Er det interesse for detailing på forumet? Jeg er nok langt flinkere på å pusse og gnikke enn sveis og motorbygging. Her har jeg laget en tråd med bilder fra polering av Trans Am nå i juni. Er det noe jeg har beskrevet for detaljert eller utydelig så spør gjerne i tråden. Dette er ingen fasit for ett pent resultat, men en overkommelig jobb for bilentusiasten som liker glans, glød og dybde i lakken. Alle som har levert inn bilen for polering til kr. 899,- "der Texaco holdt til før", vet at det kan alltids gjøres bedre
Jeg hadde Trans Amen hjemme i garasjen noen dager og da klarte jeg selvsagt ikke å holde fingrene unna medisinskapet fra Scholl. Jeg gjorde litt nå og da i ledige stunder og og konsentrerte meg hovedsakelig om det utvendige. Ett sted rundt 25 timer gikk med (inkludert kaffepauser og beundrende-blikk-pauser). En enkel motorvask og støvtørk innvendig ble også utført, mens felgene forble urørte. De trenger jeg litt bedre tid til å gå løs på, krysseiker er ikke min favoritt sånn sett.
Noen tilstandsbilder som viser hvordan den så ut når jeg kjøpte den.
Pen, langt i fra,
men langt i fra pen
og
Etter 50 mil trengte bilen en vask, dette var utgangspunktet før jobben nå
Solfilmen i bakruta og refleksene på bakfangeren var så fillete at begge deler renska jeg bort. Svenskerefleksene var heldigvis bare limt med dobbelsidig tape. Limrestene ble fjernet med 3M General Purpose Adhesive Cleaner. Bilen så naken ut uten solfilmen og jeg sjekka med de lokale mørkleggerne om det gikk an å få profflagt på nytt, men det var ventetid overalt. Det får jeg kommetilbake til senere.
Avfetting og vask gikk den vanlige løypa mi før en polering;
Prickbort avfetting lagt over alle lakkerte flater og i hjulhusene.
Bilberry felgrens utblandet ca. 1:5 på felger.
Surfex forvask utblandet ca. 1:15 på dekksider for å trekke ut møkka som gjør dekkene brune.
Etter 5-6 minutter med Prickbort la jeg Surfex 1:15 over denne for å forsterke og forlenge virketiden. Jeg vil ha bort mest mulig asfalt og partikler fra lakken før berøringsvask.
Høytrykksavspyling av hjulene før felgrensen tørket inn.
Surfex 1:15 lagt på ny over dekk og felger.
Etter at Surfex hadde stått og løst opp sammen med Prickbort noen minutter ble bilen skumlagt med Foma 825 høytrykkspyler påmontert skumkanon. Kanonen ble ladet med Bilt Hamber Auto Foam, en desj Meguiars Nxt såpe og en tår Chemical Guys Maxi Suds såpe. Dette gir ett fint skumlag som henger på bilen noen minutter før det renner bort.
Innen skummet tørket, gjerne etter 5-6 minutter, begynte jeg en grundig høyttrykksavspyling. Virketidene oppgitt er avhengig av temperatur, vind og sol/overskyet når man vasker ute. For å unngå skjolder på lakk, lister, felger o.s.v. er jeg alltid nøye med at ingen produkter tørker ut. Enten påfører jeg mere stoff, eller starter avspyling. Vinduer og gummipakninger unngår jeg også med sterke avfettinger og såper.
Jeg har ikke varmtvannsvasker hjemme, men der jeg vasker vinterstid bruker jeg varmtvann for lettere å bli kvitt bøss i lakken. All tidligere voksing forsvinner selvsagt også lettere med varmtvann, den
skal bort før en polering. Av samme grunn benytter jeg aldri varmtvanns-ht foruten når jeg skal polere - det sliter på vokslaget.
Da var bilen klar for berøringsvask, eller det gamlekara kaller svampevask.
Jeg brukte to 18-liters bøtter med lunka vann og en rist i bunnen der skitten legger seg under og ikke blir med videre i vaskingen. I den ene bøtta hadde jeg noen dråper Meguiars NXT såpe i, det er en relativt sterk bilshampo som passer i forkant av polering. Den andre bøtta hadde bare rent vann som jeg dyppet svampen i hyppig. Slik ble skitten lagt igjen i skyllebøtta, mens jeg hele tiden tok med friskt skum fra såpebøtta til bilen. Jeg benyttet en svamp fra Zymöl, som ikke drar med seg skitt rundt på lakken. Svamper i tipakning til kr. 20,- er ikke egnet for bil, det gir deg sånn lakk som på bildene ovenfor. Jeg har også benyttet skånsomme vaskevotter i mikrofiber fra Meguiars, men i år tester jeg ut Zymöl sin svamp som er en motegreie på vaskefronten nå (flott hva?).
