AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 15. Des 2017 07:28

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Grunnarbeid nok en gang...
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 01:09 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 31. Jan 2007 14:56
Innlegg: 286
Bosted: Trondheim
Handlet meg en 75' Monte Carlo som prosjektbil i fjor sommer. Nå har jeg brukt påska på å strippe den ned, slik at den er klar for grunnarbeid.

Det forrige eier har gjort er:

-slipt ned til bart metall der det var nødvendig og sprayet med Brunox-syre
-sveiset inn nye plater der det var rustet opp
-lagt "edgegrunning" (syregrunning?) på hele bilen

Er altså kun grunning som ligger på bilen i dag. Er en del bulker og ujevnheter som må utbedres. Da jeg aldri
har gjort dette før, lurer jeg på om fremgangsmåten under her ser ok ut. Setter pris på innspill.

1.Vaske nøye
2.Ta en del om gangen
3.Slipe pene områder med 400 papir
4.Bruke langkloss for å avgrense bulker
5.Rette ut bulken så god det lar seg gjøre
6.Slipe bulkområdet med 80- papir
7.Blåse rent og vaske med tynner
8.Sparkle området med Combi-let
9.Slipe til det blir slett med 80-papir, deretter 120 og opp til 240
10.Vaske med tynner igjen
11.Klart for ny grunning?

Alt over er tørrsliping-

Var en kamerat som foreslo 400-papir. Men den fineste korningen jeg finner på rull er 320. Blir det overkill med 400?

Skal lage en prosjekttråd etterhvert.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 03:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 02. Des 2008 21:19
Innlegg: 13
skal du lakkere tettfarge holder det med 400 me skal du lakkere 2 sjikt bør du opp på 800


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 06:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 17:39
Innlegg: 2501
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
magnum-odd skrev:
skal du lakkere tettfarge holder det med 400 me skal du lakkere 2 sjikt bør du opp på 800


[-X

Om du lakker lastebil så...kan det jo se greit ut på 10 meter...

idag, med vannfortynnbar lakk sliper mange med 1200 og vann, før det blir lagt lakk på...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 07:29 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 17:39
Innlegg: 2501
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Holden skrev:
Handlet meg en 75' Monte Carlo som prosjektbil i fjor sommer. Nå har jeg brukt påska på å strippe den ned, slik at den er klar for grunnarbeid.

Det forrige eier har gjort er:

-slipt ned til bart metall der det var nødvendig og sprayet med Brunox-syre
-sveiset inn nye plater der det var rustet opp
-lagt "edgegrunning" (syregrunning?) på hele bilen

Er altså kun grunning som ligger på bilen i dag. Er en del bulker og ujevnheter som må utbedres. Da jeg aldri
har gjort dette før, lurer jeg på om fremgangsmåten under her ser ok ut. Setter pris på innspill.

1.Vaske nøye
2.Ta en del om gangen
3.Slipe pene områder med 400 papir
4.Bruke langkloss for å avgrense bulker
5.Rette ut bulken så god det lar seg gjøre
6.Slipe bulkområdet med 80- papir
7.Blåse rent og vaske med tynner
8.Sparkle området med Combi-let
9.Slipe til det blir slett med 80-papir, deretter 120 og opp til 240
10.Vaske med tynner igjen
11.Klart for ny grunning?

Alt over er tørrsliping-

Var en kamerat som foreslo 400-papir. Men den fineste korningen jeg finner på rull er 320. Blir det overkill med 400?

Skal lage en prosjekttråd etterhvert.


Brunox er ingen "syre", men en Epoxygreier... legger seg oppå rusta og skal liksom tette for luft, men gjør den det når du har slipa over der mer 80 papir?? #-o

Demonter ALT du vil ha av med ang om det er noe igjen,
isedenfor å slomse utpå delen, for så å ta den av ødelagt etterpå.. #-o

Rett alle bulker du ikke liker...
Silp ut alle overganger med 80/100 og rondell (dette fordi at du ikke vil få "krater" å fylle opp med sparkel..)
Å blåse reint er jo naturlig underveis hele tiden...

