AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 06:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hotrodder
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2007 10:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Lagde en liten presentasjon under "prosjekter", men det er vel egentlig her vi skal presentere oss, så her er jeg.
40 år, gift, to små barn, hus, liten båt, to bruksbiler hvorav en '95 modell Astro personbil. Jobber med salg om markdesføring i en produksjonsbedrift

Amcar interessen har vel alltid ligget der, men jeg jobbet i forsvaret i 11 og da ble det mye flytting, noe som ikke er særlig gunstig i kombinasjon med hobbybil-prosjekter.
Kjørte Yamaha V-max motorsykkel i mange år. Da vi fikk barn og slo oss til på sørlandet ble motorsykkelen om mulig enda mer ego tripp enn tidligere. Begynte vel også å bli fornøyd, rett og slett.

Dermed ble motorsykkelen solgt og jeg var klar for nye utfordringer. Dobbel garasje gjorde fristelsen for å gyve løs på (etter min mening) Den Ulitmate Amcar Utfordring: Å bygge hot rod.

En hot rod er dessuten en perfekt kombinasjon: "Rett" motor, tar liten plass i garasjen og lett å gjøre kjapp i og med at vekten vil ende på rundt 1200kg. Lett å få til bra veiegenskaper med lavt tyngdepunkt og vektfordeling som bruker å ende på rundt 50/50.

Dette begynte jeg med i 2001. Årene går og det er mye igjen, men nå begynner det i det minste å ligne noe. Regner med karosseriet, som jeg er ferdig med, skal stå montert på ramma i løpet av sommeren.

Pr idag, 22/3 2007 er ramma ferdig bokset, motorfestene er på plass, bakaksel opphenget er stort sett på plass, forstillingen er på plass. Det som gjenstår på ramma er gearkassefestet som samtidig er midt-forbindelsen i krysset. SVÆRT viktig område på ramma som har vesentlig betydning for hvor stiv bilen blir.
Etterpå blir eksosanlegg, bremserør til bakbremsene, drivstoffrør til tanken som skal stå bak forsetene, pluss sikkert endel annet småtteri som vil ta masse tid...

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2007 11:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
Vælkømin te gards Hotrodder!

Apropos vekt; Fairlanen min veier 1260kg minus rust :mrgreen:

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2007 11:12 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Jeg elsker hotrods, efter min mening, noget af det bedste på 4 hjul!

får dog ikke ov af kona til å begynde på noget sådant, før barna er blevt store nok, og til den tid, kører alle biler på el!

så indtil videre bliver jeg nødt til å sikle over andres biler,

"men drømmen er en 53 studebaker pickup hotrod"

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2007 11:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Biler fra første halvdel av 60 tallet er ofte lettere enn man tror, ja.
De første Mustangene veier f.eks mindre enn både Ford Granada og Volvo 240 serien.
Men biler fra siste halvdel av 60 tallet og rundt 1970 er vesentlig tyngere.
Jeg tror du skal lete lenge for å finne en tradisjonell amcar fra de årene som er under 1300 kg? Corvette?

På 34 Ford coupe regner man ca 1360 kg. Det er med skjermer, CSB, og 350 kasse, skjermer, org tank, org radiator.

For roadster som min bil er, trekker man fra 45 kg.
Uten skjermer og stigtrinn: Minus 80 kg.
Da er vi på 1235kg. I tillegg får min bil 6 trinns manuell kasse som er litt lettere enn 350 kassa, aluminium radiator, og alu bensintank inne i bagasjerommet.

Hvordan Jaguar akselen kommer ut i forhold til de vanligere 10-12 bolt Chevy og 8-9" Ford akslene vet jeg ikke, men ting tyder på at min bil vil havne på rundt 1200kg.
Jeg har forsterket endel rundt sittebrønnen og brukt 5mm plate til å bokse ramma. Dette har nok lagt til noe vekt, men ikke mer enn 10-15kg. Man bruker tross alt 4 mm palate til boksing og NOE forsterkninger rundt sittebrønne har vel de fleste.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2007 19:02 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 24. Feb 2007 17:05
Innlegg: 162
Bosted: karmøy
hotrods e det kulaste så¨e syns nå eg da. har lyst å pussa opp ein 1934 dodge stasjonsvogn, men har nå starta med forden min da siden eg ikje har egen plass til å ta alt fra hverandre. Men må jo starte ett sted :0) . Men e nå gla i forden min og ska gjera det eg kan for å få an "perfekt .
sleng ut masse bilder av an då :0) .


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2007 21:03 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
Hotrodder skrev:

På 34 Ford coupe regner man ca 1360 kg. Det er med skjermer, CSB, og 350 kasse, skjermer, org tank, org radiator.

For roadster som min bil er, trekker man fra 45 kg.
Uten skjermer og stigtrinn: Minus 80 kg.
Da er vi på 1235kg. I tillegg får min bil 6 trinns manuell kasse som er litt lettere enn 350 kassa, aluminium radiator, og alu bensintank inne i bagasjerommet.

.


Ikke glem alu-topper/innsug/vannpumpe = minus 100kg :wink:

(- og minus noen kroner :roll: )

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 22. Mar 2007 21:54 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 17. Nov 2006 20:37
Innlegg: 3915
Bosted: Nordmøre
:) velkommen te forumet ja , ser du holder på med hotrods, mye fint å se, har du noe ideer om vordan den blir når den er ferdig :?: eller er det en hemmelighet :wink:

her er en av mine favoritter, lekker :?:


Vedlegg:
ozk052.gif
ozk052.gif [ 105.49 KiB | Vist 3450 ganger ]

_________________
---------------------------------------------------
Restaurer Chevrolet Imperial Landau Convertible 1929
Bygger Pontiac Firebird 1972 ls3 L99 6L80E IFS/IRS
Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 23. Mar 2007 00:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Har alu innsug og vannpumpe, men alu topper får vente til senere.

Bilen blir i highboy stil med Duvall front rute. Lav, men ikke for lav. Sikkert for høy etter Moldeguttas smak for eksempel.

Louvers på panser og pansersider, fargen blir antakelig svart blank. Ellers taler vel bildene under prosjekt tråden for seg: Uavhengig forstilling med rustfrie, polerte bærearmer, Jaguar bakaksel, Chevy small block motor, T-56 6 trinns manuell kasse, 295/50-16 bakdekk og 195/45-16 framdekk, Eksos ender fra Supertrapp, 59 Cadillac baklys gjemt ett eller annet sted under bak.
Det blir lite glitter & stas. Satser mye på bra veigrep og en bil som tåler å bli kjørt uten hverken å dra til skogs eller å slå nedi den minste lille telehiv.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: hotrod
InnleggSkrevet: Fre 23. Mar 2007 22:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 06. Feb 2006 15:22
Innlegg: 215
Bosted: mosjøen
hei
tøfft med rod.bygde en i 06.34 plymouth men suget etter en challenger ble for stort.men er stadig på jaakt etter et nytt rod prosjekt.så hvis det er noen som hvet om en 32-34 plymouth eller dodge så er det bare og pling på.2 eller 4 dørs.
har forresten en 392 hemi liggende hvis det er noen som er interessert,samt adapterplate til sb mopar automat.
mvh runar

_________________
1971 cuda prosjekt 6.1 hemi

1934 plymouth coupe hot rod
1934 plymouth sedan prosjekt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 30 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support