AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 12:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 147 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 15. Feb 2015 05:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Lurer litt på hvordan det går ann å ned regge ford 250'er fra C1 til B jeg, 2005'ish for å være litt spesifikk.

http://www.autodb.no/bil/view/1715103

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 16. Feb 2015 11:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Det er vel bare å ta en kikk på egenvekten det tenker jeg, så ser du nok fort at det neppe går. I hvert fall ikke med 5 passasjerer i tillegg.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Mar 2015 23:45 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 09. Sep 2007 11:35
Innlegg: 888
Bosted: Sandnessjøen
Noen som vet om der er mulig å nedregistrere Chevrolet Cargovan til personbil/varebil? (04-08 mod ca)

_________________
68 Ford Mustang HT 390FE/C6/9"Detroit+++ viewtopic.php?f=3&t=14706
88 Ford F-250
Xèr-96 Blazer-98 Mustang-95 Astro AWD-94 Suburban-86 Camaro Z28-80 Mirada-79 Catalina-64 Pontiac Lemans-82 Regal-64 Fairlane


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 21. Mar 2015 01:06 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 12. Apr 2008 21:20
Innlegg: 232
Bosted: Hegra
Sjekk Door tag'en. hvis Gross weight er under 3500kg vil det trolig ikke være noe problem.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 21. Mar 2015 01:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
amcarfreak skrev:
får man tak i papirer for godkjenning, er man så smart at det scannes back-up, og kopierer! :twisted:

nei gikk ikke med de papirene jeg fikk tak i ;) måtte oppgi VIN og REGNR. det sto på papiret. engangspapir som var for den bilen jeg nedregga. (89 sub) så kunne ikke brukes på noe annet. var stemplet og undertegnet også så gikk ikke ant gjenbruke desverre

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Mai 2015 11:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 26. Mai 2015 09:21
Innlegg: 4
Snakket nettopp med Statens vegvesen. De sa at du kan nedregistrere lett lastebil til personbil. Du ma "bare" gjøre en fysisk forandring som gjør at bilen tåler mindre last, og vise dokumentasjon fra bilprodusenten om at denne endringen medfører mindre nytte/aksellast.
Ringte så Bergheim som sa at slik dokumentasjon finnes ikke, og at vegvesenet bare ber om slik dokumentasjon fordi de ikke ønsker å gjøre endringen i utgangspunktet.
Ringte vegvesenet igjen og de kunne opplyse om at noen bilprodusenter gav slik dokumentasjon mens andre ikke gjorde det, og at det var tilgjengelig for noen bilmodeller men ikke for andre. Videre sa de at biler alltid registreres med den maksimale totalvekt som produsente har oppgitt. Så dersom bilen aldri i noen utforming har hatt totaltvekt fra produsenten under 3500kg så er sjansen for å få registrert den med totalvekt under dette forsvinnende liten. Men de sa at de gjør slike nedklassifiseringer nærmest daglig, så det var på ingen måte slutt på det, og at regelverket ikke er endret de siste 10 årene, minst.
Jeg snakket så med Thomas på verkstedmottaket hos Bergheim, som kunne informere meg om at for noen år siden ble dokumentasjonskravet endret. Vegvesenet krever nå dokumentasjon fra produsenten om at akkurat din modell kunne ha en annen totalvekt ved en eller annen fysisk endring, slik som fjerning av et fjærblad. Ingen i GM gidder å lage slik dokumentasjon for eldgamle biler, og svær få har sikkert kompetanse til å gjøre det, spesielt siden dette er et særnorsk problem. Overalt ellers i verden er G20 og G30 Van, samt en rekke av de andre bilene som ble registrert som lett lastebil i Norge, registrert som personbil, så de skjønner nok neppe problemstillingen en gang hos GM i USA.
Han kunne opplyse om at pr i dag er det av deres biler kun Tahoe (diesel og bensin) samt Duramax pickup som kan nedklassifiseres. Alle andre biler kan de ikke få tak i dokumentasjon god nok til at Statens vegvesen godkjenner det, og dette har vært tilfellet i hvert fall de siste 5 år (han husket ikke nøyaktig når dette ble endret).

Det er nok tilfellet at myndighetene har sett seg lei av at biler som går som personbiler i resten av verden kan registreres som personbiler også i Norge, uten å betale mange hundre tusen i avgifter, selv om denne endringen gjøres etter 10 år eller mer. Jeg fikk oppfatning av at folkene både på Vegvesenet og Bergheim var hyggelige og hjelpsomme, og svarte tålmodig på de mange spørsmålene jeg stilte, og at det kun var regelverket som satte kjepper i hjulene. Det har sikkert blitt sendt krav fra høyere hold om å gjøre noen endringer slik at disse omklassifiseringene blir umulige og staten kan fortsette med de urettferdige avgiftene og ingen, selv de som er villige til å vente 10 år på en god bil, skal skippe unna!

