I alle år har vi blitt fortalt så kjempefarlig det er med sidemarkeringslys på bilene og dei oransjefarga parklysene framme har vært kjempeforbudt. Cirka 40 år etter at amerikanerne innførte dette som standard, kjem det ein lur idè fra et svensk bilbyggarfirma om å kalle dette sikkerhetslys. Passiv sikkerhet, forebyggende, whatever. Uansett skjedde det at den norske Kjøretøyforskriften i samme øyeblikk åpner for at personbiler kan utrustes med dette, vel og merke
MÅ det være oransje farge både foran og bak. Så enkelt kan det gjerast når det er europeiske fabrikanter som skal tekkes. Nå sutrer ikkje eg over at vi har
fått denne muligheten, heilt topp er det, takk til Volvo.
Men: er det Volvo som tar seg til rette eller godkjenningsinstansene som har trekt lua nedover øynene nå? Nå ruller faktisk nyere Volvo flest med sidemarkeringslysene integrert i frontlampene, og designet er slik at det oransje lyset også lyser
forover - akkurat som dei oransje parklysa som i alle år har vært fy-fy om bilen har amerikansk opphav. Og som fortsatt er no-go ifølge Kjøretøyforskriften. I tillegg er ikkje Volvoers bakre sidemarkeringslamper oransje lenger, nå er det ein dedikert del av baklampene som lyser med
rød farge ut mot sidene
Ta ein titt neste gang du møter ein Volvo, eller sjå på bildene her (sorry for volvobilder på forumet)
Bead-lock, har du sjekka ut det her?
begge sidemarkeringslys synlige fra denne vinkelen...
Også BMW 5-serie sliter visst med oransje parklys fremme, muligens er dette ettermarkedslamper, men det er overraskende mange i trafikken. Den heilt vanlige mann i gata som kjører - ingen overstylede biler eller typiske ungdomsbiler
Det er interessant å høre om andre har lagt merke til dette, eller veit om det er "akseptert" blant direktorater, trafikkstasjoner o.s.v.