det er derfor jeg sa det jeg sa, hvis du har prøvd to dynamoer, og resultatet er det samma, så er det gjerne et annet sted noe er galt.
(har du forresten sjekka om noen sikringer er gått?)
Terminal = tilkoblingspunkt
antar at den bilen du har bruker en "standard" dynamo.. disse dynamoene er jo stort sett likt kobla på så å si alle US biler.
detaljert beskrivelse av dynamoens funksjoner kan du finne i
denne artikkelen, som også det følgende bildet er rappa fra.
Dette er baksiden av dynamoen.
Den som er merket R, skal komme fra tenningslåsen, via ladelampa. (denne terminalen skal få spenning når tenningen skrus på)
Den som er merket F skal ha spenning fra batteriet (dette er den som forteller dynamoen hvilken spenning batteriet har.
det er mange som kobler bare F terminalen rett til BATT terminalen. dette fungerer fint, så sant det ikke er noe dårlig kontakt noe sted.
et eksempel på denne koblinga kan du se her:
Poenget her er at hvis den kretsen som leverer spenning til R terminalen er brutt, så lader som sagt ikke dynamoen. men hvis den får spenning et øyeblikk mens motoren går, så skal den "komme seg i gang" og deretter lade helt til du stopper motoren.
alternativt så kan du jo sjekke om om det er spenning på den kabelen som går til R terminalen mens tenninga er på.
..håper det hjalp litt