AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 20:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 24. Feb 2011 21:25 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Kl. 09.43 i dag lå dette i min mailbox (har ikke tilgang på den fra jobb):

Spørsmål:
Hei!

Jeg har en veteranbil fra 1969 som skal til førstegangsvisning om kort tid.
Jeg er litt usikker på om følgende lys på bilen (som er originale) kan godkjennes:

-Kombinerte røde blinklys/bremselys bak
-Røde markeringslys bak (ikke kombinert med baklys)
-Oransje blinklys/parklys som vender forover (samme lykt/pæreholder)

Hvis noe av dette ikke kan godkjennes, hva skal til for å få det godkjent?


Hei!

Det er krav om at parklys skal være hvite. Det betyr at du må bygge om dine kombinerte blinklys/parklys forover. Ellers skulle belysningen være grei.



Dvs at jeg bare må skifte de 2 pærene under fanger'n foran. So no big deal for min del! :D

Jeg syns det var rett å utelate navnet på han som svara meg, men kan oppgi det på PM for de som er interessert.

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Feb 2011 02:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Egentlig overrasket over at han som svarte deg ikkje var negativ til røde sidemarkeringslys :shock:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Feb 2011 12:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
challenger skrev:
Egentlig overrasket over at han som svarte deg ikkje var negativ til røde sidemarkeringslys :shock:


Så du mener jeg bør protestere på det? :lol: :lol:

Ang den BMW 5-serien: Jeg har snakka med en på BMW. Han sa at den orange LED-stripa lyser også når parklysene er tent, men at dette ikke er blinklys, men kunn et markeringslys.

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Feb 2011 12:37 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Nei :D
Men frykter at når du fysisk viser bilen så møter du ein kontrollant som har anna oppfatning. Ta med utskrift av mailen på dagen!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Feb 2011 12:52 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 24. Apr 2010 15:00
Innlegg: 502
Bosted: Horten
Jeg trodde heller ikke at kombinerte røde blinklys/bremselys bak var lov! :D

_________________
1981 Chevrolet Caprice viewtopic.php?f=3&t=11780
1987 Chevrolet G20 viewtopic.php?f=3&t=11804
1989 Ford Bronco viewtopic.php?f=3&t=21271


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Feb 2011 13:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
1969 modell får lov til det ;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 25. Feb 2011 14:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
challenger skrev:
1969 modell får lov til det ;)


Da ser vi her et eksempel på hvor tullete det er. Vi bruker jo de samme veiene?
Er jo glad for at jeg får ha det, men skulle selvsagt vært det samme for de etter 71 også..

Jo, vær trygg på at den mailen skal være med på visninga. :)

Denne tråden ble starta ang røde sidemarkeringslys. Noe det da ser ut som om jeg får ha.
For meg hadde det vært en smal sak å bytte glassene bak, da de er like foran og bak, men når rødt er ok, så viser jeg den med det. :)

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 26. Feb 2011 09:33 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 24. Apr 2010 15:00
Innlegg: 502
Bosted: Horten
challenger skrev:
1969 modell får lov til det ;)


Aha! Selvsagt :P

_________________
1981 Chevrolet Caprice viewtopic.php?f=3&t=11780
1987 Chevrolet G20 viewtopic.php?f=3&t=11804
1989 Ford Bronco viewtopic.php?f=3&t=21271


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Mar 2011 08:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 05. Aug 2010 14:24
Innlegg: 144
Bosted: Bærum
Insubordination skrev:
Får vel nesten bumpe denne tråden. Enda ikke fått svar? Er ikke det frekt? Jo.


Nå er jeg lei av å vente.

Følgende mail ble sendt i dag til Statens Vegvesen:

"Hei!

Jeg har fortsatt ikke fått svar på mitt spørsmål, dette er tredje gangs påminnelse. (se mailkorrespondanse under)

Fra andre hold har jeg funnet ut at røde markeringslys bak ikke er tillatt, med mindre de er integrert i baklyset.

Dette betyr at mine markeringslys bak er ulovlige, med begrunnelsen at partiet mellom markeringslyset og baklyset er av metall og ikke glass.
Avstanden vi snakker om er ca. 3 cm.

Med andre ord vil min bil på PKK få mangellapp fordi det er for enkelt å bytte lyspære.
Min forståelse av dette er at regelverket er tilpasset europeiske bilprodusenter, og har overhodet ingen trafikksikkerhetsmessige aspekter ved seg.

