AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 19. Jul 2018 04:55

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 111 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 87 G20, en vænn i nøden.
InnleggSkrevet: Tir 27. Apr 2010 21:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 24. Apr 2010 14:00
Innlegg: 502
Bosted: Horten
Hei!

Jeg lager like gjerne en tråd på vanen også.
Denne bilen har jeg sammen med broden, siden vi fant ut at det var kjekt med en slik bil til alskens greier.
Den ble handlet på bilauksjon på Hamar desember 08, for den nette sum av 15000 kr.
Det ble en utrolig trøblete tur hjem, siden forrige eier var en knøl :P
Til å begynne med ville ikke bilen starte på grunn av startsperra på den gamle ødelagte alarmen, som han ikke hadde giddi å koble vekk. Løsningen hans var å legge seg under bilen og kortslutte inslagern på starten. Da vi hadde kommet ett par mil fra hamar og bilen hadde stoppet ett par ganger, på grunn av gåen bensinpumpe, gikk starteren også til helvete :P
Da var klokka midt på natta så vi lot bilen stå, og dro hjem.
Dagen etter tok vi igjen den lange turen, med hjelp fra en kamerat med en suburban, og bilhenger på slep (noe vi kanskje burde ha gjort med en gang?). Med en hel masse viljestyrke fikk vi den på hengern, med vinterhjula i forsete så den ikke skulle tippe bakover, fikk vi den omsider hjem.
Etter litt feilsøk, fjerning av metervis med ledninger, ny bensinpumpe, ny starter, nytt eksosanlegg, nye plugger og nye tennkabler virket den igjen, og har gjort det over ett år nå. Tilogmed eu-godkjent! Selvom det har vært mest på lykke og fromme :)

Nå er ihvertfall prosjektet igang. I første omgang så blir det ny motor og girkasse. Vi har kjøpt en ferdig maskinert 350 short block fra 1969-70 fra Norheim Rods&Custom i Sandefjord, og en hel masse deler fra summit.
Blokka er malt, og de aller fleste delene er på vei fra statene på båt :)
Vi håpet å være ferdig til sommeren, men vi får se på det :P

I tillegg til ny motor skal den få ny lakk, men det blir nok en liten stund til.
Også baller det nok bare på seg

Første gang jeg så bilen :)
Bilde

På vei hjem, på en altfor liten henger :P
Bilde

I sola i fjor sommer :D
Bilde

_________________
1981 Chevrolet Caprice viewtopic.php?f=3&t=11780
1987 Chevrolet G20 viewtopic.php?f=3&t=11804
1989 Ford Bronco viewtopic.php?f=3&t=21271


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Apr 2010 09:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 02. Jan 2010 18:44
Innlegg: 92
kan jo bli et bra prosjekt dette :) holder selv på med et van prosjekt men det er en dodge ram :)

_________________
Chevrolet G20 87mod
Chevrolet G30 89mod
Dodge ram van 2500 87mod
+7 andre ikke amcars.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Apr 2010 21:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 24. Apr 2010 14:00
Innlegg: 502
Bosted: Horten
Ja, jeg håper det blir bra.
Ser du også har ett par chevy vaner selv :)

_________________
1981 Chevrolet Caprice viewtopic.php?f=3&t=11780
1987 Chevrolet G20 viewtopic.php?f=3&t=11804
1989 Ford Bronco viewtopic.php?f=3&t=21271


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 28. Apr 2010 21:15 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 24. Apr 2010 14:00
Innlegg: 502
Bosted: Horten
Forresten er motor og gir til salgs fra denne bilen over sommeren.
Selges nesten komplett om ønskelig. Det eneste som ikke kan følge med er starteren og luftfilteret.
Luftfilter og starter kan skaffes og det er ønskelig.

Motor er en 305 chevy fra rundt -83. Det er en del bråk fra ventilene, og den bruker olje.
Girkasse er en th700r4, denne er det også noe ulyd i.
Alt virker, men bør nok overhales. Kan prøves i bil i noen måneder til.

