AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 25. Aug 2026 00:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 07. Nov 2007 18:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hei...
Har skrevet litt tidligere om mitt prosjekt. Altså en 87 Camaro Sport Coupe som jeg har bygd om til en Z28 utvendig...Sist gang jeg skrev her inne var det om å lakkere en front fanger, og noen skjørt.

Har funne ut jeg kan like gjerne lakkere hele bilen UTVENDIG for å få eit greitt resultat.

Har parkert bilen i ei løde nå, så den står innendørs...Har så begynt å matte ned lakken med 180 korning sandpapir. Skal komme med bilder straks.

Har så og si ingen skader eller bilker på bilen men "små" bobler syner enkelte plasser i hjulbuene som tyder på litt overflate rust.
Hvordan skal jeg gå frem på desse???

Min jobb er altså å gjøre grunnarbeidet. Alt innen fyller, Lakkering å diverse skal lakkereren få ta seg av. Men pussing og sparkling og fjerning av rust vil jeg gjerne gjøre selv.

Nå trenger jeg en liten prosessplan for hvordan dette ska gjøres...Har lest igjennom planen til Bead-Lock og synest dette var veldig godt forklar men siden jeg ikke er noen lakkerer er jeg ganske grøn på enkelte ting.

Her er min plan:
Demontere diverse som: lister og lykter.
Matte ned med 180korning over hele bilen.
Sandblåse de flekkene som syner litt rust.
Sparkle så over de flekkene
Pusse over alle flekker igjen....

Skrev dette veldig enkelt ja...Men hørest det greitt ut eller??..Trenger virkelig seriøs hjelp når det gjelder dette temaet..:)
Glemte å si at skal lakke opp igjen samme fargen.
Har kjøpt inn lakk, filler og grunning samt mykner og tynner så alt ligger klart.

Trenger bare en som kan å handtere en lakksprøyte ganske godt og en lakkboks....

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 07. Nov 2007 20:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

ikke glem epoxy grunning på bart metall før du sparkler, er ett stoff i sparkelen som er "rust fremkallende" så du bør ikke sparkle direkte på bart metall, epoxy er forresten den eneste formen for grunning som er tett. derimot er syregrunning egentlig bedre i seg selv, men den kan du ikke sparkle over.

ikke glem å pusse godt ut, med lange overganger mellom lakklagene, så slipper du randmarkeringer. prøv gennerelt å avslutte med 280-320 papir, 180 er for grov

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 07. Nov 2007 20:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

ok...epoxy altså før sparkelen..Greitt å vite...for dette visste jeg faktisk ikke..Men nå er det ikke så mange plassene jeg får bart metall faktisk...
Er så å si bare de få flekkene med rust og i skarpe kanter på skjermer og slikt..Er ikke mange dragene med pussepapiret som skal til før metall kommer til syne der nei....

Er 180 korning for grov for filler??...regner med at lakkereren vil gå over noen strøk med filler for å så ta SMÅ porer og riper fra papiret før han går over til grunning og lakk??....

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 08. Nov 2007 02:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

jeg har fagbrev som billakkerer, min mening er at du skal slutte av med minimum P280 før fyller. Helst P320 hvis det er mye overganger. Pusser du feks. sparkel med P120, så må du etterpå pusse med P180 så P280, det nytter ikke å pusse med P120 å hoppe rett opp på P280. Samme prosedyre skal gjøres mellom sparkel lagene/påføringene, nytter ikke å tenke at det ikke er så farlig siden det er sparkel som skal over og ikke grunning/fyller. sparkel synker etter hvært. ekstremt viktig å få fine overganger mellom lakk/sparkel/osv

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 08. Nov 2007 07:56 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ok...ja men då kan jeg jo alltids auke med 100 i korning eller evenuelt gå over til 320 etter hvert som jeg får fiksa det meste innen rust....

Eit annet spørsmål også angående noen skjørt jeg har montert....
Har altså en Camaro Sport Coupe som jeg har montert skjørt på...
På innsiden av skjørta, altså langs kanalene er det tektylert med svart utenpå lakken. Dette da sikkert for ekstra beskyttelse. Dette vil heller ikke syne noe når skjørta er montert....

Jeg har altså da montert skjørta fast i Camaroen slik at eg har linjene og alt klart:)...Går ut i fra at dette er greitt og at ikkje eg trenger og lakke skjørta seperat???....

Bilde
Her ser dere da hva jeg mener med den svarte tektylen. Mener at det ikke er nødvendig og pusse ned noe her...Enig eller???

Bilde
Dette vil da ikke syne som dere ser...:)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 08. Nov 2007 08:32 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ta kontakt med hann som skal lakkere bilen du, og spør hann hva du kan gjøre selv. Jeg vet at det er flere lakkrere som ikke vil ha bilen sparklet. De ønsker å gjøre den jobben selv. Litt kjipt å legge en masse jobb i sparkling og sliping. når det første lakkereren gjør er å slipe av all sparklen igjen.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet