AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 05:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 202 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2014 00:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
PaleRider skrev:
Har lest om Barcelona-turen din med ny interesse etter at jeg bobla nedover til Limousin i fjor. Ikke fullt så heldig jeg da.


Ang. komp & tenningsbank; å beregne riktig "quench! eller stempelklaring er vesentlig her. Klart andre faktorer teller med, men dette er alfa & romeo i følge de som vet hva de prater om. Kan f.ex finjusteres via tykkelse på toppppakning så det finnes bakdører.


Hyggelig å høre at det inspirerte ! Hva skjedde for no gæli på turen din ?
Hadde nok en god porsjon flaks med chevella vi. Masse gamle slitte deler som sammen synger på siste refrenget ;) Uansett viktig å kjenne bilen, og hadde aldri turt å legge ut på tur med bilen om jeg ikke hadde kjørt endel med den i forkant og at den hadde vist seg stabil.

Ang quench så er jeg helt enig og gir det samme rådet til andre. Får selv rundt 0.060 (litt usikker på hvor stemplene havner. Har ikke borra enda). Det holder ikke mål, det er jeg klar over.
Jeg prøver og går det ikke så går det ikke. Toppakningene fulgte med i et sånt billig overhalingssett fra summit. Ikke topp kvalitet på noen pakninger der egentlig. Masse korkpakninger og drit. Hater kork, men ser folk får det til å fungere. Banker det så hadde det vært litt moro å prøve et sett med 0.020 pakninger, kompen blir jo øka ganske mye faktisk ca 0,2-3 hvis jeg ikke husker feil. Heftig med 11,7:1 og jerntopper. Turte rett og slett ikke... ! et sted må lissom grensa gå for flaksen også :mrgreen: Men da hadde jaffal quench blitt bra rundt 0.040.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2014 01:11 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
rokkern skrev:
Minste lunati voodoo kammen 60100 207/213 @0.050

Hvis den ikke banker seg ihjel og jeg kan kjøre normal tune på den bør den dra godt fra 3000-5000.
Fint gateoppsett for en cruiser håper jeg.


kanskje teit spørsmål. hvorfor så lite durasjon og løft på kammen egentlig.. ?
jeg valgte en en ganske moderat preformance kam og den har en durasjon på 236 og 242 (værstingene til gatebruk har jo opp imot 300) på .050.. min har løft på .564 og .570
endte forresten opp på en komp på 10,4:1.

ser at du vil ha en torque maskin, men hadde du ikke fått litt mer pulver og ikke tapt noe moment i det turtallsområdet du sikter til (3000-5000) med litt mer løft og dur? #-o jeg skal jo ikke dra min noe lenger en rundt 6000 jeg heller...

forklar meg hvorfor 8) vil lære om detta!

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2014 01:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Ikke teit i det hele tatt !
Detta er bruksbilen min. Forbruk er derfor et viktig tema. Målet mitt når jeg kjøpte den var 200hk, en måling på under 1 liter på mila. Satte på q-jet, performer innsug, 60100 kammen og små fullengde headers. Fikk rundt 220hk med gamle 305´n og med beste måling på 1,06l funka det ganske greit til vanlig kjøring og jeg kunne forsvare å bytte ut 300te´n min med 188hk og et forbruk på 1,1-1,2 :) Hadebra nazibrakke :)

Er jo såklart MYE mer gøy med 230+ i durasjon, men ikke hver gang man skal tanke. Og helt enig som du skriver, hadde fått mye mer torque og effekt generelt av større kam. Samtidig er alt annet lite på motoren, performer innsug, små headers, trange topper... Kunne hente litt på å gå opp litt på kam, men skal nok ikke mye til før topper innsug og eksos ikke henger med.

Håper på at ikke forbruket går opp så mye med de ekstra 50cid´ene, pga økningen i komp. I drømmene mine får jeg så og si samme forbruk, og rundt 50 til 100hk ekstra og bra med bunndrag for å drasse rundt på 3.08 utvekslinga.