_________________
1981 Chevrolet Caprice viewtopic.php?f=3&t=11780
1987 Chevrolet G20 viewtopic.php?f=3&t=11804
1989 Ford Bronco viewtopic.php?f=3&t=21271


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 01. Jun 2010 08:43 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 04. Mai 2010 09:36
Innlegg: 147
Bosted: Horten
Vurderer å montere cruisekontroll på denne kassa... Noen som har gjort sånt?
Hvor komplette er egentlig disse settene fra summit?

_________________
1989 Ford Bronco 5.0 EFI / A4OD - Restaureres nå!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 30. Jun 2010 19:18 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 04. Mai 2010 09:36
Innlegg: 147
Bosted: Horten
Her har det gått tregt, men i dag har jeg vært hos jetcarrier og hatt julaften!!


Endelig har det kommet 700R4 fra Monster med alt nytt, converter +++
Nye topper, innsug, victor vannpumpe, bensinpumpe, headman hedders, autometer gauges og masse annet snacks, så nå skal det skrus for harde livet her! :D


Vedlegg:
Deler!.jpg
Deler!.jpg [ 28 KiB | Vist 6138 ganger ]

_________________
1989 Ford Bronco 5.0 EFI / A4OD - Restaureres nå!
Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 30. Aug 2010 23:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 24. Apr 2010 14:00
Innlegg: 502
Bosted: Horten
Hei!
Da er endelig jobben med å sette sammen motor til bilen i gang :)
Verken jeg eller brodern har noen gang gjort dette før, ei heller noe i nærheten, så alle tips, råd og kommentarer mottas med takk :)

Jeg kommer til å legge ut en del bilder, også håper jeg noen av dere flinke sjeler der ute gidder å ihvertfall skumme igjennom de, også gi fra dere en lyd om vi er helt på jordet :)

Her har vi blokka med 3 strøk motormaling fra gasolin i Sandefjord på.
Blokka med veiv, råder, stempler, lager, bunnpanne, svigningsdemper og en del annet småtteri kjøpte vi hos Nordheim i Sandefjord. Han har boret og honet blokka, samt syrebadet den, slipt og polert veiva. Også fikk vi med riktige lager, stempler osv. som skal passe sammen med resten.

Innmaten har vi fått balansert hos Solheim i halden :)

Bilde

Her fjernes det grader.

Bilde

Kam med løftere som vi skal bruke

Bilde

Bilde

Kammen installert

Bilde

De fleste av frostpluggene satt i.

Bilde

Bilde

Veivlager

Bilde

Bilde

Bilde

Veiv

Bilde

Veiva plassert i blokka

Bilde

Lager med tettning

Bilde

Lager

Bilde

Bolter på plass

Bilde

Lager på plass

Bilde

Engine girdle

Bilde

Men selvfølgelig passet ikke denne helt, og må slipes litt på, før veiva kan få fritt leide.
Da vi kom så langt hadde klokka blitt mye og vi ga oss for i dag, så tilpassing av engine girdlen får bli en annen dag :)

_________________
1981 Chevrolet Caprice viewtopic.php?f=3&t=11780
1987 Chevrolet G20 viewtopic.php?f=3&t=11804
1989 Ford Bronco viewtopic.php?f=3&t=21271


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 31. Aug 2010 06:37 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 12. Apr 2008 20:20
Innlegg: 232
Bosted: Hegra
Har sett en god del chevy vaner på jobben men det er bemerkelseverdig at så og si alle har et virrvarr av ledninger som oftes lager trøbbel for eier.
Girdle i bunn ja! litt mer enn standard trim da?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 31. Aug 2010 06:49 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 19:17
Innlegg: 6996
Bosted: Åsa
Flotte greier!
bliver vel norges kjappeste van!
bare pass dere for metalspån i motoren!
når man fjerner grater, eller gjenger op, kan det komme inne i motoren! kan bli stygge riper av det!

_________________
Better to drive an slow, old, and dull V8
Than a brand new ricer!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 31. Aug 2010 07:11 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 04. Mai 2010 09:36
Innlegg: 147
Bosted: Horten
bowtietwister skrev:
Har sett en god del chevy vaner på jobben men det er bemerkelseverdig at så og si alle har et virrvarr av ledninger som oftes lager trøbbel for eier.
Girdle i bunn ja! litt mer enn standard trim da?


