AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:03

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 202 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Tor 28. Mar 2013 14:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Fra Paris, bladde igjennom litt bilder istad og det her måtte bare ut :)
Har veldig få bilder fra Barcelona med bil, Det var skikkelig trangt å kjøre der så lot den stå i parkeringshus..

Bilde

Glemte helt å svare deg rocketman, har masse gode tips ang Barcelona men nå ere jo for seint... :(

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Tor 28. Mar 2013 20:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Trivelig bilde. Fått årna det knuste vinduet?

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Ons 26. Mar 2014 00:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Har hatt denna på veien som bruksbil siden motoren kom i for et par år sida.
Hadde ut motoren for et år sida for å tette en oljelekkasje fra bunnpanna. Lot dessverre være å bytte rear main seal og den har drypt endel.

Nå vare på tide med eu og hadde en annen like sliten 305 stående, satsa på at den var tett.
Feil på eu:
Slitte foringer nede bære bro - hadde liggende fra tidligere.
Eksos mangler bak - hadde et anlegg liggende fra en annen bil, måtte sveise litt.
Lekkasje støtdemper - hadde en liggende, men måtte sveise om ørene.
Feil lysjustering og blinklysene virka ikke. Dytta opp ene lyset og koble opp ny ledning til blink.

Måtte kjøpe en hel eksos klemme.

Så da holdt vi oss til budsjettet igjen :)
6 to'er feil fiksa for den nette sum av 50spenn.

Kjekt å ha samla på seg litt ræl oppigjennom og ikke minst, fryktelig kjekt å ha eu godkjent bil.

Driver å bygger opp en budget 350. 11.5:1 i komp med jerntopper og forholdsvis liten kam. Torque bygg. Spent på å se om den banker seg i stykker. Men det kan jo gå bra også:)
Håper på rundt 300hk og forbruk rundt literen.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Sist endret av rokkern den Ons 26. Mar 2014 11:02, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Ons 26. Mar 2014 01:17 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 19. Okt 2008 16:14
Innlegg: 873
Bosted: Kongsberg
Deilig med litt deler liggenes på hylla ja :-) du må legge ut litt bilder å mer info om motorbygget da :-) gøy å se..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

_________________
-72 Camaro, 350 SBC, 4speed Muncie M22, Eaton 8.5" 10 bolt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Ons 26. Mar 2014 19:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Kommer til å prøve borringa sjæl. Har kjøpt borr sammen med en kompis:) spent på å teste den ut.
Har satt bort veiva til Mostad.
Blir veldig enkelt oppsett.
416 topper
350 60 over, blir vel 360 omtrent.
11,5+- avhenger av kammerne på toppene.
Litt enkel porting
Minste lunati voodoo kammen 60100 207/213 @0.050
Performer innsug
1 1/2 headers
2"anlegg med medium åpne potter

Hvis den ikke banker seg ihjel og jeg kan kjøre normal tune på den bør den dra godt fra 3000-5000.
Fint gateoppsett for en cruiser håper jeg.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Ons 26. Mar 2014 21:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 28. Mar 2012 10:56
Innlegg: 88
Bosted: Vennesla
rokkern skrev:
Kommer til å prøve borringa sjæl. Har kjøpt borr sammen med en kompis:) spent på å teste den ut.
Har satt bort veiva til Mostad.
Blir veldig enkelt oppsett.
416 topper
350 60 over, blir vel 360 omtrent.
11,5+- avhenger av kammerne på toppene.
Litt enkel porting
Minste lunati voodoo kammen 60100 207/213 @0.050
Performer innsug
1 1/2 headers
2"anlegg med medium åpne potter

Hvis den ikke banker seg ihjel og jeg kan kjøre normal tune på den bør den dra godt fra 3000-5000.
Fint gateoppsett for en cruiser håper jeg.




Artig, blir 350 med 416 topper her i gården også. Hvordan har du tenkt å modifisere toppene? regner med du skal ha noe større enn 1,84 innsugsventil? :)

_________________
72 Cheyenne Fleetside
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Ons 26. Mar 2014 23:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Neimen ikke helt sikker Mike.. Har et sett med 1.94 ventiler på noen andre topper. Hvis de er rette og tette så kanskje jeg freser ut til dem. Blir uansett ikke noe turtall på denne motoren så kanskje det holder med de som står der.

Ser for meg å unshroude innsugsventilen litt, gjøre overgangen mellom setet og kammeret jevnt, litt bowlporting, gjøre litt større plass ved ventilguiden, smoothe/rette ut kortside radiusen, og ellers ta bort støpeskjegg.
Skal ikke koste på toppene noe særlig, i verste fall et sett med bronsestyringer hvis de er veldig slitte.
Legger heller i noen nye alutopper enn å koste på toppene for mye. Har noen bra ventilfjærer fra noen trickflow topper som jeg tipper skal klare å holde følge med den lille kammen min helt fint. Og så blir det nye ventiltetninger.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Tor 27. Mar 2014 01:45 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Den kompen der på så liten kam er vel det man kaller å pushe grensene. Blir artig å følge med på den der. :)

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Tor 27. Mar 2014 09:24 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Hvordan skal du komme unna med 11,5 i komp. liten kam, og fremdeles kunne kjøre på 98 blyfri :?:

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Tor 27. Mar 2014 10:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Ja det er nok litt på grensa eller over. Vi får se. Jeg har litt på følelsen av at det der med komp er blitt litt overdrevet. Kammen min er litt større enn originalkam.
Må ihvertfall ha en tune som er spot on, og kanskje i noen områder så må man kjøre litt ekstra feit blanding og noen få grader lavere tenning. Men cruising og vanlig tomgang så er det så lite sylindertrykk uansett så der kommer det nok til å gå veldig bra. Satser på 95oktan forresten :)
Gjør dette litt for egen interesse også, for å finne ut hvor grensa går. Dette er langt over i de aller fleste sine øyne. Når det er sagt, er rimelig sikker på at det kjører noen originale muskelbiler rundt omkring her i landet hvor eierne er helt uvitende om at den originale kompen er over elleve. Og det går bra.