Og ikke minst skal det bli ålreit å få ned oljeforbruk og kjøre rundt med en motor som det ikke ryker av på tomgang.
Håper lyden blir litt mer snasen også. Ikke mer lope men litt mer aggressiv tapping fra eksosen. Vi liker jo lyden av sylindertrykk :)

Har sikkert posta de her før men en iten videosnutt med 2000<4000rpm drag i første:
https://www.youtube.com/watch?v=br3ifix9AWg

Og en liten walkaround etter et par bokser med hvis og svart spray fra bitema hehe:
https://www.youtube.com/watch?v=mMLw6e_vt8Q

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2014 10:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Jeg ble i hvert fall veldig fornøyd med bensinforbruk på min etter et par dager og rundt 45mil kjøring. Jeg tror den går litt tjukt ennå, ble litt bensinlukt i bilen etter litt kjappe pådrag rundt i gatene. Men rundt 45mil blanda kjøring med mye bykjøring og 60liter bensin bør vel være godkjent på en gammal 350 og automat. Så lenge man holder sekundærene stengt og ikke pumper livet av pedalen så går de faktisk overraskende billig syns jeg. Ren landevei så mener jeg det går å holde den under litern. Ingen tvil om at Qjet funker bra.

Ja bare du får vekk oljeforbruket så hjelper det mye. Finner du sweet spot og slepper banking så tror jeg du kan klare det samme. Høyere komp behøver ikke alltid bety høyere forbruk, det kan rett og slett bare bety bedre turbulens og bedre smell. :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2014 19:59 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
okay.. nå skjønner jeg, det er en bensinspare-motor! ;) kul bruksbil!
har nazibrakke jeg da men med 1,8.. den bruker 0,7 L/mila.. men jeg gråter en svett hver gang jeg trykker på gassen og det ikke skjer noe.. kjører du hele vinteren med den også? =D>

må innrømme at jeg har drømt om v8 bruksbil selv. men har tenkt i retning en stor sliten stv. bruke 50kg med asfaltplater og montere en ls1/vortec med 4L60E bak. får vel en brukt ls1 for rundt 25.000 med automat med alt du trenger nå for tiden.. Men det blir med tankene for min del da.. du kjører "go'bil" hele året!

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Sist endret av enda den Fre 28. Mar 2014 20:16, endret 2 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2014 20:13 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
rokkern skrev:
Smog skrev:
Jeg havner på grensa sjøl, med ca. 11,0 i komp, men det gjenstår å gjøre eksakte målinger, og regne ut statisk og dynamisk komp. Håper egentlig på å havne litt i underkant, slik at jeg slipper noe trøbbel med bank, og ihvertfall kunne kjøre på 98.


Hvordan er kam specsa dine ?

Har 11,2:1 med alu topper og 242/252 på 0.050 med 110 lsa på andre motoren min, med 0.040 i quench. Der er det null banking med 95 oktan. Men måtte jobbe litt med vakumklokka og noen ganger seinhøstes når det begynner å bli kald og heftig luft så banker det bittelitt seint på kvelden.
Ellers funker 11,2:1 kjempefint der og hadde gått for mer hvis jeg hadde fått velge en gang til. Kjører 98 på stripa for sikkerhetsskyld.


Skal sette i hydr. roller, med 231/239 på 0.50 med 110 lsa, adv. dur. 282/290 løft 0.535/0.550. Får håpe den fungerer.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2014 20:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Ingenting å bekymre seg over Smog ! Tror du har treffi bra komp til kammen din, uten at jeg veit noe særlig ellers om oppsettet..
Banker det får du ta deg en tur inn til Oslo iløpet av sommeren, satser på å ha dynoen oppe å gå etterhvert også.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2014 20:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
rokkern skrev:
Banker det får du ta deg en tur inn til Oslo iløpet av sommeren, satser på å ha dynoen oppe å gå etterhvert også.


kan være gøy/interessant for flere det ;)

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2014 20:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
enda skrev:
okay.. nå skjønner jeg, det er en bensinspare-motor! ;) kul bruksbil!
har nazibrakke jeg da men med 1,8.. den bruker 0,7 L/mila.. men jeg gråter en svett hver gang jeg trykker på gassen og det ikke skjer noe.. kjører du hele vinteren med den også? =D>

må innrømme at jeg har drømt om v8 bruksbil selv. men har tenkt i retning en stor sliten stv. bruke 50kg med asfaltplater og montere en ls1/vortec med 4L60E bak. får vel en brukt ls1 for rundt 25.000 med automat med alt du trenger nå for tiden.. Men det blir med tankene for min del da.. du kjører "go'bil" hele året!


