AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 147 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 04. Okt 2012 21:26 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 27. Apr 2010 20:17
Innlegg: 21
Heihå. Jeg vurderer å nedregge min avalabche 2002mod, jeg kjøpte den nettopp, og har ikke betalt omreg enda. Den er tatt inn som truckmaster. Jeg ser at det går å få dokumentene for drøye 15.000,-. En blir litt overrasket av den dokumentavigiften når jeg forventet noe samme nivå som Bergheim tok for noen år siden. Men men, slik er det nå en gang.
Men det jeg lurer på er hva bakdelene med nedreg blir? Hvilken nyttelast får jeg ha på bilen og hvor stor hengerlast? Må jeg betale mer i omregavgift? Jeg ser at omregavgift for personbil er nesten 5.000,- mer for en slik bil en hvis den er lett lastebil. Og hva må fysisk forandres på bilen?
Er det forresten helt umulig å fremskaffe disse dokumentene selv?

_________________
........litt for mange prosjekt kanskje.......


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 09. Okt 2012 18:06 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 13. Nov 2009 21:46
Innlegg: 138
Bosted: oslo
Alle de tekniske spørsmålene dine er jo bare å maile Autonova. Bør kunne svare på det før du betaler 16K.
Bør få minst 3tonn eller mer på hengerkroken om det skal være noe vits. Aldri sett en Avalance med last i flaket så det er jo hengervekten som gjør v8 amcars attraktive sett i forhold til en 100hk td japse..

Som storbruker av oslobomringen er det å kjøpe lastebil med takst på 81kr passeringen helt uaktuelt.

Klarer du å vente så er dette neste års omregsatser. http://www.bilnorge.no/omreg.html


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 23. Okt 2012 20:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
E_S skrev:
12500,- for et par sider dokumentasjon? Der er det noen som tjener fett ihvertfall, kan faktisk betale ganske mye bompenger for den halve brutto månedslønnen der..

Halv brutto mnd lønn???
Du bør bytte arbe...

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 31. Okt 2012 22:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 06. Nov 2009 19:36
Innlegg: 326
Noen som vet om det går å nedregistrere f.eks en 70-80-talls Chevy Silverado/K20 for tiden, og hvor mye omkostninger og arbeid det evt kommer på?

_________________
Bilde

1981 Buick Electra Stageway/Armbruster airportlimo - Chevy 350 / th350
1990 Chevrolet Suburban 2500 - 6,2 diesel / th400


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Nov 2012 19:53 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
Chevytomas skrev:
E_S skrev:
12500,- for et par sider dokumentasjon? Der er det noen som tjener fett ihvertfall, kan faktisk betale ganske mye bompenger for den halve brutto månedslønnen der..

Halv brutto mnd lønn???
Du bør bytte arbe...


35000,- som brutto månedslønn er vel ikke så verst. Har jo bare 6 års universitetsutdannelse og jobber i staten. ;)

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 01. Nov 2012 21:45 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
E_S skrev:
Chevytomas skrev:
E_S skrev:
12500,- for et par sider dokumentasjon? Der er det noen som tjener fett ihvertfall, kan faktisk betale ganske mye bompenger for den halve brutto månedslønnen der..

Halv brutto mnd lønn???
Du bør bytte arbe...


35000,- som brutto månedslønn er vel ikke så verst. Har jo bare 6 års universitetsutdannelse og jobber i staten. ;)


Lærer vel ikke matte der da? hehe..
12,5+12,5=25.. Mangler jo 10 lapper frem til 35 der gjør det ikke ;) hehe

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 04. Nov 2012 10:35 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 29. Okt 2010 12:19
Innlegg: 153
Bosted: Norge
The Cowboy skrev:
E_S skrev:
Chevytomas skrev:
E_S skrev:
12500,- for et par sider dokumentasjon? Der er det noen som tjener fett ihvertfall, kan faktisk betale ganske mye bompenger for den halve brutto månedslønnen der..

Halv brutto mnd lønn???
Du bør bytte arbe...


