AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Buick 1948 Super Convertible
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=13966
Side 1 av 6

Forfatter:  camaro 86 [ Lør 27. Nov 2010 12:10 ]
Innleggets emne:  Buick 1948 Super Convertible

Jeg vil her vise frem mitt restaureringsprosjekt. Det er en Buick 1948 Super Convertible som jeg kjøpte i 2003. Prosjektet ble hentet hjem og påbegynt dengang. Det har vært mange pauser så fremdriften har vært liten i perioder. Det var påbegynt demontering av bilen før jeg kjøpte den så det er litt vanskelig å få helt oversikt over hva man mangler.
Mitt brukernavn "camaro 86" er ikke representativt for prosjektet, men siden jeg har en Camaro 1986 og bruker dette navnet på et annet forum så bruker jeg dette her også.
Bilde
Bilde
Bilde

Forfatter:  camaro 86 [ Lør 27. Nov 2010 12:21 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Det første vi gjør er å demontere resten for å sende karosseriet til sandblåsing og Zinkbehandling. Jeg sier vi her da jeg har en "mentor" som veileder meg i framdriften Torstein Nylund(Bead-Lock).Det er viktig at ting blir gjort i riktig rekkefølge bl.a.
Bilde

Prosjektet hentet hjem fra sandblåsing. Det er nå jobben begynner.
Bilde

Forfatter:  blazerteam [ Lør 27. Nov 2010 12:22 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Stilige disse sene 40 talls cabbene,og de skiller seg mere ut i dag enn for 20 år siden på et treff..siden vi er blitt ganske så blaserte på muskelbiler og sene 50 tallere.Er dette en gammel norsk bil?.Har du sjekket historien på den?.

Forfatter:  camaro 86 [ Lør 27. Nov 2010 12:28 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Dette prosjektet er importert til Porsgrunn fra Danmark midt på 80-tallet. Det ble da pågebynt demontering og så har det ikke skjedd noe mer før jeg kjøpte denne bilen. Jeg har ikke forsøkt å finne historien til bilen før den tid.

Forfatter:  camaro 86 [ Lør 27. Nov 2010 12:35 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Viser her noe av jobbingen med karosseriet. Som man kan se av øverste bilde så er bilen restaurert en gang tidligere. Da har det blitt lagt plate utenpå gammel plate. Dette har forårsaket at det bare ruster ennå mer på baksiden av platen som er sveiset på.
Bilde
Bilde
Bilde

Forfatter:  camaro 86 [ Lør 27. Nov 2010 12:42 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Nye rammefester måtte lages. Jeg tror det er 16 stk av de og alle er forskjellige så her var det mye arbeid. Det er slitsomt å ligge under bilen og sveise også.
Bilde

Gulvet var stort sett bra, men den delen nærmest kanalen måtte byttes ut. Nye kanaler måtte også lages. Bead-Lock har plateknekke så det gikk greit.
Bilde

Forfatter:  Roar [ Lør 27. Nov 2010 15:28 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Må være deilig å ha en slik plateknekker som Bead i nærheten når du jobber med en slik bil. Mektig bil den buicken

Forfatter:  camaro 86 [ Lør 27. Nov 2010 18:18 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Jo jeg er heldig som har god hjelp til dette prosjektet. Det er jeg også avhengig av da det er mange utfordringer underveis her. Vi har imidlertid begynt på det som er vanskeligst og krever mest arbeid, nemlig karosseriet.
Her er forøvrig noen flere bilder fra jobben med karosseriet.
Den ene forskjermen var dårlig, men jeg hadde et sett til med forskjermer så her har vi tatt fronten fra den ene skjermen og sveist inn på den andre.Disse skjermene er originalt produsert i 2 deler og så punktsveiset sammen i en fals langs toppen av skjermen. Det var mye rust her så dette kuttet jeg vekk og la inn en ny plate som kan sees av bildet.
Bilde
Vi måtte lage ny bunn på den ene døren.Se ny bunn(ligger på gulvet) som nå er klar for montering.
Bilde

Forfatter:  bowtietwister [ Lør 27. Nov 2010 18:57 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Blir ei flott vogn. Har selv vurdert sein 40 Roadmaster eller 50 Sedanett. 50 modellen har jo den absolutt fineste grillen etter min smak.
Er bilen forholdsvis komplett til tross for at den er demontert?

