AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

88' Wagon Caprice Estate stroker
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=15024
Side 1 av 8

Forfatter:  Chevy63 [ Søn 13. Mar 2011 00:05 ]
Innleggets emne:  88' Wagon Caprice Estate stroker

Ja, etter mange år på venteliste, er det endelig capricen sin tur for en gjennomgang. :D

Litt info om bilen :)
Det er da en 88 Caprice Estate, karosseriet ble satt på en 78 mod. ramme, så er derfor veteran \:D/ .
Kjøpte bilen som bruksbil i 2003, har stått rolig siden 2004 (desverre) grunnet gåen girkasse :roll: .

Planene for bilen er at den først og fremst skal gjøres i stand. I tillegg har jeg planer om å bytte ut den trøtte 307'n med en motor som sparker løs noe bedre (motorspec. kommer) :twisted:. Ny forsterka 200r4 pluss overhalt 8,5" 10-bolt skal også på plass.

Ulv i fåreklær :twisted:

Det meste av deler er bestilt, og noe er allerede på vei over dammen :mrgreen:

Ting som skal gjøres:
-Ny motor og girkasse (Chevy350 og TH200r4)
-2,5" dobbel eksos
-Diff. sperre og en 3.73 utveksling bak.
-Nye felger
-Rust skal bort!

Edit: legger ut specs på motor og drivlinje på første post.

Bunndelen er som følger:
Blokk er en 0.10 blokk, som er påmontert firebolta overfall, linjehona, og borra 0,30. ca. 0,015 deck i snitt.
Smidd strokerveiv: CAT 4340 racing crank
Smidde Scat H-beam råder 6" 4340
Smidde stempler Keith Black 718 flattop, nå heter de Probe.
JE file to fit stempelringer.
SFI flexplate og balancer

Bunndel eksternt balansert og klar for 750Hk

kammen er en Lunati woodoo hyd. roller
20120712 gamle 60112
• Advertised Duration (Int/Exh): 282/290
• Duration @ .050 (Int/Exh): 231/239
• Gross Valve Lift (Int/Exh): .535/.550
• LSA/ICL: 110/
• Valve Lash (Int/Exh): Hyd/Hyd
• RPM Range: 2400-6400

Lunati hyd lifters

Comp cam full roller vipper 1,51

Topper er AFR 195 65cc kammer, skal vel gi ca. 10,7:1 i komp. med deckhøyden jeg har.

Edelbrock Performer RPM 7101 dual plane innsug

Holley 750 vacum sec. med dyser i secondery.(skiftet metering plate)

HEI tenning, innmat byttet, og Crane justerbar vacum med stopplate

Full lengde headers, 2,5" dual eksos, X-pipe, med race-pro potter.

Girkasse er en TH200-4R stage 3, fra Extreme Automatics USA, med 9" converter bygd etter motorspecs.

Bakaksel er en 8,5", med 3,08:1, som er planlagt med 3,73:1 med Eaton sperre. Er allerede innkjøpt, og ligger klar.

Noen bilder 8)

Som dere ser på bildene mangler bilen takrails og hekkspoiler :cry: , dette er fordi forrige eier bestemte seg for å fjerne de for å spare bensin :retard:
Er det noen som har takrails til Caprice er det bare å hyle ut (evt sende PM)

Bilde
Velkommen til mitt andre hjem 8)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Original 5L Olds 307

Bilde
Wait for it...

Bilde
:shock: :shock: :shock: :shock: , detta har jeg vært borti før #-o

Forfatter:  Rarm [ Søn 13. Mar 2011 00:48 ]
Innleggets emne:  Re: 88 Chevy Caprice Estate

Fint prosjekt :)

Morsomt med stasjonsvogn! :D

Forfatter:  Knutsen [ Søn 13. Mar 2011 01:03 ]
Innleggets emne:  Re: 88 Chevy Caprice Estate

flott prosjekt! :)
gleder meg til å følge med videre :D

Forfatter:  Pappa Wolf [ Søn 13. Mar 2011 09:37 ]
Innleggets emne:  Re: 88 Chevy Caprice Estate

Ja, det virket jo bekjent. nokk å holde på med der, hehe...
er jo eller en flott og stilig vogn.
når har du planer om at den skal være ferdig?

