AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 19. Apr 2024 20:53

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 04. Feb 2007 16:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
Hei...Har eit lite prosjekt med min 87 Camaro...Har kjøpt en del styling til den som jeg skal til å pusse ned for så å lakke opp igjen..Desse er da i glasfiber og uretan...Varierer mellom fronten å sidene....Har dere noen tips om en litt raskere måte å pusse ned på enn gamle måten med handarbeid å pussepapir??....Hadde vert flott med noen tips:D
Å gjerne litt infor om korning...hva som er bra osv...:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 04. Feb 2007 23:18 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 01. Des 2006 19:23
Innlegg: 285
Bosted: Sunnmøre
Skummelt tema Her finst det mange svar 8) 8)
Personlig vil eg ikkje anbefale deg å bruke pussemaskin etc.
Fordi viss du ikkje har en del erfaring med å bruke pussemaskin, så kan du fort "ødelegge" (lage deg meir arbeid) :?
Du kan slipe hakk, hull etc i uretan/glassfiberen :? Enkelte typer lakkfjerner kan etse / ødelegge plast /glassfiber :cry: :cry:
Sliping med klosse og papir tar lengre tid, men viss du har lite erfaring kan det vere det beste og sikkraste alternativet
Korning på papiret vil variere, er det for å matte ned gammel slett og fin lakk start med 320 eller finare
Hakk, steinsprutskader etc start med tja 160 / 240 papir
Når du skal skifte til finare papir må du ikkje øke med meir enn 100,
fordi då blir det svært vanskelig å fjerne pussestripene frå det forrige papiret f.eks 80-160-240-320-400 etc etc
Siste tips, spør han/ho som lakkere delane for deg om råd :D :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 05. Feb 2007 01:34 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 22. Mar 2006 00:20
Innlegg: 283
Bosted: bergen
det er helt riktig det finnes sikkert 1000(minst)fasit svar på dette.det eg tror eg ville gjort er(no har jo ikke vi sett delene som ska lakkes) men pusseklosse fint smergelpapir(for og ikke sette merker i glassfiberen)og finsparkel,og en god porsjon tålmodighet.og noen deilige kvelder i garasjen med god musikk eller annet.....er jo bare kosejobben egentlig :D

_________________
one hot camaro man 70 camaro 65 cadillac fleetwood brougham 89 modell chevrolet g-20


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 05. Feb 2007 17:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
ja vet det er alt for mange svar på dette men er åpen for ganske mye jeg...Foreløbigt er det meste slipt ganske mye ned...Som dere sikkert kan tenke dere er det en del striper av steinsprut på skjørtene...Desse ligger omtrent under bilen så det er ikke unormalt...Har slipt med ca 180korning foreløbi og det har gått veldi bra..Føler overflaten er fin men må vel gå over med finere papir nå...Såg det blei spurt om hvem som skal lakke lenger oppe...Blir du veldig overrasket hvis jeg sier at jeg har planer om det selv??...Det har jeg faktisk..Men vurderer enda om jeg skal kjøpe lakk på sprayboks eller om jeg skal kjøpe vanlig lakk til lakksprøyte på kompressor. Siden dette da er for d meste skjørt mener jeg at om det ikke skulle bli helt 100% så går det bra..Skal jo ikke stå med lupe ned på kne for å studere skjørta...Men selfølgeli vil jeg at det skal se bra ut...
Men blir vel den gamle måten da....Papir på klosse...:D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 05. Feb 2007 17:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
camaro87-alex skrev:
Hei...Har eit lite prosjekt med min 87 Camaro...Har kjøpt en del styling til den som jeg skal til å pusse ned for så å lakke opp igjen..Desse er da i glasfiber og uretan...Varierer mellom fronten å sidene....Har dere noen tips om en litt raskere måte å pusse ned på enn gamle måten med handarbeid å pussepapir??....Hadde vert flott med noen tips:D
Å gjerne litt infor om korning...hva som er bra osv...:)


Er delene fri for sprekker??

Vask delene med silikonfjærner....først!

Er de det ville jeg ha slipa med 180 og rondell på de sletteflatene og gått over med hånd å slipet kanter og buer...

Sparkle så hakk og sår med vanlig 2k sparkel... gjerne Wurth sin combi-let.
Slip så over litt kjapt med 600 vann til slutt!

Legg 2k slipefyller... sikkert ha i litt sparkel for å tette en pore eller 2 , å så kan du slipe delene klare med 800 og vann!

