AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 18. Des 2017 21:29

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 04. Jun 2016 13:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Jeg har lenge hatt ambisjoner om å lære meg å sveise. Og har i den forbindelse forsøkt å lese meg opp på de forskjellige teknikkene og prøve å finne noe som passer til mitt behov. Men synes det er vanskelig da der er så mange forskjellige begreper, spesielt språkforskjeller på engelsk og norsk.

Derfor håper jeg noen her kan hjelpe meg litt på vei til å forstå tegninga her

Ok her er det jeg tror jeg har forstått.

MIG/MAG er sveising med dekkgass og trådmater. Så og si helautomatisert med nyere maskiner.

TIG er sveising med "to hender" en med elektrode og mating av flusstråd med den andre?

Og nå begynner jeg å bli forvirra.
Er pinnesveising det samme som lysbuesveis og electrode welding? Og er dette sveising uten dekkgass? Leste at dette er den vanskligste formen for sveising å mestre, men veldig god for sveising utendørs grunnen mangelen på gass.

Og den siste jeg har lest om er en form for pinnesveising med hule pinner med flussmiddel inni?

Og til slutt, hva anbefales å begynne med? Har skjønt det sånn at MiG sveis er ganske enkelt da mange apparater kan stilles inn på forhånd, men at det kan være lurt å lære seg vanskligere teknikker først. (Train hard, fight easy prinsipp)

Har som sagt prøvd å google meg til svar, men googlet meg nesten ihjel isteden.


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jun 2016 15:12 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Jan 2013 23:28
Innlegg: 850
Bosted: Bergen
Ja, det er ikke maken til lakk av nybegynner informasjon ute på nettet.

Det er MIG som er "easy mode" av alle disse, kanskje gass sveis med acelyten + komp. luft er på samme nivå.
Har ikke sveist så mye med MAG før, men eg vet at TIG er tingen hvis du vil ha ting perfekt og langvarende.

_________________
----------
Chevrolet Cheyenne 6.5TD K2500 1995
Suzuki Katana GS650G 1985


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jun 2016 20:00 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 19. Nov 2011 17:38
Innlegg: 65
Bosted: Mo
Pinne er med fast dekkgass utenpå pinner, billige apparat. All elektrisk sveising er vel lysbue, men electrode = pinner. TIG er elektrode som ikke smelter (wolfram)og med dekkgass i apparat og tilsattsmateriale i pinneform.

MIG er nok det enkleste, legger du litt penger i det får du et apparat der du kan stille tykkelse på materialet du skal sveise så stiller apparatet resten. Er du helt grønn så finnes det vel kurs du kan ta, evt få noen til å lære deg litt basic før du begynner, i verste fall youtube. Jeg ville valgt metode og apparat ut fra hva som skal sveises. Karroseri = MIG, ramme og tykkere gods= pinner. Små detaljer og rør = TIG.

_________________
57 Chevy Pickup


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jun 2016 21:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2446
Bosted: Tromsø
MIG/MAG kan sveises fra "samme" apparat: Har du dekkgass er det MAG, Metal Active Gas. Har du ikke dekkgass bruker du det som kalles for flusstråd, en "hul" tråd fylt med dekkmiddel. Dette kalles for MIG, Metal Inert Gas. Flusstråd spruter mer rundt sveiselarven, så det krever mer etterarbeid mens en MAG-sveis kan bli ganske pen hvis du kan det. MIG/MAG er begge to fint til karosserisveis.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 04. Jun 2016 23:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Takk for alle svar! Da tror jeg at jeg skjønner det litt mer. Så pinneapparat er på en måte basic sveising. Enkleste teknikken. Det er da man må "slå" gnist først?

Så da blir det mig/mag til karosseri og et billigere pinneapparat for punkting og rammesveising?

Og ja, tror jeg skal se om jeg finne et introkurs i sveising før jeg begynner!


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Jun 2016 07:45 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 19:17
Innlegg: 6976
Bosted: Tyristrand
Hvis du vil til å begynne med å sveise alt selv, så kan det være lurt å ta et sveisekurs. (Eller du kan komme en tur opp til meg, så skal jeg gi deg et par pointere og du kan få lov å øve deg med sveiseren min!)
Men et godt råd er at hvis du bare vil lære det, er en liten billig maskin god nok. Men skal du foreta større ombygginger, eller sveise mye, så vil jeg anbefale at du bruker en del flere kroner på et apparat. Mellom 5-10.000,- Dette fordi at de billige apparater ikke er laget for kontinuerlig bruk, og ofte trenger pauser og nye deler (dette gir dog en god del trening i å reparere eget utstyr!)
Når det kommer til gass, har du en del flere muligheter, enten leie eller kjøpe. Tess. Tools mm kan ordne dette. men det er dyrt!
Men skal du bare sveise vanlig stål er det nok med Co2. og der har du straks flere muligheter.
En gammel Co2 brannslukker som fylles er ikke så dyr, og du har masser av muligheter for at fylle.
Min ble kjøpt på Bra-Tek i drammen, for snaue 1000,- og jeg fyller for ca 500,-
det er en 5 kilos flaske, og den holder lenge.
Det finnes lister over hvem og hvor du kan fylle.
Bare si til, så skal jeg legge inn en link.