Forfatter:  1942 [ Lør 27. Nov 2010 19:02 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

48-49 Cadillac og Buick er Sykt tøffe! her har du en veldig spesiel tralle som du ALDRI må gi opp =D>

Ser ut som dere er godt i gang alerede så: lykke til vidre 8)

Forfatter:  59 Coronet [ Lør 27. Nov 2010 22:54 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Du er kjempa heldig som har fått Bead til å hjelpe deg. =D>
Fagmann av en egen klasse. :mrgreen: :mrgreen:
Gleder meg sykt til å se denne på veien,meget fine linjer på disse.
Stå på,vi venter i spenning,og please,post bilder underveis. =D> =D> =D>

Forfatter:  Nitro66 [ Lør 27. Nov 2010 23:00 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Tøff bil dette.
Blir den originalrestaurert?

Ser at Bead-lock er mentor her, og han har vel en forkjærlighet for Pro-street... Hehe.

Litt off-topic: Åssen bil er det vi ser bakenden på inni garasjen på bilde nr 2?

Forfatter:  camaro 86 [ Lør 27. Nov 2010 23:32 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Vedrørende original eller -custombygg av dette prosjektet så vil jeg ha karosseriet bygd originalt. Fargen på bilen er originalt kremgul, men jeg har vel nå omsider bestemt meg at jeg velger å lakkere bilen i sort. Velger nok noe mørkere frontrute og sideruter og kanskje litt senking i fronten. Angående motor og girkasse så er jeg fremdeles i tenkeboksen. Originalmotoren er ferdig overhalt av min far så jeg har lyst til å montere den først, men jeg må vurdere litt det å sette inn en bigblock med automatgirkasse. Det hadde nok vært mer behagelig enn en svær tung rekkeåtter med kun 115hk.
Uansett så kan det vente. Det er tross alt et stort arbeid med karosseri som gjenstår og ikke minst restaurering av understell.
PS. Bilen man ser bakfra på bilde 2 er en Ford Taunus 12M Super 1960 modell. Det er en originalbil som jeg har hatt i mange år. Det er nok sikkert en kjedelig bil for de fleste på dette forumet....eller...

Forfatter:  Letmolie [ Lør 27. Nov 2010 23:44 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

camaro 86 skrev:
Vedrørende original eller -custombygg av dette prosjektet så vil jeg ha karosseriet bygd originalt. Fargen på bilen er originalt kremgul, men jeg har vel nå omsider bestemt meg at jeg velger å lakkere bilen i sort. Velger nok noe mørkere frontrute og sideruter og kanskje litt senking i fronten. Angående motor og girkasse så er jeg fremdeles i tenkeboksen. Originalmotoren er ferdig overhalt av min far så jeg har lyst til å montere den først, men jeg må vurdere litt det å sette inn en bigblock med automatgirkasse. Det hadde nok vært mer behagelig enn en svær tung rekkeåtter med kun 115hk.
Uansett så kan det vente. Det er tross alt et stort arbeid med karosseri som gjenstår og ikke minst restaurering av understell.
PS. Bilen man ser bakfra på bilde 2 er en Ford Taunus 12M Super 1960 modell. Det er en originalbil som jeg har hatt i mange år. Det er nok sikkert en kjedelig bil for de fleste på dette forumet....eller...


Kommer til å bli en flott bil når den er ferdig. Noe særlig mer mektig cruisebil enn en sen 40-talls Buick skal man lete litt etter. Skjønner tankegangen din når det gjelder motor og gir, men la originalmotoren få vise hva den er god for først. Den blir selvfølgelig raskere og mer effektiv med bigblock og automat, men mer behagelig enn en rekkeåtter med Dynaflow er det nesten ikke mulig å få det.. Riktignok ikke så mye hester eller imponerende aks tider, men med dreiemoment som et lokomotiv flytter den en slik bil på en imponerende måte.
Stå på!

Forfatter:  Bead-lock [ Søn 28. Nov 2010 00:12 ]
Innleggets emne:  Re: Buick 1948 Super Convertible

Nå har vel aldri tanken med en V8 f.eks en 454 BB vært noe annet enn en tanke om en stor og flott bil kunne være hakket hyggeligere med litt tung V8 muller...

verdien på bilen Orginal kontra litt rodda/kustom er ut til å være i favør rodda/kustom..

Men, om det blir annen motor gir, vil jo ikke bilen bli kappet i sykker... kun litt tilpassing for å lage motorfester og slikt...
Så den kan bli orginal igjen om noen vil...mototrommet er jo stoooort her... :)

Side 1 av 6 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/