AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 21. Mai 2024 02:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 01. Feb 2009 12:22 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 11. Feb 2007 14:24
Innlegg: 74
Bosted: akershus
Hei
Ved overnevnte dato kommer nye direktiver som forkaster Norske bestemmelser. Dvs att etter den dato finnes for øyeblikket ikke noe reglemang å godkjenne ombygde biler etter. Det være seg nye utrykningsbiler eller gamle amcar/roder. Har snakket med ombygningsgruppa på Ris (oslo) og de kan ikke svare på om prosjekter med godkjente søknader/disper som ikke er vist/godkjent kan eller vil godkjennes etter denne dato. :roll: Skal du være sikker må prosjektet være godkjent uten mangellapp før en dato. Har snakket med accn og de skal ha ett møte til uken med myndighetene for å prøve og avklare litt. Har sagt att de skal legge ut resultatet etter møtet på sidene sine. Disse reglene omfatter også nyimporterte kjøretøyer som er ombygde, og som skal førtegangsgodkjennes i kongeriket. Har fått noen svar som kan anntyde att det er enn viss "bordet fanger" effekt på prosjeketer som allerede er i systemet, og att disse kanskje kan godkjennes i en overgangsperiode. Men ingen garantier. Noen der ute som sitter på mere info?
Så mottaes dette med stor glede 8)

Kri

_________________
krila
Prosjekt: Prøve og få tid til allerede påbegynte prosjekter :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 01. Feb 2009 21:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Slik er bare så jævlig.
Vil jo gjerne være optimist, men....

Har nå holdt på i 8 år med rodden og brukt over 200.000kr. Hadde ikke tenk å sprengjobbe for å får "hivd" den sammen til sommeren. Dette skal jo være kos! Vet ikke om det er praktisk mulig for meg engang.

Føler meg helt maktesløs når slike greier dukker opp, og det verste er at de som KUNNE gjort noe med det (Statens Vegvesen) vender bare ryggen til, for å spare seg selv for arbeid!

For det ER åpnet for at de landene som allerede har regler for amatør-ombygging av biler (Sverige og England) kan få innvilget dispensasjoner.
I Sverige har myndighetene allerede sendt ut på høring et forslag til nye regler for ombygde biler for å harmonisere seg mot direktivet. Det er visstnok ting også i det forslaget som hobbybil-organisasjonene er kritiske til, men da har de i det minste et grunnlag for diskusjon!

Men i Norge finnes ikke egne regler for amatør-ombygde biler. Dermed er det jo ingen regler å søke dispensasjon for!
Det er laget et forslag til slike regler av SFOR, men vegmyndighetene vil ikke ta i det. De sier hverken ja eller nei.
Og ang EU direktivet, har har myndighetene i Norge i tillegg gått motsatt vei og sier rett ut at unntak og dispensasjoner bør unngås fordi "folk likevel klarer å skaffe seg den bilen de trenger innenfor de nye bestemmelsene".
Tenk så arrogant! De som egentlig skulle være borgernes spydspiss mot EU og stå på for oss, snur om og blir EU spydspiss MOT oss!
Forrædere er de!

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 01. Feb 2009 22:44 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Skumleste det direktivet litt. Handler ikke det om typegodkjenning av nye biler da? Kunne ikke finne noe om ombygde biler eller noe jeg.
Virket som et felles reglement ang. hvordan nye biler skulle typegodkjennes i alle land.Men men advokater og slikt tolker vel dette annerledes.

Hm kan faktisk vise seg å være en fordel for oss kanskje.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 01. Feb 2009 23:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Okt 2008 18:44
Innlegg: 478
Bosted: notodden city
spent å se kossen dette blir,kan vel ikke si at eg sitter her med positive følelser...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2009 00:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Det kommer helt nye kjøretøy forskrifter i år. De 620 sidene er ute til høring. Mye dyster lesning!!! Paragraf 1,15 forsvinner noe som betyr at kun typekodkjente biler kan registreres i Norge!!! MAO praktisk talt slutt på all privat import av amcars nyere enn 30 år.Og som nevnt ser det dårlig ut for ombygninger!

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2009 09:25 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 01. Okt 2008 18:44
Innlegg: 478
Bosted: notodden city
v8power skrev:
Det kommer helt nye kjøretøy forskrifter i år. De 620 sidene er ute til høring. Mye dyster lesning!!! Paragraf 1,15 forsvinner noe som betyr at kun typekodkjente biler kan registreres i Norge!!! MAO praktisk talt slutt på all privat import av amcars nyere enn 30 år.Og som nevnt ser det dårlig ut for ombygninger!


så med andre ord blir alt mye vanskeligere en før med bil?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2009 14:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
:shock: :shock: :shock: :shock:

En kan bli så sinna at en kan sprekke...