Man må bare ha en skikkelig bra tuneup.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Tor 27. Mar 2014 11:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Jeg havner på grensa sjøl, med ca. 11,0 i komp, men det gjenstår å gjøre eksakte målinger, og regne ut statisk og dynamisk komp. Håper egentlig på å havne litt i underkant, slik at jeg slipper noe trøbbel med bank, og ihvertfall kunne kjøre på 98.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Tor 27. Mar 2014 12:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 15. Sep 2013 18:07
Innlegg: 390
Bosted: Noreg
Ja det er nok sikkert mange som ikke vet at de faktisk kjører med ganske høy kompresjon, men du vet sikkert at de gamle høykomp muskelmotorene hadde større kam enn den du skal ha og bedre bensin enn hva vi har i dag. Du har en utfordring foran deg i hvert fall, men når det er sagt så er det tross alt bare dau fisk som følger strømmen. ;)

Så ut som en kjempefin tur også, ble litt inspirert til å ta bilferie med Camaro'n til sommern.

_________________
-70 Camaro RS


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Tor 27. Mar 2014 13:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 24. Feb 2006 11:51
Innlegg: 599
Bosted: La Roche-Cannilac
Har lest om Barcelona-turen din med ny interesse etter at jeg bobla nedover til Limousin i fjor. Ikke fullt så heldig jeg da.


Ang. komp & tenningsbank; å beregne riktig "quench! eller stempelklaring er vesentlig her. Klart andre faktorer teller med, men dette er alfa & romeo i følge de som vet hva de prater om. Kan f.ex finjusteres via tykkelse på toppppakning så det finnes bakdører.

http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... ch_height/

Hadde +10 i komp og liten kam på Capricen, det var null problem så lenge jeg kjørte en Crane Hi-6 tenninsboks pån, men uten blei den kilen og måtte fiinjusteres. Aksepterte 95 men jeg gan 98 til hårdare tag, det syntes på tempen.

Har høy komp og relativt liten kam i Forden og. Har lenge trodd jeg sleit med tenningsbank inntil jeg nylig våga å innse at det nok heller er skjørtebank i den gamle turbo-motoren. Ja-ja, magnetisk bånnplugg, litt forsiktig med turtallet og så får vi se hvor lenge det holder :roll:

_________________
1964 Ford Fairlane 500 "Betty Ford"
Life in the Fairlane!

http://fairlaneforums.easyphpbb.com/index.php

http://www.youtube.com/watch?v=UD48OX1w ... re=related


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Tor 27. Mar 2014 21:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Smog skrev:
Jeg havner på grensa sjøl, med ca. 11,0 i komp, men det gjenstår å gjøre eksakte målinger, og regne ut statisk og dynamisk komp. Håper egentlig på å havne litt i underkant, slik at jeg slipper noe trøbbel med bank, og ihvertfall kunne kjøre på 98.


Hvordan er kam specsa dine ?

Har 11,2:1 med alu topper og 242/252 på 0.050 med 110 lsa på andre motoren min, med 0.040 i quench. Der er det null banking med 95 oktan. Men måtte jobbe litt med vakumklokka og noen ganger seinhøstes når det begynner å bli kald og heftig luft så banker det bittelitt seint på kvelden.
Ellers funker 11,2:1 kjempefint der og hadde gått for mer hvis jeg hadde fått velge en gang til. Kjører 98 på stripa for sikkerhetsskyld.

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 65 Chevelle Low Buck
InnleggSkrevet: Tor 27. Mar 2014 23:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
kimosabi skrev:
Ja det er nok sikkert mange som ikke vet at de faktisk kjører med ganske høy kompresjon, men du vet sikkert at de gamle høykomp muskelmotorene hadde større kam enn den du skal ha og bedre bensin enn hva vi har i dag. Du har en utfordring foran deg i hvert fall, men når det er sagt så er det tross alt bare dau fisk som følger strømmen. ;)

Så ut som en kjempefin tur også, ble litt inspirert til å ta bilferie med Camaro'n til sommern.


Jau, men tror 300hp kammen til 327 var rundt 220/220. Det er jo ikke snakk om stoore kammer akkurat, men helt enig i poenget ditt ! Vi får se åssen det går. I verste fall går det an å åpne forbrenningskammeret litt, evt sett på noen 64cc alu topper, litt større kam, flytte kammen litt for å stenge innsug tidligere osv. Mye man kan gjøre for å redde inn hvis det ikke funker. Spent selv, blir et prøveprosjekt ! :)

Turen var helt fantastisk ! Langt å kjøre og vi digga hele turen. Utrolig dyrt, men vi har blitt enige om at det var verdt det og at mastercard er en fin ting haha ;)

Legg ut på langtur med Camaroen, anbefales på det sterkeste !

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 202 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 46 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support