AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=15041
Side 30 av 32

Forfatter:  AW-100 [ Fre 26. Aug 2022 21:45 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Som en bonus fikk jeg tak i et dekk str 175/82-14 til nytt reservehjul i stedet for det gamle, 195/75-14.
Bilde

Med det nye reservehjulet har jeg NESTEN flatt gulv i lasterommet.
Bilde
Ideelt skulle jeg hatt 155/95-14, for helt flatt gulv. Men- Nærmeste dimensjon jeg fant var 155/65-14, og jeg vil ha full-size, ikke trillebårhjul!

Forfatter:  AW-100 [ Søn 28. Aug 2022 17:00 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Bilde
Så ble det endelig såpass med pauser i styrtregnet at jeg rakk ut å få skiftet ett og ett hjul, før det pøset ned igjen!

Bilde
Ble faktisk ganske rått med bare svarte felger og.

Bilde
Men- hjulkapslene fra 1965 skal på etter hvert! Her bare testmontert, da hjulboltene skal etterstrammes når det blir mulig å kjøre ute.

Gikk fra 215 foran og bak til 205 foran og 235 bak…

Forfatter:  Pappa Wolf [ Tor 01. Sep 2022 11:45 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

nydelig.

Forfatter:  AW-100 [ Fre 02. Sep 2022 12:55 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Endelig nye dekk så sluttet dynamoen å lade…

Bilde

Ny reim og nye børster i posten, men det hjalp ikke.

Bilde

Men etter tips fra Pappa W byttet jeg spenningsregulator…

Bilde
Som jeg hadde liggende i garasjen!

Bilde

Da ble det fart!

Forfatter:  AW-100 [ Fre 02. Sep 2022 13:00 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Life hack:
Bilde
Hvordan unngå at ting i lasterommet faller inn i reservehjulet:

Bilde

Et serveringsbrett i felgen, og gulvteppe over!

Jada, du kan også bare snu reservehjulet. Men nå har jeg et lite hulrom tilgjengelig inni felgen hvor jeg kan ha verktøy liggende lett tilgjengelig, da full-size reservehjul er ganske vanskelig å manøvrere ut av brønnen!

Forfatter:  Pappa Wolf [ Lør 03. Sep 2022 12:28 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Den skal jeg huske, det var faktisk lurt.

Forfatter:  AW-100 [ Man 31. Okt 2022 22:47 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Prosjekt PKK. Fikk ikke bremsevirkning på håndbrekk. Nye wire bestilt fra US mandag. Fredag var de fremme!
Bilde

Måtte ut med bremsesko for å få på nye wire, så da ble det nye sko også.
Bilde

Neste punkt var nytt kryss på mellomakselen. 18mm kopp for å presse krysset ut i en 30mm kopp i pressa.
Bilde

Nytt kryss på plass.
Bilde

Forfatter:  Godfire [ Tir 01. Nov 2022 11:19 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Nytt kryss på plass.
Bilde[/quote]

Hei, er det 8.25 bakaksel du har på bilen din? Jeg har en liten vibrasjon som neppe kommer fra ubalanserte dekk på min Mopar, og tenkte å prøve å bytte kryss. Hvor vanskelig vil du si dette var? Vet at det blir litt som å spørre hvor langt et tau er.... Mem var det bare å skru av og "skru på", eller var det mye ting og knep underveis?

Forfatter:  AW-100 [ Tir 01. Nov 2022 12:38 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Er Dana 44 på min, men jobben er lik… Krysset er presset inn i akslingen, men bak mot yoken er det skrudd med ører. Har du ei presse er jobben lett. Har fått det til med ei skrustikke og, men det er litt tyngre. Her kan du lese om det: https://rustflekk.wordpress.com/2017/07 ... kselkryss/ Du må få presset krysset inn det ene øret på akslingen. Derfor brukte jeg en 18-kopp som kunne presses inn etter lagerskålene, og en 30-kopp under akslingen slik at motsatt lagerskål kunne presses ut av akslingen. Når det hele løsner så er det bare å løfte ut krysset og plukke lagerskålene ut. Montering er motsatt, men da trenger du ikke å ha en stor kopp under, da ingenting skal ut. Jeg tok av begge lagerskålene, (men vær forsiktig, nålelagrene må IKKE løsne) så stakk jeg krysset gjennom ett øre, stakk inn lagerskålene på krysset og presset dette inn. Så snudde jeg akslingen, og presset neste lagerskål inn på krysset fra nedsiden.

