AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 09. Jul 2017 08:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 06. Jun 2009 07:46
Innlegg: 4
Hei.
Jeg har en bil på vei fra USA, og trenger litt ekspert hjelp.

Når bilen skal godkjennes, må den godkjennes i Drammen, eller kan den godkjennes i Bergen (upraktisk med Drammen da jeg bor i Bergen)?

Dersom den skal godkjennes i Drammen, kan man da kjøre innom "drop inn" i Drammen når bilen ankommer drammen havn, og få bilen godkjent, og ved evt mangler vise bilen i Bergen til etter kontroll?

Kan jeg vise bilen i år, men registre den og betale import avgifter til neste år da den er blitt veteran (Er en 88 modell)?

Bilen er pr i dag 100% original i USA, dvs uten orange blinklys på skjermer fremme. Må dette monteres for og få den godkjent?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 09. Jul 2017 13:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 09. Jan 2017 04:40
Innlegg: 122
Bosted: Sander I Sør-Odal
c-w203 skrev:
Hei.
Jeg har en bil på vei fra USA, og trenger litt ekspert hjelp.

Når bilen skal godkjennes, må den godkjennes i Drammen, eller kan den godkjennes i Bergen (upraktisk med Drammen da jeg bor i Bergen)?

Dersom den skal godkjennes i Drammen, kan man da kjøre innom "drop inn" i Drammen når bilen ankommer drammen havn, og få bilen godkjent, og ved evt mangler vise bilen i Bergen til etter kontroll?

Kan jeg vise bilen i år, men registre den og betale import avgifter til neste år da den er blitt veteran (Er en 88 modell)?

Bilen er pr i dag 100% original i USA, dvs uten orange blinklys på skjermer fremme. Må dette monteres for og få den godkjent?

Hei. Hvis det er det samme som å ta en bil fra Sverige, så kan du kjøre på utenlandske skilter I Norge I et visst antall dager (j har glemt), så sant bilen er momset/fortollet inn. Og du kan helt fint registrere bilen når du vil, bare bilen er fortollet. Og visningen kan du gjøre hvor som helst I landet, men sjekk ut litt hvilken avd (hos S.V.V) de er mest "vennlig innstilte" I forhold til amcar...
Du må uansett inn til S.V.V for å få bilen typegodkjent I forhold til det Norske regelverket...
Lykke til! :D
Terje


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Jul 2017 09:44 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 18. Nov 2006 13:41
Innlegg: 361
Bosted: Bergen
Du kan ikke ta drop in i Drammen på førstegangsvisning. Du må bestille time, og en 88 modell kan du vise i Bergen, om du ikke vil ha den under paragraf 10a ( godkjent med original belysning), da er det Haugesund som er nærmest Bergen.

Viser du den som veteran/ bruktbilimport og ikke bevaringsverdig i Bergen må du bygge om til oransje blinklys bak, fjerne røde markeringslys på bakskjerm og ikke ha oransje parklys foran.

_________________
AMERICAN POWER AND MUSCLE


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Jul 2017 21:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 22. Aug 2011 10:47
Innlegg: 108
Bosted: Kongsberg
Har de slutta med drop in i Drammen? Jeg har tatt førstegangsregistrering på en drop in i Drammen før

_________________
Mvh
Morten Aase

'67 Mustang Fastback, 527cid, T-56 Magnum 6-speed, TCP power rack & pinion.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Jul 2017 09:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 06. Jun 2009 07:46
Innlegg: 4
T-K skrev:
Du kan ikke ta drop in i Drammen på førstegangsvisning. Du må bestille time, og en 88 modell kan du vise i Bergen, om du ikke vil ha den under paragraf 10a ( godkjent med original belysning), da er det Haugesund som er nærmest Bergen.

Viser du den som veteran/ bruktbilimport og ikke bevaringsverdig i Bergen må du bygge om til oransje blinklys bak, fjerne røde markeringslys på bakskjerm og ikke ha oransje parklys foran.


Da satser vi på Bergen.

I USA er det ikke side-blinklys på fremskjermer, må dette monteres før visning?

På US title står det ikke førstegangs reg dato i 1988, dette står kun i service hefte på bilen (aug 1988). Hva vil da biltilsynet sitte som førstegangs reg dato?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Jul 2017 22:51 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 13. Feb 2016 12:15
Innlegg: 14
Nyere USA-biler godkjennes etter §10a, §10b eller §10c:
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2
Kravet der er at bilen har vært registrert 6 mnd i utlandet, før den eksporteres til Norge.
Det er bare Drammen som kan godkjenne §10-biler, og det er ca 5 trafikkstasjoner hvor du kan vise bilen. I Drammen var det 2mnd ventetid tidligere i sommer, og det var en pensjonist som gjorde jobben der, så man kan få tidligere time andre steder.

