AMCARFORUM.NO
http://www.amcarforum.no/phpBB2/

88' Wagon Caprice Estate stroker
http://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=15024
Side 6 av 8

Forfatter:  Chevy63 [ Fre 12. Sep 2014 19:32 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Ja, veien blir jo ofte til mens man går. :wink:

Forfatter:  v8power [ Fre 12. Sep 2014 23:09 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Kult prosjekt. Kjekt at noen legger ned så mye tid i en brødfjøl. Liker godt de bilene der og har hat en 4-5 stykker.

Forfatter:  Chevy63 [ Lør 27. Sep 2014 19:37 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Har skjedd litt i det siste, men det går mye tid til dårlig tilpasning osv. :evil:

Slik ble akselbøyene
Bilde

Fylte opp bakakselen med olje, og dagen etter var det vått på gulvet #-o
Måtte skifte simring.
Bilde

Kjøpte en installer(utrolig tungvint å beskrive på norsk) for å presse på balansehjulet, har jo målt endeslakken på veiva, og vil jo ikke forandre den.
Da den var på plass, fikk jeg ikke ut igjen tappen jeg skrudde i veiva.
Bilde

Måtte lage ei pipe for å skru den ut med, de kunne jo lagd en sekskant, slik at jeg kunne brukt ei vanlig pipe.
Bilde

Var litt uheldig, da jeg satte i motoren, og kom borti bremserøret, så måtte lage nytt. Glemte å ta bilde på bilen.
Bilde

Skulle sette i ny aluradiator, hadde kjøpt inn universalbraketter, men de var jo ikke i nærheten av å passe.
Var på hoggern å så etter egnet stål, men med min flaks, så var det svært lite. Tok med meg noe jeg kanskje kunne bruke, når nøden er størst, spiser fanden fluer.
Bilde

Etter endel massasje, og litt sveis, ble de slik. Litt forskjell fra de universale.
Bilde
Bilde

Da var tilleggskjøleren til girkassa montert på radiador.
Bilde

Hadde kjøpt en 3/8 nippel til bensinpumpa, hos Sarpsborg motor, men den var en liten millimeter for stor, så det er fint å ha noe gammelt skrot liggende.(skjært av et gammelt bensinrør)
Bilde

Motgangen vil ingen ende ta, kjøpte et "ferdig" bensinrør, med bensintrykkmåler, trodde jeg. :roll:
Dette passet jo ikke i det hele tatt. Hadde jeg hatt koningsverktøy i rette størrelsen, hadde jeg kappet det, å konet på nytt.
Bilde
Bilde

Begynner å bli litt lei av at nye ting ikke passer, det er nesten så jeg skulle ønske at delene kom fra et land som er veldig glad i pølser.

Forfatter:  Chevy63 [ Søn 05. Okt 2014 09:14 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Holder stadig på og pusler. Gikk gjennom det elektriske, testet lys vifte, pussere. Glemte bilde, men fjernlyset var koblet opp på rele´, satt på nytt rele, og lagt opp fire kvadrat ledning med sikringsholder fra batteri. Har jo flyttet batteri til passasjersiden.
Fjernet noen strømtjuver, som hadde sluttet å virke. Loddet det sammen, og da ble det lys.
Bilde
Bilde

Slik så parklyset foran ut, ordentlig provisorisk mekk, som har en tendens til å bli permanent. Hva gjør man ikke når bilen skal vises. Ledningen surret rundt pæra og stappet inn i parklyset. [-X
Har funnet flere steder på bilen at strømtjuver bare er surret rundt ledningen.
Bilde

Byttet pussermotor, den som var der ville ikke stoppe før tenninga var skrudd av. Går an å prøve å justere bort, men satt på en annen jeg trodde virket. Ikke liv i spylemotorn. #-o Da er det fint å ha shop manual for hånd, som beskriver hvordan man feilsøker. :) Fant ut at releet var gåent. Heldigvis har GM samme delene på de fleste modeller, så plukket av en gammel en jeg hadde liggende.
Bilde
Bilde
Og vips, der ble det vått, suksess. :D
Bilde

Dytta på plass mellomaksel, gikk tungt, og plutselig smatt den på plass, men den ble sittende bom fast i kassa. Da er stropper et veldig kjekt hjelpemiddel.
Bilde

Kjekt å ha koningsverktøy når man skal skjøte slangene til kjølinga på automaten.