Detta var vel siste spikeren i kista for den hobbyn...

Skal inn på detta LMK landsmøte om en måneds tid...

DET kan bli en livat affære vet jeg... :twisted:

Vi har en 70 1/5 Camaro med Breihjul og forhåndsgodkjenning, den skal nå bygges klar før daton...

Og herr hotrodder får kaste seg på å få blien kjørbar... :wink:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2009 16:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Snakket med ACCN i dag og de har selvsagt dialog med vegdirektoratet om dette.
Som tidligere nevnt i tråden, rammer dette direktivet først og fremst godkjenning av nybiler, nyere bruktbiler og godkjenning av ombygginger på disse.

Saksbehandleren i Vegdirektoratet sa at det ikke var planer om å bruke dette nye regelverket på ombygging av biler som allerede var godkjent i Norge.
Der skulle dagens regelverk fortsatt gjelde.

Men vi vet jo alle hva disse typene kan gjøre i siste liten, og vet også hvor umulig det er å få endret noe i ettertid når de først har vedtatt en lov eller forskift.
Men ACCN er på saken. De skjønner problemstillingen vår og konsekvensene for bilhobbyen denne paragrafen KAN forårsake i verste fall.

Jeg mener ikke at vi bare kan lene oss tilbake og anse saken som løst til vår fordel, mye kan skje. Men det ER noe som jobber for oss ihvertfall. Og Vegdirektoratet har ikke tenkt å ramme oss bevisst.

Men prioriteringen i byggingen min blir endret fra og med idag. Nå gjelder det kun å få bilen kjørbar/visningsbar, så får finishen & pynt heller vente til senere.
Synd, egentlig. Blir jo ikke mye kos på denne måten. Har likt veldig godt å kunne gjøre tingene skikkelig og slik jeg vil ha det, før jeg har begynt på neste.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2009 17:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Vi får kryss fingrene litt her nå. Tror amcar kommer med mer info til uken. (Syns det sto noe om dette på websiden deres.)
Jeg tror vel heller ikke at vegdirektoratet er ute etter å ramme oss, de blir vel overkjørt de også med slike eu direktiv.

Men ikke la de få lov til å sove i klassen er mitt råd.

En litt artig sak er vel også dette: hvis en amerikansk bil blir typegodkjent i Europa skal den ikke da automatisk bli det i Norge også? Mulig at dette direktivet kan lette for import av nyere amerikanske biler.

For husk på en ting, det er enkelt å forandre et framtidig regelverk, men å gi det tilbakevirkende kraft er ikke fullt så enkelt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2009 18:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Hotrodder skrev:
Men prioriteringen i byggingen min blir endret fra og med idag. Nå gjelder det kun å få bilen kjørbar/visningsbar, så får finishen & pynt heller vente til senere.
Synd, egentlig. Blir jo ikke mye kos på denne måten. Har likt veldig godt å kunne gjøre tingene skikkelig og slik jeg vil ha det, før jeg har begynt på neste.


Du skal se at det å bygge bil ETTER godkjenning er mye mere morsomt enn det det var føre...
For da bygger du litt mere som du vil, ikke bare etter boka... :wink:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 02. Feb 2009 19:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Bead-lock skrev:
Hotrodder skrev:
Men prioriteringen i byggingen min blir endret fra og med idag. Nå gjelder det kun å få bilen kjørbar/visningsbar, så får finishen & pynt heller vente til senere.
Synd, egentlig. Blir jo ikke mye kos på denne måten. Har likt veldig godt å kunne gjøre tingene skikkelig og slik jeg vil ha det, før jeg har begynt på neste.