Hvis du er hypp på det så ikke la noe stoppe deg!
Årsavgift, verditap, service m.m. Blir fort mer enn de 0.3L på mila. Føler jeg kan forsvare ganske greit bilvalget mitt økonomisk når jeg prater med folk på jobben som har en typisk 200 000kr kjedelig familie bil. Sikkert fint med ls1 og 4l60e men det er fortsatt en stor V8'r som ikke går gratis. 25 000kr for motor og gir, skal kjøre en stund før du har spart inn det, vs en sliten 305 og th350. Det er ikke akkurat bare bare å sette inn en sånn motor heller, mtp bunnpanne, elektrisk ræl m.m.
Rent økonomisk assa.
Ls1 har sikkert tusen ganger bedre kjørbarhet, så hvis det er det man er ute etter så kan det godt være verdt 25 lapper++ :)

Bilen går året rundt ja:) Fin vinterbil!

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 28. Mar 2014 21:11 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
ja er veldig klar over at det ikke er bare bare! hehe.. hadde jeg gått for en slik bil jeg tenker på hadde det ikke vært for økonomiske grunner.. er vel mer for jeg tror det kommer til å bli kult og komfortabelt.. skulle hatt luftfjæring også, det hadde vært konge :D
har så mange ideer og drømmer om forskjellige ting at jeg ikke helt veit hva som jeg skal gå for :roll: (har sikkert dere også).. nei får vel fortsette å koste på camaro'n og heller beholde rustholka mi par vintre til.. ;)

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Lør 29. Mar 2014 09:18 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
rokkern skrev:
Ingenting å bekymre seg over Smog ! Tror du har treffi bra komp til kammen din, uten at jeg veit noe særlig ellers om oppsettet..
Banker det får du ta deg en tur inn til Oslo iløpet av sommeren, satser på å ha dynoen oppe å gå etterhvert også.


Skal igang med å sette sammen motoren nå, :mrgreen: så legger det ut i tråden. Da er det mulig å komme med innspill.
Skal til motorverksted idag for å måle, og justere klaringene på stempla, syns det var i trangeste laget, når jeg målte med bladsøker. Skal ha mellom. 0,0035 og 0,0045, men fikk ikke i stemplet med 0,003 på flere sylindre. Vil ikke skjære motorn når den blir varm.
Det hadde vel ikke vært dumt å teste på dyno nei.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Lør 12. Apr 2014 22:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Måtte bytte foringer i forbindelse med eu. Benytta sjansen når fjæra var ute til å kappe fronten litt.
Endelig ble den lav nok. Tok halvannen runde.

Bilde

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Lør 12. Apr 2014 22:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Æsj fryktelig mørkt bilde a gitt:( prøver igjen..

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Søn 13. Apr 2014 02:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Bilde

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Fre 25. Apr 2014 02:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Bilde

Man sier jo av og til at et bilde sier mer enn tusen ord. Ofte sant sikkert, men det her bildet gjør seg best med en forklaring til.
Var ute å øvelseskjørte med madamen igår natt. By kjøring er fint om natta, lite trafikk men masse skilt, kryss, filskifte osv.
Etter et opphold med øvelseskjøringa på rundt et år, pga at undertegnede ropte brems inn mot ei rundkjøring, tok hun utfordringen på sparket igår.
Litt overivrig bruk av blinklys med sving motsatt vei førte til at man måtte kjøre hjem selv med tute i hvert kryss. Uten blinking etter at jeg hadde dratt ut releet.
Uansett en vellykket tur.

Måtte knote endel for å få av rattet. Men det verktøyet her med en mutter på baksiden sammen med muttertrekker gjorde skikkelig susen :)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 202 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 40 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support