AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 05:26

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 16. Sep 2015 17:31 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 16. Sep 2015 17:16
Innlegg: 3
Fikk høre at jeg ikke får bilen igjennom Eu kontroll etter de nye reglene for eu-kontroll siden den har headers. Har prøvd å søke på nettet angående dette, men finner ingen andre som har hatt dette problemet.
Er det riktig at man ikke får godkjent med headers uten at det er en kontrollør som ser litt dårlig? Støy og motor ellers er ikke ne problem.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Sep 2015 18:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Dette hørtes veldig rart ut. De nye reglene sier vel at det skal nektes godkjenning hvis bilen har mer hk enn det som er oppgitt i vognkort feks. Og headers øker vel ikke effekten så drastisk?

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 16. Sep 2015 18:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Ellers så har de jo blitt strengere på alt som ikke er originalt, men her høres det ut som en misforståelse. Verkstedene er livredde nå for å miste EU godkjenning etter de nye reglene. Jeg ville klagd det inn til BT. De vil mest sannsynlig godkjenne bilen.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Sep 2015 23:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Går helt fint.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Sep 2015 09:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 16. Sep 2015 17:16
Innlegg: 3
Regner med at det er "Ulovlig endring av motor" det går under. Men hva er definisjonen på ulovlig endring? Utslipps kravene før 1971 var så godt som ikke eksisterende. Som jeg ser det så er det eneste at man får en noe økt effekt med headers men så lenge man er innafor det som står oppgitt i vognkortet så kan jeg ikke se noen ulovlighet i dette.
Hadde det vært alutopper, MSD tenning, lystgass og masse gå fort klistremerker så hadde det jo vært en litt annen sak...

Regner med at jeg får bilen igjennom eu kontroll et annet sted bare jeg får tid til å gjøre det, men hadde likt å fått avklart hva som er lov/ikke lov da man kan komme borti samme problem en annen gang...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Sep 2015 15:45 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 19:54
Innlegg: 534
Bosted: Særp
Har du snakka med BT? De har kanskje svar. Søstra mi jobber på verksted hvor de etter de nye reglene ikke kunne EU godkjenne en bobil med hengerfeste siden den veide mer enn 3.5 tonn. Den måtte da isåfall omregges iht lovverket. Hun ringte da BT, og fikk til svar at det stemte, men ingen som håndhevet den regelen så var ikke så farlig. Da ho spurte om å få det skriftlig var det plutselig værre. Hehe. Men betyr vel at de ser igjennom fingrene på en del ting. Problemet er at verkstedet inne lenger kan ta den sjansen.

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 24. Sep 2015 11:58 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Bare ta den et annet sted, har aldri blitt stilt spørsmål ift headers på bilene mine. Hverken på verksted eller hos biltilsynet.
For all del ikke involver biltilsynet i detta... veit aldri hva dem kan finna på:)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 28. Sep 2015 10:43 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 18. Nov 2006 13:41
Innlegg: 361
Bosted: Bergen
Hørtes merkelig ut med headers og ikke godkjent.
Uansett så er det vel slingringsmonn på 15% eller noe på effekt, og som du sier avgass og støy er "nesten" ikke tema på en slik årsmodell.
De nye reglene sier vel en visuell kontroll av motor for og avdekke synlige og tydelig modifisering for og øke effekt. Angående forstilling sier vel reglene ukorrekt/ulovlig modifisering?..hva er det?

Så lenge du ikke kommer med twin turbo, kompressor eller masse bling bling som lyser racing og modifisert går det nok fint.

Men når det er sagt kunne det vært interessant om folk hadde kommet med tilbakemelding på EU kontrollene nå som modifisering er kommet på papiret, som med alt annet så er det rom for tolkning:), det er vel kontrolløren som er mest nervøs for at SVV kommer på etterkontroll innen 30 min. Og i de aller fleste tilfeller er en modifisering av understell/bremser som regel til det bedre....men ikke lett og få papir på alt, spesiellt på nyere Amcar enn 1971!

_________________
AMERICAN POWER AND MUSCLE


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support