Jeg vil ha en godt begrunnet redegjørelse fra Statens Vegvesen hvorfor mine sidemarkeringslys bak ikke kan godkjennes når konas Volvo har eksakt samme type belysning.

Jeg presiserer at forvaltningsloven fortsatt gjelder. Får jeg ikke svar på denne henvendelsen heller får jeg gå videre oppover i systemet.

Kopi: Stein Moe, teknisk sjef i Amcar


mvh
............."

_________________
-88 Caprice Classic Brougham
-06 Dodge Durango 5.7l HEMI


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Mar 2011 10:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Interessant lesning... :)
Min 1978 Ramcharger ble solgt ny i Norge i 1978. Den er utrustet med røde sidemarkeringslys i baklyset, og røde blinkelys i kombinasjon med baklys. (bremselys?) Fremme har de måttet koble ut parklys i blinkelyset, og oransje sidemarkeringslys er klippet. Så har de måttet borre inn en parklyspære i hovedlyset. (Ja, den er borret.) Men den har altså ingen blinkelys på siden. (Med unntak av rødt, helt bak.) Dette er da godkjent i 1978, og i alle etterfølgende EU-kontroller.

I tillegg har jeg en hendig bryter skjult i mottorrommet, som gir meg park i blinkelys, og i tusenmetringene... :D

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Mar 2011 17:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
River av panseret i fart og kobler av lysa når du ser kontroll foran deg?

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Mar 2011 18:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Neeei gjør meg for så vidt ingenting å bli stoppet etter veien, få snakket litt bil å få klarlagt noen regler... :) I verste fall får jeg beskjed om etterkontroll, men de gangene jeg HAR blitt stoppet og de har funnet noen "bagateller" så har de bare snakket litt rundt reglene og avsluttet med "Og se nå til å få fikset det. God tur videre"... :)

Før EU slår jeg selvfølgelig over til "norgeslysene"...

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Mar 2011 19:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 05. Aug 2010 14:24
Innlegg: 144
Bosted: Bærum
Fikk svar på henvendelsen fra Vegvesenet i dag og det var som ventet et God-dag-mann-hofteskadd-svar:

"Hei.

En Volvo personbil 2006 modell omhandles etter Kjørtøyforskriften fra 1995.
Dersom kjøretøyet er laget for europa vil den normalt være EF- typegodkjent. eks. e1*2001/116*0421*02.

En personbil 1.g.reg i 1977 omhandles etter Krav til kjøretøy (1971 til 31.12.1994).

For alle kjøretøy gjelder følgende ang. lys:
Hvite lys forover.
Oransje lys til siden.
Røde lys bakover.

Alle lys skal være e- merket.

Mvh.
Stor- Oslo hallkontroll. ABO
Statens vegvesen."


Ingen må tro at jeg slår meg til ro med dette.

_________________
-88 Caprice Classic Brougham
-06 Dodge Durango 5.7l HEMI


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Mar 2011 19:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
lykter for markeringslys bak (baklys), retningslys bak og stopplys kan være
merket i henhold til FMVSS/CMVSS eller SAE-standarder. Når man i tillegg får inn
at lykter for nær- og fjernlys kan være merket i henhold til FMVSS/CMVSS No. 108,
vil det være brukervennlig å få listet opp lyktene de alternative standardene gjelder for
på en oversiktlig måte. Derfor har vi i vedlegget med de foreslåtte forskriftsendringene
satt opp en tabell som viser hvilken merking lyktene skal ha, og hvilke standarder som
gjelder for de ulike lyktetypene. Dette er gjort på samme måte som for EU-direktivene
og ECE-regulativene.
Følgelig foreslår vi at Federal/Canada Motor Vehicle Safety Standard 108 føres inn
som alternativ standard for lykter

Kilde: Satans feilvesen

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Mar 2011 19:34 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 29. Des 2010 16:11
Innlegg: 243
Bosted: Hønefoss
Når byråkratiet skal være så vanskelig, blir det lettere å be om tilgivelse enn å spørre om tillatelse.

Følgelig skal jeg:
-ha røde sidemarkeringslys
-ha røde blinklys i kombinasjon med bremselys bak
-beholde mine oransje parklys foran
-bestille norsk skilt i US-størrelse fra Showplate.se

Så får det bare gå som det går.

_________________
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser med 350 Oldsmobile motor.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support