Så inntil videre er det 1-0 til Staten vs. Folket...


Sist endret av raw den Tir 26. Mai 2015 15:06, endret 2 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Mai 2015 12:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Takk for utfyllende informasjon, raw! Som det ser ut nå, så kan det hende at du må vente enda ett år på en god bil:
http://www.dinside.no/933573/snart-kan- ... lket-juble

Fra nyttår blir det kanskje 1-1 til Staten vs. Folket? :)

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Aug 2015 17:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 06. Nov 2007 02:58
Innlegg: 58
Bosted: Bergen
Er det noen her som vet om det er _mulig_ og registrere ned en 2000+ Suburban fra C1 til klasse B?

Har snakket med en fra BT som sa at det går fint, om jeg kunne skaffe papirer fra Bergheim. men før jeg kjøper en må jeg vite om det er mulig
Jeg vet at det er endel av disse som er B registrert, men de koster jo fra 250 000kr og oppover og en som er C1 finner jeg i overkant av 110 000kr for en grei en med Gass anlegg

_________________
mye rart, men ingen Riskokere :D!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Aug 2015 11:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 07. Jan 2014 22:49
Innlegg: 10
E23Dude skrev:
Er det noen her som vet om det er _mulig_ og registrere ned en 2000+ Suburban fra C1 til klasse B?

Har snakket med en fra BT som sa at det går fint, om jeg kunne skaffe papirer fra Bergheim. men før jeg kjøper en må jeg vite om det er mulig
Jeg vet at det er endel av disse som er B registrert, men de koster jo fra 250 000kr og oppover og en som er C1 finner jeg i overkant av 110 000kr for en grei en med Gass anlegg




Ja, det er mulig. Men du trenger ikke å forholde deg til Bergheim, hvis du kjøper en Truckmaster Suburban, så kjøper du papirer herfra http://www.autonova.no/ de tok 15000 + mva sist jeg handlet der.
Hvis du kjøper en Tri-Star Suburban så tar du kontakt med disse http://www.fornebubil.no/ det koster rundt 20000 + mva mener jeg å huske.
Ikke kjøp en Multivan Suburban, de får du ikke tatt ned totalvekten på. Bruk vegvesen linken på finn.no når du leter etter bil, så ser du fort om det er Truckmaster eller Tri-Star.

Hvis du skal ha en med lpg-drift så bør du sjekke egenvekt på bilen, en Suburban med 180 liters lpg-tank veier fort over 3000 kg, da blir det lite nyttelast igjen hvis du skal ha totalvekt under 3500 kg.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Aug 2015 14:01 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 26. Mai 2015 09:21
Innlegg: 4
E23Dude skrev:
Er det noen her som vet om det er _mulig_ og registrere ned en 2000+ Suburban fra C1 til klasse B?

Har snakket med en fra BT som sa at det går fint, om jeg kunne skaffe papirer fra Bergheim. men før jeg kjøper en må jeg vite om det er mulig
Jeg vet at det er endel av disse som er B registrert, men de koster jo fra 250 000kr og oppover og en som er C1 finner jeg i overkant av 110 000kr for en grei en med Gass anlegg



Dersom du regner historiske data som en god indikasjon på om det er mulig i dag, så kan jeg nevne at fra 2008 til i dag har det blitt nedregistrert nøyaktig 25 stk 2000-2003 modell Suburban.

20 av disse var registrert som TRI-STAR SUBURBAN (med unntak av 2 som var registrert som SURBURBAN)
- av disse hadde 7 tilleggsmodellnavnet "2500", 11 "2500 LT", (med eller uten mellomrom), en "2500T" og en ingenting
- av disse hadde 3 en tillatt totalvekt på 6005kg, 16 hadde 5005kg, mens en hadde 4391kg.
- ny totalvekt for alle Tri-star var 3495kg
- disse ble omregistrert i 2008, 2012, 2013, 2014 og 2015.

4 var registrert som TRUCKMASTER, med følgende modell/typebetegnelse:
SUBURBAN K2500 / 6.0L
SUBURBAN 6.0 L LT / CK 2500
SUBURBAN / -
SURBURBAN CK2500 / -
- samtlige hadde opprinnelig en totalvekt på 5005kg
- 3 stk fikk en ny vekt på 3490kg og en 3500kg
- 2 stk ble nedregistrert i 2014 og 2 i 2013

1 var registrert som CHEVROLET SUBURBAN 1500 / 1GNFK16R
- denne hadde en tillatt totalvekt på 3502kg og en ny totalvekt på 3311kg
- denne ble nedregistrert i 2015


Alle disse 25 "nedregistreringene" ble gjort i følgende år:
2015: 3
2014: 8
2013: 10
2012: 3
2008: 1

10 stk var 2000 modeller.
10 stk var 2001 modeller.
2 stk var 2002 modeller.
3 stk var 2003 modeller.
Ingen nyere modeller har blitt nedregistrert i perioden.
Eldre modeller har også blitt nedregistrert, men ingen av dem er med i denne statistikken.

