AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 06:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 02. Feb 2011 09:27 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 14. Okt 2007 15:28
Innlegg: 101
Hei er det skjedd noe i denne saken? Jeg har en 95 seville som dem krever at jeg bygger om lysa på, jeg har gule parklys og hvite conering lys og etter det regulativet som står over har jeg lov til begge deler. Er det noen som i tilfelle vet hvor jeg kan få kjøpt dobbeltvirkende ledlys som sef. hadde hvert et alternativ.

_________________
Voldelig Jeg??? NEIIIIIIIIIIIIIIIII Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Feb 2011 22:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 05. Aug 2010 14:24
Innlegg: 144
Bosted: Bærum
Camarocab skrev:
Hei er det skjedd noe i denne saken? Jeg har en 95 seville som dem krever at jeg bygger om lysa på, jeg har gule parklys og hvite conering lys og etter det regulativet som står over har jeg lov til begge deler. Er det noen som i tilfelle vet hvor jeg kan få kjøpt dobbeltvirkende ledlys som sef. hadde hvert et alternativ.

Hvis du lurer på om jeg har fått noe svar på mine spørsmål så er svaret fortsatt nei. Har du fått beskjed om at cornering lights ikke er greit? I så fall synes jeg det er direkte festlig. US-biler har jo hatt dette siden 80-tallet, muligens tidligere også. I dag har jo "alle" japser og europere tåkelys som tenner på den siden du svinger til. (Som vanlig henger de 20-30 år etter) Ser direkte latterlig ut at pærene tenner og slukker tre-fire ganger på vei gjennom hver rundkjøring. Da liker jeg bedre patentet på min egen bil, der hjørnelykten tennes når blinklyset er tent.

_________________
-88 Caprice Classic Brougham
-06 Dodge Durango 5.7l HEMI


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Feb 2011 23:07 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Dominator skrev:
I dag har jo "alle" japser og europere tåkelys som tenner på den siden du svinger til. (Som vanlig henger de 20-30 år etter) Ser direkte latterlig ut at pærene tenner og slukker tre-fire ganger på vei gjennom hver rundkjøring. Da liker jeg bedre patentet på min egen bil, der hjørnelykten tennes når blinklyset er tent.


Det der motegreiene der syns eg er direkte irriterende og stygt :evil:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Feb 2011 23:23 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 00:33
Innlegg: 5285
Bosted: Brønnøysund/Bosque County Tx
challenger skrev:
Dominator skrev:
I dag har jo "alle" japser og europere tåkelys som tenner på den siden du svinger til. (Som vanlig henger de 20-30 år etter) Ser direkte latterlig ut at pærene tenner og slukker tre-fire ganger på vei gjennom hver rundkjøring. Da liker jeg bedre patentet på min egen bil, der hjørnelykten tennes når blinklyset er tent.


Det der motegreiene der syns eg er direkte irriterende og stygt :evil:


Vet ikke noe om de der nymotens greier, men cornering lights er en nyttig sak, kjørte jo en mnd med en 76 Electra i USA og når du ligger på motorvei med mange filer i samme retning , var det virkelig praktisk , vises godt for bilene på siden av deg når du bytter felt :D

_________________
Per Arne Sund

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 11:54 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 14. Okt 2007 15:28
Innlegg: 101
Hei.

Dem har hengt seg opp i gule parklys disse er sammen med blinklysene, jeg får godkjent røde markeringslys bak da disse er i samme glass som baklysene, jeg kan ta å sette gule pærer inn i ryggellysene mine å bruke dem som blinklys bak. Hvis ikke jeg finner noen som her tideligere nevt dobbeltvirkende led, har letet etter det men finner ikke. Så var det disse corneringlysene som faktisk mannen på SB i Drammen syns burde hvert godkjent men det fikk jeg ikke.
Så når jeg leser i direktivet over så står det at cornering skal være hvite altså må de være innenfor regulativet og at parklys kan være gule.
Derfor hadde det vært fint om noen vet om hvor det direktivet kommer fra så kunne en ha noe i bakhånden til kontrollen hos SB.
Blir litt mat av helegreine, bygger jeg om får jeg feilmeldinger i bøtter og spann da en bil med flere varsellamper skal en lete lenge etter.
(det kommer opp på dashbordet når jeg har feber hehehhe)

_________________
Voldelig Jeg??? NEIIIIIIIIIIIIIIIII Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 12:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
Sjekk alltid at ikke bilen er flyttegods importert, da er røde/hvite blinklys ok uansett årsmodell.
Riktig at mangen nyere biler har tilsvarernde cornering lights.Men mener å huske at iflg eu-dirketiv skal de bare virke under en viss hastighet.Men veldig sjelden at biltilsynet henger seg opp i corneringlights.
Når det gjelder orange parklys framme så gjelder EU direktivet bare lykter ute på hjørnet som fungerer både som park og sideblinklys. Gjelder ikke når park/blink lykten står nede i fangeren feks. Det er ihvertfall svaret jeg har fått fra BT.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 04. Feb 2011 12:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 05. Aug 2010 14:24
Innlegg: 144
Bosted: Bærum
Å ikke få godkjent cornering lights hadde jeg ikke akseptert. Be om å få oppgitt hvor det står skrevet at dette ikke er lovlig. Hva en ansatt på trafikkstasjonen synes og ikke synes er helt uvesentlig.

