AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 08:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 834 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Man 14. Jul 2014 12:37 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Takkar! Det er en big block radiator som er bygd om fra 3 til 4 rader av Andersen Bilradiator i Oslo.
Vifta er ikke elektrisk. Det er en 19" Flex-a-lite slurevifte som er stumt montert. Den veier halvparten av den originale vifta og bladene flater seg ut på ca 2000rpm.

Har aldri noe kjøleproblemer uansett hvor varmt det er eller om jeg står i kø.
El-vifte og alu radiator er bare tull. Hold det forholdsvis originalt og litt overdimensjonert så blir det bra.

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Man 14. Jul 2014 14:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Noen som har originale shackles og hangers til bladfjærene liggende på lur?
Har en plan om å bygge om til flipkit og da blir det litt vel lavt med de jeg har som dropper 4".

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Man 14. Jul 2014 23:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 29. Aug 2013 00:03
Innlegg: 23
Bosted: Maridalen
Tenker du å flippe og fjerne bumpstoppene? Hvor mange tommer senk får du da? Hvor mye dempervei tror du att det blir? Skal selv gjøre 4 tommers dropp nå. Må bare bruke opp litt bensin før jeg gidder å ta ned tanken for å komme til hangern :lol:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Tir 15. Jul 2014 12:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Aller helst vil jeg ha 6" flipkit og c-notch i ramma, men det er strengt forbudt å kappe i og modde ramma.
Var i hvertfall det jeg fikk til svar da jeg forhørte meg med Amcar ang å få bilen godkjent senka,
Hvis man er uheldig og blir stoppa med c-notch kan man få kjøreforbud/bli avskilta og ramma må bygges tilbake til originalt av en fagmann og man må ha dokumentasjon på jobben.
Så c-notch er bare å drite i.

Det jeg tenkte å gjøre er å bygge om til 5" flipkit fra Djm. I følge dem skal man ikke behøve c-notch ved 5" senk bak.
Fjerne bumpstopperene jeg har nå og sette på sånne supertynne poly bumpstopperene.
Hvis det fortsatt blir litt høyt kan jeg legge i mellom en 1/2" senk kloss eller noe.

Blir det problem med at akselen treffer bumpstopperene med planet fullt av drit, noe jeg tror det vil gjøre, kommer jeg til å montere hjelpe luftfjærer bak. Da slipper jeg også at bilen blir sigen i ræva med fullt plan.

Har en kompis med med 6"flipkit , c-notch og hjelpe luftfjærer på en 88mod Chevy pickup.
Den er i tillegg godkjent senka og der funker det meget godt.

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Tir 15. Jul 2014 12:24 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Med 4" drop med shackles og hangers må du kappe i tverrbjelkene i planet. Det er litt døvt hvis planet er helt og fint.
Det slipper man med 5"flipkit. Med 4" drop har man god fjæringsvei.

Jeg synes ikke 4 " drop er nok bak. Med 5"-6" drop foran blir bilen stående veldig på nesa.
Pickupsa ser best ut når de er lave og i vater, men muskelbila kan godt stå litt på nesa.

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Tir 15. Jul 2014 20:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 29. Aug 2013 00:03
Innlegg: 23
Bosted: Maridalen
Jeg har fått det for meg att 2,5 foran og 4 bak så blir det i vater------.
Har du da 5-6 foran så trenger du 6,5-7,5 bak for å havne i vater. Uten c-notch så tror jeg du sliter.
Med c-notch så sliter du selvfølgelig ennå mer om du blir stoppa #-o .
Kappe 10 cm av tverrbjelka bak tror jeg har 0 å si om du ikke skal ha MYE vekt på akkurat det punktet.
Skulle gjerne c-notcha ramma og hatt airride , men siden det ikke er en reel løsning her i Norge har jeg heller valgt 2,5 og 4 for og havne i vater. Hadde det vært kult å se hvor mye vandring man får med flip kit som du tenker på.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Ons 16. Jul 2014 11:41 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Har 6"-6,5" drop foran og 4" bak nå. Har 2.5" drop spindler og en runde kapp på originalfjærene. Perfekt høyde på statisk drop. Kunne vært lavere, men hadde det blitt mye subbing.
Kjørte med 3" drop spindler og originalfjærer, 255/60/15 dekk foran, 4" drop og 275/60/15 dekk bak og da var bilen i vater.
Med samme dekkdim rundt om var bilen høyere i fronten. Men med 3" drop foran så det ikke ut som bilen var senka i front i det hele tatt. Var på teknisk kontroll på BT med 3" og 4" drop og de tok det som originalhøyde.

Med 6"-6,5" foran og 5"-5,5" bak vil den jevne seg ut litt mere. I vater får jeg den ikke, men målet er å få litt mindre gap mellom hjulbuene og dekka bak.

Blir flipkit bak også får vi se hvordan det går. Så lenge akselen ikke treffer ramma er jeg fornøyd. Man frigjør masse fjæringsvei ved å fjerne bumpstopperene. Har sett noen bumpstoppere i poly som bygger minimalt på BGnor.
De jeg har nå bygger sikkert 5 cm ned, selvom de er frisert litt.

