AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 28. Mar 2024 10:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 27. Jun 2017 09:52 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 20. Apr 2017 13:29
Innlegg: 14
Bosted: Trondheim
Hei,

Jeg har akkurat gått til anskaffelse av en Chevrolet Nova 68-modell og det er selvfølgelig noe småtteri her og der :)

Det første jeg vil få fikset er bensinmåleren. Den står konstant på null/viser tom tank. Er absolutt ingen mekaniker, så jeg er rimelig grønn på det meste. Har googlet litt og sett diverse videoer på Youtube, men kan ikke si jeg er 100% sikker på hvordan det skal gjøres. Sånn som jeg har skjønt det er det en "sending unit" skrudd fast på toppen av tanken og fra denne skal det gå diverse ledninger (jord, til dashbord osv). Har sett så vidt under bilen og har registrert at det er ledninger her og der, men hvilke aner jeg ikke.

Har noen her noen tips om hvor jeg skal begynne? Er vel best å begynne bakerst og jobbe seg framover..? Går ledningene opp inn i bilen fra tanken? Antar at de ikke ligger under bilen helt bort til dash..? Jeg antar at det er brudd på ledning(er) som er problemet, men dette er bare gjetting.

Setter pris på alle tips og triks!

I


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 11. Jul 2017 20:48 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7196
Bosted: Åsa
Hvis din bil er forholdsvis original, hvilket jeg tror når det kommer til tanken, så er det bare to ledninger. en til jord og en til instrumentet.
Som oftest på våre gamle biler, så er det jordingspunktene, som er synderen i de fleste tilfelle av elfeil.
Min primære tanke er at din tank er jordet i en bolt, som enten er irret bort, eller rusten er så tykk at det ikke kommer signal igjennom.
Så fremgangsmetoden er enkel. kjør tanken tom, løft den ned, gjerne vask og lakker den så den holder et par år til, og så lager du et skikkelig jordingspunkt, som du bolter til, og deretter dekker med fett.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 12. Jul 2017 10:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 22. Sep 2011 10:57
Innlegg: 1524
Enig med Wolf, og på min var problemet jordingskabelen fra tank armaturet. fungerte etter litt fiks.

_________________
1979 Kadett c 2.0 16v
1979 Oldsmobile delta88


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Aug 2017 09:15 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 20. Apr 2017 13:29
Innlegg: 14
Bosted: Trondheim
Pappa Wolf; takk for svar! Kjapt spørsmål; er jeg nødt til å skru ned hele tanken for å komme til jordingsbolten? Det er ikke noe som lar seg gjøre ved å krype under bilen..? Når det er sagt, så vil jeg jo gjerne gjøre det ordentlig, så hvis tanken må ut, så fikser jeg det.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Aug 2017 11:52 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tor 18. Mar 2010 21:40
Innlegg: 20
Bosted: The Beach
Hei, tankdisplay får 12volt inn, det jordes gjennom en variabel motstand i tankgiver, så den kabelen som går inn på tank kan du sette mot jord, da skal instrumentet gå opp til full tank. Sjekk også at tank er jordet, som er nevnt tidligere.
Mvh Vidar.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Aug 2017 12:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 20. Apr 2017 13:29
Innlegg: 14
Bosted: Trondheim
Brukte følgende video som veiledning da jeg begynte å feilsøke:

https://www.youtube.com/watch?v=_RKFzWvO7Bs

Jeg gjorde akkurat som beskrevet i video, men pila/instrumentet gikk ikke mot full tank da jeg nappet ut ledning til "sending unit" (se ca 1:55 ut i video). Vil det kanskje si at jeg har brudd på ledning? Tror jeg må lese meg litt mer opp på det elektriske!!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support