AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 03. Mai 2024 07:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 147 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 19. Des 2010 16:39 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 12. Apr 2008 21:20
Innlegg: 232
Bosted: Hegra
Problemet er vel egentlig vegdirektoratet som instruerer trafikkstasjonene hva som skal være praksis. Får ikke utdøve skjønn slik som de skulle kunne gjøre.
Amcar har vel sine kontakter inn i samferdselskomiteen og departementet siden disse er de eneste som kan instruere Vegdirektoratet.
Vel den eneste måten å bekjempe byrokratisk vrøvl fra VD sin side, men en tidkrevende prosess å bygge relasjoner til fok i departementet.
Vet det finnes personer i VD som bruker hele sin tid på å prøve å bekjempe 1.15 regelen.
Deltok på bilpolitisk seminar under end of seasson. Interessant


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Des 2010 19:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Tomas van skrev:
Hm Det står 3800 kg på dortag min men i vognkortet står det 3901kg



Da trur eg du stiller med dårlige kort for å eventuelt nedklassifisere bilen.

Dørtaggen er fabrikantens vektgaranti og skal godtas. Som tidligere nevnt i tråden gjelder ikkje lenger f.eks. original Dodge tag med korrekte vekter dersom bilen er solgt som Truckmaster, TriStar eller lignende, og/eller med nytt chassinummer innslått. Da regner Vegvesenet det som om Truckmaster eller TriStar har overtatt fabrikkansvaret og det er dermed ett av disse selskapene som må utstede ny vektdokumentasjon for nedregistrering.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Des 2010 19:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
challenger skrev:
Tomas van skrev:
Hm Det står 3800 kg på dortag min men i vognkortet står det 3901kg



Da trur eg du stiller med dårlige kort for å eventuelt nedklassifisere bilen.

Dørtaggen er fabrikantens vektgaranti og skal godtas. Som tidligere nevnt i tråden gjelder ikkje lenger f.eks. original Dodge tag med korrekte vekter dersom bilen er solgt som Truckmaster, TriStar eller lignende, og/eller med nytt chassinummer innslått. Da regner Vegvesenet det som om Truckmaster eller TriStar har overtatt fabrikkansvaret og det er dermed ett av disse selskapene som må utstede ny vektdokumentasjon for nedregistrering.

Mnja...jeg for min del ville bare gå ned 200kg pga LI på dekk...svinedyrt nok vettu
:-)

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Des 2010 20:01 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 29. Okt 2010 12:19
Innlegg: 153
Bosted: Norge
Kjøp "ny" bil som er slik du vil ha den.
Enkelt og greit!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Des 2010 20:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
EaglePilot skrev:
Kjøp "ny" bil som er slik du vil ha den.
Enkelt og greit!

Det beste det ja ;-)

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Des 2010 02:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
meaty skrev:
Tomas van skrev:
sierra93 skrev:
Ny eller senere hva?


Om den var regga med klasse B når den var ny, eller om den senere ble regga ned
Om den ble det senere ble jeg nysgjerrig på når og hvordan


Om det er en senere nedregging, så er nok det gjort etter det som en gang var standard prosedyre...

1. Betal Bergheim 2500 for dokumentasjon på at nedregistrering kan gjøres ved fysisk endring av bil (fjerne ene bladet i fjørene bak, husker ikke hvilket).
2. Utfør endring som nevnt i 1.
3. Vis bil og dokumentasjon til Biltilsynet, betal for nytt vognkort.


saksa ut fra en annen tråd

QUE????

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Des 2010 09:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 03. Jul 2008 13:24
Innlegg: 316
Bosted: Haugesund
Tomas van skrev:
meaty skrev:
Tomas van skrev:
sierra93 skrev:
Ny eller senere hva?


Om den var regga med klasse B når den var ny, eller om den senere ble regga ned
Om den ble det senere ble jeg nysgjerrig på når og hvordan


Om det er en senere nedregging, så er nok det gjort etter det som en gang var standard prosedyre...

1. Betal Bergheim 2500 for dokumentasjon på at nedregistrering kan gjøres ved fysisk endring av bil (fjerne ene bladet i fjørene bak, husker ikke hvilket).
2. Utfør endring som nevnt i 1.
3. Vis bil og dokumentasjon til Biltilsynet, betal for nytt vognkort.


saksa ut fra en annen tråd

QUE????


Dette var gjeldende praksis for nedregg av f.eks G30 inntil Vegdirektoratet slo seg vrange for 2-3 år siden. Om du ikke klarer å hoste opp dokumentasjon fra fabrikk (som er utopi, da ingen fabrikk vil gi deg dokumentasjon på å utføre en fysisk endring som ødelegger kjøreegenskapene til bilen), så kan du glemme nedregg.

_________________
'88 Chevrolet G30 Starcraft, LX-series
After Dark Van & Truck
Vårmønstringen i Haugesund


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Des 2010 13:53 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 29. Okt 2010 12:19
Innlegg: 153
Bosted: Norge
meaty skrev:
Tomas van skrev:
meaty skrev:
Tomas van skrev:
sierra93 skrev:
Ny eller senere hva?


Om den var regga med klasse B når den var ny, eller om den senere ble regga ned
Om den ble det senere ble jeg nysgjerrig på når og hvordan


Om det er en senere nedregging, så er nok det gjort etter det som en gang var standard prosedyre...

1. Betal Bergheim 2500 for dokumentasjon på at nedregistrering kan gjøres ved fysisk endring av bil (fjerne ene bladet i fjørene bak, husker ikke hvilket).
2. Utfør endring som nevnt i 1.
3. Vis bil og dokumentasjon til Biltilsynet, betal for nytt vognkort.


saksa ut fra en annen tråd

QUE????