Sparkle med Combi-let /wurth

Slipe nå ikke for mye, så fort du ser jern må du vurdere om hammeren må brukes litt...
Det skal ikke bli månelandskap med blanke jernflekker på 2-3 cm i diameter...
Sparkel skal ligge over slike, for sliper du de fram så de synes med 2-3 cm, så er det noe som stikker UT av overflaten...
Største feilen folk gjør, de sparkler for lite, og sliper for mye..
Jeg sparkler de fleste ting 2 ganger, så en siste gang til hakk og porer og annet småsnusk...

Handle inn en lang 40-50 cm sparkelspade...
Kjekt til dører og store flater, siden du må helsparkle for å få den rett...

Kloss må du bruke for å få det rett...
Å kjøp da 2 skikkelige slipeklosser...lang og medium...
for du skal jo liksom gjøre detta bra, raskt og mest mulig riktig..

All denna vaskingen du skriver om her er unødvendig , om du jobber på bilen konstant...
Bare JAG VEKK besøkende som kommer med fingrene sine og skal "Kjenne på overflaten" :twisted:

Når alt er klart og du ikke gidder mere, så feier du lett over hele med 240 og rondell..

Kan jo legge litt 2K syre der det er blanke felter...
Så legger du en god fyller... IKKE type hagmans "sprøytesparkel" det er noe SKIT fra fortiden som ikke skulle vært i butikkene i 2009... #-o

å DA kommer valgets kval, for skal du få detta rett, så MÅ du slipe fylleren, siden du er fersk i faget ville jeg ha slipt med 180 , langkloss og tørt... tror du vil finne masse ujavnheter med det...,
feier lett over kanter og slikt med 240, legge nye lag med fyller...

Fram med 240 og langklossen,
Nå skal det være rett, men greit å gå lett over i kryss for å se at det er ok, å lettere å slipe ut før finere vannslipepapir..
Her skal det IKKE komme fram jern og sparkel...
hvis det kommer fram må du fikse de plassene og legge litt fyller til der du har måttet utbedre...

Så er det bare å vannslipe, jeg sliper med 800 og vann for så å feie lett over med 1200 til slutt..

MEN, det som jeg har skrevet her, er slik de fleste rundt meg gjør, iallefall de som jobber mye med store sparklings/helakkerings prosjekter..

men mange gjør annet, enhver gjør som regel på "sin" måte,
men mange garagelakkerer bruker utrolig lang tid og "gjør mye rart"

Vurderingen til bileierene vil jo alltid bli, om du skal stå å kødde med detta i sommer,
framfor å levere bilen å få den igjen på par uker...
Men klart, en platerein bil, som skal bli fin, er jobb til 40 og oppover med alt... :wink:

han bekjenten som vil slipe med 400, ... det er bare vas...
320 og maskin... vrommm :mrgreen:

Blei sikkert mye her nå...
MEN er en grunn for at detta er en 4 årig skoleutdanelse,
for det ER håndtverk og masse variasjoner og løsninger...
#-o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 08:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 18:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
:)
Syn's dette hvar såpass grundig forklart av Bead at jeg setter tråden som pri. Håper at det dukker opp mange fakta her som kan hjelpe folk videre i oppussingen =D>

alfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 12:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 17:39
Innlegg: 2501
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
ja, har jo flere slike prosjekt her nå, så kan jo ta endel bilder og kompletere med :wink:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 18:19 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 31. Jan 2007 14:56
Innlegg: 286
Bosted: Trondheim
Takk for innspill Bead-Lock, var noe slik jeg var på utkikk etter. Har forsket på evnet en god stund nå. Plana er å lage en stegvis oppskrift ala den jeg satte opp i første post, og gå systematisk frem. Så det blir storinnkjøp av utstyr i mai.

Han kameraten min som anbefalte 400-papir er utdannet biloppretter, så jeg vil nå ikke si at han er helt borte. Men 320 ser ut til å være mer tilgjengelig, så det er lettest å bruke det sånn sett.

Og en ting til: ser det er snakk om "fyller" i hytt og pine her i lakkforumet. Er det sparkel eller grunning dere refererer til da? Filler er jo sparkel på engelsk.

