AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 20. Apr 2024 08:39

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 32  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 29. Sep 2015 22:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Har hatt en liten lekkasje rundt peilepinnen til automaten på Dodgy. Så nå var det på tide å få gitt automaten en service med ny O-ring og filterkit.
Bilde
Inne i det aller helligste.

Bilde
Når jeg hadde alt nede var det greit å få justert bandene i kassa også. Her er justeringsskruen til kickdown-bandet, bak gasspjeld-linken.
Bilde
Og inni kassa finner man justeringsskruen til Low/Reverse-bandet.

Bilde
Spesialverktøy produsert, for å kunne trekke til justeringsskruene med riktig moment. Justeringsskruene er selvfølgelig utformet som firkantbolter og ikke sekskant. Brukte derfor en 5/16" fastnøkkel, sveist fast i en koppnøkkel til momentnøkkelen min. Ikke så pen sveis, men den funket!

Bilde
Ferdig arbeid! Nå skal bare automaten få stå så gasket sealeren får tørke skikkelig før jeg pøser på med Mopar ATF + i morgen!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 07. Okt 2015 13:16 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 13. Jun 2011 17:03
Innlegg: 274
Pent :)
Du har ikke tilfeldigvis en "How to.." prosedyre for justering av band i kassa? :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 07. Okt 2015 13:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Joda, fort gjort det... Løsne på låsemutteren. Så skal justeringsskruen strammes opp til 72in/lbs, dvs 8nm. Så skal kickdown band skruen skrues UT 2 1/2 omdreininger, og Low/reverse band inni kassa skal ut 2 omdreininger. Så tightes låsemutrene med ca. 35nm, pass bare på at ikke justeringsskruen følger med.

Det som tok lengst tid var å lage justeringsverktøyet mitt, da justeringsskruen er firkantskrue på 5/16"

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 07. Okt 2015 14:10 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Man 13. Jun 2011 17:03
Innlegg: 274
Takk for info, da skal dette gjennomføres på Grimm også :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 07. Okt 2015 18:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Ikke akkurat "high tech" prosedyre nei... :)

Jeg fant god hjelp og mye info om 727'en her, http://www.ihpartsamerica.com/forums/tr ... tment.html på et Intn Harvester-forum! :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 04. Mai 2016 14:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Endelig ble det på tide å få Barracudaen ut fra vinterlagring igjen.

Bilde

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 09. Jul 2016 22:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Er ikke så mye som skjer i garasjen etter at barna fikk skoleferie... Men Barracudaen går fint, og går som bruksbil når det er oppholdsvær.

Tromsø Veteranbilklubb arrangerte Veteranbilens Dag i Storgata i Tromsø.
Bilde

Dessverre kilte bilnøkkelen seg fast i dørlåsen når jeg var på tur hjem, så jeg måtte hive meg til å demontere bildøra foran et publikum for å få ut nøkkelsylinderen så jeg får ut nøkkelen.

Men når du holder på å demontere en bil midt i Storgata en lørdag ettermiddag er det ikke grenser for hvor mange "hjelpsomme" kommentarer jeg fikk. "Har du prøvd å vri nøkkelen?""Enn hva med å bare trekke den rett ut?""Prøv litt hardere." Hvorfor tenkte jeg ikke på det før jeg nappet ut hele dørtrekket??

Heldigvis hadde jeg faktisk liggende en gammel låssylinder i garasjen, så når jeg fikk bilen hjem var det bare å begynne å jobbe igjen..

Bilde

Bilde
Trekket på plass igjen.

Bilde
Da er det mulig å låse igjen!


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 06. Okt 2016 18:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Vært lite oppdatering på bilene i sommer, det skyldes mye at det stort sett har regnet i utendørsgarasjen min hele sommer. Men jeg fikk da blåst 120l bensin på Barracudaen.

Bilde
Servosnekka på Dodgen har begynt å lekke mer og mer. Så til slutt fant jeg ut at jeg måtte overhale den for å kunne få bilen EU-godkjent.

Bilde
Ut med den.

Bilde
Fått snekka inn i garasjen.

