AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

65 Chevelle Low Buck
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=13922
Side 10 av 14

Forfatter:  rokkern [ Tor 28. Mar 2013 14:07 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Fra Paris, bladde igjennom litt bilder istad og det her måtte bare ut :)
Har veldig få bilder fra Barcelona med bil, Det var skikkelig trangt å kjøre der så lot den stå i parkeringshus..

Bilde

Glemte helt å svare deg rocketman, har masse gode tips ang Barcelona men nå ere jo for seint... :(

Forfatter:  kristian s [ Tor 28. Mar 2013 20:39 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Trivelig bilde. Fått årna det knuste vinduet?

Forfatter:  rokkern [ Ons 26. Mar 2014 00:39 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Har hatt denna på veien som bruksbil siden motoren kom i for et par år sida.
Hadde ut motoren for et år sida for å tette en oljelekkasje fra bunnpanna. Lot dessverre være å bytte rear main seal og den har drypt endel.

Nå vare på tide med eu og hadde en annen like sliten 305 stående, satsa på at den var tett.
Feil på eu:
Slitte foringer nede bære bro - hadde liggende fra tidligere.
Eksos mangler bak - hadde et anlegg liggende fra en annen bil, måtte sveise litt.
Lekkasje støtdemper - hadde en liggende, men måtte sveise om ørene.
Feil lysjustering og blinklysene virka ikke. Dytta opp ene lyset og koble opp ny ledning til blink.

Måtte kjøpe en hel eksos klemme.

Så da holdt vi oss til budsjettet igjen :)
6 to'er feil fiksa for den nette sum av 50spenn.

Kjekt å ha samla på seg litt ræl oppigjennom og ikke minst, fryktelig kjekt å ha eu godkjent bil.

Driver å bygger opp en budget 350. 11.5:1 i komp med jerntopper og forholdsvis liten kam. Torque bygg. Spent på å se om den banker seg i stykker. Men det kan jo gå bra også:)
Håper på rundt 300hk og forbruk rundt literen.

Forfatter:  enda [ Ons 26. Mar 2014 01:17 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Deilig med litt deler liggenes på hylla ja :-) du må legge ut litt bilder å mer info om motorbygget da :-) gøy å se..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Forfatter:  rokkern [ Ons 26. Mar 2014 19:33 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Kommer til å prøve borringa sjæl. Har kjøpt borr sammen med en kompis:) spent på å teste den ut.
Har satt bort veiva til Mostad.
Blir veldig enkelt oppsett.
416 topper
350 60 over, blir vel 360 omtrent.
11,5+- avhenger av kammerne på toppene.
Litt enkel porting
Minste lunati voodoo kammen 60100 207/213 @0.050
Performer innsug
1 1/2 headers
2"anlegg med medium åpne potter

Hvis den ikke banker seg ihjel og jeg kan kjøre normal tune på den bør den dra godt fra 3000-5000.
Fint gateoppsett for en cruiser håper jeg.

Forfatter:  Mike [ Ons 26. Mar 2014 21:58 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

rokkern skrev:
Kommer til å prøve borringa sjæl. Har kjøpt borr sammen med en kompis:) spent på å teste den ut.
Har satt bort veiva til Mostad.
Blir veldig enkelt oppsett.
416 topper
350 60 over, blir vel 360 omtrent.
11,5+- avhenger av kammerne på toppene.
Litt enkel porting
Minste lunati voodoo kammen 60100 207/213 @0.050
Performer innsug
1 1/2 headers
2"anlegg med medium åpne potter

Hvis den ikke banker seg ihjel og jeg kan kjøre normal tune på den bør den dra godt fra 3000-5000.
Fint gateoppsett for en cruiser håper jeg.




Artig, blir 350 med 416 topper her i gården også. Hvordan har du tenkt å modifisere toppene? regner med du skal ha noe større enn 1,84 innsugsventil? :)

Forfatter:  rokkern [ Ons 26. Mar 2014 23:51 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Neimen ikke helt sikker Mike.. Har et sett med 1.94 ventiler på noen andre topper. Hvis de er rette og tette så kanskje jeg freser ut til dem. Blir uansett ikke noe turtall på denne motoren så kanskje det holder med de som står der.

Ser for meg å unshroude innsugsventilen litt, gjøre overgangen mellom setet og kammeret jevnt, litt bowlporting, gjøre litt større plass ved ventilguiden, smoothe/rette ut kortside radiusen, og ellers ta bort støpeskjegg.
Skal ikke koste på toppene noe særlig, i verste fall et sett med bronsestyringer hvis de er veldig slitte.
Legger heller i noen nye alutopper enn å koste på toppene for mye. Har noen bra ventilfjærer fra noen trickflow topper som jeg tipper skal klare å holde følge med den lille kammen min helt fint. Og så blir det nye ventiltetninger.

