AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 05. Jul 2018 14:59 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 05. Jul 2018 14:35
Innlegg: 1
Jeg har importert en 2001 Ford F-150 Lariat 5.4 ltr V8 Triton (bensin) 238HK fra Sverige. Bilen ble importert brukt til Sverige like etter at den var solgt ny i Florida i 2001, så det var vel en form for "gråimport". Ved forsøk på å få den registrert i Norge viser det seg at de har gjort en feil ved Trafikstyrelsen i Sverige ved at de ikke har lagt inn støynivå i registreringen. Det finnes ingen slik info i bilens papirer (inkl de papirene som fulgte med på lasset fra Florida). Bilen skal brukes på Svalbard og er allerede ankommet øya. Her er det ingen avgifter (tommelopp!), men uansett er ikke antall decibel en del av regnstykket på fastlandet heller... Bilen fungerer akkurat slik den skal og er helt klart ikke spesielt støyende. Antall decibel blir da bare et "dumt" tall som står i vognkortet - men like fullt forhindrer dette registrering. Forskriftene for import av biler sier at hovedregelen er at biler som har vært registrert i EU også skal kunne registreres i Norge, med mindre det dreier seg om særlig trafikkfarlige forhold. Et manglende "uinteressant" tall i vognkortet gjør neppe bilen særlig trafikkfarlig, så sånn sett bør jo hovedregelen tale for at jeg får registrert denne.Er det noen som kan bidra med opplysninger, tips, metoder for å få denne på skilter? Finnes det data for decibel noe sted? Kan jeg søke noen form for unntak siden bilen burde godkjennes etter hovedregelen? Andre tips? Jeg har vært i kontakt med Ford Norge men de kunne ikke hjelpe (men fikk jeg snakke med rett person?!?). Også Alfaset Auto måtte strekke hendene i været, det samme måtte Rabekk Bil (takk for forsøket til begge to!). Om noen kjenner til en identisk bil på norske skilter ville det løst problemet.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 07. Jul 2018 17:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Prøv å ta kontakt med Amcar Norge. Hvis noen har dokumentasjonen du behøver så er det de.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 07. Jul 2018 23:35 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
Hvis du søker på www.regnr.info med de første tallene i chassisnummeret som angir bilmodell og årsmodell, men ikke de siste som er selve serienummeret kan du se om det finnes biler av samme type allerede på norske skilter. :)

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jul 2018 01:20 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Huff, forferdelig motor du valgte. Må hive ut motoren helt for å bytte register kjede. :D

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support