Bilde
Så må inntakslageret demonteres med en pin spanner.

Bilde
Da kommer du hit:

Bilde
Inni her finner du også en pakning som må byttes. Her ble det mye stillstand, da det viste seg at jeg hadde bestilt pakning til -79up, og den passet selvsagt ikke...

Men til slutt fikk jeg da skrudd sammen det hele, og komplettert det hele med ny drag link. Slik ble bilen da stående, med overhalt snekke innerst i garasjen og bilen utendørs på offentlig sted, like bortforklare huset. Helt til i går, kl 14:00. Da ringte det en kar fra kommunen, og informerte meg om at den måtte være borte i dag tidlig kl 07:00... Så da var det bare å hyre seg, og ut å hive seg på rygg under bilen i regnet...

Bilde
Så jeg ble da ferdig til slutt.

Bilde
Ny drag link.

Bilde
Så fikk jeg endelig kjørt bilen unna, og hjem til gårs!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Okt 2016 19:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Når jeg parkerte Barracudaen for vinteren oppdaget jeg at bremsepedalen sank noe unormalt langt inn. Så langt at bremselysene tentes faktisk. Så oppdaget jeg at det skyldtes at det var mindre bremsevæske i kammeret for bakbremser. Da var det bare å jekke opp bakvogna og nappe av tromlene.

Bilde
Og jepp, venstre trommel var full av sort støv, og gummibelgen på bremsepumpa var skadet.

Bilde

Bilde
Ut med det gamle, så er det bare å begynne å vaske!

Bilde
Ny pumpe på plass. Men med lekkasje i trommelen har jeg hørt at bremsebelegget kan være skadet og bør byttes med nye. Og siden jeg ikke skal kjøre igjen før til våren så tar jeg meg tid til å vente på nye bremsesko.

Bremsetrommelen på motsatt side lar jeg stå urørt, selv om jeg skal bytte pumpe og belegg der også. Men det er greit å ha en side komplett hvis jeg glemmer hvordan alle monteringsdetaljer skal sitte. Den siden så forresten veldig ren og fin ut innvendig.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Nov 2016 18:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Endelig kom det en periode med oppholdsvær i garasjen min, så da var det på tide å forsøke å få Dodgy tilbake på vegen!

Bilde
Først kutte ut gammel morro.

Bilde
Ikke verdens beste sveis, men det er altså denne bilen jeg skal lære meg å sveise på!

Bilde
Litt vanskelig med grunnarbeider rundt brakettfestene.

Bilde
Ser helt fint ut på avstand!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Nov 2016 18:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Videre på tide å få gjort noe med lekkasjen på automaten.
For å komme til har jeg demontert geartunnellen, da den sitter skrudd på. I tillegg har jeg kuttet ut litt av gulvet på førersiden, pga rust for enda bedre tilgang.

Bilde
Ut med selector shaft seal.

Bilde
Etter nøye reingjøring bankes nytt på plass med en tennpluggkopp.

Bilde
Videre må throttle pressure control seal ut.

Bilde
Nytt seal på plass, og det virker til at automaten er tett igjen!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Nov 2016 17:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Kaldt i garasjen for tiden...
Bilde

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Nov 2016 15:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Ser bra ut :) Oj den bukken var flott, er den orginal eller ettermontert?

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 07. Nov 2016 16:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Originalt ja, sto på bilen når jeg kjøpte den. :)

Bilde
Luftenippelen på den ene bremsekalliperen var så fastrustet at den ikke engang løsnet i skrustikka, den bare knakk av. Jeg skjønte fort at å borre ut bremsedeler ikke nødvendigvis er en god løsning, så da bestilte jeg en ny kalliper. Og med tanke på at jeg før har montert bremsedeler som begynte å ruste, så tenkte jeg at jeg fikk gi den nye kalliperen overflatebehandling. Og da fikk selvsagt også den gamle det... :)

Bilde
Gul bil - Gule bremser! :D

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 18. Nov 2016 22:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Bilde
Endelig fått meg verkstedpresse... Hvordan har jeg klart meg uten før?

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 467 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 32  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 20 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support