Om han fortsatt står på sitt kan du bare be ham komme seg ut på landeveien og begynne å skrive ut mangellapper til alle nye Mercedeser han ser.... :mrgreen:

Edit: Jeg ringte Risløkka og spurte om røde sidemarkeringslys, og svaret var selvfølgelig at det er tillatt så lenge det er en integrert del av baklampa. Separate lamper er ikke tillatt. Jeg spurte hvorfor det var slik, men det visste han selvfølgelig ikke. Jeg spurte da om jeg ville få lampene godkjent hvis jeg limte en plastremse mellom baklampa og sidemarkeringslyset? Svaret var "..øøøøhhhh.." Men han var enig i at regelen var helt uforståelig.

Spurte også om Cornering Lights på siden av bilen, men dette hadde han aldri sett og kunne ikke si at det verken var lovlig eller ikke lovlig før han hadde sett på dem. Nye biler visste han godt hadde slike lys. Men han var skeptisk til at de satt på siden. Jeg svarte da at hele poenget er vel at de skal lyse til siden? "...øøøhhhh...."

_________________
-88 Caprice Classic Brougham
-06 Dodge Durango 5.7l HEMI


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Feb 2011 11:00 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 10. Aug 2009 14:01
Innlegg: 91
Bosted: Rett utenfor Oslo
Jeg har cornering lights på min BMW som lyser til siden men som er framoverrettet, de lyser via noe linse greier til siden


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Feb 2011 16:03 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 14. Okt 2007 15:28
Innlegg: 101
Ha n jeg snakket med på BT i DRammen er han amcarfyren ikke tullingen som stoppet meg langs veien. Jeg gikk igjennom de forskjellige lysa med han og han fortalte meg hva som hvar lovelig å ikke. jeg satt jo med loven forann meg også, og den bekreftet hva han sa. Men som sagt ser jo selv alle tulle bilen med lys i hytt og pine fra fabrikk og jeg skal selvfølgelig ta en krangel med em. Derfor hadde det hvert fint om det direktivet over hadde funnes et sted på nettet, jeg har ikke greid å finne det . Men noen har jo finni det et sted, men hvor. Det med cornering ligth er jo bare tull å ikke godkjenne, men jeg å vise bilen og da er tullingene igang. Bilen er ikke flyttegodsimportert, fyren som tok den til norge daua før han rakk det og da var det noen som kjøpte den av enka og måtte betale avgifter så kjørte dem den på en låve og der har den stått til jeg kjøpte den for et årsiden. Han er en samler.

_________________
Voldelig Jeg??? NEIIIIIIIIIIIIIIIII Bilde


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Feb 2011 16:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 29. Des 2010 16:11
Innlegg: 243
Bosted: Hønefoss
Får vel nesten bumpe denne tråden. Enda ikke fått svar? Er ikke det frekt? Jo.

_________________
1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser med 350 Oldsmobile motor.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 17. Feb 2011 18:21 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
dobbeltvirkende led pærer har jeg solgt noen av, De er dyre som fy, men bedre enn å montere noe annen drit


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Feb 2011 15:07 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Kanskje Dominatur skulle lagt ut den første mailen han sendte, og vi alle kopiere den og sender den til vår lokale trafikkstasjon?
hadde vært interressant å se de ulike svarene. For jeg tar for gitt at de BLIR ulike..

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Feb 2011 21:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 05. Aug 2010 14:24
Innlegg: 144
Bosted: Bærum
Glimrende idé. Oppfordrer alle til å sende følgende mail til "sin" lokale trafikkstasjon: (http://www.vegvesen.no)


Hei!

Jeg har en veteranbil som skal EU-kontroll om kort tid.
Jeg er litt usikker på om følgende lys på bilen kan godkjennes:

-Kombinerte røde blinklys/bremselys bak
-Røde markeringslys bak (ikke kombinert med baklys)
-Oransje blinklys/parklys som vender forover (samme lykt/pæreholder)

Hvis noe av dette ikke kan godkjennes, hva skal til for å få det godkjent?

mvh

_________________
-88 Caprice Classic Brougham
-06 Dodge Durango 5.7l HEMI


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 24. Feb 2011 00:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 14. Jan 2008 21:06
Innlegg: 1513
Bosted: Midland (Tr.heim)
Dominator skrev:
Glimrende idé. Oppfordrer alle til å sende følgende mail til "sin" lokale trafikkstasjon: (http://www.vegvesen.no)


Hei!

Jeg har en veteranbil som skal EU-kontroll om kort tid.
Jeg er litt usikker på om følgende lys på bilen kan godkjennes:

-Kombinerte røde blinklys/bremselys bak
-Røde markeringslys bak (ikke kombinert med baklys)
-Oransje blinklys/parklys som vender forover (samme lykt/pæreholder)

Hvis noe av dette ikke kan godkjennes, hva skal til for å få det godkjent?

mvh


Da er det bare for meg å vente på svar. [-o<
Jeg bytta ut EU-kontroll m førstegangsvisning da, ettersom det jo stemmer. hehe

_________________
69 Chevy Camaro X11, LS1 6-speed (project Stealth)

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 24. Feb 2011 08:27 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
mail sendt, venter på svar!

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support