Dette var gjeldende praksis for nedregg av f.eks G30 inntil Vegdirektoratet slo seg vrange for 2-3 år siden. Om du ikke klarer å hoste opp dokumentasjon fra fabrikk (som er utopi, da ingen fabrikk vil gi deg dokumentasjon på å utføre en fysisk endring som ødelegger kjøreegenskapene til bilen), så kan du glemme nedregg.


Har nok litt med hvem og hvor det forsøkes gjort.
Det var ikke så lenge siden min p/up fikk grønne skilt.........


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Des 2010 18:56 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 12. Apr 2008 21:20
Innlegg: 232
Bosted: Hegra
Er det 04 duramaksen det er snakk om så er dette også et "vindu" som nå er stengt desverre


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Des 2010 08:58 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 29. Okt 2010 12:19
Innlegg: 153
Bosted: Norge
Dersom alle vinduer og smutthull er stengt har vel kanskje verdien på biler som allerede er "ned-registrert" til grønne skilt gått opp?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Des 2010 10:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
EaglePilot skrev:
Dersom alle vinduer og smutthull er stengt har vel kanskje verdien på biler som allerede er "ned-registrert" til grønne skilt gått opp?

Bare å se på finn.no...de er allerede dyrere enn C1 biler

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 23. Des 2010 12:47 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 29. Okt 2010 12:19
Innlegg: 153
Bosted: Norge
de på grønne skilt har vel kanskje alltid vært litt dyrere enn de på hvite?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Des 2010 06:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
v8power skrev:
Hjelper fint lite med doortagen. VD har ganske enkelt bestemt seg for å nekte nedklassing uansett. HAr knapt hørt om noen som har fått nedklasset noe det siste året eller 2. Diesel Tahoe er eneste unntaket hvor VD merkelig nok gavc en generell dispensasjon til nedregging.


Har bilen tag som på bildet så er det å regne som fabrikantens dokumentasjon og tilstrekkelig. Bilens vognkort skal være i henhold til data oppgitt her. Når Trafikkstasjonen (daværende Biltilsynet) hadde gjort feil her ved førstegangsregistrering og godkjent den med forhøya foraksel- og totalvekt, må dei også kunne rette opp i det når det blir påvist. Det holdt for min Dodge Durango.

Illustrasjonsbilde
Bilde

For å strekke det litt, kor vanskelig desse som forvalter praksisen av regelverket sjøl har for skjønne dette, så sjå for deg at du tar med din "lett lastebil" og flytter til Sverige. Der registreres bilen som personbil under 3.500 kg, altså på opprinnelige vekter. Etter ei tid utenlands vil du flytte heim igjen og importerer din egen bil på nytt, og da er det plutselig i orden for Vegvesenet at bilen registreres som personbil under 3.500 kg. For da utløser det full ny personbilavgifter i.f.m. importen! Bare et tenkt eksempel, det er så klart ingen som tar inn ein 10-15 år gammal bil og betaler 800.00 i avgifter. Men får du din lokale Trafikkstasjonsinspektør med på denne tanken, skjønner jo han også at den eineste årsaken til å nekte nedregistrering er at staten ikkje tjener penger på det. Det er ingenting i lovverket som er til hinder for dette.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Des 2010 16:43 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 12. Apr 2008 21:20
Innlegg: 232
Bosted: Hegra
Spennende å se hva som skjer når bilene med grønne skilter i forhold til nedregistrering. Vet jo at VD gjerne vil stenge muligheten for statusendring av disse


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Mai 2011 09:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Lør 25. Nov 2006 13:08
Innlegg: 1605
Bosted: Klepp/ Stavanger
challenger skrev:
v8power skrev:
Hjelper fint lite med doortagen. VD har ganske enkelt bestemt seg for å nekte nedklassing uansett. HAr knapt hørt om noen som har fått nedklasset noe det siste året eller 2. Diesel Tahoe er eneste unntaket hvor VD merkelig nok gavc en generell dispensasjon til nedregging.


Har bilen tag som på bildet så er det å regne som fabrikantens dokumentasjon og tilstrekkelig. Bilens vognkort skal være i henhold til data oppgitt her. Når Trafikkstasjonen (daværende Biltilsynet) hadde gjort feil her ved førstegangsregistrering og godkjent den med forhøya foraksel- og totalvekt, må dei også kunne rette opp i det når det blir påvist. Det holdt for min Dodge Durango.

Illustrasjonsbilde
Bilde

For å strekke det litt, kor vanskelig desse som forvalter praksisen av regelverket sjøl har for skjønne dette, så sjå for deg at du tar med din "lett lastebil" og flytter til Sverige. Der registreres bilen som personbil under 3.500 kg, altså på opprinnelige vekter. Etter ei tid utenlands vil du flytte heim igjen og importerer din egen bil på nytt, og da er det plutselig i orden for Vegvesenet at bilen registreres som personbil under 3.500 kg. For da utløser det full ny personbilavgifter i.f.m. importen! Bare et tenkt eksempel, det er så klart ingen som tar inn ein 10-15 år gammal bil og betaler 800.00 i avgifter. Men får du din lokale Trafikkstasjonsinspektør med på denne tanken, skjønner jo han også at den eineste årsaken til å nekte nedregistrering er at staten ikkje tjener penger på det. Det er ingenting i lovverket som er til hinder for dette.



Om eg viser Tahoe'n og henviser til lappen i døråpningen så bør dette holde, skulle være noe å sjekka ut ! Tahoen har lappen intakt. Bare den er tusja over, men det fjerna eg :-)

_________________
Camaro -79
Tahoe -02 LPG

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 147 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support