AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 18. Mai 2024 19:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Reg av 72 C10 fra Svergie
InnleggSkrevet: Tir 28. Jul 2015 19:40 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
Halla,

Vurderer å kjøpe en 72 C10 fra Svergie. Bilen er registrert der. Noen som vet om den må reg på 1-9 bestemmelsen? :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 28. Jul 2015 22:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 29. Aug 2013 00:03
Innlegg: 23
Bosted: Maridalen
Om du tenker på 1-15 , der bilen skal være original, så ja.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 28. Jul 2015 23:36 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 05. Aug 2011 19:34
Innlegg: 70
Bosted: Haddal
Hvorfor skal den være 1-15 bil? Importer på helt vanlig grunnlag. 72 mod. så er det ren plankekjøring. f.eks http://www.dinside.no/928719/slik-oppfy ... il-drommen

_________________
Manta -72 2.4.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jul 2015 12:15 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
For og være ærlig, har jeg aldri helt forstått forskjellen på 1-9 og 1-15. Gi meg gjerne en enkel forklaring


Sent from my iPhone using Tapatalk


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Jul 2015 23:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 12. Jul 2009 23:22
Innlegg: 953
Bosted: Oslo
Hvorfor importere? Ligger et par dritfete pickups på Finn.no. Bla en 68 c10 og 72 C20.

_________________
1980 Chevrolet C10 viewtopic.php?f=3&t=13130
1988 Volvo 245gl.
x1992 Volvo 245tic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Jul 2015 14:39 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
Har sett de. Poenget var om det var mulig å komme unna reg på bevaringsverdig grunnlag. Og fant en der borte til en bra pris. Snakket med amcar og de sa st det er praktisk umulig. Jeg synes 72 mod er den aller tøffeste, men er jo ikke så ille de andre heller.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Jul 2015 19:31 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 19. Nov 2011 18:38
Innlegg: 65
Bosted: Mo
Snakk med BT, de har jo faktisk rådgivningsfunksjon også. Legg fram saken din å spør de til råds. Om du har reg nr så kan du sjekke om den er registrert på unntak i Sverige her: https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx det er rubrikken Tillägginformation som er viktig å sjekke, det må ikke være gitt svenske dispanser for ting som ikke kan godtas i Norge, de er jo feks ikke spesielt glade i endringer i ramme i Norge. Ting skal være lettere når bilen har vært registrert i et EU-land, enn direkte fra USA, da regelverket skal være noenlunde likt. Det som er spesielt er at svenskene kan dispensere fra EU-regler siden de er EU-medlem, mens Norge ikke kan det, derav at det feks går en mengde nyere høyrestyrte biler i sverige, mens det er verre å få skilt på i norge da de mangler E-merking på det meste.

Og ja, jeg tenker kun på vanlig bruktimport. § 1-15 er jo i prinsippet ubrukelig om du skal benytte bilen.

_________________
57 Chevy Pickup


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 31. Jul 2015 22:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Scooby skrev:
Og ja, jeg tenker kun på vanlig bruktimport. § 1-15 er jo i prinsippet ubrukelig om du skal benytte bilen.



Vanlig bruktimport går ikke på denne, da den er nyere enn 1971, om han ikke klarer det mirakelet det vil være å skaffe den dokumentasjonen som er påkrevet for å importere den på vanlig bruktimport.

1971 og eldre går som vanlig bruktimport, for dei går under reglene fra 1942, i 1971 kom det nye krav til kjøretøyer, og da krever dei dokumentasjon på at kjøretøyet overholder dei kravene, § 1-15 er en unntaksregel, så en skal slippe å legge frem den dokumentasjone, men det fører til begrensninger i bruk og ombygging/forandring på kjøretøyet

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 01. Aug 2015 07:16 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 19. Nov 2011 18:38
Innlegg: 65
Bosted: Mo
T-7 skrev:
Scooby skrev:
Og ja, jeg tenker kun på vanlig bruktimport. § 1-15 er jo i prinsippet ubrukelig om du skal benytte bilen.



Vanlig bruktimport går ikke på denne, da den er nyere enn 1971, om han ikke klarer det mirakelet det vil være å skaffe den dokumentasjonen som er påkrevet for å importere den på vanlig bruktimport.

1971 og eldre går som vanlig bruktimport, for dei går under reglene fra 1942, i 1971 kom det nye krav til kjøretøyer, og da krever dei dokumentasjon på at kjøretøyet overholder dei kravene, § 1-15 er en unntaksregel, så en skal slippe å legge frem den dokumentasjone, men det fører til begrensninger i bruk og ombygging/forandring på kjøretøyet


Sist jeg importerte en bil sa BT til meg at biler som har vært registrert i et EU-land skal være enkle å få godkjent da regelverket skal være likt og de slet med å bevise at en bil som var godkjent i EU ikke kunne ha skilt i Norge, de nevnte da dette med unntak som jeg skriver om lengre opp, ett eksempel de tok var avgasskrav som svenskene dispenserte mye for, men som de ikke kunne gi disp for i Norge. Men dette er ett par år siden og regler endres stadig, derfor jeg anbefaler han å ta kontakt med BT direkte for å få et oppdatert svar. Kan godt hende du har rett i at det ikke går, men det vil BT kunne svare på.

_________________
57 Chevy Pickup


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 01. Aug 2015 22:45 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Jul 2012 15:43
Innlegg: 169
Bosted: Enebakk
Takker for alle svar. Handelen er avlyst, bilen var bare møl :shock:
Uansett, så er disse reglene håpløse. Håper det en dag kan komme en endring på dette. 350 millioner amerikanere kan kjøre disse bilene problemfritt i usa, men lille Norge vet jo så mye bedre =D>


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 02. Aug 2015 19:34 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
T-7 skrev:
Scooby skrev:
Og ja, jeg tenker kun på vanlig bruktimport. § 1-15 er jo i prinsippet ubrukelig om du skal benytte bilen.



Vanlig bruktimport går ikke på denne, da den er nyere enn 1971, om han ikke klarer det mirakelet det vil være å skaffe den dokumentasjonen som er påkrevet for å importere den på vanlig bruktimport.

1971 og eldre går som vanlig bruktimport, for dei går under reglene fra 1942, i 1971 kom det nye krav til kjøretøyer, og da krever dei dokumentasjon på at kjøretøyet overholder dei kravene, § 1-15 er en unntaksregel, så en skal slippe å legge frem den dokumentasjone, men det fører til begrensninger i bruk og ombygging/forandring på kjøretøyet

Nå kom vel de nye reglene i april 71, så for å unngå de "nye" reglene må du importere 70 og eldre.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support