AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 10:13

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Ons 28. Sep 2011 07:54 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
et par billige potter fra biltema gir sikkert den ønskede effekten, og etter skiltene er kommet på, er det ikke noe i veien for å ta de av igen!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Ons 28. Sep 2011 13:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Joda har vurdert det, men vil undersøke de innsatsene først :wink:

_________________
http://www.acdcvestfold.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 22:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Selv om det ble en kort tur, rakk jeg ihvertfall å kjøre den ut og inn av garasjen for egen maskin før vinteren.
Moro med første prøvetur når det er over 20 år siden jeg først startet på den :)

Bilde
Bilde

I vinter er planen nye hjulbuer, pluss det elektriske.
6 volt pluss til jord orginalt, som skal bygges om til ordinær 12 volt.

Bilde

_________________
http://www.acdcvestfold.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Lør 15. Okt 2011 23:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 26. Nov 2006 03:12
Innlegg: 727
Bosted: Mo I Rana
Gammal norsk 4 dørs bil,kan ikke bli feil i disse 2 dørs tider.Bilen ser jo mye gladere ut allerede 8) .

_________________
http://helgeland-motor.all-forum.net/index.htm

http://www.bangshift.com/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 02:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Ja det hjalp å sette på litt øyne :wink:
Er på jakt etter andre lykteringer, da jeg helst vil ha de lakkerte.
De hører ikke til skjermene heller, men passer sånn nogenlunde så bruker de til jeg finner noe annet.
Og sånn for ordens skyld, så er det brune på fangeren ikke rust men tynn tectyl som ble sprøytet på for mange år siden :wink:
Er kjekt med 4 dørs ja, så har vel egentlig forkastet planen om 2 dørs konvertering.
:)

_________________
http://www.acdcvestfold.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 14:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 26. Nov 2006 03:12
Innlegg: 727
Bosted: Mo I Rana
Vi prøvde for en stund siden å sette sammen endel biler for en fotoshoot med eldre biler fra seksti og syttitallet...men vanskelig å finne eldre kjørbare amerikanske biler som var vanlige før..et tankekors.Gikk utrolig mange 4 dørs cheveller og fairlaner...og Customline-Mainline.Med sekser og manuell.

_________________
http://helgeland-motor.all-forum.net/index.htm

http://www.bangshift.com/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 15:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Når man tenker på hvor vanlige de bilene du nevner var å se før, er det et tankekors hvor lite man ser av de idag ja.
Nå har jo min vært i lensmanns tjenesten, men ellers gikk det jo mange av disse som taxi.
Jeg har en følelse at det er i de mer "seriøse" veteranbil klubbene man oftere finner fine 50-60 talls 4 dørsbiler, enn i det tradisjonelle amcarmiljøet.
Finnes selvfølgelig unntak, men kanskje stolpebiler er mer akseptert der?
Men stasjonsvognene har jo fått sin renessanse, så kanskje 4 dørs bilene får det også etterhvert?
Er på et amerikansk ford forum, og ser at det der dukker opp flere restaureringstråder på 4 dørsbiler og stasjonsvogner :)

Er svært glad i åtter, men hadde nok beholdt sekseren som stod i om jeg hadde begynt på bilen idag.
Spart meg for mye arbeid, og en sekser er vel nesten uvanlig i en amerikaner idag :wink:

_________________
http://www.acdcvestfold.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Søn 16. Okt 2011 15:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 26. Nov 2006 03:12
Innlegg: 727
Bosted: Mo I Rana
Galaxie skrev:
Når man tenker på hvor vanlige de bilene du nevner var å se før, er det et tankekors hvor lite man ser av de idag ja.
Nå har jo min vært i lensmanns tjenesten, men ellers gikk det jo mange av disse som taxi.
Jeg har en følelse at det er i de mer "seriøse" veteranbil klubbene man oftere finner fine 50-60 talls 4 dørsbiler, enn i det tradisjonelle amcarmiljøet.
Finnes selvfølgelig unntak, men kanskje stolpebiler er mer akseptert der?
Men stasjonsvognene har jo fått sin renessanse, så kanskje 4 dørs bilene får det også etterhvert?
Er på et amerikansk ford forum, og ser at det der dukker opp flere restaureringstråder på 4 dørsbiler og stasjonsvogner :)

Er svært glad i åtter, men hadde nok beholdt sekseren som stod i om jeg hadde begynt på bilen idag.
Spart meg for mye arbeid, og en sekser er vel nesten uvanlig i en amerikaner idag :wink:


Har kjørt helt original 65 Chevrolet C20 pick up de siste 2 ukene...faktisk rundt 120mil med sekser og manuell.Bilen var i god stand,og fungerte kjempefint.Litt masete med 4,10 eller 4,56 utveksling på landeveien,men sterk som en okse i byen..gikk fint å kjøre på 4 gear fra 20 km/t og opp.