Bilde

Prøver å kamuflere motoren før en EU kontroll, så da måtte det gjøres klar et par ventildeksler. Prøve å rette de, og lakkere de svart.
Bilde
Så var det pakninger, ha RTV på den siden som skal mot lokket. Slippe i noen skruer, for å få pakningen på rett sted, vente til det har satt seg sånn nogenlunde, og bare skru de nedtil, vente til det har herdet, for så og dra det forsiktig nedtil(fingertight). DO NOT OVERTIGHTEN!!! Loadspreaders er veldig kjekt å ha, men vanskelig å få tak i.

Bilde
Bilde
Og da dukket det opp enda et problem, :shock: pluggen sitter for nær eksosen, så her får jeg ikke på plugghetta. #-o Det hadde jeg ikke tenkt på :oops:
Jeg har NGK R5671A-7, racingplugger, med 0,750 lengde i gjengepartiet(reach). Noen forslag.

Kjøper stadig ting som må slipes/files til for å passe. Tappen vil ikke ned i sporet.

Bilde

Denne TV-cable relocator, kjøpte jeg hos Sarpsborg Motor, og betalte i overkant av 300,- for den, men må jo ha en slik så, geometrien på TV kabelen blir riktig. Viktig.

Bilde

Siden det er en Holley 750, som kanskje er litt stor for motoren, går jeg ned et par hakk på dysene med en gang. Det satt 72 dyser i den, nå er det 70. Får prøve det først.

Bilde

Forfatter:  Pappa Wolf [ Søn 05. Okt 2014 09:23 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Masser av flott arbeide her. 99% av alle deler som jeg kjøper, bærer filosofien til hotrods. "AR" eller "Adjustment Required"

med mindre delene er laget for å passe sammen, dvs på samme fabrikk, så må de tilpasses.

Selv har jeg et utall av ganger måtte finne frem filen å justere, eller bruke hammer å vinkelsliper. hehehe

Men jeg synes det er en del av sjarmen, når vi skruer på såpass gamle biler.

Forfatter:  Chevy63 [ Fre 24. Okt 2014 07:03 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Sagget veldig det bakre taktrekket, så tok støvsugern å fikk vekk den klisne skumgummien, og det gamle trekket. Selve taket er helt, så skal legge på nytt trekk senere.

Bilde

Viktigere ting å gjøre, akkurat nå, som å justere forstillingen f.eks. Det er jo justering på både camber, og caster, så tar litt tid med "gammelt" apparat.


Bilde

Måtte jo ut med headersen igjen, varme, og banke til røret ut fra syl nr.5. Prøvde først med "kort" plugg, men var jo bare 3mm kortere enn den jeg hadde. :(

Bilde

Alltid litt ekstra spent før første start, men etter å ha flyttet fordeleren 180, så braket det løs.
Er jo ikke justert inn enda, har begynt med 14 initial, men man får jo litt inntrykk av RacePro pottene. :mrgreen:

Bilde

Var ikke store symbolet fra photobucket, men det holder.

Slik ble den med nye hjul.
Var veldig så høy den ble foran. :shock: Har jo ikke letta den så mye.

Bilde

Men nå er det tid for å skifte frontrute, hadde håpet å slippe det nå, for det betyr vel at det er noe rust som må tas hånd om.

Forfatter:  OldisEinart [ Fre 24. Okt 2014 14:58 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Mye bra arbeid,og denne var drit tøff, følger med her :)

Forfatter:  Chevy63 [ Lør 25. Okt 2014 19:31 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Takk takk, hyggelig at noen følger med. :)

Forfatter:  Nemesis83 [ Søn 26. Okt 2014 08:12 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Liker stilen :) Er ikke mange av disse med grom motor ;)

Forfatter:  Chevy63 [ Tor 30. Okt 2014 08:15 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Det ante meg at det var rust i vindusramma, men det var bedre enn jeg fryktet. Her har det nok ikke kommet inn vann. :-k
Bilde
Bilde

Slipte ned, og hadde på rusteter fra tema. Deretter brukte jeg zinkgrunning, og lakkerte med svart lakk.

