Nyere USA-biler godkjennes etter §10a, §10b eller §10c:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2Kravet der er at bilen har vært registrert 6 mnd i utlandet, før den eksporteres til Norge.
Det er bare Drammen som kan godkjenne §10-biler, og det er ca 5 trafikkstasjoner hvor du kan vise bilen. I Drammen var det 2mnd ventetid tidligere i sommer, og det var en pensjonist som gjorde jobben der, så man kan få tidligere time andre steder.
Bevaringsverdige kjøretøy har jeg ikke så mye kjennskap til, men et kjappt søk viser til §1-9 som kan brukes til enkeltgodkjenninger:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+o ... C3%B8y-1-9https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_1Oppgi om det er §10a-time eller enkeltgodkjenning etter §1-9, når du bestiller time, så du ikke får time hos feil ingeniør som ikke kan hjelpe deg. Spør gjerne på trafikkstasjonen på forhånd, om det er noe du lurer på.
Tidligere var det krav om rein Title. Jeg kjenner ikke til om det fortsatt er krav. Title må uansett leveres ved trafikkstasjonen og i alle fall på nyere biler må du vise fram historikken. Skal du registrere bilen, må du først ha bestillt forsikring for NYREG + 6 siste siffre i vin, men du kan vise bilen og få enkeltgodkjenning uten forsikring.
Det er mange myter om hva som godkjennes av lys og farger på lys. Stol aldri på hva folk sier, uten at du finner det bekrefta i lovverket. Ofte er det myter som råder, og ikke forskriftene:
I ulike Amcarforum har jeg lest at sidemarkingslys ikke er lov. Mange av påstandene får jeg ikke til å stemme. På veiene ser du sidemarkingslys på kanskje tusenvis av Nissan Leaf som er enkeltgodkjent etter §1-15 som gjaldt ut mai, og europeiske biler som Volvo og BMW har sidemarkering.
Et annet eksempel var at "alle" var innforstådt med at rødt blinklys bak ikke var lov etter §1-15. Jeg har ingen annen forklaring enn at det skyldtes at folk ikke leste forskriften, og man fulgte ikke henvisningene helt ut. § 1-15.Sa at bilen mått ha lykter med farge som angitt i kapittel 28. Under alternative standarder i §28 punkt 3, er det nevnt under bokstav b, en rekke nordamerikanske standarder
For retningslys bak er disse standardene nevnt som alternativer: FMVSS nr. 108, CMVSS nr. 108, SAE J588 eller SAE J2261
FMVSS nr. 108 tillater både gule og røde retningslys bak, iflg Table I-a—Required Lamps and Reflective Devices:
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?no ... 6.571_1108Trafikkstasjonen på Lier hadde ikke noe bedre begrunnelse enn at de aldri hadde godkjennt enn bil med rødt blinklys bak, og derfor godtok dem det ikke heller.
Karmann skrev:
Jeg har tatt førstegangsregistrering på en drop in i Drammen før
Hvis bilen er godkjennt, og du har forsikring, kan du ta med tollpapiret og 120 kr til skranka på hvilken som helst trafikkstasjon for å få et nummer. Det er derimot enkeltgodkjenning som det kan være vanskelig å få time til.
c-w203 skrev:
På US title står det ikke førstegangs reg dato i 1988, dette står kun i service hefte på bilen (aug 1988). Hva vil da biltilsynet sitte som førstegangs reg dato?
Jeg synes det er mye forvirring rundt registreringsdato. På Title står det ofte en dato for når det er utstedt, og trafikkstasjonen liker å hente data fra offisielle dokumenter. Ellers så står det ofte noen registreringsdatoer i hostorikken fra Carfax eller f.eks Autocheck som du i praksis legger fram for å vise at bilen har vært registrert i USA, da det er den enkle måten å vise at bilen har tilfredstillt nordamerikanske regler ved førstegangsregistrering.
Bilforskriften_§10a skrev:
Som dokumentasjon for oppfyllelse av kravene ved første registering kreves registreringsdokumenter eller bekreftelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium.