AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 18. Apr 2024 18:10

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Plymuth Valiant Stifttenning
InnleggSkrevet: Ons 19. Nov 2014 20:24 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 30. Jun 2014 04:29
Innlegg: 9
Bosted: Oslo
hei
har jeg 69 model valiant med 225cui jeg hadde tenkt meg og bygge om til elektronisk tenning sitter stift der i dag
noen som har gjort slikt føre og har noe erfaring med dette?
har aldrig drevet med stiftenning før :shock:

så driver den og skyter fælt også men bytter luftfilter,bensinfilter og plugger først;)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Nov 2014 22:09 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
feil på tenninga om den skyter i eksosen

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Nov 2014 22:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 30. Jun 2014 04:29
Innlegg: 9
Bosted: Oslo
Danielm skrev:
feil på tenninga om den skyter i eksosen


det gjør den ja men er det lett og bygge om til elektronisk eller Bør jeg bare bytte stiften?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Nov 2014 22:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 21. Mar 2010 14:52
Innlegg: 1342
Bosted: Nygårdsjøen,Gildeskål!
tjææ. aner ikke. aldri gjort det så det får noen andre svare på. men kan ikke tro at det er så vanskelig. har du googlet?

_________________
-90 Suburban


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Nov 2014 23:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 30. Jun 2014 04:29
Innlegg: 9
Bosted: Oslo
Danielm skrev:
tjææ. aner ikke. aldri gjort det så det får noen andre svare på. men kan ikke tro at det er så vanskelig. har du googlet?


er vel derfor jeg lurer hvor lett eller vanskelig det kan Være?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 20. Nov 2014 09:54 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Søn 30. Jan 2011 20:00
Innlegg: 656
Bosted: Sandefjord
Dette er en fin tråd, se på side fire, der er det beskrevet hvordan tenningsmodulen er koblet.
Du bør ta deg tid til å lese hele tråden, veldig fin tråd.
viewtopic.php?f=8&t=15799

Hør med Sarpsborg Motor om du ikke får tak i et konverteringskit til den fordeleren du har, ellers er det vel sikkert muligheter for å få tak i en brukt fordeler med elektronisk tenning.
Sjekk stiftåpningen din, 0,4 er et bra utgangspunkt, og at stiften ikke er gammel, det er ikke vanskelig å se.
Har du et instrument for å måle kamvinkel, er det det beste.

_________________
88 Caprice wagon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 21. Nov 2014 00:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jun 2013 16:42
Innlegg: 43
Bosted: Oslo
Juster ventilene først, det er det aller, aller viktigste på en slantsix. Alle andre forsøk på justeringer er helt dødfødt hvis ventilene ikke er korrekt justert! Seriøst! Juster så stiftene til riktig åpning og dwell, og tenningstidspunktet med tenningslampe. Etter et kan du begynne å stille diagnosen, hvis motoren ikke går rent. Alle slantsixer i USA-biler fra 1960 til 1981 har mekaniske ventillløftere, det er bare '81-'89 som har hydrauliske løftere.

Er du bra på engelsk, gå til http://www.slantsix.org, og les FAQ'en i Engine section. Det er et usedvanlig teknisk orientert forum, og der finner du absolutt alt du trenger, inkludert framgangsmåten for å justere ventilene mens motoren går! Kødder ikke! Et annet sted med relevant Valiantinfo, men ikke alltid like vennlig i ordbruken, er http://www.forabodiesonly.com.

Jeg ber om moderatorer om unnskyldning for å sende noen ut av dette forumet, men de to nevnte forumene er faktisk startet av Valianteiere, og begge er fortsatt veldig aktive.

Hvis det viser seg at tenningen er et problem, så tror jeg det billigste og enkleste du kan gjøre er å kjøpe et komplett Pertronix kit - inkludert coil - for konvertering til elektronisk tenning, de har godt rykte. Da kan du bare bytte ut innmaten i fordeleren du har.

