AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 19. Mar 2024 04:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 32  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 19. Apr 2017 22:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Fikk etpar anmerkninger på EU på Jeepen. Men heldigvis har jeg fortsatt god tid på å få utbedret alt. :) Starter ut med å bytte bærekuler på førersiden.

Start med bilen godt parkert på jorda. Napp ut splinten til akselmutteren, og dra av mutterskiva.
Bilde

Nå klarer du å løsne akselmutteren med en LANG latmann. Så løsner du hjulboltene, jekker opp dekket og fjerner hjulet. Dette legger du under bilen som sikkerhet.
Bilde

Sørg for at du støtter GODT opp under bilen så den ikke faller ned. Her har jeg en 10t jekk, støttebukk og hjulet under ramma som siste skanse.
Bilde

Bremsecalliperen løsnes, to glideskruer i bakkant, og henges opp godt ute av vei.
Bilde

Demonter bremseklosser og bremseskiva.
Bilde

Så løsner du de 3 12-kantede spindelboltene. Bruker du en 1/2" fastnøkkel eller en koppnøkkel med 12-kant løsner de med litt makt. Men det er likevel vanskelig å få løst hjulhub'en. Jeg brukte en langkopp som jeg kilte mellom krysset og spindelen, så dreide jeg rattet. Stikkakslingen og hub'en ble presset rett ut.
Bilde

Så er det bare å trekke stikkakslingen forsiktig ut av akselhylsa. PASS PÅ så du ikke får noen skader på splines'ene på akslingen. Og hvis du lurte, så NEI, du trenger ikke å tappe ned differensialen. Oljenivået står lavere enn akslingen.
Bilde

Nå passer det SVÆRT godt å sjekke drivkryssene NØYE! Når du har kommet så langt er det fort gjort å få byttet disse når du alt har stikkakselen ute av akselhuset. Se HER: How to: Bytte drivakselkryss.

Fjern låsesplintene og skru ut kronmutterne på begge bærekuler. På den øverste kula kom jeg greit til, og noen velrettede slag på en brytegaffel så smalt bærekula løs. Den øvre skal opp av akseløret.
Bilde

Den nedre kula satt endel verre, så da var det frem med den STORE C-clamp'en min for å presse løs spindelen.
Bilde

Når spindelen var unna vei tok jeg nytt grep med verktøyet, og presset nedre bærekule ned og ut av akselen.
Bilde

Fjernet litt overfladig dritt, og rengjorde anlegget til de nye bærekulene i akselørene.
Bilde

Hmm her menglet det noen bilder... Men jeg brukte C-clampverktøyet til å presse på plass de nye bærekulene. Den nederste skal oppover, og den øverste skal nedover i akselfestet.
Bilde
BTW, genialt at Jeep har brukt avsmalnende akselører til bærekulene. Dvs at kulelagerverktøyet ikke kan stå vinkelrett på bærekule og akseløre ved montering. Men med litt forskjellige adaptere som fulgte med verktøyet gikk det seg da til.

Så er det montering i motsatt rekkefølge. Bærekulene trekkes til med et moment på 100NM.
Bilde
Fettnippelen som fulgte med bærekulen fra MOOG bygde litt høyt, så den kom nesten i kontakt med akselkrysset. Denne byttet jeg senere ut med en mindre fettnippel jeg hadde liggende.

Den øvre bærekula hadde litt lang kulebolt, så ved tilstrekkelig moment dro jeg kronmutteren forbi låsehullet i bolten.
Bilde

Dette lot seg løse med en stoppskive mellom spindel og kronmutter.
Bilde

Så satte jeg inn splines'ene med drivakselfett, og satte akslingen inn i hjullagersatsen. Jeg rengjorde godt akslehylsa så langt jeg kom til, og stakk stikkakslingen forsiktig inn i akselhylsa. Drei litt forsiktig på den for å få den til å gå i inngrep i differensialen.
Bilde

Så er det bare å montere de 12-kantede spindelboltene, stramme godt til, montere bremseskive og klosser, og feste calliper. Husk nytt glidefett på glideskruene til calliper.
Bilde

Monter dekket, og senk bilen ned på bakken igjen.
Bilde

Nå kan du stramme akselmutteren til foreskrevne 235NM. Monter mutterskiva og stikk inn splinten igjen.

Ferdig arbeid! :)

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 21. Apr 2017 09:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Snice! kjekt med slik how to do med bilde og forklaring, sikkert noken som får nytte av det:)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Apr 2017 20:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Bilde
Overhalte bremsene i løpet av vinteren.

Bilde
Hadde lekkasje på høyresiden, så det var ganske mye dritt inni trommelen. Men venstresiden var fin.