Er det "sprekker" i lakken, som kan komme av gamle skader, så må du pusse bort all laken på det punktet for at det ikke skal sprekke en gang til!

Lykke til!

:wink:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 05. Feb 2007 22:43 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 01. Des 2006 19:23
Innlegg: 285
Bosted: Sunnmøre
Eg meiner att du bør bruke 2 komponent lakk.
Fordi den lakken er mykje sterkare mot steinsprut, vatn, olje etc en 1k spraylakk.
Lykke til med lakkeringa :D :D :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 05. Feb 2007 22:50 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
takker for mange tips:D...Skal sjå kva som blir anbefalt på eit lakkeringsverksted som er i nærheten.... :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 28. Feb 2007 22:04 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
har pusset en del timer nå ja og ser at det går fremover...men holder fortsatt på med den 180 papirpussinga mi...men lurer egentli på?
Hva er nok??...må jeg fjerne all lakk for at det skal feste seg ny lakk på??...På uretan fangeren kjennes det ikke ut som der er noen striper i d hele tatt.... :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 02. Mar 2007 20:05 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 01. Des 2006 19:23
Innlegg: 285
Bosted: Sunnmøre
Er der mange lag med lakk :?:
Viss det er tilfelle bør du slipe til du kommer ned til den orginale lakken
Når du får ei slett og fin overflate samtidig som lakken har mista glansen, skifter du til finere papir
Når slipe stripene frå 180 papiret er borte skifter du til finere papir en gang til


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 04. Mar 2007 15:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
ok.....d er bare eit strøk med lakk...Og har pusset over det meste med 180papir nå..tenkte jeg skulle gå over til 400 å finpusse litt....
Det er vel ikke nødvendig med noen grunning på uretan??...Er ikke grunning egentli bare noe en gjør for å "bremse" rustdannelse?? :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 04. Mar 2007 22:50 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Jepp du bør nok grunne den også for å å lakken til å sitte.

Håer du ikke hopper rett fra 180 papir til 400 papir, du bør ikke hoppe mere enn 100 korninger pr gang, 180-240-320-400, jeg ville ha gått 180-240 så plastprimer, så slipefyller, så slipe den med P400 hvis du skal legge vanlig ensjikts 2K lakk, P500 hvis du skal legge base/klarlakk, evt finere papir om du skal legge en vanskelig sølv farge

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 05. Mar 2007 17:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
ok....jeg har forstått dette med korning nå tror jeg...at jeg skal gå gradvis oppover :D ...Har ikke planer om noen ekstrem farge nei...skal bare ha vanlig rødfarge som er standard på min camaro....
Hører alt mulig om slipefyller og diverse andre primere...Som dere vet er uretan veeeeldi bøyelig og vil da ikke dette lage sprekker i de fleste fyllere??


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man 05. Mar 2007 18:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Mai 2006 13:58
Innlegg: 570
Bosted: Ved siden av naboen
Du må ha mykningsmiddel i alle 2K produkter du bruker, dvs i slipefylleren, i sealeren om du bruker det, i lakken om du bruker vanlig 2K lakk, skal ikke buke mykningsmiddel i baselakk, og i klarlakken om bruker det.
Har lakket mange slike fangere og har aldri hatt problemer med sprekking

_________________
'68 Cougar XR7

MyGallery


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 23. Mai 2007 22:29 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
Okay...Da har jeg fått pusset ned de fleste delene mine...Men har da eit par små spørsmål til...Jeg bestilte alt jeg trengte innen lakk og primer og fyller og mykner etc. For 2dager siden så alt skal være på vei...

Nå har jeg grovpusset det hele med papir på 120korning...Vet dette er litt lite korning men har så jæævli tykk lakk på så tar evigheter visst ikke...
Men jeg har gjort kansje noe som ikke er nødvendig...Jeg har faktisk pusset vekk det meste av den gamle lakken slik at glasfiberen og uretanen har kommet frem meget synlig...Er også veldig lett å se alle hakkene og småstripene som synes.... :?

Men over til mine spørsmål før jeg begynner med noe galskap innen lakkering...Hvordan kan jeg fikse på striper/hakk i uretanfangeren??..Den er veldig bøyelig og sparkel vil da sprekke...

Når jeg eventuelt har fiksa alle striper og hakk med sparkel hvor fin korning skal jeg pusse videre med før jeg kan begynne grunning og fylling???

Har planer om å avslutte med 400papir...Er dette dumt??...Trenger seriøst all den hjelp jeg kan få... :?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support