Men fikk man komentarer fra noen i det tradisjonelle amcar miljøet,var det å bytte ut motor og gear med åtter og automat,og senke den og annet understell etc etc..

Men svaret mitt var jo da..hvorfor bytte ut alt på denne pick upen,når det finnes ferdige biler å kjøpe med åtter og automat.Finnes så alt for mange som begynner med akkurat dette i amcar miljøet.Hvorfor ikke bare la bilene få være seg selv.Og det er klart..en pick up vil nok ha større muligheter til å funke med sekser...men en 4 dørs bil har jo 2 dører for mye i de rette kretsene..nesten uansett tilstand.

Så ja..en 4 dørs bil her til lands finner du nok i de "seriøse" klubbene.Kan vel ikke skylde på at de er eldre der heller..rekruteringen blandt de unge har jo ikke gått så fort i amcar..

_________________
http://helgeland-motor.all-forum.net/index.htm

http://www.bangshift.com/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Tor 20. Okt 2011 22:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 11. Aug 2008 20:28
Innlegg: 48
Bosted: Hommelvik
Angående 4-dørsbiler... Kjør de med stolthelt!
Hva er galt med 4 dører og sekser?

Ratter selv rundt i en 69 Torino 4-dørs m/302 som er en gammel norskbil!
Deriblandt gleden med det er jo at bilen har vært her siden den var ny... Også kjører jeg med tidriktige skilt (ikke A-69302 eller 70-454 for eksempel)! Skal bytte til det originalet nummeret neste år :D
Fikk spørsmål en gang om hvorfor jeg ikke kjøpte meg Mustang, svaret var at Mustang finnes det minst 15 av på dusinet mens Torino 4-dørs er det 6 kjente av i Norge av årsmodellene 68-69.
Også så praktisk når man har passasjeren baki!

Min far har en 66 Mustang HT som han har hadd siden 79, denne er originalt med sekser!
Fått spørsmål der også om hvorfor ikke sette i åtter? 99 % av alle sekser mustanger er jo ombygd til åtter, så sekserbilene blir bare sjeldnere og sjeldnere!

Kjører du med 2 eller 4 dører, 6, 8 eller 10 sylindre, strøken eller sjabby bil det driter jeg i!
Viktigste er at DU koser deg med din bil :wink:
Jo mere man viser bilen i trafikken, jo større sjanse er det for rektruttering!

_________________
John-A
69 Ford Torino


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Lør 22. Okt 2011 20:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 06. Sep 2010 16:12
Innlegg: 117
Bosted: Telemark / Sør-Trønderlag
helt enig! 8) har selv en 4 dørs nova som hadde sekser med powerglide og var flytte godts importert i 1969. Original seksern er borte #-o , men jeg skal fortsatt finne en sekser å putte i den! blir snart sjeldent og holde bilen i original skikk. Helt enig med det med skiltene, burde ha et nummer som er originalt.

Foresten fint prosjekt du har! blir utrolig fin. (Kult med originale skvett lapper)

_________________
- 2000 Th!nk City
- 1968 Chevrolet Nova 4 dørs
- 1971 Volvo 144 DL
"A car ain't useless, until you can't fix it any longer"


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Søn 23. Okt 2011 00:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 09:30
Innlegg: 114
Bosted: Sande i Vestfold
Må bare henge meg på her. Veldig artig at du redder en gammel norsk 4-dørs bil og i tillegg en du har så lang historie med.

Ikke det at det er noe galt med en hardtop med V8, men de er etterhvert blitt i overtall. Artig med sedaner, det var slike biler man så mest av i trafikken i gamle dager og sånn sett gir de meg mer ekte "tidsmaskin følelse" :)
Har selv flere 4-dørs biler. Bla en '57 Plymouth med åtter som er solgt ny i Norge som drosje og en '51 Chevrolet med sekser (riktignok California import, men en bil som var veldig vanlig her til lands)

Stå på! :)

_________________
1951 Chevrolet Styleline Deluxe Sport Coupe
1956 Ford F-350 Flatbed
1963 Ford Ranchero
1965 Plymouth Valiant V100
1965 Ford Mustang