Såpe og skitt spylte jeg bort med vann fra åpen slange, høytrykk er ikke nødvendig. ingen såpe skal tørke inn på lakken, så det avhenger igjen av vær og temperatur hvor ofte du må spyle. Jeg vasket meg nedover fra taket og tok støtfangere og kanalskjørtene til sist. Dekk og felger vasket jeg helt til sist og benyttet en egen vaskevott til dette (skitt fra hjulene vil jeg ikke ha med over på neste bil jeg vasker).
Jeg brukte en leireklump fra Meguiars til å claye bilen for nupper og asfalt som enda måtte sitte fast i lakken etter avfettingen. Temperaturen bør minimum være 12-13 grader for å unngå at leira lager riper i lakken. For at leira skal holde seg myk delte jeg den i to biter og lot hele tiden èn bit ligge i ei bøtte med varmt vann. Det er også viktig med "smørning" til leira for å sikre glid på lakken og unngå riper. Quick Detailer eller en egenblandet såpe kan brukes, men Meguiars sin clay har jeg god erfaring med bare å bruke vann. Godt og gratis! Da benytter jeg enten en dusjflaske eller pumpekanne og væter kontinuerlig panelet jeg jobber på, eller om det er varmt nok så tar jeg vann rett fra hageslangen.
For at minst mulig vann blir igjen på bilen, floodet jeg bilen med vann fra åpen hageslange (munnstykket av) fra taket og nedover.
Tørk er viktig for å unngå kalkflekker når vannet tørker. Jeg brukte en god tørkemikrofiber fra Gteqnik Zero Scratch.
Jeg foretok også en rask motorvask uten å legge ned noe detailing i det denne gangen. Bilde før vask
Jeg sauset inn motorrommet med Prickbort avfetting.
Etter noen minutter la jeg Surfex ca. 1:10 oppå dette for lenger virkning.
Noen minutter senere igjen skumla jeg med skumkanon og samme blanding som ovenfor.
Etter at dette hadde stått og løst opp en tid, brukte jeg høytrykk til avspyling. Unngå sensitive områder som generator, vakumslanger som sitter løst, databokser og elektriske kontakter. Varmtvannshøytrykk er fin til å fjerne inngrodd skitt under panseret, men det hadde jeg ikke tilgjengelig.
Bilde etter vask. Det ble ørlite lettere, men jeg prioriterte ikke mere tid her nå.
Jeg tok noen inspeksjonsbilder etter vask. Hele fronten var dekket av kollisjonsskader fra insekter. Jeg fikk ikke vasket bort mere enn dette så det hadde satt seg godt i løpet av årene.
Tidligere polèrkonger syntes tydeligvis ikke det var noe vits å maskere eller fjerne overskuddsguffe.
Hvite polèringsprikker spredd over taket
Og selvsagt nede i luftinntakene, de er jo som skapt for å holde på rester…
Vingen bak er typisk stygg på disse bilene etter så mange år. Oftest bare klarlakkslipp, men denne hadde tydelig vært opplakkert. Avfettingsrunden min hadde en uheldig virkning her og jeg ble skeptisk til hva jeg selv kunne gjøre for å redde denne nå.
Bagasjelokket med vingen. Det var rust på ramma inne i vingen som gjorde at vulkingen var i ferd med å løsne. Fabrikkny vinge må nok på plass for at dette skal bli bra.
Bilens kanter, lister og emblemer ble maskert med blå 3M 3434 tape. Deretter inspiserte jeg nøyere tilstanden på lakken i lyset fra 2x500w halogenlamper på stativ. Vanlig lysstoffrør duger
ikke! Tre bilder fra panseret beskriver allmenntilstanden:
Høyre forskjerm med massevis av riper etter tidligere hardhendt vasking, og èn dyp ripe vises på skjermbuen.
Høyre c-stolpe (eller b-stolpe? whatever). Nok å ta tak i.