Kom forresten over en del videoer angånde sparkling og grunnarbeid i går:

How to apply body filler
Block sanding body filler


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Apr 2009 19:44 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 12:58
Innlegg: 569
Bosted: Ved siden av naboen
fyller er slipegrunning, og må ikke forveksles med sprøytesparkel

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Apr 2009 08:19 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 17:39
Innlegg: 2501
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Holden skrev:
Takk for innspill Bead-Lock, var noe slik jeg var på utkikk etter. Har forsket på evnet en god stund nå. Plana er å lage en stegvis oppskrift ala den jeg satte opp i første post, og gå systematisk frem. Så det blir storinnkjøp av utstyr i mai.

Han kameraten min som anbefalte 400-papir er utdannet biloppretter, så jeg vil nå ikke si at han er helt borte. Men 320 ser ut til å være mer tilgjengelig, så det er lettest å bruke det sånn sett.

Og en ting til: ser det er snakk om "fyller" i hytt og pine her i lakkforumet. Er det sparkel eller grunning dere refererer til da? Filler er jo sparkel på engelsk.

Kom forresten over en del videoer angånde sparkling og grunnarbeid i går:

How to apply body filler
Block sanding body filler


Som sagt mange veier til samme mål, men endel opprettere/lakkerer jobber kun med forsikrings skader og jobber og tenker der etter, å det blir av og til krasj med oss som stort sett jobber med store prosjekter :roll:

Mange sier "Grunning" å vet ikke hva de søker...

jeg deler det inn i:

Zink , som stort sett blir lagt på fra en industridunk hos sandblåseren..

Epoxy, finnes i utall varianter, skal liksom "tette" overflaten slik at luft ikke skal komme til jernet..
Liker ikke produktet, da det er mere giftig enn annet, å om en legger dette på jernet, sparkler og sliper oppå...
Ja da er det jo klart man kommer til å slipe gjennon det sjiiktet og ødelegge "tette" overflatern...

2K syregrunning; er ett produkt jeg har erfart "trekker inn" i metallet...
med andre ord, er der selv om en skulle slipe ned på metallet...
man MÅ legge denna fylleren for at andre ting skal hefte skikkelig , altså føre man sparkler...

2KFyller eller slipefyller, ja, mange navn... MEN den KAN VANNSLIPES...
Er vel det som kjennetegner det produktet best, finnes utallige merker og typer selvsagt..

Jeg har de siste 10 årene brukt Debeer sin fyller som fås i Sort, grå og hvit,
hvite kan man ha litt farge i, å en kan da få en mere "riktig" fyllerfarge...om det er behov...

Så til noe skit, søppel, dritt, ja... IKKE BRUK DET... :evil: :evil:
Sprøytesparkel...endel vil gjenkjenne det som noe rosa skit, gulhvitmasse som ligger i tykke lag på gamle biler...
Det finnes fortsatt i butikkene...å finnes endel gamle nisser som husker detta som noe bra...
MEN det trekker vann, bare det blir dugg er det ødelagt uten en langvarig tørk før man legger på annet oppå..
Er som regel detta stoffet som det blir sånn lakkpest i, små bobler i lakken... :evil:

For de som da funderer på 2K betegnelsen, er det da 1 del produkt og en del herder/activator...

Lakk:

Tynner basert lakk, er vanskeligere å få tak i nå, men noen klarer det å... :wink:

Vannfortynnbar farge, farge som blandes med "teknisk vann"...
Bruker lang tid på å "tørke ut", egner seg dårlig for lakking i kalde garager...
Ute i sola derimot... =D>
Men da blir lakklevrandøren gal i hode sitt når jeg sier slikt... #-o

HS lakk, er en "vannlakk" det å men er det mange kaller "lastebil lakk", noe billigere, ikke 100% blank som en dyr klarlakk
Men funker stort sett på ALT... er som regel reine farger, ikke div pearl nyanser å få der...

Effektlakk, ja finnes jo endel, men de fleste sverger da til House of Color,
får hos Norautolakk i Larvik..
Fancy fargekart kan kjøpes derfra...

Flake, ja glitter kan kjøpes flere plasser, finne noen som kun selger slikt bl.a i Sverige, og de i Larvik...

