AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 02:06

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 11. Nov 2010 18:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Jeg tror at de store bilprodusentene i Europa har lobbyister i EU-palamentet som bestemmer mye av dette.
har også undret meg over at lysene på Volvo, BMW, Audi (det er sikkert flere), er lovlige..

Og: man skulle jo tro at med ulike markeringslys foran og bak, er det lettere å se hva som er... ja.. foran og bak på bilen, fra siden... #-o

Litt OT: Liker det Ram-air panseret på Durangoen i Mr. Camaro sitt innlegg. 8)

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Nov 2010 00:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Mr. Camaro, her er bilder av lampene, men bare garasjekvalitet dessverre.

Bilde
Skulle gjerne hatt kombinert oransje parklys sammen med blink under hovedlampa.
Bilde
Ved nærmare ettertanke så har eg ikkje lovlige parkeringslys foran lenger. Som eg skjønner det så er det krav til gule eller kvite parkeringslys, mens denne bare har oransje nå. Pærene til dei "norske" parklampene sitter fortsatt inne i hovedlampa, så eg får strekke kabel dit igjen før det blir bot.
Bilde
Bilde

Baklampene har hatt sine originale sidemarkeringslys intakt heilt sida ny.
Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Jan 2011 17:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:42
Innlegg: 121
Bosted: Hønefoss
DOT. DOT :!:

DOT/E-merking er problemet.
På US-lykter er det ikke innstøpt DOT og E, altså er ikke disse lampene lovlige i Norge.
Alle lamper fra BMW, Volvo, Merc osv er DOT-merket.

Det er en av grunnene til at lys måtte bygges om på US-biler før i tiden.

Og ja, det vil nok nå komme mange kommentarer om "ja, men min bil.... " osv, men det har vært mange feilskjær hos BT, og også mange biler som er blitt tuklet med mellom 1. gangs godkjenning og dagens eier.

En god del biler har faktisk fått/har hatt dispensasjon fra disse kravene, spesielt når det gjelder hovedlys som ikke har vært mulig å få byttet ut.

_________________
Registeransvarlig Norsk Mustang Club


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Jan 2011 17:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Kravet til DOT merking forsvant i 2005.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Jan 2011 19:37 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
v8power skrev:
Kravet til DOT merking forsvant i 2005.

er det fritt fram for montering av gud vet hva som ikke er E merket?
(tar oppstilling for hundremeter`n til garasjen )
:mrgreen:

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Jan 2011 19:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Skal ha tilsvarende merking.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Jan 2011 19:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
v8power skrev:
Skal ha tilsvarende merking.

Som er?
(henslengt i soffa`n)

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Jan 2011 21:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Etter 70 års krangling kom gudene i Vegdirektoratet på at -"Jøss det er visst ikke forskjell på lyset om baklykten er E merket eller SAE merket". Tenk det.
OM 70 år til finner de nok ut at sidemarkeringslysene skal være røde bak også. Og at -"Jøss, det gjør jo ingen forskjell om sidemarkeringslykten er en integrert del av baklykten eller står for seg selv på bakskjermen.

Og hvem vet, 70 små år til så kansje de oppdager at sikkerhetselene som er krasjtestet i tusenvis av biler og som det er produsert 100 millioner av i et land hvor folk blir saksøkt for millioner for bagateller virker i Norge også.

Kansje folk tilslutt får lov å ta med seg mindre last i bilen enn det bilen tåler. (Nedklasse)

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Jan 2011 21:39 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 27. Jun 2006 01:13
Innlegg: 359
v8power skrev:
Etter 70 års krangling kom gudene i Vegdirektoratet på at -"Jøss det er visst ikke forskjell på lyset om baklykten er E merket eller SAE merket". Tenk det.
OM 70 år til finner de nok ut at sidemarkeringslysene skal være røde bak også. Og at -"Jøss, det gjør jo ingen forskjell om sidemarkeringslykten er en integrert del av baklykten eller står for seg selv på bakskjermen.

Og hvem vet, 70 små år til så kansje de oppdager at sikkerhetselene som er krasjtestet i tusenvis av biler og som det er produsert 100 millioner av i et land hvor folk blir saksøkt for millioner for bagateller virker i Norge også.

Kansje folk tilslutt får lov å ta med seg mindre last i bilen enn det bilen tåler. (Nedklasse)


Nå synes jeg du er optimist...

_________________
Medlem i
Hamar American Car and Bike Club
http://www.hamaramcar.no

1983 Pontiac Trans Am Daytona 5,0l V8 // Prosjekt som vurderes solgt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Jan 2011 22:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 03. Nov 2010 20:01
Innlegg: 456
Bosted: Sarp
Mr.Camaro skrev:
v8power skrev:
Etter 70 års krangling kom gudene i Vegdirektoratet på at -"Jøss det er visst ikke forskjell på lyset om baklykten er E merket eller SAE merket". Tenk det.
OM 70 år til finner de nok ut at sidemarkeringslysene skal være røde bak også. Og at -"Jøss, det gjør jo ingen forskjell om sidemarkeringslykten er en integrert del av baklykten eller står for seg selv på bakskjermen.

Og hvem vet, 70 små år til så kansje de oppdager at sikkerhetselene som er krasjtestet i tusenvis av biler og som det er produsert 100 millioner av i et land hvor folk blir saksøkt for millioner for bagateller virker i Norge også.

Kansje folk tilslutt får lov å ta med seg mindre last i bilen enn det bilen tåler. (Nedklasse)


Nå synes jeg du er optimist...