Hvis du går for Mopar elektronikk, trenger du en ny (brukt) fordeler fra en senere modell i tillegg til coil og tenningsmodul. Mopar var først med elektronisk tenning, og de som kom senere lærte av begrensningene i Moparanleggene, for de er faktisk mye bedre - bortsett fra Ford, da! :D For de som har Mopars elektroniske tenning originalmontert, er en konvertering til GM's HEI tenningsmodul og en moderne, tilpasset coil blitt vanlig, og gir omgående et følbart resultat. Det er dessuten veldig billig! Jeg har gjort det på min slantsix, og jeg går aldri tilbake.

moparkisen

_________________
1977 Dodge Aspen Wagon, SuperSix, 904


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 22. Nov 2014 15:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
moparkisen skrev:
Hvis det viser seg at tenningen er et problem, så tror jeg det billigste og enkleste du kan gjøre er å kjøpe et komplett Pertronix kit - inkludert coil - for konvertering til elektronisk tenning, de har godt rykte. Da kan du bare bytte ut innmaten i fordeleren du har.

Hvis du går for Mopar elektronikk, trenger du en ny (brukt) fordeler fra en senere modell i tillegg til coil og tenningsmodul. Mopar var først med elektronisk tenning, og de som kom senere lærte av begrensningene i Moparanleggene, for de er faktisk mye bedre - bortsett fra Ford, da! :D For de som har Mopars elektroniske tenning originalmontert, er en konvertering til GM's HEI tenningsmodul og en moderne, tilpasset coil blitt vanlig, og gir omgående et følbart resultat. Det er dessuten veldig billig! Jeg har gjort det på min slantsix, og jeg går aldri tilbake.

moparkisen


Ikke helt enig hær for jeg har best erfaring med Chrysler sin elektroniske tenning. Kjøp ett bra komplett ombygningssett som er veldig enket å montere. Å begynne å bygge om den gamle slitene fordeleren din blir sjelden bra. Hjelper lite å sette inn en bra elektronisk giver i en fordeler der rotorakselen aldri er på riktig plass.

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Nov 2014 06:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jun 2013 16:42
Innlegg: 43
Bosted: Oslo
Hvis du har best erfaring med Mopars elektroniske tenning, så betyr vel det at du har prøvet alternativene? Hvilke erfaringer har du med HEI som er negative, alle de jeg har kommunisert med er strålende fornøyd etter byttet?
Det er ikke meningen å være frekk, men det er lett å glemme at det faktisk ikke er lett å få tak i gode Mopar-deler lenger, og når det gjelder HEI tenningsmodulen, så har GM gjort en glimrende jobb, og det er veldig mange motorbyggere som bruker den.
Det aller største problemet med de Mopar tenningsmodulene du får som reservedel nå, er at de alle sammen er billige drittkopier fra Kina, mother Mopar har ikke laget sånt sjøl på mange herrans år. Det samme med å kjøpe ny fordeler til slantsix? Hvor da, og til hvilken pris? Den eneste jeg vet om er en gammal gubbe som sitter på noen ubrukte men halvrustne fordelere i sørstatene i USA, og som vet å ta seg godt betalt. Alternativt en middelmådig Bosch-fordeler fra Australia, hvis noen gidder å betale frakt for den rundt halve kloden. I Mexico ble slantsix produsert som industrimotor helt til 2003. Jeg har aldri hørt noe om det, men kanskje de har en brukbar fordeler?
Et alternativ er jo å droppe fordeleren i det hele tatt, og bygge om til et EDIS anlegg, med tenningspulser gitt av en programmerbar styringsenhet som får signal fra et tannhjul på veiva, men da er vi jo inne på noe som ikke akkurat er hverdagskost, og som må bygges sjøl, og heller ikke er noen billig løsning.
Jeg er absolutt for at man bruker originale Mopar-deler når man kan, men med mindre man fanatisk originalrestaurerer en bil, så må det være fordi de er best, ikke bare fordi det står Mopar på dem.

Men alle disse ordene kan være helt overflødige, dersom bilen går som en klokke etter en ventiljustering, og påfølgende justering av tenning og forgasser. Sjekk alle vacumslangene samtidig.