Bilde
Bilde

Da var det klart for ny rute. Fikk ny lakk på chassinummeret også. :)

Forfatter:  Road Devil [ Tor 30. Okt 2014 17:33 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Bir bra denne =D> artig å følge med på :)

Forfatter:  Pappa Wolf [ Lør 01. Nov 2014 10:27 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Flott jobbet.
Bare husk, at fjærene skal ha litt tid til å sette sig. Bare så du ikke begynner å kappe eller varme for å senke den.

Forfatter:  Chevy63 [ Man 10. Nov 2014 11:28 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Tenkte jeg skulle legge ut hele komboen på motoren.
Bunndelen er som følger:
Blokk er en 0.10 blokk, som er påmontert firebolta overfall, linjehona, og borra 0,30. ca. 0,015 deck i snitt.
Smidd strokerveiv: CAT 4340 racing crank
Smidde Scat H-beam råder 6" 4340
Smidde stempler Keith Black 718, nå heter de Probe.
JE file to fit stempelringer.
SFI flexplate og balancer

Bunndel eksternt balansert og klar for 750Hk

kammen er en Lunati woodoo hyd. roller
20120712 gamle 60112
• Advertised Duration (Int/Exh): 282/290
• Duration @ .050 (Int/Exh): 231/239
• Gross Valve Lift (Int/Exh): .535/.550
• LSA/ICL: 110/
• Valve Lash (Int/Exh): Hyd/Hyd
• RPM Range: 2400-6400

Lunati hyd lifters

Comp cam full roller vipper 1,51

Topper er AFR 195 65cc kammer, skal vel gi ca. 10,7:1 i komp.

Edelbrock Performer RPM 7101 dual plane innsug

Holley 750 vacum sec. med dyser i secondery.

HEI tenning

Full lengde headers, 2,5" dual eksos, X-pipe, med race-pro potter.

Girkasse er en TH200-4R stage 3, fra Extreme Automatics USA, med 9" converter bygd etter motorspecs.

Bakaksel er en 8,5", med 3,08:1, som er planlagt med 3,73:1 med Eaton sperre. Er allerede innkjøpt, og ligger klar.

Forfatter:  Chevy63 [ Man 10. Nov 2014 20:38 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Det ene drar det andre med seg, for å få slipt all rust rundt vindusramma, måtte jeg av med listene på A-stolpene, men det var ikke så enkelt som først antatt.
Måtte begynne helt bakerst, og ta ned listene i taket, fordi de var festet i hverandre. Hvorfor gjøre det enkelt, når man kan gjøre det så tidkrevende, og vanskelig.

Bilde

Samme på g-body som på b-body.
Og slik er de festet i taket, må ta ned lista med klipset på. Går an å bruke tema sin tang, el.l. samme ved frontrute. Pass på taktrekket, fort gjort å få merker, og møkk på det. Mitt måtte skiftes ut, så det var ikke så farlig.
Ved dørene måtte jeg begynne utvendig, presse lista ned, og skru av klipset

Bilde
Bilde

Også var det taktrekk da. Det eneste stedet trekket hang fast var i hjørnet ved baksetet, resten datt ned. #-o

Forfatter:  Chevy63 [ Man 10. Nov 2014 21:02 ]
Innleggets emne:  Re: 88' Wagon Caprice Estate stroker

Road Devil skrev:
Bir bra denne =D> artig å følge med på :)

Ja du har jo maken bil selv, så da ser du jo hvor de begynner å ruste.
Får håpe de har tettet taket ditt ordentlig, og ikke bare limt fast de blanke knappene med silikon, slik som de gjorde på min, etter at de tok av railsen.

Side 6 av 8 Tidssone UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/