AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 18. Mai 2024 19:19

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Ons 26. Feb 2014 00:33 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 30. Mar 2011 10:13
Innlegg: 16
Holder på med et prosjekt. Forsøker å få godkjent å sette en duramax diesel i min Hummer H2. Har stoppet opp med at sfoor mener jeg må dokumentere at ramma tåler de 140 Nm ekstra i dreiemoment. Tenker nå jeg må ta kontakt med TUV. Er det noen som har fått godkjent noe hos TUV før, som kan gi meg gide råd om hvor jeg starter? Er ikke spesielt god i tysk :p
Fins det et norsk firma som kan ta seg av slikt papirarbeid?


Sist endret av Tonyhh2 den Ons 26. Feb 2014 09:08, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Ons 26. Feb 2014 01:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Så mye viss vass man må gjennom for å få noe godkjent i dette landet. Og i de fleste andre land i verden etter hvert. Slipper dekkene blir det ikke mer vridbelastninger igjennom rammen selv om man pøser på med 1000 hester til. Men men. Vridmomentkravet kommer de vel aldri til å gi seg på.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Lør 01. Mar 2014 14:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 30. Mar 2011 10:13
Innlegg: 16
Har selv dokumentert med bilder, målsatte tegninger fra Gm samt utregninger på vridning. Alt viser at ramma er sterkere på Hummer enn 2500 HD. Biltilsynet i norge har ikke kompetanse til å skjønne denne dokumentasjon. Står i loven at "det som med rimelighet kan kontroleres av kontrollorgan" ikke trenger dokumentasjon. Dvs at hvis biltilsynet løfter bilen opp på bukken og tydelig kan se at ramma er sterkere konstruert. Så skal den godkjennes. Problemet er at så lenge det sitter folk i lederstillinger på biltilsynet som har samme kompetanse som katta til naboen. Så er det klart at selv et blinkelysglass kan bli vanskelig å med rimelighet kunne kontroleres. Har og forsøkt å sende skriv til justisdepartemanget men problemet er jo det samme der og. Stortingspolitikerne går jo ikke inn under arbeidsmiljøloven og kan jo derfor sitte å drikke i arbeidstia. De tør derfor ikke svare på mail ifrykt for at det skal skinne igjennom hvor full de er. Har nå sent mail til dekra og flere tuv avd. Så er bare å vente på svar :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Lør 01. Mar 2014 14:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 30. Mar 2011 10:13
Innlegg: 16
Slår meg meg at på båter, oljeplattformer og bygninger så bygger vi om og endrer konstruksjoner i alle retninger. Da beregner ingeniører hvordan ting må konstrueres og hva de tåler. Men på en moped eller bil, så finnes det altså ingen i dette landet som har utdannelse nok til å sertfisere noe. Litt skummelt å tenke på for de som bor i høyblokker eller på en oljeplattform.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 14:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 21. Mar 2014 14:40
Innlegg: 3
Heisann Tonyhh2!

Jeg holder på med å få min nissan patrol y60 godkjent med duramax motor.
Har du vært nå i tyskland på TUV? Jeg kunne gjerne ha tenkt meg å hørt om noen her har noe telefonnummer eller e-mail til noen direkte der som jeg kan henvende meg til.
Saken min ligger nå hos veidirektoratet.

Andreas


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 14:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Hvorfor bruke dyre Tuv, når dere kan bruke billige polen, som også er medlem av EU ;-)

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 15:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 30. Mar 2011 10:13
Innlegg: 16
Har du noen kontaktinfo? Mail eller hjemmeside?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 16:39 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 10. Feb 2009 17:35
Innlegg: 420
Hva sier teknisk på Amcar?

_________________
36 Chrysler Airflow C9
48 Chevy Coupe
60 Chevy 10 Apache
60 Oldsmobile NinetyEight Celebrity Sedan
63 NSU Prinz IV
69 Chevy Caprice
74 Chevy C10 Custom DeLuxe
84 Buick LeSabre Limited
03 Chrysler PT Cruiser StreetCruiser
08 Jeep Patriot


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 16:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 21. Mar 2014 14:40
Innlegg: 3
Grogei har du noen info for noe slikt kontrollorgan i polen da? :)
Har ikke sjekket med amcar. Kan de hjelpe tror du?
Søkte om 250 hester og 625 nM da dette er den "minste" effekten du finner med duramax.
bilen er en flyttegodsbil og skal godkjennes etter 42 forskriften


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 17:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 30. Mar 2011 10:13
Innlegg: 16
Har fått svar fra Tuv om at saken er sendt til rette instans, så neste jeg får svar hos. Så har jeg en mailadresse.
MIRA fra england har svart at de kan ta inspeksjon og skriver rapport. Men jeg har sendt spørsmål til biltilsynet om en konkret skriv om at de kommer til å godkjenne bilen om jeg får en anbefalning i fra MIRA eller TUV. Bortkastet å kjøre til england/tyskland å vise bilen om biltilsynet likevel finner på noe for ikke å godkjenne det. Så skrev noen nå at jeg kunne dra til polen,,, lurer da på hvilke uavhengig labratorie som TUV eller MIRA som ligger i polen??


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 17:13 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 30. Mar 2011 10:13
Innlegg: 16
Lurer og på hvor noen har funnet duramax med 250 hk og 625 nm??


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 17:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 21. Mar 2014 14:40
Innlegg: 3
Chevrolet Savana og express er levert med en duramax motor på 250 hester (LLY)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 18:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Dekra både billigere og man får mere dokumenterigjen. Med utregninger

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 18:41 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 30. Mar 2011 10:13
Innlegg: 16
Har forsøkt å kontakte Dekra også. Ikke fått svar enda. Har skrevet ca 30 brev til vegvesen, vegdirrektoratet, miljøverndepartemang og justistepartemanget for å forsøke å få svar. Alle sparker saken videre til noen andre og vil ikke svare på noe. SFOOR skriver at jeg må ha et uavhengig labratorie til å besiktige bilen. Noe vi ikke har i norge.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Biltilsynet
InnleggSkrevet: Fre 21. Mar 2014 19:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Du må ringe Dekra i polen

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support