Vi håper ihvertfall det. Nordheim anbefalte girdle som substitutt for at blokken er 2-bolt.
Edelbrock hevder å gi oss 435 HP med godteriet vi monterer. Den som lever for se! :P

Pappa Wolf skrev:
Flotte greier!
bliver vel norges kjappeste van!
bare pass dere for metalspån i motoren!
når man fjerner grater, eller gjenger op, kan det komme inne i motoren! kan bli stygge riper av det!


Takk for omtanke! Vi er svært omstendelige med rengjøring og livredde for å måtte ta ut og demontere motoren igjen pga småspon eller andre dumme ting man kan overse / glemme.

_________________
1989 Ford Bronco 5.0 EFI / A4OD - Restaureres nå!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 31. Aug 2010 07:57 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 21. Mai 2009 23:05
Innlegg: 116
Hei! Er det performer rpm settet dere skal innstallere? Ser du har satt inn kammen uten molubden stoffet på knastene, dette er bad idea, dette skal på knastene, ikke på kam lagrene. Hvis du starter opp og skal kjøre inn kammen slik som kammen er nå, så vil herdingen ryke relativt raskt og resultatet ender opp med ødelagt kam... Så anbefaler å ta ut kammen igjen, smøre den godt inn med det røde stoffet på alle knastene og heller ha litt vanlig motor-olje på kamlagrene :)

_________________
67 mustang
79 mustang


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 31. Aug 2010 08:12 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 04. Mai 2010 09:36
Innlegg: 147
Bosted: Horten
sorhaug skrev:
Hei! Er det performer rpm settet dere skal innstallere? Ser du har satt inn kammen uten molubden stoffet på knastene, dette er bad idea, dette skal på knastene, ikke på kam lagrene. Hvis du starter opp og skal kjøre inn kammen slik som kammen er nå, så vil herdingen ryke relativt raskt og resultatet ender opp med ødelagt kam... Så anbefaler å ta ut kammen igjen, smøre den godt inn med det røde stoffet på alle knastene og heller ha litt vanlig motor-olje på kamlagrene :)


Heisann!

Hadde uansett tenkt å smøre inn knastene med dette før ytterligere montering.
Var imidlertid ikke klar over at det ikke var tenkt for smøring av kamlagrene. Takk for nyttig info!

_________________
1989 Ford Bronco 5.0 EFI / A4OD - Restaureres nå!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 01. Sep 2010 01:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 26. Feb 2006 16:33
Innlegg: 1167
Bosted: Langevåg, Bømlo
dette er det faktisk ikke bare sorhaug som har opplevd... har faktisk skaffet nye kam'er til flere i år som har hatt akkurat samme problemet med dette.. så vær nøye ved innsmørning! ;)

_________________
87 Chevrolet S10 Pickup Viper powered
08 Cadillac BLS Wagon

Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 01. Sep 2010 06:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 24. Apr 2010 14:00
Innlegg: 502
Bosted: Horten
bowtietwister skrev:
Har sett en god del chevy vaner på jobben men det er bemerkelseverdig at så og si alle har et virrvarr av ledninger som oftes lager trøbbel for eier.


I denne bilen var det helt utrolig mye unødvendige ledninger og helt sammensmeltede releer.
Jeg har ryddet opp en del i det, men jeg skal fikse resten når vi har motoren ute.
Det blir jo rene brannfeller! Ihvertfall med forgasser og bensindamp!

_________________
1981 Chevrolet Caprice viewtopic.php?f=3&t=11780
1987 Chevrolet G20 viewtopic.php?f=3&t=11804
1989 Ford Bronco viewtopic.php?f=3&t=21271


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 02. Sep 2010 22:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 24. Apr 2010 14:00
Innlegg: 502
Bosted: Horten
I dag har vi kommet litt videre :)

Jeg har fått tilpasset engine girdelen slik at det ble god klaring til veiva. Skudd til med riktig moment, smurt opp kammen og satt på registertannhjulet på veiva.

Bilde

_________________
1981 Chevrolet Caprice viewtopic.php?f=3&t=11780
1987 Chevrolet G20 viewtopic.php?f=3&t=11804
1989 Ford Bronco viewtopic.php?f=3&t=21271


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 111 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support