Forfatter:  Chevy63 [ Søn 13. Mar 2011 11:12 ]
Innleggets emne:  Re: 88 Chevy Caprice Estate

Takk for rask respons :) , håper fremdriften blir like rask.
Planen var å ta'n under, rust, drivverk, bremser, foringer og slikt denna vår'n, slik at jeg kan få brukt bilen i sommer :mrgreen: . Taktrekk, som jeg kjøpte med meg sist jeg var i det forgjettede land :D , og lakkering kan vente til neste vinter.

Forfatter:  Dominator [ Søn 13. Mar 2011 23:46 ]
Innleggets emne:  Re: 1988 Chevrolet Caprice Estate

Lykke til med prosjektet, blir gøy å følge med!

Forfatter:  rokkern [ Man 14. Mar 2011 02:59 ]
Innleggets emne:  Re: 1988 Chevrolet Caprice Estate

Moro med fler prosjekttråder ! Lykke til med bilen :-)
Blir det komplett nytt gulv da kanskje ?

Forfatter:  crusing layback [ Man 14. Mar 2011 07:30 ]
Innleggets emne:  Re: 1988 Chevrolet Caprice Estate

Lykke til med ett flott prosjekt og ditto bil.

Forfatter:  Chevy63 [ Tir 15. Mar 2011 15:59 ]
Innleggets emne:  Re: 1988 Chevrolet Caprice Estate

Takktakk :D

Slenger ut noen bilder fra i går :) . Tok ut alle seter, og avduket jobben jeg har foran meg :| .
Hmm... Old cars rust in mysterious ways :-s

Bilde


Bilde


Bilde


Bilde

Forfatter:  holeshot [ Tir 15. Mar 2011 16:24 ]
Innleggets emne:  Re: 1988 Chevrolet Caprice Estate

Er faktisk imponert over at noen gidder å bruke så mye tid og penger på "en gammel rusten stasjonsvogn" :D Har selv hatt gammel stasjonsvogn, men fordi salgsverdien er så liten, ble den dumpet/solgt i deler etter en skade selv om den egentlig var enkel å fikse. Ser på kjøp og salg siden at en meget bra Caprice ikke akkurat er like lettsolgt som f.eks Camaro, Firebird, Nova, Mustang o.l. Men lykke til uansett :)

Forfatter:  Insubordination [ Tir 15. Mar 2011 16:44 ]
Innleggets emne:  Re: 1988 Chevrolet Caprice Estate

holeshot skrev:
Er faktisk imponert over at noen gidder å bruke så mye tid og penger på "en gammel rusten stasjonsvogn" :D Har selv hatt gammel stasjonsvogn, men fordi salgsverdien er så liten, ble den dumpet/solgt i deler etter en skade selv om den egentlig var enkel å fikse. Ser på kjøp og salg siden at en meget bra Caprice ikke akkurat er like lettsolgt som f.eks Camaro, Firebird, Nova, Mustang o.l. Men lykke til uansett :)


Det er vel kanskje akkurat derfor noen av oss synes dette er flotte biler også. Ikke alle har råd - eller nødvendigvis - interesse for muskelbilene. Amerikanske hverdagsbiler er ofte oversett, men fortsatt like sjarmerende. Og når det snart finnes en Mustang i annenhvert hjem blir det plutselig ganske stas å dukke opp med en nydelig stasjonsvogn.

