AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:02

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lakkering innsynk
InnleggSkrevet: Tor 31. Okt 2013 12:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Sep 2009 11:19
Innlegg: 2935
Bosted: Stavanger
Hvorfor ser man mye mere innsynk på lakken på gammle nylakerte amerikanske biler.

Bilen kan se helt slett og fin ut, når den er ny lakkert, men etter en stund, ser det ut som sparkelet har krympet og man får litt innsynking.

Ble fortalt av lakkereren på jobb, at det var hastverk og sparkel som ikke var skikkelig tørr. ?

Noen som har noen formening og kan forklare dette litt bedre. og hva gjør man for å unngå dette?

Jeg har mine formeninger, men er jo sikkert ikke jeg har rett, så ønsker å høre andre sin formening.

_________________
1965/2004 Mustang mach1
1970 Plymouth GTX 440 6 Pack
1970 plymouth GTX 440
1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Lakkering innsynk
InnleggSkrevet: Tor 31. Okt 2013 22:26 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Tor 31. Jan 2013 01:15
Innlegg: 242
kjør bilen i varmeboks også høvle over iggjen?

_________________
68 camaro,straks ferdig
86 gmc big dualy.6,2 diesel
94 suburban,dele bil
76 monte carlo,prosjektbil
89 econline,prosjekt,delebil
06 merce avantgard,konebil
99 avensis,konebil
59 thames e300 prosjekt
71 toyota crown pick up,prosjekt
95 starcraft,delebil.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Lakkering innsynk
InnleggSkrevet: Man 11. Nov 2013 21:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
det handler jo om produkter, hva man sliper med, temperaturen når jobben er gjort og hvordan tiden er disponert i forhold til at man gjør i den rekkefølgen at man kanskje tar utsiden av bilen først med sparkel og fyller, så jobber man med kronglete ting etterpå så får utsiden så lang tid som mylig til tørk...
Mange lakker jo bilen i bilens farge og monterer det meste inni og under , så tar man å maskerer skikkelig og sliper over og lakker bilens i farge som ett finish strøk... så monterer de siste utvendige detaljene som skal sitte i og på lakken.. :^o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Lakkering innsynk
InnleggSkrevet: Man 11. Nov 2013 21:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Ons 02. Feb 2011 16:33
Innlegg: 669
Bosted: Ørje
Bare en tanke som slo meg, jeg er ingen lakkeringsguru.. Men kan luft temp å fuktighet usa kontra feks norge utgjøre no reaksjon i lakken tru?

Sent from my LT26i using Tapatalk

_________________
4 doors no waiting

- 61 Cheva Bel Air 4d stolpe


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Lakkering innsynk
InnleggSkrevet: Tir 12. Nov 2013 01:16 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 19. Jan 2009 23:53
Innlegg: 773
Bosted: sula,møre og romsdal
selv riper i stålet kan vises på lakken etter et par tre år....så det viktig og ikke slipe bilen ned med for grovt papir....snakker her av erfaring,jeg gjorde nettopp det med min mustang,men den er no kommet i amcar himmelen så...R.I.P.

tror og at noen er gla i og våtslipe sparkel...når det tørker så krymper sparkelen....dermed får man vel synk :^o

_________________
1988 CHEVROLET SILVERADO
1970 CHEVROLET MONTE CARLO,PROSJEKT FERDIG OM NOEN ÅR :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Lakkering innsynk
InnleggSkrevet: Søn 17. Nov 2013 11:35 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
bruker man søpleprodukter som Hagmans og andre med gamle navn på som sprøytesparkel...
Så er dette produkter som ofte gir store problemer etter noen år...
dette er produkter som fort trekker til seg fuktighet og da blir det blåser og rust..
vannsliping og kalde garasjer er også ett problem som gir fukt under lakk.. #-o


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Lakkering innsynk
InnleggSkrevet: Tir 19. Nov 2013 21:24 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jun 2013 16:42
Innlegg: 43
Bosted: Oslo
Sitat:
Ble fortalt av lakkereren på jobb, at det var hastverk og sparkel som ikke var skikkelig tørr. ?

Jeg er ikke lakkerer, men jeg solgte og demonstrerte sprøytelakkeringsutstyr i 12-15 år, så jeg kan bittelittegrann. Jeg er helt enig med sitatet ovenfor. I 'gamle dager' lot man gjerne en grunnet og sparklet bil stå i flere dager, gjerne flere uker om man hadde plass og tid, for at det skulle 'sette seg', og det samme gjaldt etter at toppstrøkene var lagt også, man lot det gjennomherede og tørke ordentlig. Det er tross alt veldig mye løsemiddel som skal dunste bort, det er jo bare tørrstoffet i lakken som skal binde seg til karosseriet, og da er man avhengig av at forutsetningene for en god tørkeprosess er like gode for alle de produktene man bruker i lakkeringsprosessen. Moderne sparkler og lakker kan kanskje litt fortere enn tidligere danne en ytre hinne, som hindrer at løsemidlene går fort nok ut av mediet. Dette skyldes nok i stor grad miljøkrav som begrenser utvalget av løsemidler, og utstrakt bruk av vannbaserte materialer. Jeg tror nok at de fleste norske billakkerere har kjørt seg inn på et utvalg av produkter som de kjenner godt, og vet hvordan passer sammen, men det er vel alltid noen unntak. Du får som regel det du betaler for!
Jeg grøsser når jeg ser en del av de amerikanske custombyggerne på TV, som står og småtripper av utålmodighet mens lakken tørker såpass at de kan dytte bilen ut av lakkeringsboksen, uten at håndavtrykkene sitter igjen i lakken!
Sitat:
...selv riper i stålet kan vises på lakken etter et par tre år...

En grunnregel for all lakkering, er at lakken aldri blir bedre enn underlaget!

_________________
1977 Dodge Aspen Wagon, SuperSix, 904


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support