AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 16. Apr 2024 20:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Problem med parklyskrets
InnleggSkrevet: Fre 05. Jan 2018 11:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 05. Jan 2018 10:47
Innlegg: 8
Jeg holder på å restaurere en Chevy S-10 Blazer 1989 mod (KF32051)
Har et delikat problem med lys og motorgange.
Jeg prøver å få bilen til nesten orginal stand med unntak av blinklysene som må være oransje. Ryggelys bak blir brukt til blinklys med oransje pærer.
Har fjernet relerekke som var montert i venstre fotbrønn og lodda sammen parklys ledningene (mørkbrun) ved lysbryter.
Problemet nå er at når jeg slår på tenningen og bensinpumpen starter de sekundene den trenger for å få opp trykket, kommer parklyskretsen på uten at jeg har satt på noe lys? parklysene er også på når motor går.
Når motor går og jeg slår på enten fult lys eller bare parklys, stopper motor?
Forstår ikke sammenhengen mellom parklyskretsen og det at det gjør noe med motorstyringen?
Har også et problem med det digitale dashbordet (bytta strømforsyning i det) som også reagerer rart ved bruk av lysbryter.
Er det noen som har mere info om hva som er bygd om når bilen kom til Norge?
Jeg har bare skrivet som fulgte med bilen, en kort beskrivelse av Mixon kjørelys ( man må sette instrument dimmer i minimum posisjon for å få parklys til å virke når motor går?
Er svært takknemelig hvis noen har noen tips eller mere info. Er det noen annen modifikasjon som jeg har oversett? (skjult Rele eller noe)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med parklyskrets
InnleggSkrevet: Ons 10. Jan 2018 09:48 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 14. Jun 2006 08:40
Innlegg: 192
Bosted: Skedsmo
Hei,
Har du funnet ut av det? Finurlige feil!
Jeg har vært gjennom noe av det samme på mine Astroer. Husker ikke at det var så mye spes med den rele-pakka som var montert i Norge, men jeg har fjernet et par.
Cluet er at du må ha et skjema, slik at du ser hvordan det skal kobles originalt. Har du det? Jeg kan scanne Astroen sitt om du har behov, de er sikkert ganske like.
Det kan være at problemet ligger i baklampene. Dvs det amerikanske opplegget med at du har både blink og baklys i samme krets.
Ikke lett å tippe hva som er feil med instrument og motorstyring, men jordfeil er typisk for rar oppførsel.

_________________
1989 Astro CL 4WDprosjekt/delebil? Til salgs
1989 Astro V8 TPI prosjekt. Godkjent. Til salgs
1992 Astro AWD shorty
2004 Astro AWD LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med parklyskrets
InnleggSkrevet: Tor 11. Jan 2018 20:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 05. Jan 2018 10:47
Innlegg: 8
Hei igjen
Har kika over ledningene bakover, de ser greie ut, men det er en klar sammenheng med strøm til bensinpumpa og parklyskretsen? Parklys kommer på samtidig med pumpa, og motor stopper når jeg slår på lys? Det som var ekstra rart var at tomgangsturtallet forandra seg når jeg "lirka" på en av 5W pærene til parklysa bak?
Ledningsnettet til baklysene er fikla med for å tilfredstille Norske krav.
Jeg har den store boka med koblingsskjema, men det høres ut som du har forska en del på dette, og setter stor pris på dine erfaringer.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med parklyskrets
InnleggSkrevet: Fre 12. Jan 2018 01:32 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 14. Jun 2006 08:40
Innlegg: 192
Bosted: Skedsmo
Hei,
Du sier "den store boka"? Vet ikke hvilken du mener, men etter mitt syn er original GM det eneste brukbare. Du finner de på ebay for hundrelapper. Wiring manual er egen bok (eller hefte i ca A3-størrelse) og ser slik ut.
Vedlegg:
S10Blazer1989a.jpg
S10Blazer1989a.jpg [ 30.57 KiB | Vist 6890 ganger ]

Park/blink/brems-kretsen er litt finurlig, slik den er koblet orignalt. Det er riktig som sier, pluss i park-kretsen er mørk brun. Den går også til dimmeren. Sannsynligvis må den være nedskrudd for at den norske juksekoblingen skal virke (for å få et rele til å trekke). Men dette kan glemmes når releene er fjernet.
Det finurlige er at sidemarkeringslysene foran får jord gjennom blink-kretsen. Når blink skrus på vil det bli pluss på begge sider av markeringspæra og den slukker. Den skal altså blinke motsatt av blink framme. Ved blinking når park er avskrudd får sidemarkeringslyset jord gjennom alle pærene i park-kretsen. Samme system er brukt for brems/blink-bak. Bremselyset vil blinke på den siden man svinger til. Sannsynligvis er det gjort noe med markeringslys-kretsen i Norge. Det var jo ikke lov med slike lys! Farlig må vite. 8)
Når det gjelder surr med motorstyringen har jeg ikke annet råd enn å sjekke jording. Om den får jord gjennom parklyskretsen kan det kanskje bli slik du opplever.
Det er to hovedjordinger jeg ser på motorhjernen. De har svart/hvit ledning. Sjekk at de har god jord. Heter A12 og D1. Går da ut fra at du har LB4 motor, 4,3L med TBI.

