Var det en §1.15-bil som fikk enkeltgodjenning før 1. juni, eller var den en §10a-bil som fikk enkeltgodkjenning etterpå?
Dagens forskrift konsentrerer seg om situasjon ved første gangs registrering:
Bilforskriften skrev:
§ 10a.Spesielle unntak for bil i gruppe M1 og N1
(1) Bil i gruppe M1 og N1 som er i original eller tilnærmet original utførelse kan godkjennes etter denne paragraf såfremt kjøretøyet ved første registrering tilfredsstilte enten kravene for godkjenning i annet EØS-land, kravene i FMVSS i USA eller kravene i CMVSS i Canada, jf. § 10 annet ledd nr. 5. Som dokumentasjon for oppfyllelse av kravene ved første registering kreves registreringsdokumenter eller bekreftelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium. Det må også framlegges registreringsdokumenter som viser at bilen har vært registrert i minimum 6 måneder i annet land enn Norge på tidspunktet for eksport for at godkjenning etter denne bestemmelse skal kunne finne sted.
(2) Med følgende uttrykk menes:
- original utførelse: Kjøretøy slik det ble levert av fabrikanten(e) før første registrering,
- tilnærmet original utførelse: Kjøretøy som etter første registrering har gjennomgått moderate endringer som ikke kan antas å påvirke kjøretøyets sikkerhets- eller miljøegenskaper i negativ grad,
- fabrikant: Den som bygger komplett kjøretøy, bygger i en av flere etapper eller endrer et kjøretøy før første registrering,
- registrering: Permanent tillatelse til ibruktaking i veitrafikken, som omfatter identifisering av kjøretøyet og tildeling av registreringsdokumenter,
- FMVSS: Federal Motor Vehicle Safety Standards,
- CMVSS: Canada Motor Vehicle Safety Standards.
(3) I tillegg til øvrige krav i denne paragraf, gjelder følgende for godkjenning i Norge:
a) bilen skal være merket med preget understellsnummer i bærende konstruksjonsdel,
b) godkjent bilbelte skal være montert på sitteplasser hvor dette kreves etter kjøretøyforskriften eller bilforskriften i forhold til dato for førstegangsregistrering,
c) sidevendt sitteinnretning godkjennes ikke på biler registrert første gang 20. oktober 2007 eller senere.
(4) For bil som skal godkjennes for trekking av tilhenger gjelder følgende:
a) største tilhengervekt med driftsbrems settes til det laveste av alternativene 1–3, men uansett slik at den ikke overstiger 3500 kg:
1. fabrikantens garanti,
2. bilens totalvekt (for terrengbil 1,5 ganger bilens totalvekt),
3. tilhengerfestets vektgaranti,
b) største tilhengervekt uten driftsbrems settes til det laveste av alternativene 1 og 2, men uansett slik at den ikke overstiger 750 kg:
1. fabrikantens garanti,
2. halvparten av bilens egenvekt,
c) dersom tilhengerfestets koblingsdel ikke er i henhold til europeisk standard, skal det gjøres følgende merknad i vognkortet:
«Bilen er ikke utstyrt med standard europeisk tilhengerkobling. Det er førerens ansvar å påse at tilhengerens koblingsanordning passer sammen med bilens koblingsdel.»
(5) Bil som er godkjent etter denne paragraf registreres på ordinære vilkår. Følgende merknad skal likevel inntas i vognkortet:
«Godkjent etter bilforskriften § 10 a.»
(6) Godkjenning etter denne bestemmelse kan kun skje ved Statens vegvesen Region sør, Drammen trafikkstasjon. Tilsvarende skal vurdering av godkjenningspliktige endringer etter registrering i Norge også gjøres av Drammen trafikkstasjon.
0 Tilføyd ved forskrift 24 mai 2017 nr. 644 (i kraft 1 juni 2017).