AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Lør 16. Des 2017 17:45

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Owatrol?
InnleggSkrevet: Lør 14. Sep 2013 13:59 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Hei!
Har lest litt om hva som er beste metoden for og begrense rustutvikling på steder der du ikke kommer til med noe verktøy for å pusse. Nedi bagasjerom/bakskjermer, inni kanaler, innvendig i tak osv.
Ser mange anbefaler Owatrol olje, er det beste løsninga? Eller burde jeg bare sprøyte med noe tynnstoff inni der?

Hvordan blir Qwatrol etter den har tørka? Mulig å male over?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Owatrol?
InnleggSkrevet: Søn 15. Sep 2013 02:18 
Avlogget
Rookie
Rookie

Du kan bruke Owatrol direkte på tørr rust, den binder rusta og lager et helt tørt belegg med en mørkere brunaktig farge som du kan male over hvis du ønsker. På deler som ikke er rustne, danner den et helt tørt halvklart belegg, nesten som dårlig klarlakk! Den kryper helt utrolig inn i f.eks. plateskjøter. Jeg har også brukt den på litt fuktig rust, det har stort sett gått bra hvis en del av rusten blir ubehandlet og tas senere i en ny omgang; Owatrol driver ut fuktighet og kryper inn i hulrom, men ikke hvis du dekker over alt på én gang, da risikerer du istedenfor å låse fukten inne.

Et lite problem kan være at du må bruke en oljebasert maling/lakk, d.v.s. som er løselig med white sprit/terpentin. Jeg har brukt Quick spraylakk oppå Owatrol, de fleste fargehandlere fører den. Den finnes i mange farger, og kan brukes oppå de fleste typer underlag. En annen god gammel løsning som de fleste husker fra barndommen, er Bengalakk. Svart Benga oppå Owatrolbehandlede understelldeler både ser bra ut og sitter lenge. Jeg har også ofte brukt Owatrol som underlag for annen rustbeskyttelse, f.eks. Tectyl o.l.

Skal du lakke over med vanlig billakk må du legge et sperreskikt først, ellers sitter ikke lakken. Det må en forhandler av lakk fortelle om, jeg kan ikke alle detaljer.

Jeg har brukt Owatrol i mange år, og er bare fornøyd!
Noen synes kanskje det er upassende i et bilforum, men som eksempel kan jeg ta en galvanisert trillebår som var rusten inni etter 15-20 års mishandling av flere generasjoner familiemedlemmer, den fikk en omgang Owatrol for 5-6 år siden, og har siden det stått ute i all slags vær. Den har et brunt belegg inni etter at Owatrolen bandt seg med rust og metall, og har ikke rustet igjen, men trenger kanskje en ny omgang om et par år fordi Owatrolen slites bort etter hvert!

Inne i kanaler og andre hulrom som du vanligvis ikke kommer til, vil jeg nok heller bruke en type rustbehandling som er laget spesielt for formålet, av den typen som ikke størkner helt, men holder seg fleksibel og sitter godt på underlaget.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 19. Sep 2013 23:28 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Flott! Virker for at det er Owatrol som underlag som er tingen ja, få gi det et forsøk :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 20. Sep 2013 05:58 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

husk det er den gule blikkboksen som heter "rustpenetrerende olje"
http://www.owatrol.com/index.php?langue ... ol-owatrol
tommys

1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Sep 2013 10:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Owatrol er blitt dyrt etter Olsen og Wang sluttet av. Owatrol består for en stor del av Tung olje , ikke tung olje. Dette fåes bla på BT. Tung olje er utrolig tynnflytened. Drypp på et papir og se hvordan den trekker ut i forhold til f.eks vann, white spirit og lign. Om du blander den med linolje så har du bra produkt til rimeligere pris. Dette bruker jeg "bakom" og i falser.

Olav

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Des 2013 21:13 
Avlogget
Rookie
Rookie

Se ny tråd Omfattende test av 28 rustbeskyttende midler

Topp