Aller helst ville jeg også bygd om til luftfjærer. Har titta litt på dropmember og 4link kit fra Porterbuilt. De har så jævlig mye fett. Søk på Porterbuilt på Facebook eller Instagram og ta en titt.
Men det er bare å drite i her i landet.

Kapping av tverrbjelkene har ikke noe å si. Planet er stabilt og fint.
Du går for 2.5" foran og 4" bak?

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Ons 16. Jul 2014 21:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 29. Aug 2013 00:03
Innlegg: 23
Bosted: Maridalen
Ja, blir 2,5 og 4 på meg. Har kjøpt inn deler som ligger å venter. Har litt motorproblemer som jeg skal løse først. Man frigjør noen centimeter ved å ta bort de originale bump stoppene ja.
Av den enkle grunn att hjula ikke går opp i hjulhusa har jeg litt lyst på en 60-66 c10( ikke noe fan av 67-72). Får vel slite litt til med den 76 jeg har en stund til.........


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Tor 17. Jul 2014 11:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Skal bli spennende å se hvor lav din blir med 2.5" og 4". Ta et før og etter bilde da.
Bare å spørre om det er noe du lurer på når du skal begynne med senkinga. Har kåla masse med for og bakstilling.
Hvis du trenger nye bolter til bladfjærene er det bare å dra innom Pon Equipment / Caterpillar.

Liker alle 3 generasjonene veldig godt jeg, men 60-66 kan bli ganske fete hvis man gjør ting riktig!

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Tor 17. Jul 2014 19:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 29. Aug 2013 00:03
Innlegg: 23
Bosted: Maridalen
Akkurat førstegangsgodkjent min. Jeg har splitt nye dempere, blad og spiralfjører som jeg monterte før visning. Kjøpte bolter fra cat etter anbefaling fra deg =D> . Begynte å skulle senke bak for en uke siden, men fant ut etter å ha bytta den bakre (shackel?) at jeg måtte senke bensintanken for å få av naglene på hangern. Hadde jo dagen i forveien fylt full tank så da fikk det vente. Slik som bilen står nå med 2" senk bak ser det fortsatt ut som han er litt høyere bak #-o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Lør 26. Jul 2014 10:53 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Vanligvis klager jeg mye over at det alltid er iskaldt i garasjen vår. Er et jævla kuldehøl uansett årstid. Men når det er 100+ grader ute er garasjen det beste stedet å være 8) Søkte tilflukt der i går og monterte denna:

Bilde

B&M Quicksilver ratchet shifter. Er en drøm å kjøre med i forhold til den slærklete rattsleiva.
Er montert på venstresida av girkassetunnelen, så den blir nærmere sjåføren så man slipper å gire mellom beina til han som sitter i midten. Den er også montert så lavt at det går an å skyve sofaen helt fram når den står i park.
Det originale dekselet er så stort og klumpete, så det gidder jeg ikke bruke. Skal lage et eget custom deksel.

Er den kuleste delen jeg har montert i tillegg til 3.73 utvekslinga 8)

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Lør 26. Jul 2014 22:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Hehe stilig.

Hvor lenge brukte du å montere den?

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Lør 26. Jul 2014 23:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Tok vel en 5-6 timer totalt. Så fort jeg fant ut hvor den skulle plasseres gikk det ganske fort. Mye tenking og testing av forskjellige høyder, vinkler, hvor nære sofaen osv som må til før man kan borre høla i gulvet.
Den skulle helst stått 10cm høyere og 5cm nærmere sofaen, men da måtte jeg lagd en sokkel den kunne stått på også kunne jeg ikke skyvd sofaen frem.
Har montert knapp til linelocken på girkula i dag. Så nå er det bare å holde knappen inne og børne som en idiot. Med en gang jeg slipper knappen har jeg bakbremser igjen. Litt enklere og ikke minst tryggere enn det var før. Da var det en vippebryter på venstre side av rattet som måtte slåes av og på. Glemte å ta bilde.

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Fre 29. Aug 2014 22:50 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Har nå montert flipkit og originale shackles og hangers. Bilen ble kjempelav bak. Så lav at den er i vater.
Flipkitet skulle gi en drop på 5". 1" lavere enn hva jeg hadde. Trodde jeg... Ble 3" lavere i ræva.
Om det er flipkitet som dropper mer enn 5" eller om det var shacklesa og hangersa som droppa mye mindre enn 4" vet jeg ikke.
Har så der klaring til ramma uten c-notch men det går uten last i planet.
Har fått donert noen gamle bladfjærer fra en Chevy van som jeg tenkte å ta et blad eller to i fra og legge til i bladfjærene mine.
Hvis jeg får stiva den av littegrann og kanskje heva den en 1" så er jeg i mål.
Det kan se ut som den er litt sigen i ræva pga jeg har lavere dekk foran.

Flipkitet var pulverlakkert i gråsvart med en jævlig stygg hammerlakkfinish. Tok de med på jobb og fikk det lakkert matt svart.

Bilde

Før:

Bilde

Etter:

Bilde

Hva synes dere?

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1980 Chevrolet C10.
InnleggSkrevet: Lør 30. Aug 2014 08:10 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Nice. vurdert å airbagge den bak, så du kan laste tungere ting?

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 834 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 32 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support