Samtlige hadde kjøretøygruppe 101 (Personbil) både før og etter endringen i totalvekt.

Disclaimers:
Jeg kan ha gjort feil.
Jeg har kun brukt data fra biler som i vognkortet er registrert med modellnavn SUBURBAN, eller feilstavelsen SURBURBAN. Dersom en bil er registrert med noe annet kreativt er disse ikke med.
Dataene har jeg fått fra Statens Vegvesen i henhold til lov av 19. mai 2006 nr. 16 (Offentleglova) § 9.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Aug 2015 14:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Flott informasjon, raw! =D>

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Aug 2015 15:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 06. Apr 2011 15:56
Innlegg: 92
Jeg har så utrolig lyst på en gmt400 5dørs tahoe, men dem som jeg har funnet er lett lastebil (3501kg), får man tak i papirer på disse eller må man være heldig å finne en med den originale klisterlappen i døra som for eks. bare tusjet over slik det er mulig å få frem den org vekt stempelet?

Mr.C


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Aug 2015 15:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 07. Jan 2014 22:49
Innlegg: 10
raw skrev:
Disclaimers:
Jeg kan ha gjort feil.
Jeg har kun brukt data fra biler som i vognkortet er registrert med modellnavn SUBURBAN, eller feilstavelsen SURBURBAN. Dersom en bil er registrert med noe annet kreativt er disse ikke med.
Dataene har jeg fått fra Statens Vegvesen i henhold til lov av 19. mai 2006 nr. 16 (Offentleglova) § 9.
[/quote]


Er nok en del flere enn 25 biler som er nedregistrert, en del heter Truckmaster Lance i vognkortet, mens andre heter Tri-Star Suburban Ykon (nei, ikke Yukon :) ) har også sett noen som er kalt Yokon.

Uansett er dette en "rutinesak" med fjerning av bladfjær og visning på biltilsynet.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Aug 2015 15:22 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 07. Jan 2014 22:49
Innlegg: 10
cned86 skrev:
Jeg har så utrolig lyst på en gmt400 5dørs tahoe, men dem som jeg har funnet er lett lastebil (3501kg), får man tak i papirer på disse eller må man være heldig å finne en med den originale klisterlappen i døra som for eks. bare tusjet over slik det er mulig å få frem den org vekt stempelet?

Mr.C


Du trenger både intakt lappe i døra, samt dokumentasjon/papirer.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Aug 2015 17:47 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 26. Mai 2015 09:21
Innlegg: 4
Chryslercrap skrev:
Er nok en del flere enn 25 biler som er nedregistrert, en del heter Truckmaster Lance i vognkortet, mens andre heter Tri-Star Suburban Ykon (nei, ikke Yukon :) ) har også sett noen som er kalt Yokon.

Uansett er dette en "rutinesak" med fjerning av bladfjær og visning på biltilsynet.



Ja det var ikke uten grunn at jeg skrev den disclaimeren...
Ante ikke at det var så mange rare navn ute og gikk her.
Basert på hva du nevnte kommer følgende i tillegg til de jeg nevnte:
MERKE: A.I. TRUCKMASTER
1 stk 2001 mod "LANCE SUBURBAN / -" fra 5005kg til 3499kg i 2012
1 stk 2000 mod "LANCE SURURBAN / 6.0 INJ." fra 5005kg til 3490kg i 2015

MERKE: TRUCKMASTER
1 stk 2001 mod "LANCE SUBURBAN / -" fra 5005kg til 3490kg i 2013
1 stk 2001 mod "LANCE SUBURBAN / 2500" fra 5005kg til 3490kg i 2014
1 stk 2002 mod "SUBURBAN LANCE / -" fra 6005kg til 3490kg i 2014
1 stk 2003 mod "LANCE SUBURBAN 6.0 / 2500" fra 6005kg til 3490kg i 2015

MERKE: TRI-STAR
2 stk 2000 mod "YOKON / XL" eller "YUKON / XL" fra 5005kg til 3495kg i 2014
(jeg visste ikke at GMC SUBURBAN ble renamet til GMC YUKON XL)

Det er en haug andre navn også ute og går, men ikke fra disse årstallene (etter som jeg kan se i hvert fall).
Det er nok en rutinesak hvis du har den rette bilen (importert gjennom den rette importøren).
Det er forsåvidt en rutinesak dersom du ikke har det også - din søknad blir rutinemessig avslått...


Sist endret av raw den Tir 25. Aug 2015 17:51, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 147 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support