Forfatter:  86chevy [ Tir 15. Mar 2011 17:07 ]
Innleggets emne:  Re: 1988 Chevrolet Caprice Estate

holeshot skrev:
Er faktisk imponert over at noen gidder å bruke så mye tid og penger på "en gammel rusten stasjonsvogn" :D Har selv hatt gammel stasjonsvogn, men fordi salgsverdien er så liten, ble den dumpet/solgt i deler etter en skade selv om den egentlig var enkel å fikse. Ser på kjøp og salg siden at en meget bra Caprice ikke akkurat er like lettsolgt som f.eks Camaro, Firebird, Nova, Mustang o.l. Men lykke til uansett :)



Dette var nok som mest folk har tenkt hele tiden, tenk da, er det ikke mange stasjonsvogner som har blitt hugget. Det er jo finne 57' Nomader, folk tenkte sikkert når den ble gammel akkuratt som deg, ''æh, trenger ikke en sånn rusten bil'', så den ble skrotet, og det er derfor du ser oppsamling plasser i statene fullt med spesielle bil typer :D

Forfatter:  crusing layback [ Ons 16. Mar 2011 00:01 ]
Innleggets emne:  Re: 1988 Chevrolet Caprice Estate

holeshot skrev:
Er faktisk imponert over at noen gidder å bruke så mye tid og penger på "en gammel rusten stasjonsvogn" :D Har selv hatt gammel stasjonsvogn, men fordi salgsverdien er så liten, ble den dumpet/solgt i deler etter en skade selv om den egentlig var enkel å fikse. Ser på kjøp og salg siden at en meget bra Caprice ikke akkurat er like lettsolgt som f.eks Camaro, Firebird, Nova, Mustang o.l. Men lykke til uansett :)

Nå er det faktisk mange som synes det har en stor sjarm å gå ned i kjelleren -garagen sin og få lov til å pusle med sitt prosjekt :lol: og en Caprice stasjonsvogn som dette er en meget herlig bil i mine øyne :wink: og personlig koser jeg meg med slike tråder .
Og verdtsetter slike prosjekter med stor respekt og glede .

Forfatter:  Chevy63 [ Ons 16. Mar 2011 00:30 ]
Innleggets emne:  Re: 1988 Chevrolet Caprice Estate

holeshot skrev:
Er faktisk imponert over at noen gidder å bruke så mye tid og penger på "en gammel rusten stasjonsvogn" :D Har selv hatt gammel stasjonsvogn, men fordi salgsverdien er så liten, ble den dumpet/solgt i deler etter en skade selv om den egentlig var enkel å fikse. Ser på kjøp og salg siden at en meget bra Caprice ikke akkurat er like lettsolgt som f.eks Camaro, Firebird, Nova, Mustang o.l. Men lykke til uansett :)

Takk :D

"Don't chrush'em, restor'em" er det noe som heter. Greit nok at det ikke er noen Mustang eller Corvette, men 3.gen Capricene gikk tross alt ut av produsjon for 20 år sida, og det blir ikke akkurat fler av dem av la rusta tære dem istykker, eller bare kaste den fordi det ikke er noen nevneverdi verdi i dem. :wink:
Litt rustsveising i gulv og en gjennomgang av chassi er vel heller ikke så mye bortkasta tid og penger. Iallefall ikke i forhold til alle de jordhaugene folk dro fram fra skogen for å restaurere før 30 årsregelen kom =D> .
Men må innrømme at det var litt mer rust på den enn jeg hadde trodd :shock: , men den er stortsett veldig grei for rust i karosseriet ellers, bortsett fra dørene :wink:

Forfatter:  holeshot [ Ons 16. Mar 2011 09:26 ]
Innleggets emne:  Re: 1988 Chevrolet Caprice Estate

crusing layback skrev:
Nå er det faktisk mange som synes det har en stor sjarm å gå ned i kjelleren -garagen sin og få lov til å pusle med sitt prosjekt

Har ingenting imot prosjekter jeg :) Har selv hatt en prosjektbil i 5 år. En flott stasjonsvogn er også helt topp. Bare så synd at deler og arbeid koster stort sett det samme uansett bil, og slik jeg ser det vil jeg gjerne få tilbake mest mulig om jeg engang vil/må selge. De fleste som har hatt prosjektbiler vet sikkert at de som regel blir mye dyrere enn planlagt :D

Side 1 av 8 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/