Bilde
Ut med det gamle, så er det bare å begynne å vaske!

Bilde
Nye bremsepumper på begge sider.

Bilde
Nye bremsebelegg og nye monteringsdetaljer.

Bilde
Med unntak av flatt batteri så er bilen nå klar for våren! (Nei, den er ikke kommet her i nord enda...)

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Apr 2017 11:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Bilde
Plutselig fikk jeg kjøpt meg nye dekk og felger. 265/70-16 Cooper Discoverer STT på 8x16 Dick Cepek DC2 med backpressure på 4". Så må jeg bare bestemme meg om jeg vil ha de på Dodgen eller Jeepen... :)

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 03. Mai 2017 15:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Da kom endelig våren her oppe også.
Bilde

Har også fått lakket grillen på bilen svart i stedet for lys brun...?
Bilde

Bilde

Bilde
Gjorde faktisk endel for utseendet!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 12. Mai 2017 17:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 11. Jun 2006 21:08
Innlegg: 251
Bosted: Buskerud
Mye bedre ja =D>

_________________
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 31. Mai 2017 17:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Da begynner det å nærme seg fristen for PKK take 2 på Jeepen. Så da er det bare å stålsette seg og forsøke å få byttet pinneboltene på eksosmanifolden. Begge to.

Bilde
Mye greier å plukke ned.

Bilde
Endelig nede på manifolden.

Bilde
F***, for trangt til å komme til for å borre ut den bakre pinnebolten! Men ikke noe ikke litt gla'vold kan fikse!!!

Bilde
Se der, ja... Med fullt press inn mot torpedoveggen ble vinkelen nesten helt rett!

Bilde
Nesten like trangt å komme til å få gjenget opp nye skruehull...

Bilde
JADDAA!!! Alt går med tålmodighet og vold! Foran var det jo en lek å borre og gjenge, så nå er det bare montering igjen!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 31. Mai 2017 19:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Kjedelig å måtte haike hjem... :(

Bilde
Er mørkt ute, selv om vi har midnattsol her i nord nå. Men selvfølgelig stoppet bilen akkurat idet jeg kjørte inn i tunnel-systemene her i Tromsø...

Fikk bilen hjem på flak, og vel hjemme fikk jeg byttet coil og bilen fyrte igjen på første forsøk! Kjedelig, da coilen som sviktet bare har stått på i 2 år! Heldigvis hadde jeg den gamle liggende enda...

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Jun 2017 13:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Bra du fikk fiksa bolten, kjekk vinkel verktøy du har der for borring:)
greit med ekstra deler liggende ja:)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Jun 2017 20:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Bilde
Da begynner det å nærme seg!

Bilde
Jadda, da var vi klare! Tok ca. 2 arbeidsdager å bore ut begge boltene, med all demontering og montering.

Bilde
Dette hjul-steppet er genialt å ha når man skal å jobbe oppi motorrommet!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Jun 2017 19:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Siste feil før EU skulle gå fort: Bare å bytte bakre simmerring på veiva. Jeepen har en 2-delt simmerring, derfor kan den byttes med automaten i bilen.

Det hele startet supert. Når jeg hadde løsnet alle boltene til bunnpanna (alle 26) så satt den fortsatt som f... Og etter å ha jobbet i flere timer med noe som virket til å være størknet rutelim fikk jeg endelig bunnpanna løs. Men den var ikke mulig å få lurt ut bak akslingen, da oljepickup'en hektet i ei metallplate inne i bunnpanna.
Bilde

Alle videoer og monteringsanvisninger på nett sa at bunnpanna skulle slippe rett ut, så jeg prøvde det meste: Løsnet dempere og styredemper, løsnet på forakslingen, jekket på motoren, jekket på automaten. Uansett fikk jeg den ikke løs. Til slutt måtte jeg demontere selve oljepumpa, og håpe at jeg får den montert igjen!
Bilde

Når oljepumpa og oljepickup'en løsnet så kom bunnpanna rett ut.
Bilde

Endelig fikk jeg alt løst, men etter å ha brukt 3 dager i garasjen og på internet for å bare få demontert bunnpanna, så er det jobb i ei uke... :(
Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Jun 2017 20:13 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Bra tid å bytte rådelagre da. :D

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Jun 2017 01:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ser ut som det blei en knotete jobb til slutt ja for å få bytta simringen ,hmm ,du får vell det sammen igjen og :)

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 30. Jun 2017 13:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Hva f... er det som skjer, photobucket holder alle bildene mine som gissel! 25 sider med bilder... borte... ](*,) :puke:

Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 01. Jul 2017 15:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 26. Okt 2016 10:52
Innlegg: 85
Samme dritten med meg..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 ... 32  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support