AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 05:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bevaringsverdig motorvogn
InnleggSkrevet: Tor 05. Sep 2013 12:55 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 28. Sep 2011 13:46
Innlegg: 25
Jeg har teksten bevaringsverdig motorvogn i vognkortet i min 1971 camaro. Jeg vet hva dette innebærer men ikke hvordan jeg fjerner det.
Er det noen som vet hva jeg må gjøre for å få bort dette? Har lest igjennom tilsvarende saker på forumet men blir egentlig ikke noe klokere.

Takker for svar:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Sep 2013 19:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 04. Mai 2009 07:20
Innlegg: 304
Bosted: Porsgrunn
mener du kunne velge dette den gang bilen ble regget..
Jeg har blitt spurt om jeg vil ha det inn i vognkortet flere ganger..
Reis til "usakkyndige" og omregistrer den...
(prøv ihvertfall)
Tommy

_________________
1966 Buick Electra 225 Convertible
1971 Chevrolet C10 fleetside 350/350/12
2000 Ford "Big Foot" Power Stroke V8 RV
1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Sep 2013 22:22 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 03:21
Innlegg: 180
Bosted: Sarpsborg
Jeg har i sommer "nyregistrert" en -63 Mercury, og jeg spurte om akkurat dette. Det er ikke noe krav om dette så jeg slapp. Har også et par eksempler på at denne teksten er blitt fjernet i ettertid.
Skader ikke og ta en telefon til tilsynet......

_________________
Tlf: 90888204
Mail: rg390@hotmail.com, evnt: ronny@sarpsborgmotor.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Sep 2013 23:13 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Klarer du å få den omgjort til 70 modell er det enkelt å få dette fjernet, men da må det dokumenteres at bilen er bygget i 1970. Ellers er det vanskelig. I utgangspunktet må du skaffe dokumentasjon på bremser, avgass, krasjtest etc for å ta den inn som vanlig bruktimport. Har en kompis som gjorde den med en 73 Panthera, men han klarte å skaffe TUV og andre papirer fra Tyskland. Finnes neppe til din bil?

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 05. Sep 2013 23:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 09:30
Innlegg: 114
Bosted: Sande i Vestfold
Det er egentlig ganske enkelt.. Ved nyregistrering av importert veteranbil eldre enn 1971 har du to valg.

1: Registrere den som vanlig bruktimport. Da må bilen tilfredstille de krav og regler som gjaldt her i landet når den var ny. Det vil vanligvis si fjerne utstikkende panserpryd, bygge om fra sealed beam lykter til H4 osv. Ingen merknader i vognkort.

2: Registrere den som bevaringsverdig motorvogn. Det kan da gjøres unntak fra reglene som gjaldt i Norge når bilen var ny, som feks beholde panserpryd og sealed beam. Bilen skal da ha merknaden om "bevaringsverdig motorvogn" i vognkortet.

Om bilen har merknad i vognkortet skal det være mulig å få den bort ved å vise bilen som i punkt 1, sikkert litt avhengig av hvem du møter (som vanlig...)

At enkelte biltilsynsfolk ikke vet dette og spør om man vil ha merknaden i vognkortet er jo til å rive seg i håret av..

_________________
1951 Chevrolet Styleline Deluxe Sport Coupe
1956 Ford F-350 Flatbed
1963 Ford Ranchero
1965 Plymouth Valiant V100
1965 Ford Mustang


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Sep 2013 15:09 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 28. Sep 2011 13:46
Innlegg: 25
19camaro71 skrev:
Jeg har teksten bevaringsverdig motorvogn i vognkortet i min 1971 camaro. Jeg vet hva dette innebærer men ikke hvordan jeg fjerner det.
Er det noen som vet hva jeg må gjøre for å få bort dette? Har lest igjennom tilsvarende saker på forumet men blir egentlig ikke noe klokere.

Takker for svar:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Sep 2013 15:23 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 28. Sep 2011 13:46
Innlegg: 25
19camaro71 skrev:
Jeg har teksten bevaringsverdig motorvogn i vognkortet i min 1971 camaro. Jeg vet hva dette innebærer men ikke hvordan jeg fjerner det.
Er det noen som vet hva jeg må gjøre for å få bort dette? Har lest igjennom tilsvarende saker på forumet men blir egentlig ikke noe klokere.

Takker for svar:)


Sendte mail til amcar og dem svarte:

Hei!

Når det gjelder 1971 og nyere ''veteran'' må disse registreres som bevaringsverdig motorvogn etter § 1-9 for å få forenklet teknisk godkjenning.

§ 1-9 krever at bilen er tilnærmet original og at det blir anført i vognkortet at bilen er bevaringsverdig med bruksbegrensning. Se vedlegg.



Hvis man skal slippe dette med registrering som bevaringsverdig motorvogn vil man måtte dokumentere at bilen tilfredsstiller alle norske tekniske krav som gjaldt i 1971.

Det er det § 1-7 i kjøretøyforskriften som krever. Se vedlegg. Fra 1971 kom et nytt regelverk som tok over for de gamle motorvognforskriftene av 1942 og det kom en rekke krav som bilen måtte oppfylle slik som bremser, støy, avgass, bilbelter osv.