Forfatter:  AW-100 [ Tir 13. Des 2022 18:47 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Jeep Cherokee XJ og Jeep Wrangler YJ med NP231 transfer-kasse opp til ca. 1995 ble utstyrt med en fantastisk konstruksjon som var en Vacuum Center Axle Disconnect, VCAD. Høyre fremre drivaksling var todelt, med en vakuumstyrt klokke. Tanken var god nok den, for når 4×4 var utkoblet i transfer-kassen, ville også VCAD koble fra de to delene i høyre drivaksling, og dermed ville mellomakslingen fra transfer-kassen frem til differensialen stå i ro. Venstre drivaksling og ytre del av høyre drivaksling drives rundt av hjulene, mens indre del av høyre drivaksling roterer motsatt retning av fremre differensial. Tanken var at det skulle hjelpe på drivstofføkonomien og slitasje på kryss, men i realiteten er det ikke mye ekstra forbruk eller slitasje om fremre mellomaksel drives med av hjulene eller ikke. Og når vakuumslanger og vakuumklokker begynner å bli noen år så får du lekkasjer, og problemer, og det finner du som oftest ikke ut av før du absolutt trenger 4×4. Etter å ha vært plaget litt med 4×4 på min fant jeg ut at jeg skulle gjøre en VCAD delete, dvs fjerne funksjonen til VCAD. Dessuten er dette første steg på veien for å få byttet ut den gamle NP231 med en NP242 i stedet, som også har part time 4×4. Biler levert med NP242 har aldri hatt VCAD, da den transfer-kassa ikke har uttak for vacuum.

Bilde

VCAD er montert på høyresiden av forakslingen, i bakkant av forakslingen. Det går 3 vacuumslanger inn på klokka, ellers er den festet med 4 skruer. Men OBS, det flyter litt olje over fra differensialen og over til VCAD, så pass på å ha noe til å samle opp den oljen som kommer ut.

Bilde

Bilde

Her er VCAD rengjort og lagt på kjøkkenbordet. For å gjøre forvirringa komplett har jeg lagt VCAD’n opp/ned, slik at skiftegaffelen nå ligger til venstre. Inne på akslingen som holder skiftegaffelen sitter det et C-klips, som du må vippe ut med en skrutrekker eller liten tang. PASS PÅ så du ikke mister klipset, for det flyr når det løsner!

Bilde

Bilde

Med C-klipset løst, så kan du jobbe skiftegaffelen over til motsatt side, dvs BORT fra vacuumklokka. Pass på at du får gaffelen til å flytte seg på akslingen, at du ikke bare drar akslingen ut av klokka. Det gjør ingenting, men du må få skiftegaffelen HELT bort til høyre, og akslingen HELT til venstre, for å kunne plassere C-klipset på plass på akslingen igjen. Nå skal skiftegaffelen sitte bort fra vacuumklokka, og C-klipset på motsatt side av gaffelen enn opprinnelig.

Bilde

Den opprinnelige skiftegaffelen min var KNEKT, så jeg måtte kjøpe meg en ny (brukt). Om det er mye krefter i vacuumsystemet vet jeg ikke, men for sikkerhets skyld så plugget jeg alle 3 porter på vacuumklokka, OG de 3 slangene som hadde vært inn på klokka og stripset ledningene unna. Ulempen med dette er at jeg nå mister 4×4 lyset, men jeg har uansett indikasjon på om jeg har 4×4 inne hvor transfer-spaken står. Dessuten vil jeg få lyset tilbake igjen når jeg monterer NP242 når det blir litt varmere, så dette giddet ikke jeg å bruke tid i vinter på.

Bilde

Nå må sleiden som sees inne på akslingen slides helt over til venstre side på akslingen. Da kobles de to halvakslingene sammen. Mulig du må rugle litt på akslingene for å få satt splinene overfor hverandre så du får sleiden i inngrep på begge aksler. Så er det bare å tre gaffelen på VCAD’n inn på sporet på sleiden, og skru sammen.

Husk å etterfylle olje på framdifferensialen. Det kan og være lurt å etterfylle én gang til etter litt kjøring, når oljenivået har stabilisert seg i både diff og VCAD.

Forfatter:  AW-100 [ Tor 15. Des 2022 22:07 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Bilde

I dag fikk jeg likevel koblet opp 4x4-lyset. I stedet for å plugge alle de 3 vacuum-slangene jeg koblet fra VCAD, koblet jeg sammen to av de med et stykke bremserør.

Forfatter:  AW-100 [ Søn 14. Mai 2023 14:30 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Upraktisk med glassfiber bakluke… :)
Bilde

Bilde

Forfatter:  AW-100 [ Tir 16. Mai 2023 13:08 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Life hack:

Har du fine hjulkapsler som du er redd for å miste? Neste gang du bestiller klistrelapper/navnelapper til barnehagebarn, bestill en pakke til deg selv også, og merk kapslene med telefonnr på innsiden!
Bilde

Bilde

Forfatter:  Pappa Wolf [ Tir 16. Mai 2023 16:49 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

En god ide. gjør det samme med bilnøkler. og båtnøkler

Forfatter:  AW-100 [ Lør 20. Mai 2023 19:03 ]
Innleggets emne:  Re: 1965 Barracuda, 1978 Ramcharger og 1987 Cherokee.

Vårmønstringa til Amcar Tromsø ble avholdt under tak i et parkeringshus pga vind og regn. Men bildene av Barracudaen ble helt nydelige i det dårlige lyset!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Sent from my iPad using Tapatalk

Side 30 av 32 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/