppe, så endte vi opp med å stå å skravle for det meste.

Vi snakket litt høyt og lavt om hvordan vi skal løse problemet med lufte kanalen foran på bilen. Vi endte vel opp med å gi "rust eter"'en til Biltema en kjanse, for å se hvor effektiv denne kan være på plasser som er vanskelig å komme til.

Jan har vert snill og startet bøye prosessen og videre tilpasninger for platene jeg lagde som mal.
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Hva han har holdt på med, er jeg litt usikker på (med tanke på brillene hans). Får håpe han ikke skadet seg for mye :p

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Ons 05. Sep 2012 17:32 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Hahahahaha, skulle lige forsterke hammerskaftet, med litt gaffa!
Gaffaen knakk, og jeg permet mig selv ret i trynet med hammeren!
brillene ble litt skakke, og det gjorde trynet mitt også!
Bildene skulle egentlig ikke ha vert ute, men pyt pyt, er ikke alt i livet som går som planlagt.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 10. Sep 2012 12:42 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
Nok en lørdag brukt på å gjøre et forsøk på å få bilen et steg nærmere kjøre klar.

Jeg fortsatte på samme hjørne i bagasjen. Men kom til konklusjonen at det ville være langt lettere å få ut resten av hjørnet med en gang, siden jeg fant ut at dette måtte tas ut uansett. Så malene jeg alt hadde laget er bare å kaste (eller bruke det til andre steder, i aller fall de som alt er kuttet ut i metall).

Bilde
Bilde
Bilde

Måtte og kutte ut side platen (den delen som går ned fra bagasje gulvet og ned i skjermene bak). Har ennå litt jobb med å få tatt ut siste delen av platen. Det var ikke så mye plass å jobbe på, så denne måtte tas ut bit for bit.

Vi finner stadig rust hull som vi starter å diskutere litt på hvordan vi skal løse det på. Om det skal gjøres med en gang, eller vente til bilen blir snudd på rotiseriet,

Plassen jeg boltrer meg på når jeg jobber i bagasjen:
Bilde

Jeg har ennå en god del å lære meg når det kommer til dette. Men jeg går ut i fra, om man setter inn et stykke stål (svart stål/ubehandlet stål) så skal man på en eller annen måte gi det rust beskyttelse. Som skal sitte og beskytte metallet (om man ikke bruker galvanisert stål eller lignende). Jeg kikker på hjulbuen innvendig i bilen, og ser ting har begynt å flake av. Under dette sitter det overflaterust. Jeg er usikker på hva som ligger på hjulbuen, men går ut i fra at det er en eller annen løsning av tektyl.

Jeg sier overflaterust, men har ikke kikket nøye etter. Men ser ikke ut som at noe er rustet igjennom.
Bilde

For de som lurer, Jeg sitter med en liten elektrisk kapper for å komme til de vanskeligste områdene. Men dette er et lite verktøy og det tar tid å kappe (skulle gjerne hatt med sterkere motor, men beholde samme RPM, det ville ha gjort seg). Skivene er skjøre, og blir ødelagt dessverre veldig lett.

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 06. Mai 2013 18:01 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
En liten oppdatering på motoren til Maverick'en

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Den gropen, er lik på begge halvdeler, så jeg spekulerer på om det skal være slikt?
Ser ingen skader på veiven!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Timingcover og ventildeksler er blåst med hver sitt materiale!
Og jeg trenger en vifte i blåsekabinettet! hahahaha

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 06. Mai 2013 22:04 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
tja, det summerte forsåvidt opp det meste.

Etter at Pappa wolf fjernet støpegrader på motoren, og glemte å dekke den til, ble vi enig om at vi skrur opp resten av motoren for å se hvordan stå'a var med den.

Vi fant ut at stempler og veiva er balansert, men at det muligens hadde vært litt hastverk med å skru den sammen. Boltene som holder stemplene til veiva var ikke strammet til skikkelig. Et lite nukk og de løsnet. (Etter hva jeg ble fortalt, var ikke disse strammet med moment). Vi fant og små silikonbiter der nede, samt at olje ringen på alle stemplene satt bom fast (mest sannsynlig stått stille for lenge). Fant dog litt rust og.

Hornet kjapt over sylinderne og, for å bli kvitt noen loddrette riper.
Nettewolf var og snill med å vaske over stemplene mens jeg holdt på med horning.

Timeing coveret måtte ha 2 skruehull gjenget igjen, og Pappa wolf klarte så klart igjen å ødelegge gjenge-settet sitt.
og forsåvidt, Silikon pakningen som var brukt, viser seg å være nesten imune mot sandblåsing!

