Sitat:
Ble fortalt av lakkereren på jobb, at det var hastverk og sparkel som ikke var skikkelig tørr. ?
Jeg er ikke lakkerer, men jeg solgte og demonstrerte sprøytelakkeringsutstyr i 12-15 år, så jeg kan bittelittegrann. Jeg er helt enig med sitatet ovenfor. I 'gamle dager' lot man gjerne en grunnet og sparklet bil stå i flere dager, gjerne flere uker om man hadde plass og tid, for at det skulle 'sette seg', og det samme gjaldt etter at toppstrøkene var lagt også, man lot det gjennomherede og tørke ordentlig. Det er tross alt veldig mye løsemiddel som skal dunste bort, det er jo bare tørrstoffet i lakken som skal binde seg til karosseriet, og da er man avhengig av at forutsetningene for en god tørkeprosess er like gode for
alle de produktene man bruker i lakkeringsprosessen. Moderne sparkler og lakker kan kanskje litt fortere enn tidligere danne en ytre hinne, som hindrer at løsemidlene går fort nok ut av mediet. Dette skyldes nok i stor grad miljøkrav som begrenser utvalget av løsemidler, og utstrakt bruk av vannbaserte materialer. Jeg tror nok at de fleste norske billakkerere har kjørt seg inn på et utvalg av produkter som de kjenner godt, og vet hvordan passer sammen, men det er vel alltid noen unntak. Du får som regel det du betaler for!
Jeg grøsser når jeg ser en del av de amerikanske custombyggerne på TV, som står og småtripper av utålmodighet mens lakken tørker såpass at de kan dytte bilen ut av lakkeringsboksen, uten at håndavtrykkene sitter igjen i lakken!
Sitat:
...selv riper i stålet kan vises på lakken etter et par tre år...
En grunnregel for all lakkering, er at lakken aldri blir bedre enn underlaget!