Bevaringsverdige kjøretøy har jeg ikke så mye kjennskap til, men et kjappt søk viser til §1-9 som kan brukes til enkeltgodkjenninger:
https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+o ... C3%B8y-1-9
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_1

Oppgi om det er §10a-time eller enkeltgodkjenning etter §1-9, når du bestiller time, så du ikke får time hos feil ingeniør som ikke kan hjelpe deg. Spør gjerne på trafikkstasjonen på forhånd, om det er noe du lurer på.

Tidligere var det krav om rein Title. Jeg kjenner ikke til om det fortsatt er krav. Title må uansett leveres ved trafikkstasjonen og i alle fall på nyere biler må du vise fram historikken. Skal du registrere bilen, må du først ha bestillt forsikring for NYREG + 6 siste siffre i vin, men du kan vise bilen og få enkeltgodkjenning uten forsikring.

Det er mange myter om hva som godkjennes av lys og farger på lys. Stol aldri på hva folk sier, uten at du finner det bekrefta i lovverket. Ofte er det myter som råder, og ikke forskriftene:

I ulike Amcarforum har jeg lest at sidemarkingslys ikke er lov. Mange av påstandene får jeg ikke til å stemme. På veiene ser du sidemarkingslys på kanskje tusenvis av Nissan Leaf som er enkeltgodkjent etter §1-15 som gjaldt ut mai, og europeiske biler som Volvo og BMW har sidemarkering.
Et annet eksempel var at "alle" var innforstådt med at rødt blinklys bak ikke var lov etter §1-15. Jeg har ingen annen forklaring enn at det skyldtes at folk ikke leste forskriften, og man fulgte ikke henvisningene helt ut. § 1-15.Sa at bilen mått ha lykter med farge som angitt i kapittel 28. Under alternative standarder i §28 punkt 3, er det nevnt under bokstav b, en rekke nordamerikanske standarder
For retningslys bak er disse standardene nevnt som alternativer: FMVSS nr. 108, CMVSS nr. 108, SAE J588 eller SAE J2261
FMVSS nr. 108 tillater både gule og røde retningslys bak, iflg Table I-a—Required Lamps and Reflective Devices:
http://www.ecfr.gov/cgi-bin/text-idx?no ... 6.571_1108
Trafikkstasjonen på Lier hadde ikke noe bedre begrunnelse enn at de aldri hadde godkjennt enn bil med rødt blinklys bak, og derfor godtok dem det ikke heller.

Karmann skrev:
Jeg har tatt førstegangsregistrering på en drop in i Drammen før

Hvis bilen er godkjennt, og du har forsikring, kan du ta med tollpapiret og 120 kr til skranka på hvilken som helst trafikkstasjon for å få et nummer. Det er derimot enkeltgodkjenning som det kan være vanskelig å få time til.

c-w203 skrev:
På US title står det ikke førstegangs reg dato i 1988, dette står kun i service hefte på bilen (aug 1988). Hva vil da biltilsynet sitte som førstegangs reg dato?

Jeg synes det er mye forvirring rundt registreringsdato. På Title står det ofte en dato for når det er utstedt, og trafikkstasjonen liker å hente data fra offisielle dokumenter. Ellers så står det ofte noen registreringsdatoer i hostorikken fra Carfax eller f.eks Autocheck som du i praksis legger fram for å vise at bilen har vært registrert i USA, da det er den enkle måten å vise at bilen har tilfredstillt nordamerikanske regler ved førstegangsregistrering.
Bilforskriften_§10a skrev:
Som dokumentasjon for oppfyllelse av kravene ved første registering kreves registreringsdokumenter eller bekreftelse fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 11. Feb 2018 23:25 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Lør 04. Apr 2009 23:06
Innlegg: 142
Bosted: Østlandet
Godkjennes bilen etter §10a/b/c er det ikke nødvendig å gjøre en eneste modifikasjon av lys, og det er ingen grunn til å *ikke* godkjenne den etter §10. Det er ikke sånn det tidligere var med §1-15, at man fikk med en haug med begrensninger og restriksjoner på kjøpet.

_________________
'14 Tesla Model S
x-'04 Chevy Tahoe LT
x-'89 Chevy Caprice Classic


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 25. Aug 2018 17:22 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 22. Aug 2011 10:47
Innlegg: 108
Bosted: Kongsberg
Amund skrev:
Karmann skrev:
Jeg har tatt førstegangsregistrering på en drop in i Drammen før

Hvis bilen er godkjennt, og du har forsikring, kan du ta med tollpapiret og 120 kr til skranka på hvilken som helst trafikkstasjon for å få et nummer. Det er derimot enkeltgodkjenning som det kan være vanskelig å få time til.



Bilen var ikke godkjent før, den kom bokstavelig talt rett fra båten/kaia.
Stilte meg opp i drop-in køen og kom etter endel venting inn i hallen.

_________________
Mvh
Morten Aase

'67 Mustang Fastback, 527cid, T-56 Magnum 6-speed, TCP power rack & pinion.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support