AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 26. Jun 2017 12:01 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 13. Feb 2016 12:15
Innlegg: 14
I §1-15 kan vi nå lese:
(1) Denne paragraf gjelder bil i gruppe M1 og N1 som er godkjent etter bestemmelsene i § 1-15 før 1. juni 2017.

Og det er en §1-16:
(1) Denne paragraf gjelder bil i gruppe M2, M3, N2 og N3 som er godkjent etter bestemmelsene i § 1-15 før 1. juni 2006.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_1

For biler som har vært registrert mer enn 6mnd før eksport, finnes det nye unntaksregler i Bilforskriften:
§ 10a.Spesielle unntak for bil i gruppe M1 og N1
§ 10b.Spesielle unntak for bil i gruppe M2 og M3, N2 og N3
§ 10c.Spesielle unntak for kjøretøy i gruppe O
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2

Fra media:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2017 ... oemmebilen


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jun 2017 20:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Jepp. Nå kan du importere bilene som de er, så lenge de har vært registrert i 6mnd. Ingen krav til ombygging lengre, og krav til unntak.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jun 2017 20:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 13. Feb 2016 12:15
Innlegg: 14
Det er ei ny felle å gå i.
Kjøper man en bil som er et par år gammel, og man sjekker at den har vært registrert, så er risikoen at den har vært registrert i under 6 mnd.
Heretter må man virkelig lese historikken på bilen nøye, og det er ikke lett å forstå ulike motstridene datoer som man finner i historikken.

Det kan være importører som har biler på vei, og som ikke har vært klar over endringen i tide. Det er ikke morro å ha en båt på ferja, om det kommer lovendring så du ikke får registrert den.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jun 2017 21:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 13. Feb 2016 12:15
Innlegg: 14
Er det ikke krav om rein Title heretter?

Det har vært litt rart at europiske biler kan repareres etter skader uten formaliteter mens man ikke fikk registrert USA-biler her, dersom man hadde en forsikringssak hvor formalitetetene ikke var gjort opp med amerikanske myndigheter.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Jun 2017 23:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 28. Okt 2007 13:23
Innlegg: 822
Bosted: Hommelvik, (trondheim)
Amund skrev:
Er det ikke krav om rein Title heretter?

Det har vært litt rart at europiske biler kan repareres etter skader uten formaliteter mens man ikke fikk registrert USA-biler her, dersom man hadde en forsikringssak hvor formalitetetene ikke var gjort opp med amerikanske myndigheter.


Kan nesten tolke det slik da en kjenning importerte seg en Leaf som hadde salvage title, denne hadde vært oppretta i Amerika før den kom hit og er nå på norske skilt, for og si det slik, den burde ikke vært på veien i hele tatt når jeg ser det arbeidet som er utført på denne, omtrent hele fronten på bilen er skrudd sammen med treskruer #-o

_________________
65 Chevy Chevelle street legal bil
56 Chevy 210 Bel Air
67 Chevy Impala med ls1 og 4l60e
68 Chevy Camaro
08 Chevy Tahoe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 27. Jun 2017 09:23 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 13. Feb 2016 12:15
Innlegg: 14
Var det en §1.15-bil som fikk enkeltgodjenning før 1. juni, eller var den en §10a-bil som fikk enkeltgodkjenning etterpå?

Dagens forskrift konsentrerer seg om situasjon ved første gangs registrering:
Bilforskriften skrev:
§ 10a.Spesielle unntak for bil i gruppe M1 og N1
(1) Bil i gruppe M1 og N1 som er i original eller tilnærmet original utførelse kan godkjennes etter denne paragraf såfremt kjøretøyet ved første registrering tilfredsstilte enten kravene for godkjenning i annet EØS-land, kravene i FMVSS i USA eller kravene i CMVSS i Canada, jf. § 10 annet ledd nr. 5. Som dokumentasjon for oppfyllelse av kravene ved første registering kreves registreringsdokumenter eller bekreftelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium. Det må også framlegges registreringsdokumenter som viser at bilen har vært registrert i minimum 6 måneder i annet land enn Norge på tidspunktet for eksport for at godkjenning etter denne bestemmelse skal kunne finne sted.
(2) Med følgende uttrykk menes:
- original utførelse: Kjøretøy slik det ble levert av fabrikanten(e) før første registrering,
- tilnærmet original utførelse: Kjøretøy som etter første registrering har gjennomgått moderate endringer som ikke kan antas å påvirke kjøretøyets sikkerhets- eller miljøegenskaper i negativ grad,
- fabrikant: Den som bygger komplett kjøretøy, bygger i en av flere etapper eller endrer et kjøretøy før første registrering,
- registrering: Permanent tillatelse til ibruktaking i veitrafikken, som omfatter identifisering av kjøretøyet og tildeling av registreringsdokumenter,
- FMVSS: Federal Motor Vehicle Safety Standards,
- CMVSS: Canada Motor Vehicle Safety Standards.
(3) I tillegg til øvrige krav i denne paragraf, gjelder følgende for godkjenning i Norge:
a) bilen skal være merket med preget understellsnummer i bærende konstruksjonsdel,
b) godkjent bilbelte skal være montert på sitteplasser hvor dette kreves etter kjøretøyforskriften eller bilforskriften i forhold til dato for førstegangsregistrering,
c) sidevendt sitteinnretning godkjennes ikke på biler registrert første gang 20. oktober 2007 eller senere.
(4) For bil som skal godkjennes for trekking av tilhenger gjelder følgende:
a) største tilhengervekt med driftsbrems settes til det laveste av alternativene 1–3, men uansett slik at den ikke overstiger 3500 kg:
1. fabrikantens garanti,
2. bilens totalvekt (for terrengbil 1,5 ganger bilens totalvekt),
3. tilhengerfestets vektgaranti,
b) største tilhengervekt uten driftsbrems settes til det laveste av alternativene 1 og 2, men uansett slik at den ikke overstiger 750 kg:
1. fabrikantens garanti,
2. halvparten av bilens egenvekt,
c) dersom tilhengerfestets koblingsdel ikke er i henhold til europeisk standard, skal det gjøres følgende merknad i vognkortet:

«Bilen er ikke utstyrt med standard europeisk tilhengerkobling. Det er førerens ansvar å påse at tilhengerens koblingsanordning passer sammen med bilens koblingsdel.»
(5) Bil som er godkjent etter denne paragraf registreres på ordinære vilkår. Følgende merknad skal likevel inntas i vognkortet:

«Godkjent etter bilforskriften § 10 a.»
(6) Godkjenning etter denne bestemmelse kan kun skje ved Statens vegvesen Region sør, Drammen trafikkstasjon. Tilsvarende skal vurdering av godkjenningspliktige endringer etter registrering i Norge også gjøres av Drammen trafikkstasjon.
0 Tilføyd ved forskrift 24 mai 2017 nr. 644 (i kraft 1 juni 2017).


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support