Etterpåklokskap er jo et tveegget sverd, det positive er at man viser evne og vilje til å revidere en tankerekke, det negative er at man samtidig demonstrerer at man ikke tenkte første gang!
Jeg vil komme med en ny og kanskje bedre løsning enn det jeg foreslo i tidligere innlegg i tråden
Owatrol?, selv om jeg visste om produktene tidligere, så er det til stor del basert på kunnskap tilegnet i ettertid.
I Tyskland har et av de store veteranbilbladene, i samarbeide med en kjøretøyteknisk høyskole, gjennomført en praktisk test av 28 forskjellige rustbeskyttende midler over 5 år. Det ble presentert testresultater etter 1 år og 2 år, og nå i oktober 2013 kom resultatene etter 5 år. Produktene ble testet på identiske metallkonstruksjoner som var bygget opp som en typisk kanal på en bil, med skjulte hulrom. De ble plassert på taket av høyskolen, og har stått der siden 2008. Det har vel ikke noe annet sted i verden vært gjennomført noe lignende.
Aberet for mange er selvfølgelig at testene er på tysk, men produktene er rangert med nummer med den beste først, og masse bilder underveis i testene, så lite granne mening skulle det være å få ut av det selv om man ikke sprechen språket. Noe av det som er interessant, er at plasseringene for mange produkter endrer seg underveis i testen, som eksempel datt Waxoyl fra Hammerite fra 5. til 18. plass etter 5 år. Owatrol kommer forresten dårlig ut som preventiv rustbeskyttelse (nr. 13), selv om jeg personlig har veldig positive erfaringer med Owatrol på
eksisterende rust. Testene kan gratis lastes ned (som .pdf) her:
http://www.oldtimer-markt.de/rostschutztestEn kort konklusjon: På nye metallflater - dvs. første gangs antirustbehandling - er en voksbehandling å anbefale, og der kom Dinol/Dinitrol best ut av de voksbaserte produktene.
For å hindre rustspredning i en tidligere behandlet konstruksjon, er en form av olje- eller fettbehandling best. De kan også brukes lokalt på rustangrep, de kryper videre etter påføring (også gjennom platefalser og under gammel voks/Tectyl!), og noen er forbrukervennlige når det gjelder selve påføringsmetoden. Flere typer oljebaserte produkter er testet; noen som skal påføres varme (Mike Sanders) eller 'renne av' med varme i lakkboks slik som vinneren, de som inneholder en eller annen form for løsemiddel som skal dampe vekk, og de som kan påføres uten videre som de er. Noen fettprodukter er basert på mineralolje, og noen på naturlige oljer/fetter. Blant de dårligere testresultatene finnes også andre typer produkter. For de fleste av produktene gjelder at de er miljøskadelige, og at man bør man unngå hudkontakt. Det er
kun Fluid Film (nr. 5) og Ballistol (nr. 26) som er fullstendig harmløse på begge måter, de andre fettproduktene blant de 5 beste er bare skadelige
i liten grad, som tyskerne sier.
Både vinneren totalt, som er et mineraloljebasert fettprodukt, samt den beste av de voksbaserte produktene, er totalbehandlinger av hele bilen (Komplettdienstleistung) som vanligvis bare gjøres på verksted. De er derfor relativt dyre og lite egnet for påføring av amatører, selv om de kan leveres i mindre kvanta. Dinol/Dinitrol (nytt navn i Tyskland: Carlofon) kom best ut av totalbehandling med voks, mye takket være en svært omfattende kartlegging av hulromsbehandling for de forskellige bilmodellene, utarbeidet i samarbeide med bilprodusentene.
Noen av de olje/fettbaserte produktene kryper helt utrolig, og jeg så derfor en liten advarsel om å bruke mye av de
tyntflytende fettbaserte produktene i dører, i sola om sommeren vil de krype ekstra mye utover p.g.a. varmen, og man ønsker vel ikke oljedrypp ned på innstegslista under døra! På en bil som skal lakkeres med det første, bør av samme grunn en påføring av fettbasert rustbeskyttelse gjøres
etter lakkeringen, hvis ikke kan det bli en katastrofe i lakkboksen når varmen settes på...
Det er kun testvinneren som skal 'renne av' i en varmeboks etter behandlingen, men alle de olje/fettbaserte produktene har problemet med sig og mulig drypping i sterk varme. Flere av olje/fettproduktene kan leveres i forskjellige viskositeter for delvis å forhindre dette. Her er testvinnerens kommentarer angående fordeler og ulemper med god krypeevne, på engelsk:
http://www.timemax.de/en/tough-but-fairI Nord-trøndelag har Steffen Schmitt firmaet MB Garasje. Han er importør av Fluid Film, og han har laget en artikkel om rustbeskyttelse med en kombinasjon av produkter fra 2 av de produsentene som var høyt rangert i testen, Mike Sanders og Fluid Film, og det er veldig interessant lesestoff med endel betraktninger omkring temaet oljebehandling:
http://www.mb-garasje.no/Rustbeskyttelse.html.
Her i Norge vet jeg bare om
Buskerud Antirust utenfor Drammen (ca. 2000,- for en amcar) og
MB Garasje i Nord-trøndelag, som behandler med miljøvennlige, fettbaserte produkter. Det kan godt være andre, og det kommer helt sikkert flere! Jeg foreslår at medlemmene varsler oss om dem etter hvert, med en post i denne tråden.
Disse testresultatene bør jo ikke hindre at man også kan gjøre seg sine egne tanker om antirustbehandling, det er jo mange som har gode erfaringer med andre produkter her hjemme.