AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 03. Mai 2024 00:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 12. Jul 2011 02:14 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Nei det er nok ikke så mange som driver med bilinteriør i vårt fylke, sikkert pga lite etterspørsel etter slikt arbeid her, men der er jo Habostad på Stranda, om han fortsatt er i drift da, ellers er der ei på Vestnes som er i startfasen, om ho skal drive kommersiellt eller bare på hobby basis er jeg ikke sikker på enda, og om Leathermaster i Sykkylven bare tar små reparasjoner, eller om dei også syr komplette interiør er jeg ikke sikker på.

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 12. Jul 2011 09:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
LTD skrev:
Ja,er i bunn og grunn det enkleste,men er åpen for andre muligheter også,har du noen tips om svensker som utfører slikt?
Lite fagfolk i mitt fylke ser det ut til,så her må noen lære seg faget å åpne sjappe :wink:

I sverige er det flere som holder på med slikt, kjøp deg Power eller wheels så finner du reklame fra de fleste av de.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Jul 2011 21:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Noen har det jeg vil kalle "Polenfobi", eller "Polakkfobi".

Selvsagt er det forskjell på kvalitet og jobb, men Polen er ikke synonymt med bare dårlig. Like som Norge ikke er synonymt med bare bra. Forøvring syns jeg de jobbene som Grogei har vist, ser bra ut. Bra nok for meg iallefall. Men skal ikke starte noen Polendiskusjon her. Den hadde vi i Grogei's prosjekttråd.

Har forøvrig sett masse Tahoe og Subber fra 90-tall der skinnet i førerstolen er ødelagt. Bra kvalitet i utgangspunktet?

Bra kvalitet lønner seg som regel. Høy slitestyrke er bra. Man alt til sin pris.
Og hvor mye sliter vi på gobilene våre egentlig? Noen bruker de selvsagt mer enn andre da.

Spml til dieeinemupfel:
Er kvalitet ensbetydende med tykkelse på materialet(skinn)? Eller har dette bare noe å si for slitestyrken? hvordan oppdager du dårlig kvalitet på hud før du evt begynner å sy?

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Jul 2011 21:20 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 11. Mai 2011 13:13
Innlegg: 125
Bosted: Spydeberg
Jeg sier ikke at alle polaker gjør en dårilg jobb. Men de jobbene som jeg har sett fra polske har vært veldig dårlig, men ikke bare fra polske.

For eksemple søm som ikke har vært rett, dårlig valg av material eller feil skumplast under trekk. I tillegg kjøpte jeg en VW T3 som bli lakkert og fikk montert en gass anlegg i Polen. Lakkering er ikke å snakk om og fikk gass anlegg ikke godkjennt (det hviste jeg ikke før jeg kjøpte bilen i oktober 2009)
Dette jeg vil sier billig er ikke altid bra.

Hvis du tar på skin merker du tykkelse, den overflate føles merkelig. Du ser forskjellen HVIS du har et datablad til begge materialer.
Nei, jeg oppdage ikke hver gang dårlig skinn (har også blitt lurt fra kunden som har gitt meg skinn og kommet tilbake etter 4 uker pga slitestyrke) derfor bruke jeg bare mine forhandler til skinn.

Grunn at jeg kan vært billiger en andere salmaker, er jeg jobbe på egen grunn og har så ingen leie som jeg må gir videre, importiere material fra Tyskland, og forløpig er jeg ikke registrert i moms register (bierverv).

_________________
Mvh Dirk



http://www.dirks-salmakeri.com


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Jul 2011 23:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Ja gassanlegg kjøpt i utlandet blir ikke automatisk godkjent i norge. man må holde seg til samme merker som i norge.
prisen kan variere på opp til 400% på godkjent og ikke godkjent, men om det til 400% dyrere er 400%, det tviler jeg sterkt på.
Norge er vel nesten det landet det går minst gassbiler. 90% av bilene i pakistan går på gass. og der er prisen på et gassanlegg langt langt billigere en i Norge og nesten aldri feil, men blir nok ikke godkjent av den grunnen :)

Når det gjelder skin, synes jeg det er litt leit at nesten alle nye biler leveres med toppfarget skin.
fordelen er at det er ganske tett i overflaten og lett å holde reint, men så er det fryktelig kjedelig, eldres på en helt annen måte en Anilin eller semi Anilin. toppfarget skin/tett, er ikke så koselig å kjøre på vinteren, føles kald og på sommeren blir du skikkelig klam på ryggen og låra.

