Jeg begynner så smått å nærme meg det punktet hvor ledningsnett skal legges i bilen, og da er det lurt å ha en overordnet plan for hvor de forskjellige komponentene skal ligge.
Så jeg startet med det logiske, å lage en plate til sikringsboksen, og prøve å finne ut av plasseringen av de andre komponentene.
Sikringsboks. og et par andre bokser og litt relæer skal sitte på den.
Det ble mye inn å ut av huset med den platen, for at få det som jeg ville.
For å unngå gnissing ble skruene som holder bunndelen av sikringsboksen, dekket med pakningsilikon. (den til båt)
Litt vakuumslange ble utkommandert til kantbeskyttelse.
Epoxy ble brukt til å sikre den på plass.
Den fikk lov å stå i fred, mens jeg begynte på neste prosjekt.
Jeg ser jo, at jeg har lagt mig på en bestemt stilart i instrumentpanelet, og har lyst til å gjennomføre den.
Så det måtte bli forsenkede varselslamper også. men hvor skal de sitte?
Da jeg satt hos kjæresten noen dager tidligere, fikk jeg en ide, som kunne bli til noe interessant.
Jeg liker tanken om gjenbruk, så det ble en tur i skrotkassen.
Og en gammel løfter ble funnet frem.
Plukket fra hverandre.
Hmm, ikke umulig å gjøre noe med dette.
Hentet en til.
Dette var den største delen av oppgaven, å bore gjennom annlegsflaten på løfterhodet, det er av herdet stål.
Og da finnes det et par metoder.
Enten diamantbor (som jeg ikke har) eller å "normalisere" stålet.
Å normalisere herdet stål er forholdsvis enkelt. jeg brukte nemlig samme metode på de gamle toppene på forstillingen. (der hvor jeg kuttet en del av en gammel topp til en hylsenøkkel, og sveiset på rammen!)
Man varmer ganske enkelt opp stålet til det ikke lenger er magnetisk, og lar det kjøle sig ned langsomt. da forsvinner herdingen.
Så det tok litt tid å komme gjennom denne prosessen.
Men jeg kom igjennom.
En M5 maskinskrue passet glimrende i hullet og sprøtt nok også i det indre stemplet.
Da har jeg hullguide, ikke dårlig. Hullguiden er bare enda et indre stempel som er satt ned i løfteren feil vei, med en del spacere bak. i dette tilfellet, litt skiver og annet som tilfeldigvis passet i hullet.
På tide med en test, så et stykke 1.2 mm plate ble kuttet.
Et 4 mm hul ble boret.
Og det hele kom med ut på ambolten.
Et par slag med hammeren ga den ønskede effekten.
Nja, nesten den ønskede effekten, ble litt skeivt.
Og litt skarpe kanter!!
Kunne man stabilisere den i hullet!? nja!!
Inne i garasjen igjen, ble testplaten grundig sjekket.
Og vinkelsliperen funnet frem, og en liten del av kanten rundt ble slipt ned.
Et par valg ang. hullplassering ble tatt.
Og i stedet for å bruke slegge, gikk jeg for presse.
Fungerte så mye bedre, og jeg slapp for å måtte balansere alt på ambolten.
Ikke dårlig!
La oss gjenta.
Og etter 4 huller var kommet på plass, ble dette lille 23,- kroners verktøy lagt i skuffen til neste gang.
Er ikke missfornøyd med denne lille dingsen.