Du skal se at det å bygge bil ETTER godkjenning er mye mere morsomt enn det det var føre...
For da bygger du litt mere som du vil, ikke bare etter boka... :wink:


Hehe, ja kanskje det... :twisted:

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 03. Feb 2009 10:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 03. Feb 2009 09:41
Innlegg: 1
Hei dere.. Jeg skummet kort igjennom EU-direktivet og Vegvesenets adaptering i går kveld. Hotrodder, etter det jeg ser vil IKKE ombygging av biler solgt før 29. april 2009 bli offer for de nye EU-reglene. Ombygging vil ikke gjelde klasse M1, personbiler. Det står i Vegvesenets dokument, og det står i EU-dokumentet, som ble vedtatt i 2007. Det vil neppe endres på nå. Ombygging vil følge Kjøretøyforskriftene, det vil altså bli likt som det er nå. Kjøretøyforskriftens § 1-15, som har gjort alt ganske enkelt for dere som har importert Amcars, vil nok bli overkjørt av EU ser det ut som. Det vil gjøre at de som planlegger å importere Amcars trolig nok kommer til å havne i samme klemma som de som i flere år har prøvd å få skilt på japanske biler. Det ser for meg ut som om alle biler som skal importeres nå må være typegodkjente, i følge dette nye EU-direktivet.. Den er jo lei.

Rota meg inn hit fordi Bead-lock spådde at man aldri mer kunne bytte ei lykt, en motor eller en felg. Det stemmer nok ikke [-X

Vegvesens høringsdokument og 2007/46/EC (det nye direktivet) finner dere her:

http://www.vegvesen.no/binary?id=41363

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 160:EN:PDF


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 03. Feb 2009 14:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
eiriksmil skrev:
Hei dere.. Jeg skummet kort igjennom EU-direktivet og Vegvesenets adaptering i går kveld. Hotrodder, etter det jeg ser vil IKKE ombygging av biler solgt før 29. april 2009 bli offer for de nye EU-reglene. Ombygging vil ikke gjelde klasse M1, personbiler. Det står i Vegvesenets dokument, og det står i EU-dokumentet, som ble vedtatt i 2007. Det vil neppe endres på nå. Ombygging vil følge Kjøretøyforskriftene, det vil altså bli likt som det er nå. Kjøretøyforskriftens § 1-15, som har gjort alt ganske enkelt for dere som har importert Amcars, vil nok bli overkjørt av EU ser det ut som. Det vil gjøre at de som planlegger å importere Amcars trolig nok kommer til å havne i samme klemma som de som i flere år har prøvd å få skilt på japanske biler. Det ser for meg ut som om alle biler som skal importeres nå må være typegodkjente, i følge dette nye EU-direktivet.. Den er jo lei.

Rota meg inn hit fordi Bead-lock spådde at man aldri mer kunne bytte ei lykt, en motor eller en felg. Det stemmer nok ikke [-X

Vegvesens høringsdokument og 2007/46/EC (det nye direktivet) finner dere her:

http://www.vegvesen.no/binary?id=41363

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 160:EN:PDF


Det så jo,litt bedre ut for framtiden... :roll:

Eirik... :mrgreen:
viktig å smelle litt med døra, så våkner folket opp og dere som liker å snoke finner fram,
så vi andrer blir informert...

=D>


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 03. Feb 2009 17:06 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 06. Nov 2008 20:28
Innlegg: 142
Bosted: Larvik
men kan da denne §1-15 reglen bli lagt ned da? eller, har dette noen innvirkning på de kjøretøyene som er godkjent på 30 års reglen ? altså bevarings verdig! Kan jeg da få det bort eller noe ?
er dette regelverket som kommer en fordel for noen ?

(bare lurer, kan si det irriterer meg grenseløst)

_________________
Hater Skatt, Moms og Rust

1992 Jeep Cherokee 4l limited
1971 Dodge D100 long bed 318/727
1988 Dodge van B350 Le gasser


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 24. Feb 2009 15:42 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
Fra Amcar sine sider.

"30-årsregelen" går fri!
Det er mye spørsmål om biler som er tretti år eller eldre vil bli berørt av implementeringen av direktiv 2007/46/EF. Svaret er at når det gjelder bevaringsverdige kjøretøy 30 år eller eldre så er det ingen endringer. Vegdirektoratet skriver i høringen at denne forskriften skal bestå. Høringen angående ny forskrift om godkjenning av bil skriver i § 10 om enkeltgodkjenning m.v. av bruktimportert kjøretøy i avsnitt 4: "For godkjenning av arvegods gjelder kjøretøyforskriften § 1-8 og for bevaringsverdige kjøretøy gjelder kjøretøyforskriften § 1-9". Dette har AMCAR kontrollert, og det bekreftes at § 1-9 fortsatt vil ta vare på biler som er tretti år eller mer, uavhengig av § 1-15. Det betyr at du ikke trenger å stresse med å vise og få godkjent din 1979-modell eller eldre bil, før 29. april. AMCAR's anbefaling for de med bilmodeller nyere enn 1979 modell, står derimot ved lag. Her må bilene vises før 29. april, 2009 for å være på den sikre siden.

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support