Det var nok brukt toppfarget skin i den bilen som du så Tahoe og Subber fra 90

Med at toppfarga skin er det som leveres på de fleste bilene i dag, er det det de fleste ønsker, og mange kalder det for ekte kvalitet bil skinn. jeg og mange andre har nok en helt annen oppfatning av de nye bil interiørene

Lønner seg også å vite hvor på kua skinnet kommer fra og hva veit på kua det sto, slik at man får belastningen rette veien. når man syr det på stolen.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Jul 2011 22:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Grogei:

Kan du utdype litt hva dette Anilin og semi Anilin er? har det noe å gjøre med at det er gjennomfarget /halvveis gjennomfarget?
Hva er brukt på den blå hoggormen?

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Jul 2011 23:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Nitro66 skrev:
Grogei:

Kan du utdype litt hva dette Anilin og semi Anilin er? har det noe å gjøre med at det er gjennomfarget /halvveis gjennomfarget?
Hva er brukt på den blå hoggormen?



Ikke helt meningen å hacke Emne til eieren av denne, men han kan jo se det posetive i det, den blir ofte å se på framsiden til forumet og plutselig er det noen som vet av hvor han kan få kjøpt Interiør :) vist det ikke passer får der e lov til å slette meg.

Litt om dette med skinn. kunne ha laget min egen forklaring, men har søkt litt på nette å funnet noen som kan de rette ordene. så velger å koppiere dem

Det jeg kaller toppfarget kaller dem Korrigert skinn. men er samme type.



Forskjellige typer skinn









Korrigert skinn er en type skinn som er rimelig og som det brukes mye av i dag. Dette er skinn hvor overflaten slipes slik at den blir uten skader. Deretter preges det mønster i skinnet for så å påføre den rette fargen. Resultatet er at man kan bruke nærmest alt materiale, da det ser skadefritt ut. Dette er skinn som er så skadet i overflaten i utgangspunktet at det ikke kunne ha blitt brukt til dette formålet uten slipingen. Med sliping fjerner man en del av overflaten, og vår erfaring med denne type skinn er at den har vesentlig dårligere holdbarhet enn skinn som ikke er slipt. Innkjøpsprisen røper jo også at dette er billigste vare.

Den type skinn som er mest brukt kalles dekkfarget skinn.(Produsentkode "P") Dette brukes i nær sagt alle typer applikasjoner, så som møbler, billinteriør, bekledning med mer. Dette er også den skinntype som er enklest å vedlikeholde, og som har lengst levetid. Overflaten vil ofte være preget med et noe grovt eller finere strukturert mønster. Kan være nokså stivt å ta og føle på. Ved å påføre noen dråper vann vil disse bare bli liggende på overflaten. Man vil ikke kunne se noen fargeforskjell i skinnet. Vannet kan lett tørkes av uten noen form for misfarging etc.

En anne type skinn som er kjent som det mest eksklusive er anilin skinn. Dette er den dyreste form for skinn, hvis det er klassifisert i klasse 1. Avhenger av skadefekvensen, hvor mange sår og insektstikk og lyter som finnes på overflaten(Produsentkode "A") Dette skinnet er meget mykt og behagelig å ta og føle på, ("hanskemykt"). Denne type skinn har ingen form for beskyttelse på overflaten og gjør det veldig sårbart for smuss, flekker etc. Lyse anilinfarger har også en tendens til å ha dårlig lysekthet og vil dermed falme fort når det eksponeres for UV stråler, d.v.s sollys i større eller mindre grad. Ved å påføre en dråpe vann vil denne etter en stund trenge inn i skinnet og etterlate en mørkere fargenyanse i overflaten. Denne type skinn finner man stort sett i meget eksklusive møbler, samt en god del bekledning.

Nubuck skinn er en annen form for anilin. (Produsentkode "N"). Overflaten er litt "hårete", ved å bruke en myk børste eller å dra overflaten med hånden, kan man se skyggeeforskjeller i overflaten på skinnet. Uten beskyttelse vil den type skinn lett tiltrekke seg flekker fra oljer, matrester etc, som da kan bli vanskelig å fjerne.

Semi-Anilin (Produsentkode "A") er en mellomting mellom anilin og dekkfarget skinn. Har en lett fargepigmentering i overflaten, vesentlig mykere å ta og føle på enn dekkfarget skinn, men noe stivere enn ren anilin. Mest brukt i sittemøbler beregnet for oppholdsrom privat og offentlig. Krever jevnlig vedlikehold for å unngå tidlig aldring.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support