Høyre dør, områdene rundt dørhåndtak har en tendens til å bli ekstra ille. Folk åpner og lukker uten å bruke håndtakene som er laget til dette
Nå målte jeg lakkverdiene med PTG (paint thickness gauge/lakkdybdemåler) for å sjekke om det var spesielle hensyn å ta, omlakkerte paneler eller annet. Det var jevne verdier rundt hele bilen, men jeg må si jeg ble litt skuffet over de lave tallene. Generelt mellom 75 og 95 my, og noen få steder oppe i 110-115. Sidespeil og hovedlampene fremme målte bare rundt 40 my.
Det er tynn lakk som ikke kan korrigeres med grove rubbinger på maskinen altfor mange ganger.
Jeg pekte ut høyre bakskjerm til testområde, den var i høvelig arbeidshøyde til krakken min.
Jeg har Flex roterende maskin med Scholl S17 rubbing på myk sort Scholl pute som min favoritt for tiden. Den rensker ikke så mye som for eksempel Scholl S3 Gold, men er ekstremt mye behageligere å jobbe med. En testrunde med lett til moderat press på maskinen gav ett resultat jeg kunne leve med. Det kjennes alltid deilig å treffe på første!
På denne bilen forventet jeg hologrammer ved bruk av roterende og en såpass kraftig rubbing. Det så jeg også allerede i halogenlyset, men sjekk med LED Lenser avslørte til dels kraftige utbrudd av både hologrammer og kjørespor etter maskinen.
Jeg hadde kjøpt inn Scholl S40 finrubbing som jeg tenkte ville være passende å prøve til opprydding av grovpoleringen. Jeg har en Kestrel Das-6 Pro 850w oscillerende (DA) maskin som er fin til slike jobber, men nå er jeg litt lei DA-maskinristing og ville gjerne kjøre begge stegene med Flex-maskina. Oransje Schollpute ble tatt frem og ett pass kjørt med lett press og avsluttet med noen fjærlette pass. Da så det veldig fint ut under arbeidslampene og jeg tenkte at «Nå var jeg heldig!». Så enkelt var det ikke - LED lampen avslørte at det ble mere og verre hologrammer etter S40.
S40 virket også veldig fet og oljete å jobbe med og var tung å buffe. Dette var nok ikke bilen for å lære seg S40 med roterende. En ren oransje pute og Scholl S30, som sliper ørlite mere enn S40, ble funnet frem. Scholl S30 har jeg brukt i noen år og jeg forsøkte samme prosedyren med dette. Det ble en del bedre, men ikke godt nok.
Da så jeg meg nødt til å finne frem eska med DA maskinen. Den oransje Scholl puta med S30 ble flyttet over og jeg kjørte ca. to pass med moderat press og deretter lett press av maskinens egenvekt ca. to ganger. Bingo!
IPA rens ble foretatt i forkant av alle inspeksjoner/bilder ovenfor. Det er en blanding av isopropanol og destillert vann jeg dusjer på og tørker bort med en mikrofiber for å fjerne alle oljer etter rubbingen. Dette gjør det sikrere å avgjøre om alle defekter i lakken er borte - og at det virkelig er hologramfritt. Jeg er nøye med dette, for ute i sola uansett blir all slurv avslørt
Noen 50/50 bilder av bakskjermen polèrt:
Noe lo fra mikrofiberen henger dessverre igjen på panelet da bildet ble tatt. (Sorry!)
Hele bilen ble deretter gått over tilsvarende dette. De fleste panelene dro jeg to runder med roterende maskin og Scholl S17, noen steder var jeg fornøyd etter ètt, mens noen få steder måtte jeg over tre ganger før jeg ble fornøyd. Jeg hadde de lave tykkelsesverdiene i bakhodet hele tiden og ville for all del ikke gå gjennom lakken. Jeg gjorde meg flid og maskerte inntil alle kanter, døråpninger o.l. og flyttet tapen enkelt over til den andre siden av åpningen etterhvert som jeg flyttet meg fra skjerm til dør o.s.v. Både for å spare kanten for å brenne gjennom lakken og for å slippe poleringsrester inni åpningene.
Hologrammer, kjørespor og mikroriper etter S17 fjernet jeg fortløpende som beskrevet med Scholl S30 på oransje Scholl pute med DA-maskin. Dette gikk mye enklere enn jeg hadde fryktet, og bestod stort sett av ett pass med litt press og deretter to-tre fjærlette pass over panelet. I noen tilfeller kan det bli ett mareritt å bli kvitt hologrammer på mørk lakk.
Vingen bak var jeg spent på om jeg kunne berge. Jeg tenkte at den roterende maskina kunne bli for kraftig skyts her og kjørte kun DA med Scholl S30 på den oransje puta, og unngikk de avflassete kantene. Til min glede forsvant det hvite sløret og vingen ble så god som i forrige uke.