Klarlakk??
Finnes heldigvis ikke noe brukandes i vannlakk enda..
kan får i vanlig 2K og diverse dyrere produkter med store variasjoner på kvalitet, blankhet, formbarhet
Formbar??
Jo , finnes spesiell lakk for de som SKAL slipe og rubbe opp lakken igjen.. :wink:

Kan noen andre fylle på med info jeg har glemt eller dere er uenige i??


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 20. Apr 2009 18:11 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Des 2008 22:40
Innlegg: 39
Bosted: Tønsberg
Fantastisk informativt innlegg, Bead-lock.

Men er et par sporsmaal som kommer opp i hodet mitt:
Zink som du nevner, er det i seg selv en fullverdig grunning, eller maa den i tilfelle kombineres med syregrunningen for aa feste seg skikkelig?

Gir syregrunningen i seg selv noen form for beskyttelse for metallet, eller er den kun for vedheften?
Og kan det sparkles rett over den?

Mvh. Payy.

_________________
Livet er for kort for fire sylindere.

-Dodge Dart Custom 74 mod.
-Chevrolet Caprice 66 mod.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 21. Apr 2009 05:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 17:39
Innlegg: 2501
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Payy skrev:
Fantastisk informativt innlegg, Bead-lock.

Men er et par sporsmaal som kommer opp i hodet mitt:
Zink som du nevner, er det i seg selv en fullverdig grunning, eller maa den i tilfelle kombineres med syregrunningen for aa feste seg skikkelig?

Gir syregrunningen i seg selv noen form for beskyttelse for metallet, eller er den kun for vedheften?
Og kan det sparkles rett over den?

Mvh. Payy.


Zink er jo ett produkt mange / de fleste bruker på større konstruksjoner/lastebiler og annet, den gjør jo samme nyten som Zink anoder på båt..
Kooorsjonen spiser av zinken før metallet...
PÅ være gamlebiler som blir brukt pent og står inne om vineren, gjør at det vil vare nesten evig..
Så den må vel kalles en fullverdig grunning..
Men jeg har lært og utført, 2K syre og fyller for skikkelig vedheft..
Lakket endel felger, lastebil og litt mere bruksting, å da har man skite i 2K syre og fyller, for på slike deler har man så vidt til materialene... #-o men det ser ut til å holde bra det å...

Syregrunningen/reaksjonsprimer gir plata beskytelse...
Har sett det på div deler som har blitt lagt ut, MEN den bare utsetter rustdannelsen, men trekker inn i metallet og gjør jobben sin...
Men produktet er jo beregnet for å ha fyller og lakk oppå seg...så da får man gjøre det,
før man setter ut delene/bilen... :mrgreen:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 21. Apr 2009 10:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 24. Des 2006 00:01
Innlegg: 493
Bosted: Sarpsborg - 3min fra Biltema forbi sparta
Hva er egentlig 2K syregrunning? hvor får du kjøpt det og ca pris på det?? pleid og bruker primer eller zinkspray fra würth jeg da.. brukt zink før sparkel.. aldri opplevd noe trøbbel med det.. men har ikke sett virkning over år da :roll:

_________________
Eier:
72 Polara stw
68 Rebel
60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 29. Des 2009 23:31 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 13. Feb 2009 15:43
Innlegg: 6
Bosted: Sola
På amcar biler bruker jeg Transpirant siler for og ikke få noe korrosjon av den amcarlakk og den euoropeeisk lakk,for disse går ikke i sammen. Jeg bruker dette alltid når jeg lakker amcar,for og gradere meg mot reaksjon.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Jan 2010 18:16 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Søn 02. Aug 2009 15:28
Innlegg: 389
Bosted: voss
eg sliper no slipe grunningen med 500 før lakk,og 600 før vist bilen skal lakkeres sølv,og det er med vannbasert lakk..


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 17. Jan 2010 19:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 23. Okt 2009 18:10
Innlegg: 69
rune'n skrev:
eg sliper no slipe grunningen med 500 før lakk,og 600 før vist bilen skal lakkeres sølv,og det er med vannbasert lakk..


Du sliper tørt da?

Ville slip med p500 eller gjerne gått over med p800 om det er sølv. Om jeg skal tørr slipe

Ved våtslipiing ville jeg først gått over med p800, deretter over en gang med p1000

_________________
A Storbrua
'69 Chevy Chevelle Malibu
'93 Bmw 530 V8


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support