Dette er krav som det ikke finnes dokumentasjon på i dag og derfor må § 1-9 brukes på 1971 modell og nyere.

Hmm det må da være mulig å få til dette. Har hatt bilen i snart 5 år den er overhodet ikke orginal. Var ikke klar over dette da jeg kjøpte den da dette er min første amcar.

Sjekket vin nr og det sjette tallet står for årsmodell som er 1 altså 1971 når det gjelder camaro. Den er første gang registrert februar 1971 i usa. Å da tenker jeg, denne må da være produsert i 1970. Kansje jeg kan finne et smutthull... Har sent mail igjen til amcar å venter spent på svar.

Noen som har vært borti noe lign?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 06. Sep 2013 21:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Prduksjonsdato har stått på klistrelappen i døren som sikkert er borte? Vet ikke om bodyplaten sier byggedato på de Camaroene der?

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 07. Sep 2013 12:59 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Ons 28. Sep 2011 13:46
Innlegg: 25
v8power skrev:
Prduksjonsdato har stått på klistrelappen i døren som sikkert er borte? Vet ikke om bodyplaten sier byggedato på de Camaroene der?



Fant klisterlappen å der sto det 2-71 :(


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Sep 2013 09:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
Har ingen ting å si når bilen blei produsert, det er når bilen blei registret første gang som gjeller i Norge. Skal ikke være så vanskelig å få godkjent biler som vanlig bruktimport i Norge. Biler før 1971 er det bare å fjerne markeringslys, hvite parklys foran og utstikkende panserpryd (monteres igjen etter godkjenning). Biler i fra 1971 og nyere blir det vanskeligere og vanskeligere etter hvor ny bilen er. Men 70 talere burde være ganske greit. Fjern markeringslysa bak, bruk di framme som sideblink, Bygg om til bremselys i ryggelysa bak med oransje pærer, blink og markeringslys foran bygges om til bare blinklys med enten oransje pærer eller glass. Hovedlysa byttes til H4 lamper med parklys (husk rele), mens fult lysa kan være seald beam. Sikkerhets seler til forsetene. Klarer du ikke avgass kravet har du problemer med motoren som bure vert fikset.

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Sep 2013 13:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Bippe skrev:
Har ingen ting å si når bilen blei produsert, det er når bilen blei registret første gang som gjeller i Norge. Skal ikke være så vanskelig å få godkjent biler som vanlig bruktimport i Norge. Biler før 1971 er det bare å fjerne markeringslys, hvite parklys foran og utstikkende panserpryd (monteres igjen etter godkjenning).

Det har veldig mye å si om bilen er produsert før eller etter 1971... Er den produsert før -71 bruker du kjøretøyforskriften anno 1942, etter er det forskriften fra -71 som gjelder.

Før 1971 kunne du fortsatt ha hvite park, men der kan du også ha hvite blink, så de trenger du ikke å fjerne! Mange amerikanske biler kom med 2polet park/blinkpære foran, bytt den ut til blank pære og blanke glass så er det tut og kjør. Etter -71 må du ha blanke park og oransje blink. Da må du gjerne montere hovedlys med park, og klippe parklysledninga fra blinkelyset!

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Sep 2013 18:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
AW-100 skrev:
Det har veldig mye å si om bilen er produsert før eller etter 1971... Er den produsert før -71 bruker du kjøretøyforskriften anno 1942, etter er det forskriften fra -71 som gjelder.


Produksjons dato har ingen ting å si ovenfor norske myndighet. Her gjelder kun tidspunkt for førstegangs registrering. Om bilen er produsert i 1968, men ikke registrert før i 1975 er det en 1975 modell i norske myndigheters øyne.

Det at biltilsynet setter riktig årsmodell uten å kontrollere når bilen blei registrert første gang på veteranbiler er jo bare positivt for oss.

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 11. Sep 2013 20:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Selvsagt... Jeg tolket deg dit at det gjaldt når bilen ble registrert i Norge, men nå ser jeg at jeg tolket feil... Da er vi enige. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 12. Sep 2013 00:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Det er umulig å vite første gangs reg dato på mange US biler. Står ofte ikke i title eller i noen papirer. Carfax finnes heller ikke på gamle biler. Derfor kan årsmodell settes til 1/1 i byggeåret hvis man kan dokumentere det.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 12. Sep 2013 02:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
v8power skrev:
Det er umulig å vite første gangs reg dato på mange US biler. Står ofte ikke i title eller i noen papirer. Carfax finnes heller ikke på gamle biler. Derfor kan årsmodell settes til 1/1 i byggeåret hvis man kan dokumentere det.


Helt riktig at det ofte ikke står førstegang reg i USA title. men Date. title issued ofte er denne datoen på site eier skifte.

Men det hjelper desverre ikke trådstarter noe, hannes bil er vel allerede norsk og 1971 mod i vognkortet, og han vet at bilen ble laget i 1971. så kunne aldri vært førstegans registrert i 1970.

Løpet er nok kjørt

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support