AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 199 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 13:24 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Tenker å legge ut litt om mine biler.
Har fra før link ute om 48 Chevy Coupen og 69 Capricen min så trenger vel ikke å skrive så mye om disse....

Først må jeg vel fortelle litt om 36 Chrysler Airflow C9en min, ettersom jeg kaller meg Airflow.....
Grunnen til at jeg kjøpte Airflow er at bestefar hadde en slik i midten av 40 tallet i North Dakota. Blant alle bilene han hadde (groft regnet 21 AMCARs og 2 japser og 4 pick-uper), så var det alltid Airflowen han snakket om. Beste bilen han noen gang har hatt. En 78 Chysler New Yorker var vel rangert som nr 2, og onkel i USA har fremdeles denne bilen (prøver å framforhandle et kjøp, men ser dårlig ut)... Airflowen han hadde var en 1936 C10, som var hakket lenger enn den jeg har.
Airflowen min kjøpte jeg hos Gesswein Motors i Milbank Sout Dakota og fikk den sendt til farmen vår i ND. Skal si jeg var spent da den etter mange måneder kom til Norge, og heldigvis var den bedre enn jeg hadde håpet. Den sideventilerte rekke8eren fungerer som bare det, og med 3trinns manuell med automatisk overdrive går den godt og overdriven fungerer fremdeles! Så godt som all lakk er original fra 36, men har muligens fått seg klarlakk over for å beholde patinaen.
Airflow ble kun laget fra 34 tom 37. Det kan vel kalles en fiasko hos Chrysler, selv om bilen var utrolig bra. I etterkant blir det sagt at den kom alt for tidlig og solgte desverre ikke så bra, og så var den jo dobbelt så dyr som en vanlig bil på den tiden. Hvis en ser på biler fra 40tallet kan man se en god del likheter.

Her er en artig reklamesnutt for Airflow fra 34. Sikkerhet står i fokus!
http://www.youtube.com/watch?v=SLqck8BGT-U

Her kommer den på bilfrakter fra Oslo. Hadde sett den så vidt inne i konteineren før den ble tatt ut på havna i Oslo. Var på jobb der, så fikk tatt en sniktitt på ankomstdagen, men det var stort å endelig få inspisert den da den kom hjem.
Bilde

Første gang forran hjulet!
Bilde

Her ser en hvorfor denne bilen ble en nedtur for Chryslerkonsernet. Designet/Fronten var for radikal og i tillegg så kostet den ca dobbelt så mye som en vanlig bil. Dette er denne korte typen ble 1590 produsert og som kjent i dag til Airflow registeret så eksisterer det 27 biler i verden. Så klart er det en Norge fra før som ble tatt inn i 36.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Mange stilige detaljer her. Som edderkoppnettet over baklysa, likt som dekselet over luft horna som sitter under framlyktene. I tillegg ser du luftpåfyllinga til reservehjulet til venstre for baklykta!
Bilde

Her er planken som får fart på herligheta! Med aluminiums topp, 125 hk og det første karosseriet som ble utviklet i vindtunnell satte den 72 nye fartsrekorder for originalbiler i 1934 og som sto i 23 år.
Bilde

Ikke mange biler nå til dags som har ett slikt dashbord. Vil tro han Mafia Bossen bannet så jævli da han sovnet og viftebladene ble knust mot sigaren og hatten hans!!!:D
Bilde

Her er det snakk om instrumentering! De innerste to skalaene på speedometeret til venstre viser turtallet i direkten og i overdrive (så klart er det automatisk overdrive på en 1936 modell. Fungerer som bare juling det vettu!!!). Til høyre er det temperatur, Oljetrykk, ladding, bensinmåler og så klart klokke. I midten sitter konsollen til den store stereoen!
Bilde

Miniatyren må jo så klart være med. Arvet denne av bestefar, han hadde jo en slik i midten av 40 tallet i USA.
Bilde