35000,- som brutto månedslønn er vel ikke så verst. Har jo bare 6 års universitetsutdannelse og jobber i staten. ;)


Lærer vel ikke matte der da? hehe..
12,5+12,5=25.. Mangler jo 10 lapper frem til 35 der gjør det ikke ;) hehe


Tydeligvis var det ikke nok med 6 års universitetsutdannelse - men han fikk likevel jobb i staten !


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 04. Nov 2012 14:56 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
The Cowboy skrev:
E_S skrev:
Chevytomas skrev:
E_S skrev:
12500,- for et par sider dokumentasjon? Der er det noen som tjener fett ihvertfall, kan faktisk betale ganske mye bompenger for den halve brutto månedslønnen der..

Halv brutto mnd lønn???
Du bør bytte arbe...


35000,- som brutto månedslønn er vel ikke så verst. Har jo bare 6 års universitetsutdannelse og jobber i staten. ;)


Lærer vel ikke matte der da? hehe..
12,5+12,5=25.. Mangler jo 10 lapper frem til 35 der gjør det ikke ;) hehe


Jeg blandet brutto og netto, det var NETTO månedslønn det skulle være.. ;) Og nei, jeg jobber ikke med matematikk heller.. ;) Staten tar tilbake drøyt 10k i måneden, så 35k netto og 25k brutto er omtrent i området for min del. Uansett synes jeg over 10 lapper for noen papirer er blodpris og helt klart satt bare fordi det er en "monopolsituasjon".

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 04. Nov 2012 15:28 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 08:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
E_S skrev:
Jeg blandet brutto og netto, det var NETTO månedslønn det skulle være.. ;) Og nei, jeg jobber ikke med matematikk heller.. ;) Staten tar tilbake drøyt 10k i måneden, så 35k netto og 25k brutto er omtrent i området for min del. Uansett synes jeg over 10 lapper for noen papirer er blodpris og helt klart satt bare fordi det er en "monopolsituasjon".


Jeg regna med det.. hehe :D
Men siden du er statsansatt, bare måtte jeg mobbe litt ;) hehe..

Men ja, blodpris for jobben er det, dog, din egen arbeidsgiver er jo ikke lite raus på penger heller da.. Både i form av skatt og avgiter. Bare kjøp deg en ny bil så får du se (gitt du ikke får venne/kollega priser da.. hehe)

Men bare må spørre litt, føler du ikke at du har tapt et sted på veien, når du etter 6 år på universitet får mindre i lønn enn meg som kjører lastebil?? hehe :D

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 04. Nov 2012 17:58 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
Ja, heldigvis jobber jeg i en del av Staten det er vanskelig å drive butikk i, her går stort sett bare pengene ut siden vi ikke driver med noe det går an å kreve betaling for.. ;) Dårlig med kollegarabatt på engangsavgift, dessverre! Det hadde vært noe, haha! ;)

Nå er det ikke mange statsansatte som tjener så skrekkelig fett i starten uansett, forsåvidt heller ikke etterhvert, men hadde mest mulig penger vært målet hadde jeg nok valgt en annen arbeidsgiver. Det var nok mer ting som særdeles varierte arbeidsoppgaver, fine arbeidstider med mye avspasering, mulighet for gunstig boliglån, god pensjonsordning og en del andre små frynsegoder som bidro til valget. Kunne fint jobbet privat, 50-60 timer pr. uke og tjent bortimot det dobbelte, men for å være helt ærlig, det har jeg ikke noe spesielt ønske om. :) Heldigvis vet jeg også at lønnen stiger tildels betydelig etterhvert, men det ligger nok ihvertfall noen år inn i fremtiden. :P

Har forresten både lastebil-, buss- og utrykningslappen, så kunne nok alltids drevet med noe annet også om jeg hadde hatt lyst, hehe! :)

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Nov 2012 10:41 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Det er ikke ofte, at jeg må ta på moderatorcapsen!
Men jeg syns ikke at privatøkonomi, hører til i en tråd om nedregging av lett lastebil.
Jeg har fått melding fra folk, som ikke synes at dette høre hjemme her!
Og det må jeg ta til etterretning!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Jun 2013 01:55 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 22. Jun 2013 01:44
Innlegg: 1
Hei, Ny her på forumet, men fikk noen tips her om dagen . Snakket med Amcar Trondheim.