_________________
Better to drive an slow, old, and dull V8
Than a brand new ricer!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 06. Jun 2016 21:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Pappa Wolf skrev:
Hvis du vil til å begynne med å sveise alt selv, så kan det være lurt å ta et sveisekurs. (Eller du kan komme en tur opp til meg, så skal jeg gi deg et par pointere og du kan få lov å øve deg med sveiseren min!)
Men et godt råd er at hvis du bare vil lære det, er en liten billig maskin god nok. Men skal du foreta større ombygginger, eller sveise mye, så vil jeg anbefale at du bruker en del .........


Takk for tips! Det med co2 flaske var lurt! Hvor inlandet holder du til da? Brått så dukker jeg opp en dag

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 07. Jun 2016 09:08 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 19:17
Innlegg: 6976
Bosted: Tyristrand
Nakkerud/Buskerud inntil videre. hehehe

_________________
Better to drive an slow, old, and dull V8
Than a brand new ricer!

Its better to Burnout than it is to Rust...

http://player.streamtheworld.com/_players/citadel/?sid=158


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 08. Jun 2016 16:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Fant disse ved en tilfeldighet på Jula idag! Ser veldig bra ut foreløpig!
Bilde

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 24. Jul 2016 06:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Lør 07. Des 2013 06:14
Innlegg: 381
Bosted: østlandet
Har du tenkt på å begynne å sveise, da er det YouTube som er den beste "skolen".
Der er det massevis med gode videoer som tar for seg alt som tenkes kan om emnet.

Mest amerikansk, er ikke som i norge hvor folk ikke vil lære bort det de kan, fordi de tror de taper noe på det. Helt typisk nordmenn. :roll:
Amerikanerne har en helt annen innstilling, de lærer mer enn villig bort alt det de vet.

Uansett hva det skulle være du lurer på, YouTube har svaret.

Er det bil som skal sveises, da er det MIG som gjelder, og anbefaler å investere i et kostbart apparat (med gass selvsagt). Ikke gå i fella ved å kjøpe et billig drittapparat (med flusstråd), fordi man tror man ikke trenger bedre til småjobber. Da ender det med at du ikke får utført det du skulle ha gjort. Apparater som er produsert i Norden er et trygt kjøp, dvs Norge Finnland, Danmark og Sverige. Unngå Kinesiske apparater, og unngå alt-i-ett-apparater.
Enkleste måten å vurdere om et MIG-apparat har kvalitet er om den har euro-kopling på slangepakka, billig-apparater har sjeldent slikt.

Desidert det vanskeligste er TIG-sveising, som man bør kurses opp i, enklest er MIG-sveising, det de fleste stort sett kan begynne med uten særlige forkunnskaper.

_________________
Bilde

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”
― Margaret Thatcher


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Jul 2016 02:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Takk! Har allerede funnet mange gode youtube videoer. Spesielt en bruker ved navn chuck9000 har mange gode videoer. Nå er det kun mengdetrening som gjelder for min del! Må bare få ordnet meg et egnet arbeidsbord.


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 26. Jul 2016 08:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 20:00
Innlegg: 2446
Bosted: Tromsø
Fordel med en gammel bil å trene på... Som en bonus, etterhvert som bilen blir tyngre av alle dårlige, litt bedre og brukbare sveiselarver, setter den seg mer på fjærene og blir lavere... :P Sveisesenking... :P :twisted:

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1978 Dodge Ramcharger 5,2
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Jul 2016 14:03 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 05. Okt 2014 18:54
Innlegg: 520
Bosted: Særp
Haha, sveisesenking.


Sent from my iPad using Tapatalk

_________________
Low and slow :twisted:
'54 Chevrolet Bel Air


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Jul 2016 02:05 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 13. Apr 2006 07:33
Innlegg: 1362
Bosted: Tollnes , Skien
Lærte å sveise på videregående (hasj og brekk), men brukte det aldri etter dette, så når jeg var arbeidsledig x antall år senere, gikk jeg sveisekurs via NAV (har forøvrig aldri fått bruke det heller.. hehe), men om du har ett eller annet mekanisk verksted i nærmiljøet, som du vet driver med slikt, kan du jo stikke bortom og høre om å trene litt..

Når jeg gikk NAV kurset, så var vi på ett lokalt verksted i området og hadde timer der.. satt og sveiset i timesvis..

Irriterer meg fortsatt att jeg aldri fikk helt dreisen på det før jeg fikk meg jobb igjen.. Men om noe skulle skje, vet jeg at jeg sikkert kunne fyrt opp en pinne om nøden var størst.. (trenger bare ALT av utstyr først.. hehe)

Lykke til med jakten på den perfekte sveis.. :)

_________________
|And the girls say: Save a horse, Ride The Cowboy|

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 07. Okt 2016 12:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 07:22
Innlegg: 1740
Bosted: Søgne
Jeg kunne absolutt ingen ting om sveising før jeg begynte å bygge hot rod.
Leste bøkene du viser bilde av, pluss spurte masse folk med kunnskap når jeg ikke fikk det til.
Sveiste først en smijerns grind til mine foreldre, deretter sveiste rust i en '85 Nissan Bluebird som var vår bil nr 2
Etterpå begynte jeg på hot rod byggingen. Dette var i 2001.

Bilde

Kjøpte et ESAB 135 amp apparat som jeg fortsatt er veldig fornøyd med. Det har holdt til både ramme- og karosseri sveising.
135 amp er av de største du kan bruke på vanlig 220V opplegg.

Hot rodden ble for øvrig registrert i 2013.

Bilde

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support