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Søn 23. Okt 2011 12:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Takk for det :)
Ja har blitt en lang historie med denne. Tia flyr..
Faren min som henta denna på slutten av 70 tallet, og før jeg begynte på den, stod den til salgs en stund.
Men en 4 dørs sekserbil med masse rust var det vel ikke akkurat marked for på midten av 80 tallet.
Kom vel 1 og kikka som snudde da han så hvor mye rust det var.
Så jeg begynte i 15-16 års alderen med den (ca 87-88), med plan om å ha den som 18 års bil.
Den var kjørbar med sekser, men mener å huske det var noe med toppen på den.
Jeg ville ha åtter, så da en bekjent skulle bytte ut 302`n til en 429 i en 69`Mustang ble det handel.
Jobbet vanvittig med rustsveising på den en god stund. Hadde heller ikke garasje til den, så stod ute og jobbet.
Så måtte vi flytte, (noe som var et stort prosjekt i seg selv med masse biler og deler) og den ble stående en stund mens det ble bygget en garasje til den på det nye stedet.
Begynte på den igjen men var etterhvert kommet så nære førerkortalder, at jeg måtte sette den bort litt for å få skilter på en Cortina så jeg hadde noe å kjøre med.
Var også gått litt lei og så ikke helt målet.
Husker jeg tilbragte julaften i garasjen, kun inne for å spise og åpne pakker.. :wink:
På flyttelasset fulgte også min onkels 1965` Dodge Coronet stasjonsvogn som stod lagret hos oss.
Han er ikke bilinteressert, og var bare hans gamle bruksbil, så fikk plutselig beskjed om at vi bare kunne gjøre hva vi ville med den.
Jeg var jo rimelig gira på å kjøre egen amcar, så jeg begynte på den og etter et par uker dro jeg på Amcartreff på prøveskilt :)
Så gikk det slag i slag med militære, innflytting til kjæreste, barn, ekteskap & huskjøp og 54`n ble litt "glemt" bort.
Hadde jo Dodgen å kjøre med, senere en Dart jeg satte i stand og etterhvert Galaxien som faktisk ble min første åtterbil.
Så skal bli moro å få 54`n på veien, og selv om det har tatt tid ser jeg mål nå :)

Er veldig enig i de siste inleggene, og godt å se at fler klarer å sette pris på en 4 dørs eller sekserbil :)
Og som Letmolie sier, det er de gamle 4 dørs bilene man så mest av i trafikkbildet i gamle dager.

Kommer til å bli de orginale LH skiltene på denne, selv om skvettlappen kommer til å forsvinne :wink:
Blir jo ikke noe orginal bil dette, og skal etterhvert miste litt høyde og litt forskjellig customtriks.
Men satser på kjørbar bil med skilter først.

Egentlig er jo ikke dette lenger min bil heller.
Datteren min ville ha den, så hun har fått den.
Jeg får selvsagt bruke den, og bestemme at den ikke skal bli rosa :wink:
Hun skal også være med litt og gjøre litt på den selv.
Mulig jeg kommer til å angre når hun er 18 og spør etter nøklene... :lol:

Bilde

_________________
http://www.acdcvestfold.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Tor 27. Okt 2011 10:30 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Holder på med panserlås.
Ja det er skjeivt men det er bare montert sammen midlertidig for å finne plasseringen, og ikke ferdig :wink:
Skal også lage braketter inn mot skjermene som den skal sveises fast i.
Bilde

Begynt å tenke på å lage grillplata også, da den også holder skjermene sammen i nedkant.
Bilde

Mangler tenner, så leita litt på låven og fant noe jeg kan bruke.
Bilde
Bilde

Kommer ikke til å bruke det, men fly fra samme bil som "tennene" kommer fra.
Bilde

En liten quiz kanskje? Noen som tar bilmerke og modell det kommer fra ? :wink:

_________________
http://www.acdcvestfold.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Tor 27. Okt 2011 17:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
tennene gjor seg i bakgrunnen der vertfall:) stilig bil:)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1954 Ford Customline
InnleggSkrevet: Tor 02. Feb 2012 10:02 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 22. Feb 2008 13:10
Innlegg: 299
Bosted: Melhus, Sør-Trøndelag
Synes denne vogna er fantastisk. Morsomt med en bil med så mye historie. Og så ser man historien også. Mange sår og hakk. Levd liv. Skulle nesten bare vært sånn den no....

Men så over til dagens spørsmål: du har ikke eller vet om noen som har, chromedeler til front 46-48 Ford, samt frontrute og sidevinduer til samme (Tudor)? Ting kan godt være patinert. vi har ingen finishkrav; så lenge det er mulig å bruke, duger det!

_________________
Samleområdene synes aldri å ta slutt. Stakkars dem som skal rydde når jeg en gang dør...

67 Nova stasjonsvogn
69 Nova 4-dørs
76 Chevrolet Caprice Wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 121 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support