Jeg kunne nok med fordel gått litt nøyere til verks og fjernet polishrester fra kantene enda. Slurv…
Baklampene i plast var ganske matte og slitne. Jeg monterte en liten bakplate på Flex roterende maskin og gikk en runde med Scholl S3 Gold (grovere enn S17) på blå Scholl spotpad. Deretter finpolering med Scholl S30 på oransje pute med samme maskin. De kom seg veldig bra.
Under dørhåndtakene, rundt emblemer og under vingen bak, der jeg ikke kom til med maskin, polèrte jeg for hånd med Scholl S3 Gold på en blå Scholl pad.
Jeg fjernet all tape, trillet ut bilen og dynket den med Surfex ca. 1:10 for å løse opp støv og poleringsrester. Noen minutter senere skumla jeg bilen med en mikstur av vann, Bilt Hamber Auto Foam, Megs Nxt såpe og Chemical Guys Maxi Suds såpe i kanonen. Dette stod og godgjorde seg ett par minutter før alt ble blåst av med ht. Deretter tørket jeg forsiktig med Gteqnik Zero Scratch mikrofiber.
Voksvalg ble Poorboy’s Nattys Blue, en rimelig og grei voks som er lett å påføre og buffe bort. Den har ok holdbarhet, og jeg la ikke noen dyrere voks på denne bilen siden den ikke er i trafikk for tida. Nattys blå voks holder i massevis til lagring
En fuktig rød pad ble brukt til å legge voksen tynt. Etter 10-15 minutter buffet jeg voksen bort med et par fine grønne mikrofibre jeg ikke husker fabrikantnavn på nå. Dette er kosejobben som du ikke vil bruke billige rema-mikrofibre til!
Alle vinduer ble renset både på inn- og utsiden med Chemical Guys Window Clean utblandet ca. 1:20, en glass-mikrofiber og deretter tørket med Expert avispapir. Utvendig satte jeg inn alle fire vinduene med Rain-x og tørket dette også med avispapir. Jeg har tidligere brukt vanlig voks på sidevinduer og bakrute, men sommervarmen gjør at voksen svetter og gir sjenerende skjolder.
Plasten rundt blinklampene fremme, rundt sidespeilene og antennefoten behandlet jeg med Black Wow. Plastfornyeren la jeg med Turtle polèrpapir og tørket overskuddsprodukt med papir etter ti minutter.
Dekksider ble behandlet med Wolfgang Tire Gel pålagt tynt med dekksvamp.
Noen ferdigbilder fra garasjen,
Taket i bakkant.
Taket i fremkant.
Panser.
Forskjerm, de dypeste ripene fikk bli med videre. Og noe lo fra mikrofiberen henger igjen.
C-stolpe, også med noe lo fra mf til venstre for dekalen.
Det som ser ut som steinsprutskader er restene etter utallige insektlik. Jeg fikk ikke demontert alle disse i denne runden.
Den skarpøyde noterte seg kanskje søkkene etter tunge tomler for å lukke panseret
Her er den meget fotograferte C-stolpen
Ferdigbilder ute i sola
Interiøret sparte jeg til en senere jobb, men en kattevask ble gjort for å fjerne spor etter tidlige eiere. Hele interiøret ble støvsugd. Mattene ble tatt ut, det lå to sett i bilen. Ett sett med harrymatter i vinyl var lagt over bilens originale stoffmatter. Stoffmattene ble dynket med Chemical Guys Green Clean ca. 1:12 og etter 5-6 minutter skumlagt med Bilt Hamber Auto Foam og såpe fra Meguiars Nxt og Chemical Guys Maxi Suds. Etter noen minutters virkning ble mattene spylt grundig med ht. Vinylmattene foretok jeg den samme prosedyren på, men børstet i tillegg med en stiv Biltema børste. Etter lufttørking behandlet jeg vinylen med SV Pneu og Pneu børste for litt mere glød. Skinnratt, -gearvelger og håndbrekk ble renset med Chemical Guys Green Clean, og det samme med alle plastpaneler innvendig. Raskt og lettvint. Det er behov for grundigere gjennomgang senere.
Interiørbilde, stoffmattene hang fortsatt til tørk, mens harrymattene får duge inntil videre. Pedalgummien glemte jeg av av i farta.
Det var alt å melde for denne gangen. God sommer!