MWAHAHA :lol: :lol: :lol:

_________________
Jeg er 100% riktig skrudd sammen, men det er bare de andre som ikke skjønner bruksanvisningen
http://www.troublecodes.net/GM/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Jan 2011 00:45 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 05. Aug 2010 14:24
Innlegg: 144
Bosted: Bærum
Jeg skal ha gammelbilen inne til PKK i løpet av april og den er slik som den skal være i mine øyne, med originale lys. Om jeg presenterer den slik for en regelrytter blir vel mangellista lengre enn lang. Sendte derfor mail til nærmeste trafikkstasjon med spørsmål om lys, farger osv. Fikk følgende svar:

"Hei.

- Kombinert røde bremse og blinklys er ikke tillatt. Du må ha oransje blinklys.
- Røde markeringslys bak er ikke tillatt. De skal ha samme farge som det fremre markeringslyset, oransje.
- Oransje parklys er ikke tillatt. Blinklys skal være oransje og parklys skal være hvitt.
- Sideblinklys er påkrevd.

Reglene for dette finner du i Krav til Kjøretøy i kap 25 som handler om lys.

Håper dette var til hjelp.
"

Jeg sendte da følgende svar tilbake:

"Hei og takk for svar.

Det er et par ting jeg lurer på i denne forbindelse:

Røde markeringslys bak er altså ikke tillatt. Min kone har en Volvo V70 2006-modell som også har røde markeringslys bak, disse er ganske like de jeg har på min veteranbil, både mtp. plassering, form, størrelse, farge og lysstyrke. Gjelder ikke kjøretøyforskriften for alle biler? I så fall, hvilke forskrifter eller paragrafer omhandler dette?

Parkeringslys kan heller ikke være oransje. Jeg har lagt merke til at nyere BMW 5-serie har oransje lamper plassert over frontlyktene. Hvilken forskrift eller paragraf er disse godkjent etter?

Iflg. EU-direktiv E/ECE/324/E/ECE/TRANS/505 kan parklys foran være gule så lenge de er kombinert med retningslys. Gjelder ikke dette EU-direktivet i Norge?

Imøteser Deres svar.

mvh .... "




*venter spent på svar* :mrgreen:

_________________
-88 Caprice Classic Brougham
-06 Dodge Durango 5.7l HEMI


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Jan 2011 01:31 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
svaret fra Satans feilvesen bliver:

"I følge vore oplysninger er deres personummer utløbet.
de bedes kontakte nermeste trafikstasjon ifm. avlivning."

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Jan 2011 06:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 27. Jan 2009 00:37
Innlegg: 202
Bosted: Ørnes. Norland.
Typisk særnorsk..., Norge er jo den siste sovjetstat... Min mening er at alle lys skal vær sånn som bilen er levert fra fabrikken i USA. Er ikke rart at de ble tull med det elektriske på flere amcars her i landet.. pga avklippte ledninger og nye ledninger og omkoblinger...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Jan 2011 20:45 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 10. Aug 2009 14:01
Innlegg: 91
Bosted: Rett utenfor Oslo
Dominator skrev:


Iflg. EU-direktiv E/ECE/324/E/ECE/TRANS/505 kan parklys foran være gule så lenge de er kombinert med retningslys. Gjelder ikke dette EU-direktivet


*venter spent på svar* :mrgreen:



Har du en link til hvor dette står i direktivet? Googlet men finner ikke dette tema men derimot mye annet. Hold oss orientert om hva byråkratene svarer.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 08. Jan 2011 20:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 29. Des 2010 16:11
Innlegg: 243
Bosted: Hønefoss
Dominator skrev:
Jeg skal ha gammelbilen inne til PKK i løpet av april og den er slik som den skal være i mine øyne, med originale lys. Om jeg presenterer den slik for en regelrytter blir vel mangellista lengre enn lang. Sendte derfor mail til nærmeste trafikkstasjon med spørsmål om lys, farger osv. Fikk følgende svar:

"Hei.

- Kombinert røde bremse og blinklys er ikke tillatt. Du må ha oransje blinklys.
- Røde markeringslys bak er ikke tillatt. De skal ha samme farge som det fremre markeringslyset, oransje.
- Oransje parklys er ikke tillatt. Blinklys skal være oransje og parklys skal være hvitt.
- Sideblinklys er påkrevd.

Reglene for dette finner du i Krav til Kjøretøy i kap 25 som handler om lys.

Håper dette var til hjelp.
"

Jeg sendte da følgende svar tilbake:

"Hei og takk for svar.

Det er et par ting jeg lurer på i denne forbindelse:

Røde markeringslys bak er altså ikke tillatt. Min kone har en Volvo V70 2006-modell som også har røde markeringslys bak, disse er ganske like de jeg har på min veteranbil, både mtp. plassering, form, størrelse, farge og lysstyrke. Gjelder ikke kjøretøyforskriften for alle biler? I så fall, hvilke forskrifter eller paragrafer omhandler dette?

Parkeringslys kan heller ikke være oransje. Jeg har lagt merke til at nyere BMW 5-serie har oransje lamper plassert over frontlyktene. Hvilken forskrift eller paragraf er disse godkjent etter?

Iflg. EU-direktiv E/ECE/324/E/ECE/TRANS/505 kan parklys foran være gule så lenge de er kombinert med retningslys. Gjelder ikke dette EU-direktivet i Norge?

Imøteser Deres svar.

mvh .... "




*venter spent på svar* :mrgreen:


Dette var et velformulert og godt stilt spørsmål. Jeg venter spent på hva svaret blir. Skulle de "glemme" å svare, må du for all del følge opp.

_________________
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser med 350 Oldsmobile motor.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support