Hvis du ikke har verkstedhåndbok, kan du finne den i listene og fritt laste ned 1969 Plymouth Service Manual (696Mb) her: http://www.mymopar.com/index.php?pid=31. Du finner delekatalog samme sted.

moparkisen

_________________
1977 Dodge Aspen Wagon, SuperSix, 904


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Nov 2014 22:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 30. Jun 2014 04:29
Innlegg: 9
Bosted: Oslo
takk for mange svar :D jeg skrudde litt på den i helja satt noen av di billigste pluggene fra feiltema vil jeg kalle det hørte med en kompis og det har skapt masse trøbbel for han også jeg byttet til Noen Skikkelige plugger og tok av fordelerlokket og dæven så mye slakk i akslinga til rotoren har jeg alldrig sett før såppas mye att rotorn har gnagd på fordelerlokket :shock: men da koster jeg meg komplett bytte til elektronisk fordeler og alt hørte med Sharpsborg motor av en eller annen grunn hadde de ikke komplett kitt og kunne ikke skaffe til veie heller :? så jeg har hørt med noen andre og det kommer på ca 1500,- og da med ca 1 uke leverings tid :) så justerte tenninga og bytta luftfilter med en lånt box og vips gikk den på tomgang også tidligere eier har fjernet chocken så den må gå litt over tomgang føre den går normalt men det gjør meg ingen ting :wink: reparerte også dimmebrytern som hadde irra
noen som har en slik en liggende ?? som er hel og fin?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Nov 2014 09:58 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Kjapt søk på ebay fant dette!

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... sacat=6000

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 24. Nov 2014 17:04 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jun 2013 16:42
Innlegg: 43
Bosted: Oslo
Joda, men alle de viste fordelerne fra eBay er jo 'remanufactured'. Hvis man kjøper en brukt, overhalt fordeler, vil jeg uansett anbefale å bruke GMs HEI modul istedenfor den originale. På eBay-bildene ser man også den forhatte ballastmotstanden, som man ikke trenger med HEI!

I tillegg til HEI modul (LX-301, Summit $32.97, kr. 294,- hos Sarpsorg Motor) og en Ford coil, en oljefri s.k. E-core coil (Standard FD-478, $39.95 hos Summit, ca. kr. 400,- her til lands), bruker jeg også NGK UR45IX plugger, med supertynn iridium midtelektrode og 1,5mm (.060") åpning. Starter på første omdreining, går jevnt og henger med på turtall, med nydelig farge.
NB! de nevnte tennpluggene har konisk anleggsflate og er kun for bruk i de nyere topplokkene som kom i 1975/76, for topper fra '60 t.o.m '74, bruk NGK ZFR5N med lang snute. Fjern metallpakningen på pluggene på motorer fra '63 t.o.m. '74, behold dem på i motorer fra '60 t.o.m '62.

Noen beskrivelser av forskjellene mellom originalen og HEI:

Chrysler HEI- theory & testing

http://www.slantsix.org/forum/viewtopic.php?p=98527&highlight=#98527

http://www.slantsix.org/forum/viewtopic.php?p=161749#161749

Slantsix.org har også en tråd om installasjon av HEI i den elektriske seksjonen, med ca. 2000 poster!.

moparkisen

_________________
1977 Dodge Aspen Wagon, SuperSix, 904


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 11. Des 2014 20:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 30. Jun 2014 04:29
Innlegg: 9
Bosted: Oslo
aha takk for svar ble Orginal Lufttfilterboks fra en kompis han har hjulpet meg veldig i det siste siden jeg ikke kjenner så godt til den type bil fra før
og Orginal Ekte fordeler ikke noe reprodusert stift enda mulig jeg bytter til våren

sleit også litt da jeg skulle bytte dekk på den sitter Orginale cragrar ss fra 70-tallet med magsbolter skulle hente meg en kaffe på Verkstedet og når jeg kom ut igjen så¨var samtlige bolter knekt på Venstre siden!! F*** tenkte jeg og fikk senere opplyst att mutterne og bolta går links (motsatt vei) orginalt fikk bare bytta bak dagen etter siden forran så sitter bolta nagla fast i trommelen så den er bestilt ny med bolter RIKTIGE veien så det ikke skjer igjen så også når jeg nappa ut stikkakel att det svetta litt på ene sia så jeg bytter lager og simring i samma slengen gidder ikke "plutelig" og miste brems på ett bakhjul pga lekkasje samma gjelder forran bytter det sånn att jeg vet att det er nytt

Noen som sitter på Slottmags eller noen kule gamle Hjul med 5 på 4"???


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support