_________________
1989 Astro CL 4WDprosjekt/delebil? Til salgs
1989 Astro V8 TPI prosjekt. Godkjent. Til salgs
1992 Astro AWD shorty
2004 Astro AWD LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med parklyskrets
InnleggSkrevet: Fre 12. Jan 2018 11:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 05. Jan 2018 10:47
Innlegg: 8
Det stemmer, jeg har LB4 motor, 4,3L med TBI, og avbildet bok.
Sidemarkeringslys og bumperlys forran brukes til blink, sidemarkeringslysa er jordet til gods rett ved lykta,(ser ikke orginalt ut)
Ved baklysene er det også gjort ting med ledninger som ikke ser særlig proft ut.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med parklyskrets
InnleggSkrevet: Ons 17. Jan 2018 23:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 05. Jan 2018 10:47
Innlegg: 8
Har kommet et litet hakk nærmere problemet.
Strømsatte Fuel pump test connection i motorrom (tenning på) med en jumperledning fra 12v uttaket i motorrom, kort touch, siden jeg ikke hadde sikring på jumper. Parklyskretsen ble strømsatt! og hørte samtidig reaksjon i fuelpumpe, her må det være en shortcircuit! Begynner å lure på om fuelpump/fuel sender mangler jord forbindelse (jeg har skiftet tanken, og ofte er det der man har vært sist, som kan være problemet) men V6ern starter og går, helt til jeg slår på lysbryter.
får parklys krets strøm/jord via fuelpumpe kretsen på en finurlig og ikke korrekt måte?
En annen ting er at parklyskretsen som kommer på samtidig med fuelpumpe virker å få lavere spenning, enn når jeg slår på parklys, og da slokner motor! og parklys blir sterkere. Det digitale dashboardet er også påviket av det samme problemet, men det er jo også koblet sammen med parklyskretsen.
Så hvor er kortslutningen mellom kretsene? eller kan det ha sammenheng med kjørelys ombyggingen foretatt av Bergheim Auto ved import, der kjørelys skulle komme på automatisk, og kansje det er tatt signal fra fuelpumpekrets eller oljetrykk?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med parklyskrets
InnleggSkrevet: Tor 18. Jan 2018 11:56 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 14. Jun 2006 08:40
Innlegg: 192
Bosted: Skedsmo
Veldig bra! =D>
Da gjelder det bare å finne kortslutningen. Hørte jeg grønn overledning? :mrgreen:

_________________
1989 Astro CL 4WDprosjekt/delebil? Til salgs
1989 Astro V8 TPI prosjekt. Godkjent. Til salgs
1992 Astro AWD shorty
2004 Astro AWD LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med parklyskrets
InnleggSkrevet: Tor 18. Jan 2018 12:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 05. Jan 2018 10:47
Innlegg: 8
Tja, blar fram og tilbake i boka, lurer på om mangel på jordforbindelse til pumpa faktisk kan være litt av årsaken? Skifta tanken tidligere, og når jeg tenker etter, kan jeg ikke huske jordledningen? eneste del av harness som ikke er inspisert er fra connection bak førersete under gulvteppet og fremover


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med parklyskrets
InnleggSkrevet: Tor 18. Jan 2018 14:06 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 14. Jun 2006 08:40
Innlegg: 192
Bosted: Skedsmo
Du nærmer deg tydeligvis løsningen. :)
Men pumpa må ha jord på et vis, eller så ville den ikke ha gått.

Jeg tenker to feil; pumpa mangler jordforbindelsen, men jordledningen har kontakt med parklyskretsen.
Da vil pumpe og parklys stå i serie mens pumpa går (pumpa får jord gjennom alle pærene). De deler altså spenningen, og det gir slapp pumpe og svakt lys. Når du skrur på parklys så får pumpa pluss på begge sider, og stopper.

Høres dette mulig ut?

Edit: ombestemmer meg. Dette vil ikke fungere. Det er nok heller plussledningene som har kontakt. :roll:

_________________
1989 Astro CL 4WDprosjekt/delebil? Til salgs
1989 Astro V8 TPI prosjekt. Godkjent. Til salgs
1992 Astro AWD shorty
2004 Astro AWD LPG


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Problem med parklyskrets
InnleggSkrevet: Tor 18. Jan 2018 16:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 05. Jan 2018 10:47
Innlegg: 8
Da var problemet løst. Bensinpumpa har søkt jordforbindelse gjennon parklys kretsen via skiltlyset. Var inne å sjekka med kamera på toppen av tanken. Ettermontert jordforbindelse på tank unit pump/sender har jeg koblet rett inn på parklyskretsen, min feil, men lett gjort, når jeg byttet tanken i sommer.
Altså, med parklys avslått søker bensinpumpa jordforbindelse gjennom parklyskretsen, der den får en seriemotstand gjennom lyspærene i kretsen. Den forklarer variasjon på på turtallet når jeg "fikla" med 5w pærene i kretsen, spenninga til bensinpumpa har fått variabel spenning!
Når jeg slo på lys/parklys har bensinpumpa fått 12v+ tilførsel på jordforbindelsen (12v+ mot 12v+ gir null i spenningspotensiale) , motor stopper følgelig uten bensintrykk.
Tank unit er jo isolert fra kontakt med jord heldigvis, og ingen sikringer har røket.
Så enkelt men så tidkrevende.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support