AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Apr 2024 23:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 25. Jan 2010 01:57 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
I alle år har vi blitt fortalt så kjempefarlig det er med sidemarkeringslys på bilene og dei oransjefarga parklysene framme har vært kjempeforbudt. Cirka 40 år etter at amerikanerne innførte dette som standard, kjem det ein lur idè fra et svensk bilbyggarfirma om å kalle dette sikkerhetslys. Passiv sikkerhet, forebyggende, whatever. Uansett skjedde det at den norske Kjøretøyforskriften i samme øyeblikk åpner for at personbiler kan utrustes med dette, vel og merke det være oransje farge både foran og bak. Så enkelt kan det gjerast når det er europeiske fabrikanter som skal tekkes. Nå sutrer ikkje eg over at vi har fått denne muligheten, heilt topp er det, takk til Volvo.

Men: er det Volvo som tar seg til rette eller godkjenningsinstansene som har trekt lua nedover øynene nå? Nå ruller faktisk nyere Volvo flest med sidemarkeringslysene integrert i frontlampene, og designet er slik at det oransje lyset også lyser forover - akkurat som dei oransje parklysa som i alle år har vært fy-fy om bilen har amerikansk opphav. Og som fortsatt er no-go ifølge Kjøretøyforskriften. I tillegg er ikkje Volvoers bakre sidemarkeringslamper oransje lenger, nå er det ein dedikert del av baklampene som lyser med rød farge ut mot sidene :shock:

Ta ein titt neste gang du møter ein Volvo, eller sjå på bildene her (sorry for volvobilder på forumet)

Bead-lock, har du sjekka ut det her?


begge sidemarkeringslys synlige fra denne vinkelen...
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Også BMW 5-serie sliter visst med oransje parklys fremme, muligens er dette ettermarkedslamper, men det er overraskende mange i trafikken. Den heilt vanlige mann i gata som kjører - ingen overstylede biler eller typiske ungdomsbiler

Bilde

Det er interessant å høre om andre har lagt merke til dette, eller veit om det er "akseptert" blant direktorater, trafikkstasjoner o.s.v.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Jan 2010 07:12 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 04. Jul 2006 17:11
Innlegg: 149
Bosted: Larvik/ E18 og E39
Slik jeg har skjønt det, så er det lov med røde bak dersom de er i samme lampehus som baklysa.
Har stått det i AMCAR hvertfall for noen år siden, men husker ikke når.
Dersom de ikke er i samme lampehus, må de være oransje bak også

_________________
When life hands you lemons, make lemonade. Then sell the lemonade, get a big markup, buy more lemons, make more, and buy a juicer.
Then set up a global empire of lemonade stands, and make a fortune!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Jan 2010 10:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Interessant det med eventuell plassering i samme lampehus bak. Takk for innspillet.

Eg slo opp i Kjøretøyforskriften og følgende står om lysutstyr som bil kan ha (ikkje pålagt):

SIDEMARKERINGSLYS
13. Bil kan ha to lykter som gir gult markeringslys til hver side.
13.1 Lyktene skal være svakt lysende og ikke ha lysende flate større enn 30 cm2 .
13.2 Lyktene for markeringslys skal være avskjermet/innfelt slik at de ikke er synlig rett fremover eller bakover.
13.3 Det skal plasseres en lykt i forkant og en lykt i bakkant av bilen, mindre enn 1 m fra bilens ytterste punkt i lengderetningen.
For øvrig skal lyktene være plassert slik som beskrevet for refleksanordninger på siden i nr. 6.
13.4 Lyktene skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
13.5 Lyktene kan kombineres med godkjent refleks på siden.
13.6 Bil kan, uansett bestemmelsene foran, ha sidemarkeringslys i henhold til direktiv 76/756/EØF, som endret ved direktiv 91/663/EØF.

Punkt 13.2 forteller egentlig i klartekst at det fortsatt ikkje er lov med oransje lys fremover, så kordan klarer Volvo dette? :?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Jan 2010 13:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 03. Jul 2008 13:24
Innlegg: 316
Bosted: Haugesund
Har lagt merke til dette på Volvo og BMW ja, og som du sier så er det den vanlige mann i gata som kjører med dette, altså ikke folk som typisk driver og skifter til ettermarkeds lykter.

Når det gjelder at du kan ha røde lys bak dersom de er i samme lampehus, hvorfor har da så mange Ford Econovans svarte plastdeksler over det røde sidelyset? De sitter jo i samme lampehus så vidt eg kan se.