Forfatter:  kimosabi [ Tor 27. Mar 2014 01:45 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Den kompen der på så liten kam er vel det man kaller å pushe grensene. Blir artig å følge med på den der. :)

Forfatter:  Chevy63 [ Tor 27. Mar 2014 09:24 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Hvordan skal du komme unna med 11,5 i komp. liten kam, og fremdeles kunne kjøre på 98 blyfri :?:

Forfatter:  rokkern [ Tor 27. Mar 2014 10:37 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Ja det er nok litt på grensa eller over. Vi får se. Jeg har litt på følelsen av at det der med komp er blitt litt overdrevet. Kammen min er litt større enn originalkam.
Må ihvertfall ha en tune som er spot on, og kanskje i noen områder så må man kjøre litt ekstra feit blanding og noen få grader lavere tenning. Men cruising og vanlig tomgang så er det så lite sylindertrykk uansett så der kommer det nok til å gå veldig bra. Satser på 95oktan forresten :)
Gjør dette litt for egen interesse også, for å finne ut hvor grensa går. Dette er langt over i de aller fleste sine øyne. Når det er sagt, er rimelig sikker på at det kjører noen originale muskelbiler rundt omkring her i landet hvor eierne er helt uvitende om at den originale kompen er over elleve. Og det går bra.

Man må bare ha en skikkelig bra tuneup.

Forfatter:  Chevy63 [ Tor 27. Mar 2014 11:46 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Jeg havner på grensa sjøl, med ca. 11,0 i komp, men det gjenstår å gjøre eksakte målinger, og regne ut statisk og dynamisk komp. Håper egentlig på å havne litt i underkant, slik at jeg slipper noe trøbbel med bank, og ihvertfall kunne kjøre på 98.

Forfatter:  kimosabi [ Tor 27. Mar 2014 12:18 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Ja det er nok sikkert mange som ikke vet at de faktisk kjører med ganske høy kompresjon, men du vet sikkert at de gamle høykomp muskelmotorene hadde større kam enn den du skal ha og bedre bensin enn hva vi har i dag. Du har en utfordring foran deg i hvert fall, men når det er sagt så er det tross alt bare dau fisk som følger strømmen. ;)

Så ut som en kjempefin tur også, ble litt inspirert til å ta bilferie med Camaro'n til sommern.

Forfatter:  PaleRider [ Tor 27. Mar 2014 13:40 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Har lest om Barcelona-turen din med ny interesse etter at jeg bobla nedover til Limousin i fjor. Ikke fullt så heldig jeg da.


Ang. komp & tenningsbank; å beregne riktig "quench! eller stempelklaring er vesentlig her. Klart andre faktorer teller med, men dette er alfa & romeo i følge de som vet hva de prater om. Kan f.ex finjusteres via tykkelse på toppppakning så det finnes bakdører.

http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... ch_height/

Hadde +10 i komp og liten kam på Capricen, det var null problem så lenge jeg kjørte en Crane Hi-6 tenninsboks pån, men uten blei den kilen og måtte fiinjusteres. Aksepterte 95 men jeg gan 98 til hårdare tag, det syntes på tempen.

Har høy komp og relativt liten kam i Forden og. Har lenge trodd jeg sleit med tenningsbank inntil jeg nylig våga å innse at det nok heller er skjørtebank i den gamle turbo-motoren. Ja-ja, magnetisk bånnplugg, litt forsiktig med turtallet og så får vi se hvor lenge det holder :roll:

Forfatter:  rokkern [ Tor 27. Mar 2014 21:36 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

Smog skrev:
Jeg havner på grensa sjøl, med ca. 11,0 i komp, men det gjenstår å gjøre eksakte målinger, og regne ut statisk og dynamisk komp. Håper egentlig på å havne litt i underkant, slik at jeg slipper noe trøbbel med bank, og ihvertfall kunne kjøre på 98.


Hvordan er kam specsa dine ?

Har 11,2:1 med alu topper og 242/252 på 0.050 med 110 lsa på andre motoren min, med 0.040 i quench. Der er det null banking med 95 oktan. Men måtte jobbe litt med vakumklokka og noen ganger seinhøstes når det begynner å bli kald og heftig luft så banker det bittelitt seint på kvelden.
Ellers funker 11,2:1 kjempefint der og hadde gått for mer hvis jeg hadde fått velge en gang til. Kjører 98 på stripa for sikkerhetsskyld.

Forfatter:  rokkern [ Tor 27. Mar 2014 23:57 ]
Innleggets emne:  Re: 65 Chevelle Low Buck

kimosabi skrev:
Ja det er nok sikkert mange som ikke vet at de faktisk kjører med ganske høy kompresjon, men du vet sikkert at de gamle høykomp muskelmotorene hadde større kam enn den du skal ha og bedre bensin enn hva vi har i dag. Du har en utfordring foran deg i hvert fall, men når det er sagt så er det tross alt bare dau fisk som følger strømmen. ;)

Så ut som en kjempefin tur også, ble litt inspirert til å ta bilferie med Camaro'n til sommern.


Jau, men tror 300hp kammen til 327 var rundt 220/220. Det er jo ikke snakk om stoore kammer akkurat, men helt enig i poenget ditt ! Vi får se åssen det går. I verste fall går det an å åpne forbrenningskammeret litt, evt sett på noen 64cc alu topper, litt større kam, flytte kammen litt for å stenge innsug tidligere osv. Mye man kan gjøre for å redde inn hvis det ikke funker. Spent selv, blir et prøveprosjekt ! :)

Turen var helt fantastisk ! Langt å kjøre og vi digga hele turen. Utrolig dyrt, men vi har blitt enige om at det var verdt det og at mastercard er en fin ting haha ;)

Legg ut på langtur med Camaroen, anbefales på det sterkeste !

Side 10 av 14 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/