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Tir 07. Mai 2013 07:33 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Trancillion skrev:

Timing coveret måtte ha 2 skruehull gjenget igjen, og Pappa wolf klarte så klart igjen å ødelegge gjenge-settet sitt.
og forsåvidt, Silikon pakningen som var brukt, viser seg å være nesten imune mot sandblåsing!



Var bare håndtaket, som døde, alle gjengetappene funker fortsatt! hehehehe

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Tir 14. Mai 2013 21:20 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
Motor er nå tildels bygget sammen igjen. og lakkert i en "attention" farge. Har forsåvidt ikke fått gjort så mye mer, siden jeg prøvde å hjelpe Pappa Wolf med å finne jordings feilen på Dodgen. Bilder kommer, har bare glemt å sende de fra meg, ligger ennå på mobilen min.

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Fre 24. Mai 2013 14:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 11. Jun 2006 21:08
Innlegg: 251
Bosted: Buskerud
Følger spennende med på denne tråden :)

_________________
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Man 27. Mai 2013 18:39 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Nov 2011 14:40
Innlegg: 29
Har dessverre blitt gjort lite på bilen i det siste. Har heller hjulpet Pappa Wolf med demontering av en annen bil som ser ut til å skal skrotets. Får jo av noen deler som eventuelt kan tilpasses til min bil senere (el. ruter, sentral lås o.l.).

Tiden har og gått til å måtte fikse litt på min daglige bil, er ikke alltid lett å få gjort så mye, når man har en dag i uken til rådighet.

Bilder av motoren kommer etterhvert. Pappa Wolf sliter litt med å finne tilbake etter at jeg har gått løs på hans PC.

_________________
A bird will fall frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Søn 28. Jul 2013 11:28 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
På tide med en kraftig oppdatering på denne!!

Som tidligere sagt, er motoren satt sammen igjen, og her er litt bilder fra monteringen!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Rusten i kanalen er også blevet fjernet, men et par bilder av hva vi fant!!

Bilde
Bilde
Bilde

og litt opprydding av andre plater og sveisninger!

Bilde

Kenneth fik leke med bursdagsgaven min, en Plasmakutter!!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Tok termometret med i teltet, og sjekket tempen inne i teltet! 41 grader!!!!!

Bilde

Lagde ny plate til gjennomføringen til bensintanken.

Bilde

Og alle hadde det varmt i går!!

Bilde
Bilde

Kofferten blir bedre!

Bilde
Bilde

Første festet på rotisserien, er på plass!

Bilde

Andre festet må demonteres, og sveises på nytt, da vinklen var helt av H til!

Bilde

Men ræva er i lufta, og på plass!

Bilde

Og slik så det ut, da vi sluttet klokken 22 i går!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Ford Maverick 1970
InnleggSkrevet: Søn 28. Jul 2013 17:59 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Var litt hippen på å få bilen opp i dag, så jeg kan bli ferdig med den. så jeg tok en liten økt i dag også, og gjett hvem som også dukket opp!!

Bilde

Men dere venter sikkert på bilder, så vi tok litt underveis i dag, frem til jeg sluttet her klokken 17

Måtte demontere frontbøylen igjen, da vinklen var helt off!

Så den ble klippet opp, og montert korrekt igjen!!

Bilde
Bilde
Bilde

Bilde

måtte klemme fjederen sammen før jeg kunne få ut støtdemperen, og da måtte den ut via toppen!!!
Og de må byttes!!

Bilde

Noen har sveiset på en bolt på forstillingen??

Bilde

Både kenneth og jeanett jobbet hardt forå få ut bakakslen, og de lykkedes etterhvert! hehehe

Bilde
Bilde

Dette er en av boltene som holder sjaklen på plass!!

Bilde

Etterhvert som flere tunge greier ble pillet av bilen, kunne vi flytte på den for hand!

Og opp på høykant kom den!
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Dette var en ubehagelig overraskelse!!

Vi har hele tiden, mens bilen har hengt på rotersserien snakket om at den så litegranne skeiv ut.
vi oppdaget hvorfor!

Bilde
Bilde

Rammen er trykket sammen på flere plasser, og jeg ser, at jeg enten må handle mig et hydraulisk opprettersett, eller kjøpe et!!
Det er ikke noe katastrofe, siden vi viste, at bilen har vært kolideret fra før av. trudde bare ikke at det var gått ut over rammen bak!

Så jeg har litt utregninger som må gjøres!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 152 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support