Men, vi havner vel i samme bås her som ved "skilt bak er delvis dekket av tilhengerfestet"... Er flere nye japser (RAV4 f.eks) hvor det fabrikkmonterte hengerfestet delvis dekker skiltet på samme måte som på min G30, men det er visst greit når en ser hvor mange som kjører rundt slik.

_________________
'88 Chevrolet G30 Starcraft, LX-series
After Dark Van & Truck
Vårmønstringen i Haugesund


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Jan 2010 14:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Søn 27. Jan 2008 20:48
Innlegg: 2838
Bosted: Bergen
...og om noen få år er sidemarkeringslys påbudt og vi som har lakkerte sidelamper får bot og mangellapp! Hadde ikke forundret meg!
Det er etter sigende EU direktiver som tillater orange sidemarkeringslykter foran som lurer seg rundt hjørnet og lyser fremover. På lastebiler har det vært tillatt i mangen år og har etterhvert blitt tillatt også på personbiler.

_________________
Forhjulstrekk er feminint
To much rice makes me sick!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 25. Jan 2010 16:17 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
Det er jo i samme gata som Amcars med ABS bremser og katalysator. Forbudt i Norge helt til Volvo eller Mercedes kom med samme utstyret.

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Feb 2010 04:22 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 05. Apr 2007 15:01
Innlegg: 15
....og da kommer vi til kjernespørsmålet:

Hvem er det som har/selger oransje refleksglass (erstatte røde sidemarkeringslys bak), samt hvite parklysglass (erstatte oransje parklysglass foran)? Det er jo ingen universalglass som kan brukes på alle biler. Riktignok holder det vel å teipe / blende de røde sidemarkeringslysene bak, men hva med å skaffe hvite parklysglass foran til f. eks. en 32 år gammel Cadillac Eldorado?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Feb 2010 04:34 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tir 04. Jul 2006 17:11
Innlegg: 149
Bosted: Larvik/ E18 og E39
meaty skrev:

Når det gjelder at du kan ha røde lys bak dersom de er i samme lampehus, hvorfor har da så mange Ford Econovans svarte plastdeksler over det røde sidelyset? De sitter jo i samme lampehus så vidt eg kan se.

Er vel på grunn av at de fleste av disse kom før det var lovlig med sidemarkeringslys.
Volvo S/V 40 kom jo ikke før i 95 som vel var ein av de aller første med oransje sidemarkeringslys. Røde bak trur jeg ikke kom før enten 98 eller 04 med S80

_________________
When life hands you lemons, make lemonade. Then sell the lemonade, get a big markup, buy more lemons, make more, and buy a juicer.
Then set up a global empire of lemonade stands, and make a fortune!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Feb 2010 21:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 08. Okt 2009 17:52
Innlegg: 72
Har selv ofte tenkt over det Challenger her skriver om!!
Med en gang volvo begynte å montere oransje sidemarkeringslys/parklys på sine v40/s40, så åpnet plutselig norge for det.

Det er ikke noe nytt at vegdirektoratet og den norske stat alltid har vært ute etter å ødelegge for amerikansk bil i norge de siste 40åra, på en aller annen måte. Amcar magazine har jevnlig hatt reportasjer om emnet helt siden midten av 70tallet.. Dette med farger på parklys og sidemarkeringslys er bare en LITEN del av det.

Vegdirektoratet i lille norge (som ikke har bilproduksjon selv engang) tror de vet alt som har med trafikksikkerhet og bil så mye bedre en både usa, sverige og tyskland. Og har opp gjennom årene laget alle mulige slags idiotiske særnorske tulleregler som gjør at folk må bygge om bilene sine for å få de godkjent på norske veier.

Faktum er at norge faktisk har ligget langt bak med ting som har med miljø og trafikksikkerhet. Det fins det mange eksempler på. Et eksempel på det er katalysator på bil. Amerikanerene begyndte med det i ´74. Biler som kom inn til norge fram til 1990 måtte få katalysatorene fjernet pga at norge ikke hadde blyfri bensin på pumpene. Et eksempel som går på trafikksikkerhet (som mange kanskje ikke tenker over), er at norge har vært et U-land på lover regler når det gjelder sikring av last på kjøretøy.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 29. Okt 2010 13:13 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 29. Okt 2010 12:19
Innlegg: 153
Bosted: Norge
Helt til i slutten på 80 tallet var det forbudt med høyt bremselys her i landet, tror det var 1988, slik at 31 desember det året kjørte vi U-lovlig med høyt bremselys den dagen.
Dersom ny bil ble vist for kontroll første "business day" i januar hos BT, var den U-lovlig dersom den ikke hadde høyt bremselys.................... typisk norsk - må alltid finne opp hjulet på nytt!!!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 29. Okt 2010 14:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 27. Jun 2006 01:13
Innlegg: 359
Jeg ble stoppet pga at jeg hadde for mye lys foran, dvs for mange pærer lyste samtidig... Hm... Han sa at det var maks 4 pærer som kan lyse samtidig, park og blend for eks...