Her sitten Bossen selv. Airflow var hans favorittbil og han hadde nok likt å få en kjøretur i min.
Bilde

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: 1960 Chevy Apache 10 Custom
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 13:31 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Dette er grom-trucken! 60 Chevy Apache 10 Custom. Denne arvet jeg fra bestefar. Han kjøpte den ny på Finley Motors (hvor han kjøpte alle sine nye Chevyer).
Den hadde stått bortgjemt i et gammelt fjøs i flere 10år i North Dakota, før vi tok den fram. Fikk overhalt motor, trekt opp benken og lakkert den før den ble sendt til Norge i 98.
Brukes veldig mye på sommerhalvåret og er utrolig arti å kjøre. Vekker en del oppmerksomhet denne også:)

Bilde

Bilde

Trucken må jo brukes. Her er jeg på vei til Brekstad for å få registrert min 54 NSU Konsul.
Bilde

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 14:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Des 2006 02:02
Innlegg: 797
Bosted: "Sun Home Valley"
Gratulerer med Airflowen, sjelden og morsom bil. Og tilstanden ser bra ut!!! =D>
Den vifta di er nok option, som på de fleste US bilene da... etterspurt accessory!!
Let litt rundt, E-pay, osv. så finner du nok nye vifteblad... mest sannsynlig skal de være i gummi orginalt?
www.chevybombs (markedssidene), så jeg noen annonser for slike blad (gummi el. plast) for en liten stund siden...
og tror viftemerket var Unicorn (? el.), blader fra f.eks. GM sine skal passe.......

_________________
" If your car needs more than two hubcaps,
it aint cool! "


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 18:35 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 22. Feb 2008 13:10
Innlegg: 299
Bosted: Melhus, Sør-Trøndelag
Kule biler her også ja! Ansvarsfull oppgave å forvalte arv, men det er no ingen biler som betyr så mye som det da. Gleder meg til å se hvordan det går med de andre prosjektene dine også! Herlig bil den Airflowen. Og pickupen også!

_________________
Samleområdene synes aldri å ta slutt. Stakkars dem som skal rydde når jeg en gang dør...

67 Nova stasjonsvogn
69 Nova 4-dørs
76 Chevrolet Caprice Wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 20:27 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Takk for det.
Det blir nok så jeg må forsøke å få tak i slike blad. Hadde tenkt å få noen til å lage av skinn, men hvis det går å få kjøpt korrekt, så er jo det mye bedre. Bare noen små stubber igjen.

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: 1974 Chevy C10 Custom DeLuxe
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 21:02 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Har litt dilla på pick-uper så for noen år siden måtte jeg ha tak i en bruksbil. Fant en 74 Chevy bak en garasje i Hope. Sto der delvis nedsnødd (det var i juletider) med noen kvister i platten. Snakket med en kompis om den og det var far til kona hans som eide den. Den hadde sikkert stått utendørs de siste 10-15 årene. Pick-upen gikk vist ikke som den skulle. Eieren hadde hatt den på verksted, men hadde ikke funnet ut hva det var. Jeg reiste til Norge, men avtalte kjøp alikevel. Mor og far bodde der det året så far fikk hentet den. Gikk sånn akkurat, men girkassen virket heller ikke. Far byttet plugger og pluggledninger og motoren gikk som ei klokke. Kassen var tom for olje og da den fikk olje virket den som ny igjen. Kjekt med farmpickup i Norge også.

