AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 05. Mai 2024 18:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lader 12,5 V
InnleggSkrevet: Søn 08. Jun 2008 17:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 08. Jun 2008 17:48
Innlegg: 18
Hei,

Jeg har nettopp satt i ny dynamo i min Chevrolet 65, 4,6L V8,
når jeg måler direkte fra dynamo får jeg bar 12,5 v og det samme får jeg på batteriet. Er det noen som vet hva som kan være feil?

Dette er den andre nye dynamoen jeg prøver..... :cry:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 08. Jun 2008 18:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Registrert: Man 19. Jun 2006 23:54
Innlegg: 2633
Bosted: Halden
Ny eller overhalt ?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 08. Jun 2008 18:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 08. Jun 2008 17:48
Innlegg: 18
Roar skrev:
Ny eller overhalt ?


Tror den er overhalt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 08. Jun 2008 18:38 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 08. Jun 2008 17:48
Innlegg: 18
Det står REB. på faktura...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 08. Jun 2008 21:26 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
da er'n nok overhalt..

men har du sjekka at dynamoen har både spenningsreferanse, og magnetiserinsspenning? høres jo ut som om dynamoen ikke begynner å lade i det hele tatt.

det går normalt to styreledninger inn på dynamoen, den ene skal direkte til batteri, den andre skal via ladelampa. uten ladelampeledningen vil ikke dynamoen lade.

enkel test; ta en ledning direkte fra pluss på batteri, og ta borti terminalen mens motoren går. da skal i så fall dynamoen "komme seg i gang", og begynne å lade..

hvis ikke, er det noe annet gæærnt. lykke til.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 08. Jun 2008 21:41 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 08. Jun 2008 17:48
Innlegg: 18
Camarogeddon skrev:
da er'n nok overhalt..

men har du sjekka at dynamoen har både spenningsreferanse, og magnetiserinsspenning? høres jo ut som om dynamoen ikke begynner å lade i det hele tatt.

det går normalt to styreledninger inn på dynamoen, den ene skal direkte til batteri, den andre skal via ladelampa. uten ladelampeledningen vil ikke dynamoen lade.

enkel test; ta en ledning direkte fra pluss på batteri, og ta borti terminalen mens motoren går. da skal i så fall dynamoen "komme seg i gang", og begynne å lade..

hvis ikke, er det noe annet gæærnt. lykke til.


Takk for svar:) Hva er terminalen? er litt ny på området..

Det som virker rart er at jeg med to nye dynamoer for samme resultat, selv om jeg måler fra dynamo. Vil den gi ut noe selv når den ikke lader?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 08. Jun 2008 22:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
det er derfor jeg sa det jeg sa, hvis du har prøvd to dynamoer, og resultatet er det samma, så er det gjerne et annet sted noe er galt.

(har du forresten sjekka om noen sikringer er gått?)

Terminal = tilkoblingspunkt

antar at den bilen du har bruker en "standard" dynamo.. disse dynamoene er jo stort sett likt kobla på så å si alle US biler.

detaljert beskrivelse av dynamoens funksjoner kan du finne i denne artikkelen, som også det følgende bildet er rappa fra.

Bilde

Dette er baksiden av dynamoen.

Den som er merket R, skal komme fra tenningslåsen, via ladelampa. (denne terminalen skal få spenning når tenningen skrus på)

Den som er merket F skal ha spenning fra batteriet (dette er den som forteller dynamoen hvilken spenning batteriet har.

det er mange som kobler bare F terminalen rett til BATT terminalen. dette fungerer fint, så sant det ikke er noe dårlig kontakt noe sted.

et eksempel på denne koblinga kan du se her:
Bilde

Poenget her er at hvis den kretsen som leverer spenning til R terminalen er brutt, så lader som sagt ikke dynamoen. men hvis den får spenning et øyeblikk mens motoren går, så skal den "komme seg i gang" og deretter lade helt til du stopper motoren.

alternativt så kan du jo sjekke om om det er spenning på den kabelen som går til R terminalen mens tenninga er på.

..håper det hjalp litt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support