Så kommer Audi, de har en rekke med små lys som lager en linje. Hva med dem? Er det plutselig lovlig med masse lys foran hvis man har tryne mett med ringer???

Vedlegg:
audi_a7_21_93k90bx2w7c4ocokoowssg0ss_a5fuq7lrqzkgc0ccw4ss08gso_th.jpg
audi_a7_21_93k90bx2w7c4ocokoowssg0ss_a5fuq7lrqzkgc0ccw4ss08gso_th.jpg [ 34.47 KiB | Vist 13528 ganger ]

Først fikk jeg hvite et de satt i samme lampe og kunne ikke regnes etter hvor mange pærer en lampe inneholder..

Hva med denne da?
Vedlegg:
audi-q7-05-600x400.jpg
audi-q7-05-600x400.jpg [ 33.15 KiB | Vist 13528 ganger ]

Hvor mange pærer ser dere her? Som lyser samtidig?

_________________
Medlem i
Hamar American Car and Bike Club
http://www.hamaramcar.no

1983 Pontiac Trans Am Daytona 5,0l V8 // Prosjekt som vurderes solgt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 29. Okt 2010 14:40 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
På egen Durango har eg nå nylig flytta det "norske" parklyset tilbake i original sokkel/lampe på hjørnet. Dermed er det blitt oransje lampe som lyser både forover og til sida akkurat som nybilene fra første innlegg i tråden. Skulle gjerne også kobla blinklampene tilbake til original variant med kombinert blink-/parklys (oransje), det ville gitt mye penere look.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 29. Okt 2010 15:56 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tir 27. Jun 2006 01:13
Innlegg: 359
challenger skrev:
På egen Durango har eg nå nylig flytta det "norske" parklyset tilbake i original sokkel/lampe på hjørnet. Dermed er det blitt oransje lampe som lyser både forover og til sida akkurat som nybilene fra første innlegg i tråden. Skulle gjerne også kobla blinklampene tilbake til original variant med kombinert blink-/parklys (oransje), det ville gitt mye penere look.


Legg ut et bilde da, er litt usikker på hva jeg skal gjøre med min Durango... Vurderer å bytte til nye lamper som har klart glass og blink lys integrert...

Vedlegg:
durango-smoke.jpg
durango-smoke.jpg [ 87.36 KiB | Vist 13516 ganger ]

Lurer på om jeg kan få problemer med den orange refleksen på siden?

_________________
Medlem i
Hamar American Car and Bike Club
http://www.hamaramcar.no

1983 Pontiac Trans Am Daytona 5,0l V8 // Prosjekt som vurderes solgt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 29. Okt 2010 17:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Feb 2006 22:44
Innlegg: 1227
Bosted: Hvam
Skal få tatt bilder :idea:

Tidligere hadde eg lignende one-piece lamper foran som du la ut bilde av. Røykfargede eller sorte, men lyseffekten var horribelt dårlig og eg bytta tilbake til originale igjen. Slipte og polerte opp glassene på dei så blei det ikkje så ille lys. Anbefaler deg ikkje sorte lamper med mindre du oppgraderer til HID samtidig. Men da krever Vegvesenet at bilen har automatisk høyderegulering og lyktespylere i tillegg. :|


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 29. Okt 2010 19:48 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 03. Jul 2008 13:24
Innlegg: 316
Bosted: Haugesund
Mr.Camaro skrev:
Jeg ble stoppet pga at jeg hadde for mye lys foran, dvs for mange pærer lyste samtidig... Hm... Han sa at det var maks 4 pærer som kan lyse samtidig, park og blend for eks...

Fikk samme kommentar når eg var på EU med G30'en, at eg egentlig hadde for mange fjærnlys (6 totalt), men ble godkjent uansett.

_________________
'88 Chevrolet G30 Starcraft, LX-series
After Dark Van & Truck
Vårmønstringen i Haugesund


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 114 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support