Ikke akkurat en pickup en springer for å kjøpe. Ganske fæl farge:p hihi
Bilde

Den måtte jo brukes litt i USA, før den ble pakket full og tatt med over dammen. Egner seg bra til å kjøre kvist og ved.
Bilde

Arti med personlig skilt!!!
Bilde

Da den skulle sendes til Norge hadde jeg gått litt amokk og handlet en del 60talls suzukier. Her prevepakkes platten med syklene. Fikk plass til 5 Suzukier. En 80ccm på tvers helt forran, 3 250cc og en 500cc i deler innimellom alle syklene, pluss at under syklene var det noen felger!!!
Bilde

Her er den i Norge. Ble litt bedre etter mye polering. Fikk tak i originalkapslene fra tidliger eier, så disse er nå montert! Ivar hos IBSS klår i fingrene for å få lakkert den, men jeg må nok holde den i original patinert stand. Det er aldri gjort noe med den!
Bilde

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: 82 Corvette
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 23:13 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Og så har jeg en Corvette og da. 1982... Gleder meg til å bli 30 jeg, for da får jeg skilt på den. Den fine avgiftstaten vi lever i vil jo BARE ha 140000 i avgifter hvis jeg skal ha skilter på den. Da jeg tok den inn for 5 år siden var det 100000. I stede for å gå nedover, har avgiftene økt med 40 lapper. Helt logisk........
Bilen har tremeningen min i Vegas eid. Hun solgte den til veninna si da hun og karn bygde en 56 Bel-Air. Skal få tatt flere bilder av den snart. Har for det meste stått i garasjen, men har vært på noen treff i Trondheim. I år skal den brukes litt på treff osv. Først ut blir vel Motorama i Bjugn 1-2 Mai.
Bilde

Måtte ha en fotoshoot sammen med tremeningen min sine bilder før jeg fikk den sendt til Norge. Mannen hennes var tidligere funnycar dragracer, og har en sinnsyk T-bucket. 23 Ford med trimmet 67 427 Corvettemotor med 575 Hk. Fikk sitte på og det var opp på bakhjula med en gang. Godt med støttehjul da!!!:D
Bilde

Bilde

Her får mor å far prøve den. Falt skikkelig i smak, selv om far var skeptisk da jeg kjøpte den i Vegas.
Bilde

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Ons 14. Apr 2010 23:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 12:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Flotte biler! Og moro med biler med historie.
Veldig flott Airflow, med som du sier mange stilige detaljer ja. Den likte jeg godt :D
Artig reklamesnutt også :)

_________________
http://www.acdcvestfold.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Tor 15. Apr 2010 08:29 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 26. Nov 2009 15:07
Innlegg: 627
Bosted: karmøy
staslige den airflowen,flott sammling du har


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Tir 04. Mai 2010 23:35 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
Fant et herlig bilde på nettet, måtte bare legge det ut her på din Airflow tråd. :D

Bilde

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Ons 05. Mai 2010 17:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Fine biler du har, eg likte Corvetten din godt :)
Takker igjen for at vi fekk bruke Airflowen som månedens bil på klubbsidene i fjor vinter, råsjelden sak!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Ons 05. Mai 2010 22:34 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Takk for den Challenger. Var bare morsomt å ha Airflowen på klubbsiden og i bladet.
Jeg må innrømme at jeg liker Vetten min veldig godt jeg også. Men akkurat nå er jeg ganske fed up! Hadde en liten skade i fronten og det ble tatt på forsikring. Hadde den hos bilakkerer. De gjorde en rævva jobb! Måtte klage mye i begynnelsa da de hadde lagt stripene som går rundt hele bilen, helt feil i fronten. De var langt i fra jevne. Fikk omsider de til å rette dette opp, slik som det var før og stripene ble perfekte. Men da jeg omsider fikk bilen tilbake var ikke stripene lakket inn skikkelig med klarlakk og mellomsliping. Kjente overgangen mellom stripene og hovedfargene skikkelig godt. Fra før har alt vært lakket skikkelig med ingen overganger i det heletatt. Dessutten er det mye støv i klarlakken. Fra før var det ingen støv. De nekter å gjøre noe mer med det, for da må det legges ny klarlakk på front og framskjermene. Før de fikk jobben var det avtalt at det skulle mellomslipes og alt lakket inn som før, og selvsagt støvfri.De skulle greie det like bra som før, ingen problem. De ble ikke påtvunget oppdraget akkurat. De fikk ufattelig mye for jobben fra forsikringsselskapet. Jeg snakket meg forsikringsselskapet og takstmann har vært og sett på bilen og skulle ta en prat med de. Det er over 1 uke siden, og har ikke hørt noe mere. Lurer på hva jeg kan gjøre videre hvis Takstmann ikke får gjort noe mere. Jeg synes at det skal være som før.... Skulle tro at forsikringsselskapet kan sette krav,men virker ikke slik... Har vært så forbanna at jeg nesten har vurdert salg:s

