AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 19. Mai 2024 14:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 19. Feb 2016 22:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 13. Feb 2016 12:15
Innlegg: 14
Er det noen forstår om man kan registrere en usa-bil etter §1.15 i kjøretøyforskriften, med rødt blinklys bak?

Trafikkstasjonen i Drammen mener lys må ha farge etter eu-standard.

I §1.15 ser jeg ingen krav om at fargene må være etter eu-standard, men det står at fargene må være etter kapittel 28.
I §28-1 3 er det oppført alternative standarder for Retningslys bak: FMVSS nr. 108, CMVSS nr. 108, SAE J588 eller SAE J2261
Etter Federal Motor Vehicle Safety Standard 108, står det i klartekst at retningslyset foran skal være amber, og bak skal det være amber eller rødt, iflg tabell Table I-a—Required Lamps and Reflective Devices: http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?no ... 6.571_1108

Jeg har lest i forskriften flere ganger, og jeg synes det står svært klart at jeg kan ha rød bakblink etter føderal standard. Og jeg ser ingen tvil om at man kan bruke rødt lys. Hvordan kan vegvesenet si at rød blink ikke er lov?
I §28-1 er det under punkt 2 nevnt en rekke europeiske standarder som det kreves at man skal følge med unntak av det som står i 3 og 4. Under 3 er det nevnt alternative amerikanske standarder, blandt annet at man følge føderal standard for rødt blinklys bak.

Man vil jo gjerne ha gult blinklys, men dersom det ikke er teknisk mulig, så lurer jeg på hva man skal gjøre. Skal man bare vise bilen, og dersom det blir gjort vedtak man er uenig i, så går man via en formell klageinnstans og man setter inn en advokat?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 20. Feb 2016 18:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Det virker som at SVV bare pisser samferdselsministeren opp etter ryggen når de sier at de skal sørge for "oppmyking av kravene til originalitet og tilpasning til europeiske lysbestemmelser". Hvis du leser høringsforslaget her [url]http://www.vegvesen.no/_attachment/1042870/binary/1063217?fast_title=Høringsnotat.pdf[/url]
står det å lese:
Sitat:
Krav til lys:
Gjeldende bestemmelse stiller krav til at lysene skal være i henhold til norske krav. Vegdirektoratet foreslår en oppmyking av dette kravet. Vårt forslag går ut på at det kun stilles krav om at blinklysene skal være oransje. Dette innebærer at annen lysutrustning tillates så lenge dette er originalt på kjøretøyet, likevel slik at montering av ekstralys i samsvar med forskriften aksepteres (se siste kulepunkt under 3.2.3). Bakgrunnen for at vi ikke vil fravike kravet til oransje blinklys, er at vi anser dette som et viktig sikkerhetsmoment. Vår vurdering er at det er en fare for at røde blinklys ikke vil bli oppfattet som et blinklys da det har samme farge som både baklys og bremselys. Det vises dessuten til at dette kravet også fremkommer i Wienkonvensjonen.

Ergo så aksepterer de DOT-markering på lys. Det har de gjort lenge.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 20. Feb 2016 20:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
Med tanke på hvor lite det norske folk egentlig bruker blinklys, syns jeg det er merkelig de henger seg oppi dette i hele tatt.. hehe!
Ja, jeg prøver å være litt morsom her på en lørdags kveld :)

Men litt til tema, så syne jeg det er litt rart de mener att røde blinklys er mer farlig enn gule.. Det er da ingen som står stille og pumpebremser slik at kun ett av baklysene går av og på mener jeg..
Kravet burde hvert, så lenge det blinker klart og tydelig, rødt eller gult, så er det ok!

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 21. Feb 2016 12:25 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7200
Bosted: Åsa
Jeg har ofte bare flyttet blinklyset ned i ryggelyset, og byttet til gul pære, og deretter ettermontert ryggelys under bakfangeren.

Kravet til ryggelys er. Hvis det er montert, skal det fungere. Og det er ingen krav, til at bilen skal ha ryggelys montert.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Feb 2016 00:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Etter de nye reglene som kom i fjor sommer skal det gå greit.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Feb 2016 16:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Hvilke nye regler? Står ikke mye fornuftig i kjøretøyforskriften.


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 22. Feb 2016 23:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 825
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
http://www.amcar.no/Files/Aktuelt/2015/ ... eteran.pdf

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support