Min g30 StarCraft 10 seter mente de det kunne la seg gjøre å nedregge ...

Måtte taes i 2 steg.

1!! Få en ny vektberegning ( egenvekt + 10 passasjerer 10x75kg ) ikke snakka med Bt om dette enda, men han virka rimelig sikker

2!! Med ny totalvekt under 3500kg så klasse den ned til B, med å rive ut bakerste seterad som vender bakover.

Skal ta en ny ringerunde på mandag , men han mente at det var KUN minibuss registrert biler som kunne få til dette . Lest litt i vegloven osv osv, fulgte ett egenerklæringsskjema med bilen med noe data på også . som skal kopieres å taes med på BT ;-)

spennt på dette, han på Amcar mente det ikke var noe problem . Spurte de på den lokale Bt stasjonen ( Steinkjer ) der var det klart nei , om det ikke var dokumenter fra produsent som tilsa at bilen kunne klare lavere totalvekt :P

Neste ringerunde går til Trondheim, der de skulle ha litt mer peil. Om ikke må det bli en "lokal" plass ;-)

Kommer tilbake med egen prosjekt tråd om min 93 g30 starcraft brougham :-) Der følger historien når den utvikler seg :-)

Håper han på Amcar hadde rett :-)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 22. Okt 2013 00:27 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Blåser liv i denne tråden, da det er alltid greit å vite når satans veivesen endrer regler hver dag.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Nov 2013 17:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 01. Feb 2013 00:28
Innlegg: 883
Bosted: Bergen
Kopiert fra Bergheim's tekniske side.
-----

Antall sitteplasser / mavebelte i baksetet / endring til personbil etter 10 år

Vegdirektoratet har foretatt visse tilpasninger i kjøretøyforskriftene.
Dette er sendt i et internt notat fra Statens Vegvesen datert 19.3.09 som bekjentgjør endringene.
Det betyr i praksis at mavebelte igjen kan bli godkjent i midtre sitteposisjon i baksetet. Det forutsettes at bilen er registrert første gang før 15.3.2004.
I praksis vil dette være aktuelt for biler eldre enn 10 år hvor baksetet blir montert. Under alle omstendigheter skal sikkerhetsbelter skiftes til E-merket type.

Chevrolet Tahoe 6,5 TD 1995-2000:
Når bilen er utrustet med mavebelte i midtre sitteposisjon bak vil den bli 5 seter personbil, såfremt den har tilstrekkelig nyttelast (< 375 kg)

Chevrolet Suburban 6,5 TD & 5,7 Bensin -2000:
Når bilen er utrustet med mavebelte i midtre sitteposisjon bak vil den bli 5 seter personbil, såfremt den har tilstrekkelig nyttelast (< 375 kg). Biler med 3. seterad vil også få godkjent sitteposisjoner med mavebelter, hvis ikke nyttelast overskrides. (NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

Chevrolet Silverado Pick Up (Ext. Cab & Crew Cab) – 2000:
Disse modellene vil bli godkjent med det antall sitteplasser som var standardutrustning fra GM. Sjekk nyttelast på lette utgaver!
(NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

Chevrolet Cargo Van Bensin & Diesel –2001:
På biler som er utrustet fra produsent som kassebiler vil det kun bli godkjent originalmonterte 3-punkt belter bak. Sitteplasser med mavebelter vil ikke bli godkjent.
(NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

Chevrolet Starcraft, Beauville og Sportvan Bensin & Diesel –2001:
Disse modellen er innredet bak for personbefordring fra produsent og følgelig vil sitteplasser bak bli godkjent med mavebelter.
(NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil)

De samme retningslinjer gjelder også for GMC modeller

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Nov 2013 18:19 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 03. Jul 2008 13:24
Innlegg: 316
Bosted: Haugesund
Ser de skriver NB: kan ikke taes ned i vekt. Er fortsatt en C1 bil for alt untatt Tahoe -2000 6.5TD (disse er vel B regget i utgangspunktet)...

_________________
'88 Chevrolet G30 Starcraft, LX-series
After Dark Van & Truck
Vårmønstringen i Haugesund


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 147 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support