Må vel oppdatere dette. Verkstedet ordnet opp etter seg til slutt, så nå er det skikkelig bra. Det hjalp å krangle mye og hjalp vel også å trekke inn forsikringsselskapet. Må nok si meg fornøyd med jobben til slutt.

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Sist endret av Airflow den Tor 12. Aug 2010 20:19, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Ons 05. Mai 2010 23:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Kjedelig erfaring. Håper det løser seg ved at verkstedet viser ansvar. :(


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Fre 06. Aug 2010 21:53 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Nabokjerringa til mor i USA har lenge fortalt meg on en bil hennes tante hadde stående i garasjen, en 1984 Buick LeSabre Limited med 16000 miles. Mannen hennes hadde kjøpt den ny og brukte den til han døde. Bilen hadde stått i garasjen siden da og hadde ikke vært ut av garasjen på over 20 år. Det er flere år siden nabokjerringa tipset meg on den og i sommer fikk jeg endelig ta en titt på den.
Har jo kjøpt hus i Hope, North Dakota, så da trengte jeg en cruise bil der. Og etter å ha sett den, var det jo ikke tvil.
Den er utstyrt med den største Olds 307 V8 og gammeleieren hadde ei blokk i bilen der alle bensinfyllingene var oppført med dato, galons fyllt og hvor mange miles bilen hadde gått. Etter hvert år var det utreknet gjennomsnittlig bensinforbruk:) Måtte vært en kar med orden i sakene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

16976 miles.
Bilde

Ettermontert kompass og klokke, men det virket ikke. Batteriet må byttes og kompasset står stuck.
Bilde

Originale dekk. Fremdeles luft, men alle hjula hadde sunket ned til 10Psi. Jeg forventet at det skulle bli en humpete tur hjem da den hadde stått slik så lenge, men det var helt strøkent.
Bilde

Guttungen måtte jo sette sine "spor" på den ettersom pappa skulle kjøpe bil. fotavtrykka vises ganske så godt i 20 år + gammel støvlag:D
Bilde

Ikke akkurat nyvasket...
Bilde

Bilde

Måtte tørke av vinduene før hjemturen. Var ikke så lett å se gjennom vinduene.
Bilde

Nesten hjemme i Hope. Kjøpte bilen i Moorhead, Minnesota, 1 time fra Hope. Turen gikk veldig bra. Motoren startet med en gang da jeg fikk i nytt batteri og den gikk helt problemfritt hele veien hjem med 20 år gammel bensin. Tanken var helt full så fikk på 1 gallon før hjemturen startet. Airconditionen virket og blåste skikkelig kaldt.
Bilde

Den etterlengtede vasken!
Bilde

I bakgrunnen står fars 89 Lincoln Mark VII LSC. Den ble kjøpt av den gamle banksjefen i Hope for 3 år siden. Han hadde hatt 2 stk sittende i passasjersetet og ingen hadde noen gang sittet i baksetet da far kjøpte den. Er i veldig bra stand og nermer seg 70000 miles nå. Det er en behagelig bil å kjøre, og utrolig mye utstyr.
Bilde

Nyvasket. Neste gang jeg drar til USA skal den settes bort å få seg en skikkelig polering og skikkelig stell. Den var litt tung å polere for hånd da den antageligvis ikke har vært polert før...
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Airflows Rides
InnleggSkrevet: Fre 06. Aug 2010 21:57 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
Grattis med hus og "Nybil" i uniten Bilde

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 199 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 21 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support